PDA

View Full Version : 8Ohm 4*10 => 2Ohm 4*10 voor 4Ohm buizenbak



Jeanken
9 juni 2006, 21:06
Ik begin steeds meer en meer te bassen, en omdat ik voor gitaar een Fender Bassman 6G6 heb kan dat perfect over die top.
Nu heb ik wel een basscab nodig dus, maar de meeste cabs zijn 8Ohm terwijl ik 4Ohm nodig heb.
Als ik nu een 8Ohm 4*10 wat vermoedelijk 4 keer een 8Ohm 10"er is rewire naar allen parallel 2Ohm cab, dan zou die Bassman daar weinig last van mogen ondervinden, niet?
Daarnaast heb ik een stel Jensen C10Q's dat ik gebruik icm een stel Chicago series 12"ers, op de Jensen site staan die C10Q's opgegeven als vervanging voor de Tweed Bassman speakers, oorspronkelijk een bassamp dus.
Zouden die het houden voor bass?
Als die ertegen kunnen (en ook een beetje een deftig frequentiebereik geven?) zou ik een 4Ohm 4*10 cab kunnen maken voor die Bassman, die kan ik dan zowel voor bass als voor gitaar gebruiken, en hij heeft meteen de correcte load.
Maar ik kan dus nergens uit afleiden of die speakers bruikbaar zijn..

hadv
9 juni 2006, 23:07
en daar gaan we weer voor de duizendste keer: gebruik eerst de zoekfunctie, hier is al zooooooooooooooooooooooooooveel over geschreven, en ik weet zeker dat het antwoord er tussen staat

Jeanken
10 juni 2006, 11:18
en daar gaan we weer voor de duizendste keer: gebruik eerst de zoekfunctie, hier is al zooooooooooooooooooooooooooveel over geschreven, en ik weet zeker dat het antwoord er tussen staat
De main question is eigenlijk of ik die Jensens voor bass kan gebruiken ook, je zou zeggen van wel, het is een Bassman, maar die Jensens zijn ook maar reissues, niet eens van hetzelfde fabriek/merk(help me out here) terwijl de Bassman in feite een gitaaramp is geworden.
Vrij goed mogelijk zou ik denken dat het gewoon gitaarspeakers zijn en ze niet erg blij gaan worden als ik er een bass doorheen jaag..

Ik ben vrijwel zeker van dat Ohmage, maar iedereen spreekt iedereen erover tegen, mensen zeggen in het eene topic zus en het andere zo, dus ik dacht, laatste checkup in de Werkbank waar de mensen met verstand van zaken zitten voor ik mijn transfotje riskeer van mijn favo amp waarvan by the way die transfo waarschijnlijk onvindbaar zoniet onbetaalbaar is.
Niet dus..
Titel is aangepast, tevreden?
EDIT: ok, blijkbaar kan je de titel hier niet meer vervangen en is het gewoon de subtitel.. Nuja..

bert k
10 juni 2006, 12:43
In je eerste post zeg je dat een 2 ohm cab (4 keer parallel) geen probleem moet zijn voor je Fender. Volgens mij is dat dus wel een probleem. Amp kan 8 of 4 ohm aan, veronderstel ik, maar 2 ohm?

Jeanken
10 juni 2006, 15:17
In je eerste post zeg je dat een 2 ohm cab (4 keer parallel) geen probleem moet zijn voor je Fender. Volgens mij is dat dus wel een probleem. Amp kan 8 of 4 ohm aan, veronderstel ik, maar 2 ohm?
Aargh, het is toch voor een transistoramp kan je omhoog gaan qua impedantie, dus dan zou ik een 8Ohm wel kunnen gebruiken, maar het is een buizenamp, dus dan moet het toch naar beneden? Dus die 8Ohm cab moet 2Ohm worden?
Hmmz, nevermind voor ik heel het forum over mijn nek krijg, laat het ons beperken tot de Jensen speaker die al dan niet geschikt zou zijn voor bass?
Dan maak ik wel meteen een goeie match..

bert k
10 juni 2006, 18:35
Probeer het nou eens duidelijk uit te leggen, ik kan er geen touw aan vastknopen. Maar een 2 ohm cab gaat niet goed, niet met transistor en niet met buizen.

AART
10 juni 2006, 19:51
2 ohm cab op je 4 ohm bassman is een one way ticket to hell voor je bassman OT.

8 Ohm kan misschien nog wel, mesa zegt in de handleiding van mijn Mark IV bijvoorbeeld dat ik wel een 16 ohm cab kan aansluiten op mijn 8 ohm ingang, maar dat 2 ohm op de de 4 ohm uitgang absoluut niet kan.

En aangezien mesa's gemodde fenders zijn denk ik dat er ongeveer hetzelfde geld voor je bassman.

Maar het beste is natuurlijk een 4 ohm cab maken, helemaal nietr zo'n groot probleem volgens mij, gewoon ff zoeken en kijken hoe die naar 4 ohm te wiren is.
serieel, parralel, per paar serieel en die paren paralel etc etc.

Jeanken
10 juni 2006, 22:13
Probeer het nou eens duidelijk uit te leggen, ik kan er geen touw aan vastknopen. Maar een 2 ohm cab gaat niet goed, niet met transistor en niet met buizen.
Welja, daar zeg je het zelf al, niet met transistor en niet met buizen, het is ofwel bij transistor dat het kwaad kan ofwel met buizen, niet bij allebij, dus laat ons niet te snel roepen van gebruik de zoekfunctie eens, heel het forum staat vol tegenstrijdige berichten hierover.
In ieder geval, we laten dat deel dus maar zo want daar komt enkel narigheid van, ik wil enkel nog weten of ik een Jensen C10Q voor bas kan gebruiken of niet, veel duidelijker kan ik het niet meer stellen..