PDA

View Full Version : Advies gevraagd: Amp voor Fender Rhodes



Solidkick
11 juni 2006, 11:48
Heren/Dames,

Binnenkort komt een recentelijk verkregen Fender Rhodes ( :soul: ) terug van een revisie bij Eps.
Om het apparaat tot z'n recht te laten komen moet er natuurlijk een mooi (buizen) ampje aan hangen.
Meestal worden de Fender Twin & Roland JC120 gebruikt.
Ik maak m'n lijstje echter graag wat langer voordat ik tot aanschaf over ga.
Belangrijk aan de amp is een warme cleane sound met een strak laag.
Tussen de piano & amp komt een boostertje. Zodra de booster wordt ingetrap moet het geluid een randje krijgen.
Absolute vereiste is een mooie diepe tremolo.
Reverb is mooi meegenomen maar geen must.
Uw tips zijn welkom.

Lucluc
11 juni 2006, 11:56
Volgens mij is een 135w Twin Reverb een prima optie. Als je een grote auto hebt wellicht ook de 135w Dual Showman Reverb.

In mijn band hebben we ook een Rhodes toetsenist. Hij plugt altijd in op onze PA en dat klinkt verassend goed! Hij wil ook op termijn nog een goede amp hebben, dus ik zal deze discussie even blijven volgen.

Hij heeft trouwens wel eens over de versterker van onze bassist gespeeld, een Fender Studiobas, en dat viel tegen qua volume, terwijl die maar liefst 6 eindbuizen heeft. De gitaarversies van die versterkers zijn de Super Twin en Super Twin Reverb. Helaas hebben die beiden geen ingebouwde tremolo, maar daar zou je ook een pedaaltje voor kunnen gebruiken.

Toaster
11 juni 2006, 12:39
Ik dacht dat een Rhodes altijd en standaard combinatie was en er zo uitzag:

http://quietfm.com/Blog/Images/Herbie06.jpg

chocorookie
11 juni 2006, 13:04
Ik meende toch dat een vibroverb hier een perfecte versterker voor was met een 1 x 15".

Mischa den Haring
11 juni 2006, 13:31
Een Fender Twin Reverb of misschien nog beter een Quad Reverb (4x12") zijn perfecte amps voor een Rhodes naar mijn mening, die kunnen aardig wat power aan en hebben beiden tremelo en reverb. Amps met 15" speakers en/of basversterkers (met grote speakers) geven het laag goed door maar dat gaat dan wel ten koste van het middengebied wat een Rhodes de karakteristieke Rhodes sound geeft. Naar mijn mening liever een iets afgeknepen laag maar wel een lekker vet midden.

Die combi die Toaster laat zien ziet er tof uit, maar is allesbehalve standaard.

Solidkick
11 juni 2006, 13:34
Dank voor de suggesties!

@Toaster: da's de "koffer versie"
@LucLuc: dat van die PA kan goed kloppen. Voor opnames wordt de Rhodes ook vaak rechtstreeks (of via een preamp) in de mengtafel geprikt.

PeeVee
11 juni 2006, 14:18
Budget tip: een Fender PA-100 of PA-135
(feitenlijk Twin Reverb maar in 4 kanaals zangversterker disguise)

Een Fender 135W exemplaar (dus met hoge spanningen en ultralineare output trafo) lijkt ideaal voor Rhodes, het liefst dan met JBL speakers en het liefst zelfs de ceramische PA variant daarop. Ooit zo eentje gehad (ex Sash) en verkocht aan iemand die Rhodes speelde die expliciet op zoek was naar die combi, klonk VERBLUFFEND goed... 135UL versie is wat sterieler voor gitaar en glanzender, voor Rhodes werkte het prima en dat randje komt er zeker in, heb je zelfs geen boostertje voor nodig denk ik.

iam
11 juni 2006, 14:22
ik heb vroeger nog een rhodes gehad en getest met een twin en een vibrosonic (twin met 15" speaker)

ik had de vibrosonic weggedaan en enorm veel spijt van gekregen!!
Twin durft wat te flubberen in het laag (mede door de 12" speakers)

just my 2cents...

