PDA

View Full Version : help! meer volume op marshall jtm 30



Rormo
10 juni 2006, 21:59
Sinds een tijdje speel ik in een band. Nu hebben we een optreden gehad en heb ik ontdekt dat ik meer volume nodig heb dan mijn Marshall jtm 30 kan bieden. Ik heb Feedback en Rockpalace gemailed, maar zij geven een verschillend antwoord.
Mijn versterker heeft een cabinet uitgang aan de achterkant. Krijg ik als ik hier een cabinet op aansluit meer volume of krijg ik alleen meer spreiding van het geluid maar blijft het totale volume gelijk?

Een andere optie lijkt te zijn om een tweede jtm 30 te kopen. Mijn Boss ME 33 effectpedaal heeft 2 uitgangen voor 2 amps. Als ik deze beide op een jtm 30 aansluit, dan neem ik aan dat dit 2x zo veel volume geeft als 1 JTM 30. Klopt dit en werkt dit?

andere oplossingen?

bedankt!

tillens
10 juni 2006, 22:13
Hi, de jtm 30 is 30 watts buizen, dus dat moet best hard kunnen lijkt me. als je een tweede jtm aansluit zal je niet harder gaan klinken, wel breder wellicht.. probeer eens om een cab te gebruiken voor meer druk en spreiding. wat voor speaker(s) zitten er in?
Ook een mogelijkheid is, om em door te mic-en, dan is ie luid zat me dunkt. succes !


Peter

RUIS
10 juni 2006, 22:21
Ik stond net op het punt ook een JTM30 vraagje te stellen. Mijn vraag ligt in dezelfde lijn, dus ik rij even mee op dit draadje:

Vorige week kocht ik een JTM30 combo, en idd, external speaker out. 16 Ohm eigen speaker, en een 16 Ohm ext. out. Ik weet hoe ohms werken, maar die JTM30? 16 Ohm eigen + 16 Ohm cab is 8 Ohm. Of schakelt hij z'n eigen speaker uit als je er een cab op aansluit. Als hij met een extra 16 Ohm cab plus z'n eigen speaker op totaal 8 Ohm kan draaien, kan ik dan ook de eigen speaker losmaken en er alleen een 8 Ohm cab mee aansturen?

drap
10 juni 2006, 22:25
Hi, de jtm 30 is 30 watts buizen, dus dat moet best hard kunnen lijkt me. als je een tweede jtm aansluit zal je niet harder gaan klinken, wel breder wellicht.. probeer eens om een cab te gebruiken voor meer druk en spreiding. wat voor speaker(s) zitten er in?
Ook een mogelijkheid is, om em door te mic-en, dan is ie luid zat me dunkt. succes !


Peter

Ik kan er volledig naast zitten en weet het ook bepaald niet zeker, maar 2 x 30 watt is toch wel degelijk 60 watt dus meer decibel? Eén van m'n Marshalls is een 150 watt versterker met 2 x 75 watt speakers, vandaar dat ik dit zo dacht

Orpheo
10 juni 2006, 22:30
Ik kan er volledig naast zitten en weet het ook bepaald niet zeker, maar 2 x 30 watt is toch wel degelijk 60 watt dus meer decibel? Eén van m'n Marshalls is een 150 watt versterker met 2 x 75 watt speakers, vandaar dat ik dit zo dacht

maar het verschil in decibellen tussen 30 en 60 watt ervaar je als maar een heel klein verschil in het daadwerkelijk volume.

drap
10 juni 2006, 22:33
maar het verschil in decibellen tussen 30 en 60 watt ervaar je als maar een heel klein verschil in het daadwerkelijk volume.

