PDA

View Full Version : Humbuckers splitten



Flames
10 juni 2006, 00:13
Ik wil binnekort een schecter C1 blackjack kopen. De gitaar heeft twee Seymour Duncan JB / ‘59 humbuckers. Ik wil graag ook een singel coil achtig geluid uit mijn gitaar kunnen krijgen en ik heb gehoord dat het ook mogelijk is om humbuckers te splitten. Ik heb aan de andere kant ook gehoord dat een humbucker split vaak geen effectief geluid opleverd en eigenlijk niets oplevert.
Wie heeft hier ervaring mee?
Mijn tweede vraag is of dit zelf te doen is, of dat het aan te raden is om het door iemand te laten doen?

bij voorbaat dank voor antwoorden

Luke-wannabe
10 juni 2006, 00:14
Gewoon met een zaag joh..

vulvasonic
10 juni 2006, 00:18
Gewoon met een zaag joh..

Hoho...., een figuurzaagje dan wel hè?
Geen grof geweld.

turboblues
10 juni 2006, 01:55
...Ik heb aan de andere kant ook gehoord dat een humbucker split vaak geen effectief geluid opleverd en eigenlijk niets oplevert.

Ik moet zeggen dat ik een paar gitaren heb waar je de humbucker kan mee splitten, maar geen enkele met een echt singlecoil-geluid. Wel iets dun, maar geen karakter!

Orpheo
10 juni 2006, 02:54
Ik moet zeggen dat ik een paar gitaren heb waar je de humbucker kan mee splitten, maar geen enkele met een echt singlecoil-geluid. Wel iets dun, maar geen karakter!

mee eens. op mn ouwe prs had ik ook coiltap, en op mn les paul ook eens, maar ik vond t tegenvallen. liever volume wat lager op gitaar, of gain wat minder. tis nl geen 'echte' singlecoil als je m split. hetgeen imo het meest in de buurt kwam van een echte singlecoil was het uit fase zetten van een humbucker (het faseren dus van de beide spoelen!) redelijk eenvoudig soldeerklusje overigens :)

G.G.
10 juni 2006, 07:58
Ik heb die jeff Beck humbucker in de brugpositie van een strat met elzen body zitten geweldig element, maar gesplit vind ik hem erg scherp en iel, niet echt de moeite waard. Misschien is dat fase verhaal beter.

no 1 hops
10 juni 2006, 08:05
je hebt het single coil verhaal, oftewel coiltap waardoor 1 spoel werkt maar het humbucking effect wegvalt.
serie/parallel schakeling heb je toch een meer single coils sound zonder hum.
vergeet niet dat als je een humbucker gitaar hebt je dus ook potmeters hebt van 500Kohm.
single's zitten meestal met 250Kohm.
gewoon een pushpull pot gebruiken, blijft je gitaar hetzelfde en kun je toch deze mod gebruiken.
heb het op mijn gitaar wel gebruikt en vaak de combi geluiden, dus bv de hals als humbucker en de brug als single, of andersom hebben soms leuke effecten

strontraper jos
10 juni 2006, 10:05
zeer interessant klinkt dat!

hoe werkt dat precies met die push pull pot?

jerome
10 juni 2006, 10:46
Ik moet zeggen dat ik een paar gitaren heb waar je de humbucker kan mee splitten, maar geen enkele met een echt singlecoil-geluid. Wel iets dun, maar geen karakter!

ik heb allebei mijn Strats een Dimarzio Dual Sound humbucker zitten die als humbucker geschakeld een vette rock sound geven en als single coil geschakeld wél een hele krachtige en mooie "single coil sound" geven.
Nu is dit ook afhankelijk van je soort gitaar, versterker en speakers en natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Op de ene strat zit de Dual Sound aan een 250 kohm volume potmeter (i.p.v. 500 kohm) waardoor die in de humbucker stand een fractie minder krachtig, maar wel warmer klinkt en in de enkelspoel stand vol en warm blijft klinkten.
Parallel klinkt ie ook heel mooi transparant maar veel minder warm dan enkelspoelig

Op mijn andere Strat heb ik een extra mini-switch toegevoegd waarmee ik ook nog eens tussen een 250 en een 500 kohm volume-potmeter kan kiezen.
Met deze gitaar kan ik met 1 element heel veel verschillende mooie sounds maken

groetjes,
Jeroen

up-guitarman
10 juni 2006, 10:51
Vroeg ik me al even af. Welke volumepot kan je best gebruiken als met een H-S-S configuratie zit?

no 1 hops
10 juni 2006, 11:05
pushpull is een potmeter die als je er aan trekt omhoog komt.
hierdoor activeer je een schakelaar die onderaan die potmeter vast zit.
door een bepaalde manier van draden solderen kun je dan switchen.

wat betreft welke pot voor hss, dan is die schakeling van jerome wel intressant.
alleen hoe heb ie dat????
je zou ook een pushpull kunnen gebruiken en daar een weerstand op de schakelaar zetten die dus, zover ik het weet parallel met de potmeter geschakeld word.
dus een 500Kohm weerstan parallel met de 500Kohm pot is de helft 250Kohm dus dan weer geschikt voor single

jerome
10 juni 2006, 11:05
Vroeg ik me al even af. Welke volumepot kan je best gebruiken als met een H-S-S configuratie zit?