Mr.Jay
11 juni 2006, 16:54
ik heb vroeger nog een rhodes gehad en getest met een twin en een vibrosonic (twin met 15" speaker)
ik had de vibrosonic weggedaan en enorm veel spijt van gekregen!!
Twin durft wat te flubberen in het laag (mede door de 12" speakers)

hoeft helemaal niet > juiste speakers gebruiken.

JaY

vulvasonic
11 juni 2006, 18:01
Ik heb een tijd terug een ouwe Fender Rhodes over mijn ouwe Vox AC30 gegooid en ik was er zeer over te spreken. Maar dat antwoord zocht je niet waarschijnlijk.... :)

Tristan
11 juni 2006, 18:46
Dat boostertje is denk ik niet nodig hoor...
Zeker niet als je de Rhodes in de Hancock instelling hebt, dat betekent dat je de belletjes hebt als je zacht aanslaat en als je hard aanslaat dan krijg je de karakteristieke licht valse boventonen van de Rhodes (oversturing)... Hancock heeft de elementjes en de tines altijd precies zo staan dat het er allebei inzit, dus niet te sweet en niet te rauw (rauw klinkt hij meer als een Wurlitzer)... Bob James is bijvoorbeeld weer wat sweeter, dus die krijgt die lichte ringmodulatorachtige valse boventonen minder makkelijk, ik vind zelf die Hancock sound erg lekker...

Het is jammer dat je geen Suitcase hebt, want die hebben standaard een hele mooie tremolo...
Tsja, een Silverface Twin is toch een redelijke standaard combi met de Rhodes volgens mij, die zijn ook goed te vinden, te betalen en ze hebben reverb en tremolo...
Misschien is die nieuwe Vox AC30CC nog een optie?
Die nieuwe Fender amps (ook vintage reissues) vind ik in ieder geval kut, die hebben ook geen (strak) laag, dus daar heb je denk ik niets aan...
Ik zou gewoon een keuze maken tussen een buizen gitaarversterker voor het lekkere midden en dan het laag een beetje laten voor wat het is (wat vieziger), of juist de keuze maken voor een weinig kleurende versterker met strakker laag...
Je kan het natuurlijk ook allebei doen, een extra lijntje maken vanuit de Rhodes die rechtstreeks richting de PA gaat en een microfoon voor je buizen gitaaramp zetten en die twee signalen mixen zodat het voor jou lekker klinkt...
Ik zou niet zo gauw voor een transistor gitaaramp gaan...
Volgens mij wil je die ranzigheid ook wel een beetje, tenminste dat denk ik te lezen in jouw post, dus dan zou ik voor een buizen gitaaramp gaan...

Wat betreft pedalen zijn er wel een aantal dingen die heel gaaf zijn...
Een mooie Phaser voor rustigere passages...
Een goede Ringmodulator...
Een Wah Wah pedaal...
Compressie + Volume pedaal + Delay voor swells/pad achtige sounds (eventueel ook met Phaser)...

Check ook eens Patrick Muller, die doet waanzinnige dingen met een Fender Rhodes qua sounds, texturen, akkoorden en sferen... Hij speelt ook bij Erik Truffaz...

EDIT: Wat betreft amps kan je natuurlijk ook voor een buizen gitaaramp topje gaan en daar dan een kast op aansluiten met hoog belastbare, weinig kleurende speakers, dan heb je misschien wel "the best of both worlds"... Of je moet een combop kunnen vinden waar geen speaker inzit of zoiets...

Lucluc
11 juni 2006, 20:47
Een AC30 heeft denk ik echt te weinig volume om met een Rhodes in een band mee te komen.

Tristan
11 juni 2006, 21:10
Volume ligt het denk ik niet aan, maar wel aan de headroom denk ik en de speakers natuurlijk, maar dan kan je wel de top i.c.m. andere speakers proberen, die Vintage 30's werken voor gitaar in ieder geval waanzinnig i.c.m. die nieuwe AC30CCH, dat ben ik absoluut met Ieme eens, misschien werkt het dan ook wel voor een Rhodes...

