PDA

View Full Version : minder gain in ENGL E530



Wizzie
9 juni 2006, 10:23
Hoi,

ik heb een ENGL E530 preamp met een G-major effectenbak.

Nu heb ik voor mijn slaggeluid de engl gain op ongeveer tien over staan, maar voor mijn solo geluid zou ik graag wat minder gain gebruiken om het geheel wat duidelijker te krijgen... Het lead kanaal heeft een knopje voor Gain 1 of 2, maar ik kan niet voor beide van deze opties de gain instellen, en het verschil tussen die twee kanalen is me te groot... (als ik voor het slaggeluid de gain goed heb staan heb ik te weinig gain voor m'n solo's, en als ik m'n solo gain goed heb, staat er weer te veel gain in mijn slaggeluid...)

weet iemand hier een goede oplossing voor?

alvast bedankt!

groet, Sander

Jimwoud
9 juni 2006, 11:30
Ik heb ook die Engl en kan me er wat bij voorstellen inderdaad. Misschien 2 ideeën:

- bij een solo je gitaarpotmeter ietsje dichtdraaien bij gain hi.

- booster erbij kopen en op gain lo spelen, en instellen op solo. En boosten voor slag.

Ik heb er echt geen ervaring mee, kan namelijk niet soleren, maar volgens mij zijn dit wel opties

succes

jw009
9 juni 2006, 11:46
Ik heb ook die Engl en kan me er wat bij voorstellen inderdaad. Misschien 2 ideeën:

- bij een solo je gitaarpotmeter ietsje dichtdraaien bij gain hi.

- booster erbij kopen en op gain lo spelen, en instellen op solo. En boosten voor slag.

Ik heb er echt geen ervaring mee, kan namelijk niet soleren, maar volgens mij zijn dit wel opties

succes

Volgens mij als je boost dan wordt je volume ook meer, dus dan zou solo geluid minder volume hebben dan slag. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik denk dat de 1e optie het beste is.

Jimwoud
9 juni 2006, 11:49
Ja klopt ja, heb je helemaal gelijk in. Krijg je als je nooit soleert hè. :)

c.hultermans
9 juni 2006, 12:49
Of een 2e ENGL 530!!

;-)

Wizzie
9 juni 2006, 12:51
Volgens mij als je boost dan wordt je volume ook meer, dus dan zou solo geluid minder volume hebben dan slag. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik denk dat de 1e optie het beste is.

mja ik kan in de g-major natuurlijk ook het volume weer wat omhoog gooien in het solo geluid... ik heb liever met 1 switch gelijk het geluid helemaal anders...

wat bedoel je precies met een booster? gewoon een equalizer ofzo die het geluid wat opkrikt als ik hem via midi aan zet? Ik denk eerlijk gezegd dat een booster hetzelfde effect zou hebben als de gitaarpod dicht draaien, qua vermindering van volume, want voor mijn preamp zit enkel een draadloos systeem, maar geen apparatuur die invloed heeft op het signaal... dit zou betekenen dat je het hetzelfde signaal beinvloedt, dus dat zou hetzelfde resultaat moeten geven lijkt mij...

of zit ik er nu helemaal naast?

vinni
9 juni 2006, 13:29
Ik begrijp het ff niet.


Heb dezelfde combinatie gehad.

Kon met de relays rotzooien wat ik wou....Solo?....gewoon het uitgangsniveau
met 3db verhogen. Kan je gewoon in de patch mee programmeren.

Zo moeilijk is dit toch ook allemaal niet.

Vinni

access
9 juni 2006, 13:48
(als ik voor het slaggeluid de gain goed heb staan heb ik te weinig gain voor m'n solo's, en als ik m'n solo gain goed heb, staat er weer te veel gain in mijn slaggeluid...)


Kun je niet je cleane kanaal gebruiken? Op standje gain 2 en dat knopje brite aanzetten? Dan kun je wat meer regelen... ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk je clean is. Dat wordt dan wat minder clean ;)

Wizzie
9 juni 2006, 15:29
Ik begrijp het ff niet.
Heb dezelfde combinatie gehad.
Kon met de relays rotzooien wat ik wou....Solo?....gewoon het uitgangsniveau
met 3db verhogen. Kan je gewoon in de patch mee programmeren.
Zo moeilijk is dit toch ook allemaal niet.
Vinni
het gaat me niet om het volume van m'n geluid, maar om de gain... de hoeveelheid distortion dus ;) De gain kun je niet in de G-major opslaan, omdat die allemaal geregeld wordt in de engl... of zitten we nu gigantisch langs elkaar heen te praten en bedoel jij weer heel wat anders? ;)


Kun je niet je cleane kanaal gebruiken? Op standje gain 2 en dat knopje brite aanzetten? Dan kun je wat meer regelen... ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk je clean is. Dat wordt dan wat minder clean ;)
Volgens mij heb ik dat ook al eens geprobeerd, en is de "crunch" van het cleane kanaal ook veel te weinig gain voor een distortion solo, bovendien gebruik ik de preamp ook clean omdat die erg lekker klinkt... als ik het cleane kanaal voor solo ga gebruiken kan ik hem niet meer voor clean gebruiken...

waarom heeft engl niet gewoon voor beide kanalen twee gain knoppen gemaakt?? lijkt me niet veel duurder te produceren op zo'n toch al vrij prijzige bak... :(

vinni
9 juni 2006, 18:35
Aha!....duidelijk....

Vercommunicatiestoorinkie....

Vinni

Wizzie
9 juni 2006, 19:09
haha okee, dan is dat ook duidelijk ;)

stevie_vp
12 juni 2006, 01:05
Als je een booster (die dus gewoon je volume verhoogd) VOOR je engl zet word het volume NA je engl niet hoger...
de vertserker/buis word meer belast en geeft dus meer gain maar zal praktisch hetzelfde blijven....
Maar misschien is het idd handiger om gewoon je volumeknop van je gitaar ietsjes terug te draaien.. scheelt een hoop gedoe en hoef je als je live speelt ook niet terug te rennen naar je pedalboard als je een solo speelt... :)

Wizzie
12 juni 2006, 14:48
ik moet toch terug rennen omdat ik meestal een beetje delay en chorus gebruik in mijn solo's, en niet in mijn slag ;)
daarom heb ik ook het liefst het andere geluid in 1 handeling, zonder er nog van alles bij te moeten doen...

waar moet ik aan denken bij een booster? gewoon een midi gestuurde equalizer ofzo? iemand een tip voor een betaalbare booster?

stevie_vp
12 juni 2006, 18:41
je zou idd een eq kunnen kopen en dan geoon het output volume op die eq kunnen verhogen... kan je misschien ook iets meer hoog bij je solo's doen...
er is een fucking goedkope van behringer 19 euro.. of die eq pedaal van boss maar die is wel weer 95 euro.. deze zijn alleen niet midi gestuurd...

ik weet ook niet van een 19 inch module die aleen maar boost geeft... dan moet je vaak iets kopen met allemaal andere effecten die je toch niet gebruikt