PDA

View Full Version : Auteursrechten - op welke delen van een nummer vallen die?



cryptusss
10 juni 2006, 02:24
Ik zit in een metal bandje dat eigen nummers schrijft. Op advies van een vriend heb ik wat over auteursrecht gelezen en ik weet nu het een en ander over hoe dat werkt.
Wat me nog niet duidelijk is, is hoe de rechten (die op de tekst en muziek rusten) verdeeld worden.

De tekst heeft aparte rechten, maar hoort de zanglijn hier bij?

De muziek heeft aparte rechten, maar wat is de muziek? Hoort de zanglijn hier bij? Veel grote bands hebben iemand die de tekst schrijft en iemand die de muziek schrijft. Waar valt de zanglijn dan onder vraag ik me af.

Wanneer ik bijvoorbeeld alle gitaarpartijen van een nummer schrijf, de bassist voegt de baslijn op mijn aanwijzing daarna toe, de drummer zijn deel op aanwijzing, maar de zanglijn en tekst is van de zanger: heb ik dan recht op het gehele muzikale deel, of moet ik dat met de zanger delen?

Ook vraag ik me af wanneer je samen de muziek of tekst maakt, maar in een verhouding van 70% - 30 % ofzo, leg je zoiets dan toch als 50%-50% vast?

Als iemand hier meer van weet zou dat me erg helpen. :)

El Capitain
13 juni 2006, 23:16
Ik had zelf het idee dat je dat zelf kunt bepalen in principe. Omdat je alles contractueel kan vastleggen.

paulusdeBKB
14 juni 2006, 11:31
El Captain heeft gelijk: kun je onderling afspreken hoe de verdeling moet zijn.
Tekst is een apart stukkie, de zanglijn hoort daar NIET bij. Auteursrechten moet je wel zo vroeg mogelijk afspreken onderling, anders levert het vroeg of laat gezeik op.

Als schrijven een groepsproces is en er is niet 1 iemand die met 90% van de goede ideeen komt, dan zou ik gewoon een groepsverdeling maken.