Solidkick
12 juni 2006, 14:24
Allen,

Dank voor de reacties & tips.

Ik heb nog een Marshall Super Tremolo staan. Ga ik ook ff proberen.
Ik verwacht niet veel van die combinatie maar je weet maar nooit..... :rockon:

@ Tristan: Ik heb oa Hancock als referentie opgegeven voor de gewenste sound.
@ PeeVee : goede tip. Wat moeilijker te vinden denk ik maar een typisch geval van "onbekend maakt onbemind (dus goedkoper)" lijkt me.

vulvasonic
12 juni 2006, 15:26
Een AC30 heeft denk ik echt te weinig volume om met een Rhodes in een band mee te komen.

Vergeet niet dat de AC30 van origine helemaal geen gitaarversterker is. De AC30 is ontworpen om ALLES over uit te versterken op een zo hoog mogelijk volume. Het ding gaat keihard en is zeer direct. Nogmaals, ik heb het geprobeerd en het klinkt erg goed.

Solidkick
12 juni 2006, 15:34
Vergeet niet dat de AC30 van origine helemaal geen gitaarversterker is. De AC30 is ontworpen om ALLES over uit te versterken op een zo hoog mogelijk volume. Het ding gaat keihard en is zeer direct. Nogmaals, ik heb het geprobeerd en het klinkt erg goed.

Ik heb eerlijk gezegd geen jota verstand van Vox amps.
Ik zie af & toe wel eens zo'n ouwetje voorbij schieten op Marktplaats ed maar schrik me telkens de pleur van de prijzen.

Tristan
12 juni 2006, 16:27
Allen,

Dank voor de reacties & tips.

Ik heb nog een Marshall Super Tremolo staan. Ga ik ook ff proberen.
Ik verwacht niet veel van die combinatie maar je weet maar nooit..... :rockon:

@ Tristan: Ik heb oa Hancock als referentie opgegeven voor de gewenste sound.
@ PeeVee : goede tip. Wat moeilijker te vinden denk ik maar een typisch geval van "onbekend maakt onbemind (dus goedkoper)" lijkt me.

Gewoon zoveel mogelijk amps die je interessant lijken proberen lijkt me...
Wat ik zei ging over die nieuwe Vox AC30CC serie, die zijn helemaal niet zo duur...
Welke artiesten/albums heb je nog meer aangegeven als sound referentie? (dan weet ik ook beter welke sound je zoekt)...
P.S: Je speelt toch niet toevallig bij The Furies? In dat geval zouden we elkaar moeten kennen namelijk...

Solidkick
13 juni 2006, 09:38
Gewoon zoveel mogelijk amps die je interessant lijken proberen lijkt me...
Dat zou natuurlijk ideaal zijn. Met een gitaar nog wel te doen maar met een Rhodes vrij ondoenlijk. Zeker als de verkopende partij 3 hoog achter woont :D



Welke artiesten/albums heb je nog meer aangegeven als sound referentie? (dan weet ik ook beter welke sound je zoekt)...
Als algemen richtlijn een "smooth" geluid. Pas bij harde aanslag een lichte oversturing. Dus geen opgevoerd varken.
Andere referenties:
- Jan Hammer op Red Baron van Billy Cobham
- Joe Sample (div nr's vd Crusaders)
- Steeley Dan (Babylon Sisters van de LP Gaucho)
- Lonnie Liston Smith (oa Voodoo Woman vd LP Expansions)
- Openings tune vd TV serie Taxi 8-)


P.S: Je speelt toch niet toevallig bij The Furies? In dat geval zouden we elkaar moeten kennen namelijk...
Nee.

Ik ga de Rhodes overigens vnl. gebruiken voor akkoorden werk bij opnames.
Het apparaat hoeft dus ook niet on the road maar komt in onze oefenruimte annex opnameruimte te staan.

paulusdeBKB
13 juni 2006, 12:30
2ehands Koch versterkers, Hiwatt: kogelhard clean!