Dat kan, maar je genereert toch wel degelijk meer decibel door 2 x een 30 watt versterker? Er zijn namelijk nogal wat gitaristen die bijv. meerdere Vox AC30's gebruiken puur om meer volume te krijgen, dus de gedachte van de topicstarter lijkt me zo slecht nog niet

Orpheo
10 juni 2006, 22:39
Dat kan, maar je genereert toch wel degelijk meer decibel door 2 x een 30 watt versterker? Er zijn namelijk nogal wat gitaristen die bijv. meerdere Vox AC30's gebruiken puur om meer volume te krijgen, dus de gedachte van de topicstarter lijkt me zo slecht nog niet

uit mijn hoofd krijg je er 3 decibellen bij, en dat is echt niet significant voor de verandering in 'volume'.

stumpy
10 juni 2006, 22:39
Het verdubbelen van het wattage heeft maar een effect van 3 dB. Wat eigenlijk vrij weinig is. Zeker als je bekijkt dat je (volgens natuurkundige wetten) op 5 meter afstand met een 30 watter 138,5 dB kunt maken.

stumpy
10 juni 2006, 22:40
en 138,5 dB zit overigens al over de pijngrens. Dus meer is zeker niet nodig.

Orpheo
10 juni 2006, 22:45
Het verdubbelen van het wattage heeft maar een effect van 3 dB. Wat eigenlijk vrij weinig is. Zeker als je bekijkt dat je (volgens natuurkundige wetten) op 5 meter afstand met een 30 watter 138,5 dB kunt maken.

bedankt dat je t ff berekend hebt ;) ik ben nu niet helder van geest genoeg om t te berekenen

Joey Handsome
10 juni 2006, 23:03
138,5 db? Ik weet niet hoe dat berekend is, maar dat klinkt me vrij hoog in de oren. Een straaljager moter zit op 130 geloof en daarboven gaan je oren bloeden, lijkt me niet dat zo'n 30 wattertje zo hard gaat.

3db meer is overigens toch twee keer zo hard? en is het niet zo dat 100 watt twee keer zo hard gaat als 10 en 1000 twee keer zo hard als 100? Correct me if i'm wrong. Ik hoop dat dit zo is, welleens Pimp My Ride gekeken? Dat patsen ze van die 8000 watt stereotjes in auto's, hoeveel db zouden die dan wel niet persen als 30 watt al 138,5 geeft?

Scali
10 juni 2006, 23:11
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je versterker ook al 'harder gaat' als je die ME-33 ertussenuit gooit, en eventueel een echt pedaal gebruikt (categorie TS-9 etc).
Die ME-33 zuigt waarschijnlijk precies die middenfrequenties weg waardoor je niet goed door de mix kunt komen. Ouderwetse low-budget troep, slaapkamerspeelgoed... weg ermee :)

Rormo
10 juni 2006, 23:29
Hi, de jtm 30 is 30 watts buizen, dus dat moet best hard kunnen lijkt me. als je een tweede jtm aansluit zal je niet harder gaan klinken, wel breder wellicht.. probeer eens om een cab te gebruiken voor meer druk en spreiding. wat voor speaker(s) zitten er in?
Ook een mogelijkheid is, om em door te mic-en, dan is ie luid zat me dunkt. succes !


Peter

Ik speelde idd met een mic er voor dus de zaal kon mij prima horen. Probleem was dat ik mezelf niet kon horen en dus meer volume moet hebben om te horen wat ik aan het doen ben. Ik heb een JTM 30 met 2 10" speakers. Kan aardig hard, maar niet zo hard dat ik boven een drumstel en bas en andere gitaar uit kom.

Als ik zonder ME33 speel dan is het verschrikkelijk veel zachter. Nog afgezien van het feit dat ik er een erg goed geluid uit krijg en hem dus niet kwijt wil.

zjanke
10 juni 2006, 23:32
Sta je vlak tegen je amp aan die op de grond staat? Dan moet je je amp zo draaien (of omhoog zetten) dat ie recht op je oren staat. Je moet jezelf echt wel kunnen horen met 30 watt buizen.





