PDA

View Full Version : Solo's / stukken met meer gain



Lucky1975
9 juni 2006, 08:09
Hey collega's

Zoals sommigen onder jullie konden lezen ben ik recentelijk overgestapt van

Gibson les paus standard -> Boss GT6 -> Marshall anniversary amp

naar een Vox AC30CCX -> Blue Boy pedaaltje + T-rex Delay pedaal.

Ik moet toegeven, het is wennen ... veel harder werken op gitaar omdat ik persoonlijk vind dat wanneer je met weinig gain speelt het allemaal iets lekkerder klinkt (bv ACDC, Shook me all night long wat wij coveren) en die VOX klinkt wel heel erg "in your face", wat ik niet gewend ben.

Nu heb ik echter een vraagje waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.
Omdat ik graag "droog" speel, of omdat ik vind dat het anders te rommelig klinkt kom ik in de problemen als ik wil overshakelen naar een nummer waar meer "gain" is aangewezen. Bv laat me zeggen als ik het nummer van Lenny Kravitz inzet "are you gonna go my way", dan klinkt het echt té droog.

Een optie is natuurlijk altijd aan de gain knop zitten draaien van mij blue boy pedaaltje, maar dat is niet echt handig op podium en komt nogal stom over. Ook zijn er bepaalde passages in zo'n nr dat je er wil voor kunnen kiezen van net iets meer gain te hebben.

Hoe kan ik dit oplossen?
Stel er komt een solo..dan heb ik eingelijk net meer volume nodig EN meer gain. Bestaat er iets (een pedaal) waar ik de gain en het volume mee kan boosten (apart en samen) ?

Ik hoop dat ik het iets of wat duidelijk uitleg?

Greetz,
Luc

Chiel
9 juni 2006, 08:27
Probeer eens een Fulltone Fatboost of Fulltone OCD. Met name de Fatboost werkt erg lekker als gain add-on. Gebruik 'm zelf ook voor een soortgelijke situatie.

SimonS
9 juni 2006, 08:37
Ibanez TS
of andere booster

aart steekelenburg
9 juni 2006, 08:49
en de mxr micro-amp natuurlijk

richard72
9 juni 2006, 08:51
Luc,

Ik snap precies wat je bedoelt.
Dat probleem kom je altijd tegen als je maar één master volume hebt. Je wilt eigenlijk een schakelbare mastervolume hebben, zodat je geluid harder gaat, zonder meer te vervormen. Ik heb jarenlang met een Marshall JMP-1 gespeeld. Daar kun je alle instellingen opslaan en oproepen vanaf een MIDI controller. Zo heb je ook controle over je mastervolume. Sinds kort heb ik een KOCH Multitone II. Daar heb je drie kanalen én schakelbare mastervolume tot je beschikking, precies wat jij nodig hebt. Er zijn natuurlijk meer voorbeelden te noemen, maar dit is mijn ervaring. :cooler:
Meer gain kun je natuurlijk bereiken door een extra overdrive pedaaltje te gebruiken (je hebt geloof ik ook dubbele pedaaltjes, kun je tussen twee instellingen schakelen). Dan heb je voor je Lenny Kravitz in ieder geval een oplossing (spelen wij ook).
De VOX AC30 is een mooie versterker, maar niet erg veelzijdig. Het probleem bij jou is dat je je verschillende geluiden 'maakt' voordat het de versterker in gaat. Dan ben je beperkt in je mogelijkheden. Ik ben er meer een voorstander van om de verschillende geluiden in de versterker zelf te maken....
Groeten,

- Richard -

Lucky1975
9 juni 2006, 08:52
en de mxr micro-amp natuurlijk

Amai, zoveel keuzes, dat wordt zoeken vrees ik.
Kleuren die dingen je geluid niet te fel ? buiten dat ze meer gain leveren

aart steekelenburg
9 juni 2006, 08:59
die micro-amp brengt er wel ietsjes meer hoog bij op mijn marshall maar voor de rest is het een pedaaltje met maar een knop.. meer gain dus.. erg praktisch als je een buizenversterker gebruikt.

Kim Wilson
9 juni 2006, 09:10
En spelen met je gitaarvolume? Bij rustige passages en gewone slagpartijen heb ik mijn gitaar wat zachter staan, en als het even moet gebeuren draai ik het volume weer iets op. Dan gaat ook mijn preamp wat meer oversturen en heb ik iets meer gain. Werkt perfect, afgezien van het ongewild draaien aan de volumeknop als gevolg van ruig spelen. Dat dan weer wel...