Tristan
13 juni 2006, 13:12
Hee Solidkick...
Wat je nu opnoemt is inderdaad wel een stuk smoother dan Hancock naar mijn idee... Thrust van The Headhunters met Hancock vind ik bijvoorbeeld een vette Rhodes sound...
Als je voornamelijk akkoorden wil spelen dan snap ik de keuze wel inderdaad, vooral Sample vind ik ook erg lekker daarin, lekker dik en soms ook met zo'n lekkere langzame pulserende tremolo erop, lekker hoor...
Hiwatt amps (de Custom 50 en 100 dan) zijn wel inderdaad keihard clean, maar ik denk dat als je lekker smoothe/dikke akkoorden wilt dat je dan bij dat soort amps toch niet helemaal goed zit, ook de Vox niet, dan zou ik toch mijn pijlen op Fender richten, als je aan een gitaaramp zit te denken...
Eigenlijk begrijp ik niet helemaal waarom je een amp zoekt als je de Rhodes voornamelijk gaat gebruiken voor opnames... Mijn ervaring heeft me geleerd dat toetseninstrumenten vrijwel altijd beter opnemen als ze direct of via een preampje ofzo de tafel ingaan... Een microfoon kan die dynamische range gewoon niet aan, een condensator of een ribbon misschien wel, maar wil je er dan een hebben die dat echt aankan, dan ben je nogeens minimaal 200/300 euro kwijt en je verliest altijd wat...

Solidkick
13 juni 2006, 14:16
Eigenlijk begrijp ik niet helemaal waarom je een amp zoekt als je de Rhodes voornamelijk gaat gebruiken voor opnames... Mijn ervaring heeft me geleerd dat toetseninstrumenten vrijwel altijd beter opnemen als ze direct of via een preampje ofzo de tafel ingaan... Een microfoon kan die dynamische range gewoon niet aan, een condensator of een ribbon misschien wel, maar wil je er dan een hebben die dat echt aankan, dan ben je nogeens minimaal 200/300 euro kwijt en je verliest altijd wat...

Daar heb je gelijk in. De Rhodes is inderdaad in staat om via DI of preamp zeer goed te klinken.
Het is dan ook mijn bedoeling om zowel via DI als via amp op te nemen en de signalen te mixen.
Het DI signaal voor helderheid en "pure sound" (bij gebrek aan een betere term).
Het amp + mic signaal voor het randje + (room) ambience.
De mics heb ik wel liggen dus daar hoef ik niet meer in te investeren.

Daarnaast is het hebben van een mooie amp geen straf en goed tegen opborrelend GAS (in de categorie "any excuse to buy another amp"):D
Ik denk dat ik inderdaad eerst de Fender hoek maar eens moet verkennen.

Tristan
13 juni 2006, 15:46
"I will take on any excuse to buy myself a new amp indeed" :seriousf:
Als je de amp ook nog met gitaar wil kunnen gebruiken en je wil wel een vet clean geluid, dan zou ik zeker eens naar zo'n 100 watt Silverface Twin kijken, daar zitten hele goede tussen, ook voor gitaar... Die latere Silverface 135 watt modellen schijnen toch weer minder te klinken en ik moet zeggen ik heb laatst zo'n 100 watter gehoord en die klonk erg lekker, daarvoor had ik ook wel Silverface Twins gehoord, maar daar was ik nooit zo weg van voor gitaar, dat waren waarschijnlijk dan die latere 135 watt modellen...
Het hangt er een beetje vanaf wat je wil... Je kan natuurlijk ook de amp juist willen gebruiken om wat overdrive uit je Rhodes te persen en in dat geval zou ik juist niet bij Fender kijken (eerder bij Engelse amps), maar voor een warme cleane sound die goed werkt met akkoorden weer wel natuurlijk...
Wat is ongeveer het minimum en het maximum dat je zou willen betalen trouwens en welke gitaaramps heb je zelf al?

Solidkick
13 juni 2006, 17:59
Het hangt er een beetje vanaf wat je wil... Je kan natuurlijk ook de amp juist willen gebruiken om wat overdrive uit je Rhodes te persen en in dat geval zou ik juist niet bij Fender kijken (eerder bij Engelse amps), maar voor een warme cleane sound die goed werkt met akkoorden weer wel natuurlijk...
Wat is ongeveer het minimum en het maximum dat je zou willen betalen trouwens en welke gitaaramps heb je zelf al?