Of je moet de drummer op zijn bek slaan, die zit waarschijnlijk veel te hard te rammen :rockon:

Orpheo
10 juni 2006, 23:33
138,5 db? Ik weet niet hoe dat berekend is, maar dat klinkt me vrij hoog in de oren. Een straaljager moter zit op 130 geloof en daarboven gaan je oren bloeden, lijkt me niet dat zo'n 30 wattertje zo hard gaat.

3db meer is overigens toch twee keer zo hard? en is het niet zo dat 100 watt twee keer zo hard gaat als 10 en 1000 twee keer zo hard als 100? Correct me if i'm wrong. Ik hoop dat dit zo is, welleens Pimp My Ride gekeken? Dat patsen ze van die 8000 watt stereotjes in auto's, hoeveel db zouden die dan wel niet persen als 30 watt al 138,5 geeft?

daar is onlangs een heel discussie over geweest, hoe raar t is dat een stereoinstallatie met 8000 watt toch minder hard gaat dan bv een jcm800 2203, alles op 10.

maar dan nog, ontopic; 30 watt buizen gaat echt snoeihard, dat je jezelf niet kan horen kan te maken hebben met verschillende dingen; monitor niet aan (of aanwezig), of je cab zelf kantelen, dat ie gericht is naar je oren/hoofd. de oorzaak hoeft niet perse in de amp zelf te zitten (waarschijnlijk niet zelfs).

@ scali: waarschijnlijk heb je daar ook nog eens gelijk in!

Scali
10 juni 2006, 23:43
Het kan ook zijn dat de buizen versleten zijn, of gewoon slecht afgesteld, en dat je daarom een hoop vermogen mist.
En het zou kunnen dat de speakers niet 'efficient' zijn.
Misschien dat dezelfde versterker met andere speakers een stuk meer herrie maakt. Als je de gelegenheid hebt, moet je eens proberen andere speakercabs aan te sluiten.
In principe moet je met een 30w buizenversterker met 2 speakers een eind komen. Een Vox AC30 gaat bv behoorlijk hard. Ik ken de JTM30 verder niet, dus ik weet niet wat gebruikelijk is.
Ik heb zelf een Marshall 6101 combo, met extra cab, en die staat eigenlijk altijd op 25w geschakeld... dat gaat al hard genoeg.
Ik heb vroeger ook vaak opgetreden met m'n Marshall VS230 combo, 2x30w transistor, en dat was ook nooit een probleem. Ik vermoed dat een JTM30 in goede staat nog wel wat harder gaat.

Rormo
10 juni 2006, 23:57
Ja hij is wel in goede staat en vrij recent nog gecheckt door de winkel.
Maar het is idd zo dat hij op de grond stond en dus 'onder mij door' blies. Ik zou hem ongeveer in een hoek van 45 graden moeten draaien denk ik om hem goed op m'n oren te richten. Hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon iet's stevigs er onder leggen en hem dan achterover daarop leggen? Gitaarkoffer bijvoorbeeld?

Drummer ramde er altijd op los ja. Dat heb je met een metal drummer in een (classic) rock band :)

zjanke
11 juni 2006, 00:00
Fender heeft "tiltlegs", kijk eens of je die kunt krijgen. Verder zijn er nog speciale standaards. Je versterker hoger zetten (bovenop zijn eigen flightcase) werkt ook al een stuk beter.

vulvasonic
11 juni 2006, 00:05
Ik heb 2 AC30's. En als ik ze beide tegelijk gebruik hoor je niet echt een toename van het volume. Het geluid gaat wel iets meer 'leven', maar voor het volume hoef je het niet te doen.
Moet ik er ook bij zeggen dat ik maar zelden heb meegemaakt dat de AC30 niet toereikend was kwa volume, maar dat terzijde.
Een extra cabinet maakt meer uit wat dat betreft. Vooral omdat je meer druk krijgt in het laag, waardoor het volume lijkt toe te nemen over de volledige breedte.

Het voordeel van zo'n 4x12 kast is ook dat je versterker daar mooi bovenop kan staan waardoor de speakers meer op oorhoogte gericht zijn.

