PDA

View Full Version : 12 snarige stemmen en speeltechniek?



youngster
9 juni 2006, 07:46
Gisteravond ben ik in het bezit gekomen van een 12 snarige gitaar :) Nou heb ik enkele vragen.

1. Hoe moeten de snaren er op gezet worden?
2. Hoe stem ik zo'n gitaar?
3. Weet iemand waar ik nuttige informatie kan vinden over het bespelen van een
12 snarige gitaar, m'n style is vooral flatpicking en fingerpicking(tenminste
voor 6snarig)?

Alvast erg bedankt.

Herman
9 juni 2006, 19:36
Het enige wat ik zo weet, is dat de "hoofdsnaren" gewoon moeten worden gestemd (EADGBE), en de dubbele snaren een octaaf hoger dacht ik...

Boom-chick-Franky
10 juni 2006, 00:15
Hallo,
De `normale`snaren stem je i.d.d. eadgbe(van laag naar hoog)
Maar je moet alleen de eadg(van laag naar hoog ) 1 octaaf hoger stemmen!
De dunne b en e stem je dezelfde toonhoogte als de `normale`snaren.
Je begint eerst met een dunne snaar en dan pas de `normale `snaar (ook weer van laag naar hoog).
Zodoende sla je dus eerst de hogere snaar aan wat een mooi effect geeft.
Tja en over techniek kan niemand hier je meer vertellen dan Gert de meijer.
Kijk anders eens op z`n website http://www.gertdemeijer.nl
Hier vindt je vast wel enige tips!
Succes ! :cheerup:
Frank.

Agent_Smith
10 juni 2006, 00:19
ik dacht dat iemand hier laatst zei dat je een 12-snaar anders stemt dan EADGBE. Of heb ik dat nu verkeerd begrepen?

gertdm
10 juni 2006, 06:54
Hier kun je erg veel info vinden plus allerlei tunings :)

http://www.12string.com/

Enra
10 juni 2006, 08:09
Flatpicking en fingerpicking mogen geen enkel probleem zijn op een goed afgestelde 12-string. De twee belangrijkste verschillen zijn : je moet iets harder werken, je gebruikt immers zes snaren meer. En je sound is anders.

Het probleem met 12-strings die in mijn werkplaats (www.lionguitars.nl) terecht komen is dat de actie te hoog is, de zuiverheid (octaaf reinheid) nalaat en dat de snaarspanning teveel is voor de wat fragieler gebouwde instrumenten, wat leidt tot getordeerde halzen, overmatige bolling van het bovenblad achter de brug, enz.

Maar goede 12-strings - ik bouw ze zelf ook - zijn absoluut dikke pret. Dus... Have fun...

Enra
10 juni 2006, 10:51
Wat ik nog vergat te zeggen is : 12-strings worden niet zelden een hele toon lager gestemd. Dat heeft een aantal voordelen : de snaarspanning wordt lager wat de speelbaarheid vergroot. Overmatige spanning op de hals en het bovenblad wordt vermeden. Leuke bijkomstigheid : de gitaar klinkt zwaarder, dieper en dat kan een mooi effect zijn.

youngster
13 juni 2006, 13:41
Thanx, iedereen heel hartelijk bedankt! Ik heb al wat leuke dingen gevonden en ben druk aan 't oefenen...