Voor ik het topic starte zat ik inderdaad aan een Silverface Twin te denken.
Ik heb ooit een Super Six gehad (de 6 x 10 variant van de twin) en die klonk voor het cleane werk erg goed.
Nav van de tips alhier breid ik het lijstje wat uit en ga op zoek.
Buget: 500-1000
Voor "scheur" uit de amp ben ik al voorzien met het volgende rijtje:
- Marshall 1959T (Super Tremolo)
- JMP 2204
- JMP 2204 met preamp mod
- Cornford Harlequin
- Soldano Atomic 16

De Rhodes kwam samen met een Yamaha G100 topje + 2x12 cab.
Totaal uncool maar bij nadere beschouwing best een prima ding (als je van vintage Yamaha houdt....).
Solid State ampje dat veel weg heeft van de JC's van Roland.
Reageert verbazend goed op preamps (dus bij gebruik als neutrale eindtrap)

Tristan
13 juni 2006, 18:22
Indrukwekkende collectie moet ik zeggen...
Ik moet de mijne nog een beetje gaan opbouwen, maar die meer klassieke (vaak eenkanaals) amps zijn voor mij ook "the way to go" ben ik inmiddels achter...
Een (mooie cleane) Fender amp zou niet misstaan in jouw collectie zo te zien en een 100 watt (vroege) Silverface Twin ligt wel precies in jouw prijsklasse...
Een Vox zie ik er ook nog niet bijstaan en ik ben persoonlijk erg onder de indruk van die nieuwe AC30CC serie, voor gitaar dan en die ligt ook precies in jouw prijsklasse, vooral die top vind ik erg gaaf...

Lucluc
13 juni 2006, 19:06
Het hangt er een beetje vanaf wat je wil... Je kan natuurlijk ook de amp juist willen gebruiken om wat overdrive uit je Rhodes te persen en in dat geval zou ik juist niet bij Fender kijken (eerder bij Engelse amps), maar voor een warme cleane sound die goed werkt met akkoorden weer wel natuurlijk...

Tja, dit is weer het oude liedje: Fender is clean en voor een overstuurd geluid moet je geen Fender hebben. Dit is dus echt bullshit! Is een 5F6 Bassman typisch voor clean? Je mag mijn tremolux topje wel eens komen beluisteren en dan zal je zien: typisch Fender geluid, absoluut niet clean. :rockon:



Als je de amp ook nog met gitaar wil kunnen gebruiken en je wil wel een vet clean geluid, dan zou ik zeker eens naar zo'n 100 watt Silverface Twin kijken, daar zitten hele goede tussen, ook voor gitaar... Die latere Silverface 135 watt modellen schijnen toch weer minder te klinken en ik moet zeggen ik heb laatst zo'n 100 watter gehoord en die klonk erg lekker, daarvoor had ik ook wel Silverface Twins gehoord, maar daar was ik nooit zo weg van voor gitaar, dat waren waarschijnlijk dan die latere 135 watt modellen...

Wederom: ik heb een surfband horen scheuren met Twin Reverbs. Echt pure distortion, zonder een pedaaltje. Dan gaat het wel hard, echt hard natuurlijk.

Ik zou voor Rhodes de 135w versie zeker niet passeren.

Solidkick
13 juni 2006, 20:24
Ik zou voor Rhodes de 135w versie zeker niet passeren.
Staat op de short list. Prijstechnisch ook een gunstig verhaal.
Kwa fabels: is de 135w versie inderdaad beduidend anders dan de 100w voor gitaarwerk?

Ik zag ook nog een '66 bandmaster topje op Marktplaats.
Weliswaar gemod maar da's te repareren.
Kan ik daar nog iets aardigs van verwachten?
Is in de buurt, vandaar.

Han S
13 juni 2006, 20:41
Ik heb in de studio en Rhodes MK1 en die speel ik op een Leslie 925, een 140 watt Leslie met pre amp welke ook stilgezet kan worden.