Verder moet je altijd letten op de plaatsing van de versterker. Men vind het heel logisch om de backline achter je te hebben staan, terwijl het vaak veel handiger en prettiger is om je versterker naast je neer te zetten. Op die manier blijf je overal op het podium in de straal van je eigen geluid zitten.
Met de versterker achter je hoef je maar anderhalve pas opzij te doen en je medegitarist of bassist blaast je weg. Da's lastig.

Maar goed, dit zijn allemaal goed bedoelde, doch waarschijnlijk overbodige adviezen. Waarschijnlijk ken je de trucjes en de klappen van de zweep allang. Ik wilde het toch maar even gezegd hebben. Misschien heb je er toch iets aan. :)


Overigens mag het natuurlijk nooit zo zijn dat de drummer z'n spel moet aanpassen omdat je jezelf anders niet goed genoeg kan horen.

drap
11 juni 2006, 00:18
Ja hij is wel in goede staat en vrij recent nog gecheckt door de winkel.
Maar het is idd zo dat hij op de grond stond en dus 'onder mij door' blies. Ik zou hem ongeveer in een hoek van 45 graden moeten draaien denk ik om hem goed op m'n oren te richten. Hoe kan ik dat het beste doen? Gewoon iet's stevigs er onder leggen en hem dan achterover daarop leggen? Gitaarkoffer bijvoorbeeld?

Drummer ramde er altijd op los ja. Dat heb je met een metal drummer in een (classic) rock band :)

Daar heb je speciale versterkerstandaards voor. Tip, bezuinig niet op zo'n ding, want ik weet uit eigen ervaring dat het goedkopere spul niet al te best is en dus erg snel stuk gaat

Rormo
11 juni 2006, 01:15
ok, zal eens kijken hier voor.

Maar kan iemand mij uitleggen waarom ik geen volume toename krijg als ik het volgende doe: mijn ME33 heeft 2 uitgangen. Allebei die uitgangen prik ik in een versterker (bijvoorbeeld twee jtm30's). Dan moet het totale geluid toch precies 2x zo hard zijn als wanneer ik maar 1 versterker gebruik. De versterkers bepalen het wattage en niet mijn ME33. Nu weet ik dat "2x zo hard" met geluid nogal een moelijk woord is. Laten we het houden op "een heel stuk harder".

Rude Perception
11 juni 2006, 01:23
Je krijgt 2x zo veel speakers met hetzelfde vermogen per speaker.

Als je een extra cab erbij zet op dezelfde versterker krijg je 2x zoveel speakers met de helft van het wattage.

Bij de laatste situatie wordt je geluid niet zachter. Terwijl er toch minder wattage door je speaker gaat. Waarom? Omdat er meer speakers zijn. Doordat er meer speakers zijn en je de herrie die ze allemaal apart maken moet optellen in het totaal geluid.

Dus als je 2x zoveel speakers neerzet waar evenveel watt doorheen gaat als eerst, dan wordt het harder.



ook uit eigen ervaring met stereo spelen. 2 versterkers wordt simpelweg harder en dat is heel logisch.

Rormo
11 juni 2006, 01:33
ja dat leek mij ook, maar ik dacht dat iemand hier het tegendeel beweerde.

tillens
11 juni 2006, 01:44
Ik zie het als volgt; een keer 30 watt links en 30 watt rechts// links en rechts even hard.. maar op geteld is dat dezelfde sound, en maakt het niet harder.. naar mijn mening.. de 210 versie is vrij strak klinkend, ik weet je instellingen niet, maar probeer wat te klooien.. als je dat pedaal er tussen uit haalt en je geluid wordt dan zachter dan klopt er iets niet..

als je ze koppelt heb je denk ik hoogstens meer druk...