Ik vind zelf 250 kohm het beste
Als je 500 kohm gebruikt klinken je single coils een heel een stuk minder lekker. Als s 250 Kohm gebruikt klinken ze zoals het hoort en klinkt je humbucker iets iets minder krachtig maar wel iets warmer.
Je kan ze ook allebei erop zetten (zie voorgaande reactie...)

jerome
10 juni 2006, 11:15
pushpull is een potmeter die als je er aan trekt omhoog komt.

wat betreft welke pot voor hss, dan is die schakeling van jerome wel intressant.
alleen hoe heb ie dat????

Ik ga dat schemaatje wel digitaal tekenen maar dan moet je even geduld hebben want ik ben volgende week op vakantie.


je zou ook een pushpull kunnen gebruiken en daar een weerstand op de schakelaar zetten die dus, zover ik het weet parallel met de potmeter geschakeld word.
dus een 500Kohm weerstand parallel met de 500Kohm pot is de helft 250Kohm dus dan weer geschikt voor single

Ik heb hier al eens mee lopen brainstormen maar volgens mij kan dat niet.
Of misschien dat iemand anders daar een oplossing voor heeft?
Dat met die 2 volumepotmeters werkt in ieder geval wel.

ACSlater
10 juni 2006, 11:26
Ik heb ook twee push-pull potmeters op mn LP. De sound is naar mijn mening goed bruikbaar met de pickupswitch in de middelste stand en éen of beide pickups gesplit.

no 1 hops
11 juni 2006, 09:55
I

Ik heb hier al eens mee lopen brainstormen maar volgens mij kan dat niet.
Of misschien dat iemand anders daar een oplossing voor heeft?
Dat met die 2 volumepotmeters werkt in ieder geval wel.ik weet via de bil lawrence wildgate forum dat men een humbucker die wel eens te schel kan zijn via een aan elkaar gedraaide weerstand/condensator combinatie wat temt.

dus mijn idee was om via een schakelaar een weerstand te verbinden met de buitenste soldeerplaatsen van de potmeter, hierdoor komt deze parallel aan de potmeter en als ik die formule nog goed heb is dan twee maal 500Kohm par 250Kohm.

jerome
11 juni 2006, 18:18
ik weet via de bil lawrence wildgate forum dat men een humbucker die wel eens te schel kan zijn via een aan elkaar gedraaide weerstand/condensator combinatie wat temt.

dus mijn idee was om via een schakelaar een weerstand te verbinden met de buitenste soldeerplaatsen van de potmeter, hierdoor komt deze parallel aan de potmeter en als ik die formule nog goed heb is dan twee maal 500Kohm par 250Kohm.

Volgens mij kan dat niet omdat als je je potmeter helemaal open hebt staan de weerstand dan ook 250 kOhm is i.p.v. 0 ohm.
Maar nogmaals ik ben geen expert in dat soort dingen.

Ik weet wel dat er dubbelle potmeters gebruikt worden in de electronica-industrie, dus 2 potmeters boven elkaar met verschillende waarden en met 1 doorlopende bedieningsas waar je knop op komt.
Dat zou in ons geval ideaal zijn als er een bestaat met 250 en 500 kohm.
Ik ben al op zoek geweest maar ik heb bij verschillende leveranciers maar ik heb ze nog niet kunnen vinden!

gr
Jeroen

iwamoto
11 juni 2006, 18:26
ik heb een RG 570FM H-S-H, met een Evolution in de brug, de rest stock
ik weet niet hoeveel ohm mijn push pull is, maar hij staat zo geconfigd:

zonder:
1 - bridge
2 - bridge + middle
3 - middle
4 - middle + 1st neck
5 - neck

ffe voor de duidelijheid, bij stand 2, pakt ie het volledige element

pull:
1 - 1st bridge
2 - 2nd bridge + middle
3 - middle
4 - 1st neck
5 - 2nd neck

vooral 4 pull klinkt perfect clean, echt heel warmpjes :D