PDA

View Full Version : Schema Duesenberg



Hendriks
9 juni 2006, 14:29
Ik heb op mijn Epiphone een setje Duesenberg pups gemonteerd , om het helemaal goed te doen wil ik nu ook de rest van de electronica veranderen.Is er iemand met een Duesenberg die de zaak al een keer uitelkaar gehaald heeft? Ik heb een Grand vintage bij de brug en een DP90 bij de hals. Ik wil mijn potmeters en condensatoren gaan vervangen mijn weet de waardes niet.
In de laatste Gitarist staat overigens een zeer lovend artikel over Duesenberg.

Orpheo
9 juni 2006, 14:40
de schema's van de wiring in gitaren is nagenoeg bij iedere gitaar hetzelfde. nja bij ieder type hetzelfde; de PRS Singlecut bv zal geen compleet andere wiring hebben dan een les paul (even een voorbeeldje). t ligt er dus aan wat je epi eerst had, en wat je precies erin wilt; wil je 2 tone 2 volume? 1 tone 1 volume? of iets volledig anders? Als je dat eenmaal precies weet kan je kijken op www.seymourduncan.com naar de schematic die je wilt hebben (onder de noemer support) en dan solderen maar!

edit: de waardes voor potmeters en condensatoren zie je ook op die site, en wellicht is hetgeen jij wilt qua hardware al als set te verkrijgen op www.guitarelectronics.com of www.tvjones.com . De laatste verkoopt heel gave gretschwiringharnasses, en die passen ook zonder problemen. Diverse modellen btw. hoef jij zelf nauwelijks meer wat te solderen!

Hendriks
9 juni 2006, 14:49
Bedankt voor jouw nuttige info , in mijn geval zijn het dus 2 verschillende elementen een hum en een enkelspoels .

fred dons
9 juni 2006, 15:04
voor een combi humbucker/enkel spoel kun je het beste 250k waarde potmeters nemen, de enkelspoel zal te dun gaan klinken met een 500k waarde en de humbucker heeft veel minder last van een lagere waarde op de pot meter, heb je 2 x volume en 2 keer tone knoppen op je gitaar dan kun je op de humbucker wel 500 k laten zitten (of alsnog installeren)

@ Orpheo, bij de single cut zit de electronica nu net toevallig anders in elkaar (volume/tone zit precies andersom als op een LP, maar over het geheel gezien klopt het wel)

Hendriks
9 juni 2006, 15:14
Thanks ik ga experimenteren.

Orpheo
9 juni 2006, 15:15
voor een combi humbucker/enkel spoel kun je het beste 250k waarde potmeters nemen, de enkelspoel zal te dun gaan klinken met een 500k waarde en de humbucker heeft veel minder last van een lagere waarde op de pot meter, heb je 2 x volume en 2 keer tone knoppen op je gitaar dan kun je op de humbucker wel 500 k laten zitten (of alsnog installeren)

@ Orpheo, bij de single cut zit de electronica nu net toevallig anders in elkaar (volume/tone zit precies andersom als op een LP, maar over het geheel gezien klopt het wel)

de plaats is alleen anders. maar voor de rest is het principe precies hetzelfde.

fred dons
9 juni 2006, 15:43
klopt maar tis zo lullig als je op basis van het plaatje de condensator op de volume aansluit ipv de tone ;)

Orpheo
9 juni 2006, 16:08
klopt maar tis zo lullig als je op basis van het plaatje de condensator op de volume aansluit ipv de tone ;)

:P ok zit ook wat in...

hoofd
10 juni 2006, 11:32
Duesenbergs hebben een vrij aparte schakeling volgens mij, met de drie standen schakelaar was het neck P90/neck P90 + brug hum gesplit (dus single coil)/brug hum normaal (niet gesplit). Dus dat kan je ook nog erin verwerken.
Trouwens, wat voor epi heb je, en hoe bevallen die Duesenberg pups?

Luigi
10 juni 2006, 11:53
ik ga er mijn duesenberg niet voor slopen....
Mss kan je wat info krijgen via Duesenberg zelf, of anders via Rockinger?

Hendriks
10 juni 2006, 12:50
Ik heb een Epiphone Dot (gemaakt bij Samick) , ik ga het brug element met een mini switch verbinden , zodat ik hem kan splitten en serie of paralel kan schakelen . De elementen klinken super op de Epi is een hele verbetering tov de originele . De tester van de Gitarist was ook onder de indruk van deze elementen en dat voor €100 per set.