BLOK182
11 juni 2006, 03:09
Ik zeg: gewoon een extra cab bijkopen. Een tweedehands Marshall 1936 2x12" doet wonderen. Voegt sound toe, èn je amp staat hoger (en hoor je em beter).

stumpy
11 juni 2006, 11:12
edit:
138,5 db? Ik weet niet hoe dat berekend is, maar dat klinkt me vrij hoog in de oren. Een straaljager moter zit op 130 geloof en daarboven gaan je oren bloeden, lijkt me niet dat zo'n 30 wattertje zo hard gaat.

3db meer is overigens toch twee keer zo hard? en is het niet zo dat 100 watt twee keer zo hard gaat als 10 en 1000 twee keer zo hard als 100? Correct me if i'm wrong. Ik hoop dat dit zo is, welleens Pimp My Ride gekeken? Dat patsen ze van die 8000 watt stereotjes in auto's, hoeveel db zouden die dan wel niet persen als 30 watt al 138,5 geeft?


T verschil in de straaljager en de versterker is de afstand tussen de geluidsbron en de geluidsontvanger. Ik heb ook gezegd bij 5 meter, een straaljager zit toch wel heel wat verder. Op 100 meter afstand is het ook al nog maar 93. Dus laat staan op 2 km hoogte.

Joey Handsome
11 juni 2006, 12:54
edit:


T verschil in de straaljager en de versterker is de afstand tussen de geluidsbron en de geluidsontvanger. Ik heb ook gezegd bij 5 meter, een straaljager zit toch wel heel wat verder. Op 100 meter afstand is het ook al nog maar 93. Dus laat staan op 2 km hoogte.

Had ik er even bij moeten zeggen, het ging om als je naast de straaljager stond. Maar goed, is verder ook niet zo boeiend, waar het me vooral om ging was die 137,5 db, dat vind ik moeilijk te geloven.

Orpheo
11 juni 2006, 19:44
Je krijgt 2x zo veel speakers met hetzelfde vermogen per speaker.

Als je een extra cab erbij zet op dezelfde versterker krijg je 2x zoveel speakers met de helft van het wattage.

Bij de laatste situatie wordt je geluid niet zachter. Terwijl er toch minder wattage door je speaker gaat. Waarom? Omdat er meer speakers zijn. Doordat er meer speakers zijn en je de herrie die ze allemaal apart maken moet optellen in het totaal geluid.

Dus als je 2x zoveel speakers neerzet waar evenveel watt doorheen gaat als eerst, dan wordt het harder.

ook uit eigen ervaring met stereo spelen. 2 versterkers wordt simpelweg harder en dat is heel logisch.

ik ervaar t ook zo dat t harder wordt als je 2 amps en 1 gitaar hebt (2 amps tegelijk aan op die ene gitaar) maar t wordt NIET 2 keer zo hard! het probleem is ook de definitie van 'hard'.

Scali
11 juni 2006, 19:48
het probleem is ook de definitie van 'hard'.

De definitie van hard is een Plexi op 10 :)

Orpheo
11 juni 2006, 19:52
ik heb het even uitgerekend dmv de kwadraten/geluidsdrukniveau-wet, en met 30 watt heb je op 5 meter afstand (en dan dus 30 watt volledig opengedraaid) 109db en met 60 watt 111 db. scheelt je 2 db. dat verschil in db is echt verwaarloosbaar. het verschil in geluidsintensiteit is 0.1 (zie alweer de kwadratenwet, met als r=5). het verschil tussen iedere 10 db is iedere keer een macht van 10. DAT is pas een verschil. niet die louzy 0.1. daarom is het verschil in geluidsintensiteit (en dus in concreet 'voelbaar' volume) tussen 30 en 60 watt verwaarloosbaar.

althans; volgens de theorie. er zitten nog wel wat haken en ogen aan, maar mijn verhaal gaat wel in grote lijnen op.

Orpheo
11 juni 2006, 19:53
De definitie van hard is een Plexi op 10 :)

lol nee ik doelde meer op de wetenschappelijke definitie ;)