PDA

View Full Version : Plectrum of vingers



intro
16 november 2002, 19:38
Hey allemaal,

ik ben sinds kort wat aan het gitaar spelen. Ik heb een beginnersboek, waarin wat liedjes staan, zowel met accoorden als alleen melodieen. Voor de accoorden gebruik ik wel een plectrum, maar om de melodieen te spelen vind ik het makkelijker om gewoon mijn vingers te gebruiken, eigenlijk alleen mijn duim. Ik heb geen zin om mezelf dingen aan te leren die ik later weer af moet leren, dus ik vraag me af of dit slecht is. Moet je melodieen ook met een plectrum spelen of met (meerdere) vingers?

Luca P
16 november 2002, 20:07
Het mooiste is natuurlijk als je van alles wat kent. Toen ik begon dacht ik er niet eens bij na of het nu de goede of slechte manier was.
Als ik iets na speelde en het klonk goed was ik tevreden.

Helaas heb je voor sommige stijlen muziek alleen je vingers nodig (klassiek), terwijl je bij andere juist een plectrum nodig hebt.
Dus ik zou zeggen, leer gewoon allebei.

Stefan16384
16 november 2002, 22:10
Probeer in ieder geval om gelijk met meerdere vingers te spelen en niet alleen met de duim. Later zul je gewoon simpelweg meerdere vingers nodig hebben omdat je het dan simpelweg met alleen je duim niet meer red. Dan is het best lastig om dat weer af te leren. Ik spreek helaas uit ervaring. Speel met de duim 'gewoon alleen de bovenste 2-3 (dikste) snaren. Voor de rest heb je je andere vingers.

Kjiratsiekoedel
16 november 2002, 23:13
Voor de bassnaren de duim en voor de andere snaren telkens een andere vinger:

E, A, D = duim (p)
G = wijsvinger (i)
B = middelvinger (m)
e = ringvinger (a)

Dit is de meest voorkomende verdeling (volgens mij).

Zeker niet alles met de duim spelen!!

wissel op zijn minst de melodielijn af met de wijs- en middelvinger.

Maar dan is er ook nog een plectrum. Ik wete niet wat voor stijl je speelt. Als je telkens maar een noot tegelijk moet spelen kan je gewoon een plectrum gebruiken, maar uiteindelijk zal blijken dat je toch je vingers veel gaat gebruiken.

IK speel steeds meer klassiek dus veel met vingers. Maar elektrisch weer meestal met plectrum.

flatpicker
17 november 2002, 10:05
Ik zelf speel bluegrass en country style en speel ik dus met een plectrum.
Het is inderdaad maar net welke style je wilt spelen , maar je zelf aanleren met je vingers te spelen kan naar mijn mening nooit geen kwaad , het is eerder een voordeel lijkt me.

intro
17 november 2002, 12:46
Ok, hartstikke bedankt allemaal!

gertdm
20 november 2002, 22:14
leer alle manieren van spelen, dan kun je namelijk gitaarspelen.Plectrumspelen is een manier, met vingers een andere.
Zoals gewoonlijk zijn er overlappingen, maar toch.
Mijn gitaarleerlingen leer ik het allebei.