PDA

View Full Version : booster voor transistor versterker



Rude Perception
8 juni 2006, 22:17
Heel effe snel vraagje. Ik kom er vanmorgen achter dat ik morgen moet optreden. Maar m'n solo geluid was kut. Zonder ballen, leeg. Ik speel de rest van het nummer clean met een heel klein beetje chorus en delay.
Nu heb ik net effe een beetje gespeeld met m'n versterker, m'n booster en reverb.
Nu geeft de booster flink meer ballen in de solo, en de reverb vult een beetje de leegte op (ik speel alleen tijdens de 'solo').
MAAR! Morgen moet ik waarschijnlijk op een valvestate spelen. Wat heeft dat voor gevolgen op het effect van de booster. Ik heb nog nooit met booster op een transistor/valvestate gespeeld. Alleen over m'n eigen marshall dsl 401. Is het effect heel anders? Het is een treble booster btw. Tijdens de begeleiding speel ik met een heel warm geluid, maar de solo moet eruit gehaalt worden. De booster zorgt voor meer hoog in de solo, waardoor er naar mijn idee ook veel meer ballen in zit.
Maar ik wil even snel een antwoord als het kan op de volgende vraag:
Heeft het feit dat het een valvestate is waar ik morgen op moet spelen veel invloed op het effect van de booster. (nu is het effect: meer hoog/midhoog, hele lichte overdrive en hoger volume, zal dat zo blijven?)

H.Manback
8 juni 2006, 22:29
Disclaimer: dit is het verhaal wat ik vaak heb gelezen, zelf heb ik geen ervaring met boosters.

Boosters werken door het signaal te versterken voordat het de versterker in gaat, met als doel de voorversterker over z'n nek te laten gaan. Nu is het over het algemeen zo dat buizen voorversterkers in combinatie met boosters erg lekker klinken, en transistor/digitale voorversterkers lelijk gaan klinken.

De valvestate heeft als het goed is een buis in de voorversterker, maar als ik het me goed herinner wordt die alleen bij 1 kanaal gebruikt. Dus je moet een beetje geluk hebben met het effect van je booster, en het met alle kanalen proberen.

Wat je misschien ook kan proberen is je gitaar volume dusdanig verlagen dat de booster niet voor lelijke distortion zorgt. Daarna het volume verder opkrikken door de master omhoog te draaien.

Rude Perception
8 juni 2006, 22:34
hmmm, ik wil juist wel clean met een randje krijgen als ik de booster inschakel. Dat krijg ik dus alleen zo mooi met m'n buizenversterker? Ik denk dat ik m'n ma dan heeeeeel lief aan moet kijken (persoonlijke roadie:satisfie: )

H.Manback
8 juni 2006, 23:13
Nou ja wat ik dus zeg, misschien lukt het ook op de valvestate aangezien ten minste 1 kanaal een buis heeft in de voorversterker. Als die buis direct aan de ingang zit dan moet het wel lukken.

Negative K3 fan
8 juni 2006, 23:37
booster voor een transistor amp = een fuzz... hangt helemaal van het cricuit af hoe het zich uit.

Rude Perception
8 juni 2006, 23:38
naja....
Ik probeer het morgenochtend wel effe. (ik doe ook gedeeltelijk de techniek) en kijk of het klinkt. Anders probeer ik nog effe snel m'n eigen versterker te regelen. Ik heb ook een multi-effect daar. Zou ik een ander effect kunnen gebruiken om m'n geluid meer scherpte, ballen, meer volume en een randje te geven? Ik kan er een hele lichte overdrive op zetten, maar ik kan niet het volume dan iets verhogen.
Mss kan ik op de versterker van kanaal switchen ofzo.... Ik neem m'n footswitch iig wel mee;)


weet iemand toevallig of een 80-watt 1*12 valvestate de buis direkt achter het clean kanaal heeft zitten? en of je er een footswitch op aan kan sluiten?

up-guitarman
9 juni 2006, 00:26
Ik heb ooit een valvestate top gehad. Het buisje zit enkel in het overdrive kanaal. Mijn ervaringen met de Boss SD-1 s dat deze als boost op het OD-kanaal behoorlijk goed klonk, en op het cleankanaal absoluut crap !!!

Rude Perception
9 juni 2006, 07:51
Ik heb ooit een valvestate top gehad. Het buisje zit enkel in het overdrive kanaal. Mijn ervaringen met de Boss SD-1 s dat deze als boost op het OD-kanaal behoorlijk goed klonk, en op het cleankanaal absoluut crap !!!

dank je. Ik heb een dubbele footswitch (zeg maar, 2 knoppen op 1 footswitch, kan ik dan van clean naar crunch schakelen op die valvestate?)