Lucky1975
9 juni 2006, 09:19
Luc,

Ik snap precies wat je bedoelt.
Dat probleem kom je altijd tegen als je maar één master volume hebt. Je wilt eigenlijk een schakelbare mastervolume hebben, zodat je geluid harder gaat, zonder meer te vervormen. Ik heb jarenlang met een Marshall JMP-1 gespeeld. Daar kun je alle instellingen opslaan en oproepen vanaf een MIDI controller. Zo heb je ook controle over je mastervolume. Sinds kort heb ik een KOCH Multitone II. Daar heb je drie kanalen én schakelbare mastervolume tot je beschikking, precies wat jij nodig hebt. Er zijn natuurlijk meer voorbeelden te noemen, maar dit is mijn ervaring. :cooler:
Meer gain kun je natuurlijk bereiken door een extra overdrive pedaaltje te gebruiken (je hebt geloof ik ook dubbele pedaaltjes, kun je tussen twee instellingen schakelen). Dan heb je voor je Lenny Kravitz in ieder geval een oplossing (spelen wij ook).
De VOX AC30 is een mooie versterker, maar niet erg veelzijdig. Het probleem bij jou is dat je je verschillende geluiden 'maakt' voordat het de versterker in gaat. Dan ben je beperkt in je mogelijkheden. Ik ben er meer een voorstander van om de verschillende geluiden in de versterker zelf te maken....
Groeten,

- Richard -

Bedankt voor reactie Richard,

Het is idd zoals je uitlegt, er zit maar één kanaal op. Op mijn vorige amp, een marshal anniversary amp had ik 3 kanalen die ik via midi kon besturen met mijn GT6 (crappy nest, maar ligt aan mij).
Dit bied idd wel voordelen.
Ik heb echter redelijk bewust gekozen voor een VOX hoewel deze maar één kanaal heeft (en ik hoooooooooop dat het een goeie keuze is geweest).

Ik wil mij beperken tot 3 goeie klanken.
1. Een Clean (zo stel ik vox in, dus die heb ik).
2. Een goeie crunch (die ik nu ook heb via dat blue boy pedaaltje als ik mijn volumeknop nog ietsjes dichter draai)
3. nu wil ik geluid hebben voor leads alla "are you gonna go my way" dus ja.

(Latere fase 4 ook een volume boost voor solo's)

Maar ik snap dat het verhaal van verschillende kanalen in je versterker zeker een groot voordeel kan zijn.

fullorder
9 juni 2006, 09:26
De VOX AC30 is een mooie versterker, maar niet erg veelzijdig. Het probleem bij jou is dat je je verschillende geluiden 'maakt' voordat het de versterker in gaat. Dan ben je beperkt in je mogelijkheden. Ik ben er meer een voorstander van om de verschillende geluiden in de versterker zelf te maken....

Dat was vroeger ook altijd mijn uitgangspunt, maar geloof me, je kunt heel veel goede sounds maken met de juiste pedalen en uiteraard een goede amp. Naar mijn mening zelfs een stuk beter dan met een multi-kanaal versterker.

Luc zal zich opnieuw moeten gaan verdiepen in de pedalen die er op de markt zijn en laat dat nou precies zijn wat ie hier doet ;)
Met de blue boy en t-rex delay ben je in ieder geval goed begonnen! Als je nu meer gain en/of volume wilt hebben voor je solo's zou ik gewoon voor een boost-pedaal en een fuzz-pedaal gaan. Beide hoeven niet eens duur te zijn (kan wel natuurlijk ;) )
Van een boost-pedaal zijn er al wat voorbeelden genoemd. Kan er aan toevoegen dat er ook nog fraaie HWA (Hot Wire Audio) boosters te koop zijn bij forumlid Speeddemon.
Van een fuzz heb je te veel voorbeelden om op te noemen. Open een topic of doe een grondige zoekaktie.
En mocht je niet van fuzz houden kun je ook voor een goed distortion pedaal gaan. En aangezien je de blue boy al hebt, ik heb goede dingen gelezen over de Crunch Box. Succes!

Lucky1975
9 juni 2006, 09:30
Dat was vroeger ook altijd mijn uitgangspunt, maar geloof me, je kunt heel veel goede sounds maken met de juiste pedalen en uiteraard een goede amp. Naar mijn mening zelfs een stuk beter dan met een multi-kanaal versterker.