En als je een strak geluid wilt opnemen met een mooi smerig randje? Daarvoor gebruik ik een Marshall Valvestate 8100 top, op grunge en via de line out op de mengtafel.

Het intoneren van de Rhodes loont ook.

Tristan
13 juni 2006, 22:17
Tja, dit is weer het oude liedje: Fender is clean en voor een overstuurd geluid moet je geen Fender hebben. Dit is dus echt bullshit! Is een 5F6 Bassman typisch voor clean? Je mag mijn tremolux topje wel eens komen beluisteren en dan zal je zien: typisch Fender geluid, absoluut niet clean. :rockon:




Wederom: ik heb een surfband horen scheuren met Twin Reverbs. Echt pure distortion, zonder een pedaaltje. Dan gaat het wel hard, echt hard natuurlijk.

Ik zou voor Rhodes de 135w versie zeker niet passeren.

Relax Dude!
Fender hoeft inderdaad niet clean te zijn, maar in de prijsklasse waarin Solidkick zoekt krijg je vrijwel alleen maar cleane Fender bakken (Silverface en met heel veel geluk een Blackface)... Alleen de oude Fenders en de Customshops zijn echt goede amps i.m.o, dus de reissues en de rest van die nieuwe dingen vallen af i.m.o...
Voor een Rhodes kan een 135 watt versie te gek zijn, dat weet ik niet, maar voor gitaar vind ik het een oninspirende bak en aangezien Solidkick hem ook voor gitaar wil gebruiken, zou ik hem zo'n late Silverface niet aanraden...
@Solidkick: die Bandmaster klinkt erg interessant, is het een Blackface?
Als de trafo's niet vervangen zijn enzo dan is hij vaak wel weer in originele staat terug te brengen...

Solidkick
13 juni 2006, 22:23
Ik heb in de studio en Rhodes MK1 en die speel ik op een Leslie 925, een 140 watt Leslie met pre amp welke ook stilgezet kan worden.

Het intoneren van de Rhodes loont ook.

Ik had inderdaad al met een scheef naar leslie's gekeken omdat ik daar de xk3 ook aan zou kunnen knopen.
Ik zag al een mooie 720 te koop staan en een 125.
Ik heb de Rhodes-Leslie combi nog nooit in levende lijve gehoord.
Behoud je het "klassieke" geluid wanneer je de Rhodes door een Leslie jaagt?

Eps heeft de Rhodes op het moment onder handen dus ik ga er vanuit dat het kwa intoneren goed gaat komen.

@Tristan: ja, is een blackface.

Han S
13 juni 2006, 23:59
Een Leslie geeft een heel mooi chorus effect en als je hem stil zet klinkt hij gewoon min of meer als een gitaar amp, zij het dat je een 15 inch bas speaker hebt en een compressiedriver voor het gebied vanaf 800hz.

Ik heb ook nog een Leslie van 215 watt met een aantal stationaire speakers naast de roterende. Moet ik nog in orde maken (het schema zat mooi in een enveloppe aan de binnenkant van de kast vastgeniet) en die schijnt harder te gaan dan de meeste gitaaramps.

Het effect van een Leslie is niet na te bootsen langs electronische weg, de beide hoorns draaien tegengesteld tov elkaar en niet op dezelfde snelheid.

Als je versneld gaat draaien is de bovenste hoorn eerder op volle snelheid dan de onderste, wat een bizonder effect geeft. Bij elke omwenteling verandert de fase van het geluid en bovendien heb je nog het doppler effect wat we kennen van de voorbij rijdende brommer.

Er zijn mensen op dit forum die zullen beweren dat dit allemaal moeiteloos langs digitale weg na te maken is, maar het is tot op heden nog niet gelukt.

Hetzelfde kun je zeggen van het Rhodes geluid, ik heb vele samples opgenomen die zo op het eerste gehoor prima klonken, maar in een dense mix komt de echte Rhodes moeiteloos op zijn plek, terwijl de sample al nergens meer te vinden is. Net als een Hammond met toonwielen, dat geluid is net als een olievlek.

