PDA

View Full Version : neck hout vraagje



blimb
10 juni 2006, 09:08
Ik ben al een tijdje bezig met het ontwerpen van een basgitaar een heb al een meer dan een half jaar hier 4 esdoorn planken/ balkjes van 3 bij 7 bij 100 cm , die kwartiers gezaagd zijn. (t zijn mooie balkjes al zeg ik het zelf, zit een regelmatige structuur in het hout geen knoesten, maar ik ben verder geen kenner) Deze balkjes wilde ik gaan gebruiken voor een neck, die ik wilde ik dan eerst naar de juiste dikte schaven en dn met een contrasterend laagje fineer aan elkaar lijmen om er vervolgens een neck uit te zagen/ frezen (dat weet ik nog niet helemaal, ik heb toegang tot een lintzaag.. dus wellicht dat zagen makkelijker en sneller is) ....en dan te shapen ..

Maar nu vroeg ik mij af, als ik van deze kwarierse plankjes een laminaat maak, dan kantel ik ze en worden ze dus in feite dosse....En daar mee kan de stabiliteit van het hout, althans de manier van werken een ander karakter krijgt .
Dus nu voeg ik mij af, als je een neck uit bijvoorbeeld vijf laagjes laminaat wil maken, is het dn niet het beste om perfect dosse hout te kopen, opdat het dn kwartiers eindigt in je neck?

Of maakt het eigenlijk geen donder uit als het maar goed droog stabiel hout is?

G.G.
10 juni 2006, 09:15
Ik denk dat het dit is:


Of maakt het eigenlijk geen donder uit als het maar goed droog stabiel hout is?

Veel strathalzen zijn gewoon dosse gezaagd. Een bas hals is wel langer, maar ook dikker. Ben zelf ook met een esdoorn laminaat bezig met wenge fineer ertussen. Dit geeft een heel mooi kleurresultaat. Gewoon doen.

blimb
10 juni 2006, 09:40
ja dat dacht ik eigenlijk ook al, maar ik blijf er een beetje onzeker over ... maar wellicht heeft dat gewoon te maken met de vrees om op mijn bek te gaan aangezien dit mijn eerste bouwproject is :>