Luc zal zich opnieuw moeten gaan verdiepen in de pedalen die er op de markt zijn en laat dat nou precies zijn wat ie hier doet ;)
Met de blue boy en t-rex delay ben je in ieder geval goed begonnen! Als je nu meer gain en/of volume wilt hebben voor je solo's zou ik gewoon voor een boost-pedaal en een fuzz-pedaal gaan. Beide hoeven niet eens duur te zijn (kan wel natuurlijk ;) )
Van een boost-pedaal zijn er al wat voorbeelden genoemd. Kan er aan toevoegen dat er ook nog fraaie HWA (Hot Wire Audio) boosters te koop zijn bij forumlid Speeddemon.
Van een fuzz heb je te veel voorbeelden om op te noemen. Open een topic of doe een grondige zoekaktie.
En mocht je niet van fuzz houden kun je ook voor een goed distortion pedaal gaan. En aangezien je de blue boy al hebt, ik heb goede dingen gelezen over de Crunch Box. Succes!

Hehe, god ik hou van dit forum :-)

fullorder
9 juni 2006, 09:36
Hehe, god ik hou van dit forum :-)

hehe, en voordat je het weet heb je 10 pedaaltjes en wordt het tijd om een pedalenplank te bouwen :D

richard72
9 juni 2006, 09:39
Ja, goede geluiden kun je zo wel maken ja, maar met een meerkanaals versterker heb je nog meer mogelijkheden. Ik hou nou eenmaal niet van distortion pedaaltjes, ik laat de oversturing liever aan de versterker over, ieder z'n voorkeur :)

Lucky1975
9 juni 2006, 10:13
Ja, goede geluiden kun je zo wel maken ja, maar met een meerkanaals versterker heb je nog meer mogelijkheden. Ik hou nou eenmaal niet van distortion pedaaltjes, ik laat de oversturing liever aan de versterker over, ieder z'n voorkeur :)

Waar ik wel spijt van heb is dat ik mijn (drie kanaals) marshall anniversary nooit echt op die manier heb gebruikt zoals Richard zei, alleen via multieffecten GT6. En daardoor klonk de OD nogal plastiekerig (nu ja, niet gt6 z'n fout alleen, maar ook de bediener er van). Maar t vox geluid vind ik vetter klinken, dus nu moeten we daar mee verder.

Heb alleen bang dat ik binnenkort ah tapdansen ben...

Lucluc
9 juni 2006, 13:52
Maar waarom is het stom om tijdens het spelen aan de knoppen van je overdrive te draaien? Ik doe dat juist om een solo even te boosten. Gewoon met de voet! En ik heb ook een Blue Boy gehad, dus ik weet uit ervaring dat dat met die kleine knopjes ook prima kan. Ik had bij de Trex Replica de feedback knop vervangen door zo'n grote van Fulltone, die ook op de Supatrem zit. Het moeten namelijk wel ronde knoppen zijn.

Lucky1975
12 juni 2006, 08:18
Hoi hoi,

Van het weekend mijn (voorlopige keuze) gemaakt.
Het is dus geworden

-> Xotic BB preamp --> en AC booster ook van xotic. Nu nog wat sleutelen aan de klankkleur want samen met de rest van de band klonk het nogal wat plat moet ik zeggen.

fullorder
12 juni 2006, 10:55
Ja, goede geluiden kun je zo wel maken ja, maar met een meerkanaals versterker heb je nog meer mogelijkheden. Ik hou nou eenmaal niet van distortion pedaaltjes, ik laat de oversturing liever aan de versterker over, ieder z'n voorkeur :)

Zo is dat en er zijn vele wegen naar oversturingsRome. :rockon:
Toen ik nog op een Mesa Boogie (2 kanalen) speelde, haalde ik daar ook altijd mijn oversturing uit de amp en na wat mindere ervaringen met de gangbare pedaaltjes kon ik me gewoon niet voorstellen dat je uberhaupt een goede distortion of overdrive uit een pedaaltje kon halen. Het was echter voor mij wel een openbaring dat er wel degelijk goede distortion en OD pedaaltjes zijn. Het jammere is echter dat veel muziekwinkels ze niet in huis hebben en nauwelijks het bestaan er vanaf weten. :(
Overigens gaat het niet alleen om de pedaaltjes, maar ook of de amp de pedaaltjes goed 'slikt'. Dat was zeker het probleem bij m'n Mesa, waar m'n huidige bassman gewoonweg sex bedrijft met m'n pedaaltjes ;)

Harry
12 juni 2006, 23:28
inderdaad gewoonweg de volumeknop van je gitaar gebruiken.

Punt
13 juni 2006, 00:33
inderdaad gewoonweg de volumeknop van je gitaar gebruiken.

+1 the old way :)