Antoon
14 juni 2006, 00:21
Met ons bandje hebben wij toen wij 15 jaar geleden een CDtje opnamen ook en Leslie voor alle keyboards gebruikt. Klinkt te gek. 15" bas woofer en een hoorn werken goed voor een Rhodes. Versterker met KT buizen wil ook wel helpen. Mag best een heel klein beetje scheuren ook. Rhodes kan soms ook beetje extra hoog wat bijna iedere gitaaramp wel doet goed gebruiken is mijn ervaring. Klinkt van zichzelf veel doffer dan bijv een Wurlitzer. Oorspronkelijk hoorde bij de Rhodes toch het "Janus" versterker systeem? Ik heb dat nog wel eens goedkoop op marktplaats zien staan

http://www.fenderrhodes.com/models/amp.php

MatthijsBlom
15 juni 2006, 21:06
Ik zag ook nog een '66 bandmaster topje op Marktplaats.
Weliswaar gemod maar da's te repareren.
Kan ik daar nog iets aardigs van verwachten?
Is in de buurt, vandaar.

Ja daar kan je ZEKER iets van verwachten.
Ik heb al heel lang een 1965 bandmaster top met een kastje eronder. Ik vind het zeeeer mooi. Maar het is maar 40 watt, dus da's niet heel veel.

Ik heb daarnaast ook nog een silverface Twin Reverb, Champ en een Vox AC50 die ik graag gebruik voor de Rhodes. (ik heb trouwens een 73 toetsen Mk1 stage uit 1974).
Als ik moet kiezen welke amp ik het mooist vind dan zal ik "Bandmaster" antwoorden. Maar houd wel rekening met die 40 watt....ik heb helaas een paar keer mogen meemaken dat ik live met een bek vol tanden stond omdat mijn versterker niet harder kon.

Ow trouwens...via DI zijn ook mooie resultaten te behalen. Ik vind het persoonlijk veel minder mooi dan via een mooie versterker, maar ik ken een paar mensen die daar andersom over denken en die zetten echt een mooie sound neer met hun rhodes vind ik. (spreek ik mezelf nu teveel tegen???) :):)

Solidkick
20 juni 2006, 22:50
...dat geluid is net als een olievlek.
Dit weekend de Rhodes opgehaald bij Eps en wat opnametjes gemaakt:
Rhodes -> Yamaha G100 head -> Yamaha 2x12 -> M88 -> mixer -> DAT
Blijft zelfs overeind bij een vette gitaarmuur!

@MatthijsBlom: dank voor de reply.

Han S
20 juni 2006, 23:07
Dit weekend de Rhodes opgehaald bij Eps en wat opnametjes gemaakt:
Rhodes -> Yamaha G100 head -> Yamaha 2x12 -> M88 -> mixer -> DAT
Blijft zelfs overeind bij een vette gitaarmuur!



Kijk, dat is nou ook mijn ervaring. De sample klinkt ook best goed, maar is veel eerder zoekgeraakt in een drukke mix.

Stage73
13 april 2008, 12:41
Ik ben het helemaal eens met de meningen so-far...een goed afgestelde Rhodes klinkt goed door DI (ik gebruik een Behringer UltraDI een een Mackie mengpaneel). Voor studioopnames gebruik ik dan NI GuitarCombos en "Twang" komt heel dicht in de buurt van mijn Fender Bassman50 die ik live gebruik.

De fender amps hebben een heel specifieke sound die de metalige artefakten erg naar voren halen. Dat is soms leuk, soms minder. Ik wilde extra een 50 omdat die iets begint te scheuren als ie hard gaat. Met nadruk op "iets" want een Rhodes wordt snel een orgie met overdrive!

Verder heb ik ervaring met
Roland JazzChorus 85: mooie sound, super met rhodes, hemelse chorus maar veeeeeeel ruis!

Lab Series L5: wil ik ooit nog eens hebben! Mooie clean amp!! Beetje ala Fender Twin maar goedkoper, solidstate, lekkere sound

Goed klonken ook een MusicMan en een Peavey valvestate (of zoiets??) die ik eens in een oefenruimte heb gebruikt.