PDA

View Full Version : Ruftende 1960 A kast



Bols
8 juni 2006, 21:13
Ik heb sinds vorige week een peavey 5150 en nu kom ik tot de ontdekking dat mijn marshall 1960 A kast ruft als n gek. Ik heb gehoord dat er modificaties voor zijn, wat is aan te doen ?

Negative K3 fan
8 juni 2006, 21:19
http://www.aerosol.com.au/resource/AmbiPur%201.jpg

in elke drogist te koop

Bols
8 juni 2006, 21:21
Ja.... :satisfie: daar zal ik maar niets op zeggen ...

future2future
8 juni 2006, 21:22
Hahahaha. Een druk op de knop en de lucht is weg!

BLOK182
8 juni 2006, 21:25
2 tips:

*Opnieuw dikker bedraden (klinkt wat beter)
* Achterplaat beter vastzetten

Werkte bij de jcm900 kast van een vriend van me!!

Chris Winsemius
8 juni 2006, 21:26
http://www.aerosol.com.au/resource/AmbiPur%201.jpg

in elke drogist te koop

ha ha ha super LOL ici

Lennart: je hebt m'n avond weer goed gemaakt!

Bols
8 juni 2006, 21:31
Is dat gewoon een kwestie van meer schroeven erin janken (die achterplaat vastzetten) ... of wat ?

AART
8 juni 2006, 21:34
de hele achterplaat vervangen door een 18 mm berkenplex plaat is nog beter.

verder wat extra verstevigen ja.

Dikkere draden werkt idd ook.

Negative K3 fan
8 juni 2006, 21:35
ha ha ha super LOL ici

Lennart: je hebt m'n avond weer goed gemaakt!


twentse humor :satisfie: :sssh:

Bols
8 juni 2006, 21:37
Net zo vet

BLOK182
8 juni 2006, 21:37
Ik heb er een soort dunne rubber strip opgeplakt, en toen nog eens de hele zooi gelijmd/geschroeft, geen beweging in te krijgen zo, klinkt nu best aardig die kast!! Kan ook veel heavier amps aan zonder geratel (engl powerball met véél laag).

Bols
8 juni 2006, 21:45
Kan het ook met massief hout, of weet je dat niet ?

AART
8 juni 2006, 21:50
Kan het ook met massief hout, of weet je dat niet ?


dat gaat alleen maar meer ruften omdat het niet stug genoeg is, te resonant.

Bols
8 juni 2006, 21:53
Massief hout niet stug .... ?

AART
8 juni 2006, 21:59
Massief hout niet stug .... ?

nee, het si te resonant, het gaat meetrillen.

Alle grote merken(bogner, mesa, engl etc) gebruiken allemaal 18 of 20 mm berkenplex. Dat is gewoon het beste voor cabs.

Brord
9 juni 2006, 03:13
tien tekens

Kim Wilson
9 juni 2006, 10:43
Misschien heel dom hoor, maar wat is ruften? Ik heb namelijk sterk het gevoel dat hier niet het stinken bedoeld wordt...

BartL
9 juni 2006, 10:47
@Kim: Hahaha...ik dacht precies hetzelfde.


ruf·ten (onov.ww.)
1 [inf.] boeren en winden laten => een wind laten, er één laten vliegen, veesten

Dit is toch echt de enige ABN betekenis :)

Brord
9 juni 2006, 10:51
tien tekens

Kim Wilson
9 juni 2006, 10:53
Jaja...

Vreemde benaming. Noem het dan oversturend of zo...

Brord
9 juni 2006, 11:05
tien tekens

Kim Wilson
9 juni 2006, 11:20
Poeh...

Nee, niet echt. Ik ken het probleem niet echt, aangezien ik in een bluesband speel en dus nooit echt keihard sta te rammen. Ik ken het wel in auto-audio, dus kan ik het wel enigszins plaatsen.

Het kan verschillende oorzaken hebben. Je versterker kan te zwak zijn. En dan met name je trafo. Je versterker moet je speaker doen uitslaan, maar ook weer gecontroleerd terug laten gaan, en weer heen, en weer terug. Een te zwakke trafo kan de speaker niet controleren en gaat klapperen. Ruften dus. Een goeie oplossing is om de kist echt luchtdicht te maken. En kleiner, maar dan ga je wezenlijk het geluid veranderen. Door een kleinere kist gaat je speaker veel minder makkelijk heen en weer en zal dus niet zo gauw over zijn max klapperen. Hij wordt er wel veel strakker van, daar moet je wel van houden. Je kunt ook een zwaardere trafo erin kunnen solderen, maar dit zijn vrij dure oplossingen...

Bedrading zou ook kunnen. Over het algemeen komen cabs standaard aan met apehaar. Met een 4x12 moet een 4 mm² voldoende zijn.

Het verhaal van klapperend hout geloof ik niet zo. Je moet wel heel wat weten, wil je een houten plank kunnen horen, die door speakers in beweging wordt gebracht. En het kan IMO al helemaal niet dat je dat zou horen boven het speakergeluid uit.

Laatste mogelijkheid is dat je gewoon teveel vraagt van het spul. Een Formule 1-auto kan ook wel uit de bocht vliegen, als je maar hard genoeg gaat. Als je begrijpt wat ik bedoel. Je kunt met een enkele 4x12 kast niet het geluid verwachten van een volledige PA met de nodige 18" subkasten.

Meer kan ik er even niet van maken...

hassent
9 juni 2006, 13:39
Bedrading zou ook kunnen. Over het algemeen komen cabs standaard aan met apehaar. Met een 4x12 moet een 4 mm² voldoende zijn.

Lijkt me stug, 100W aan 8 ohm is slechts 3,5A dat kun je makkelijk aan met 0,75mm2 of 1mm2. En dan dan praat je over een continu belasting.... Ik denk dat je in je handjes mag knijpen als je gemiddeld 25% haalt. Da's dus 0,88A.
Daar heb je echt geen 4mm2 voor nodig.

R-ik
10 juni 2006, 00:57
Citaat Brord:
"hoe zit het met dat ene balkje (de schroef in het midden vd plaat) en heeft dit werkelijk significant effect?"

Ik heb ook een 1960A en ik heb tussen dat middelste balkje en de achterwand van de cab een stukje stevig schuimrubber gedaan en toen die middelste schroef er weer in geschroefd. Dit zorgde er voor dat er een irritante resonantie verholpen werd. Wellicht een aanrader!

turboblues
10 juni 2006, 02:40
Ik heb er gewoon dat stuk hout uitgegooid, moest snel een oplossing vinden (zaten in studio), klaar is kees!
En sindsdien nog niet uit elkaar gevallen. :)

Unicron
11 juni 2006, 11:59
Over die dikkere draden, ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat wezenlijk verschil zou maken, de draden die vanuit je amp (vaak zelfs pcb) naar de jack outputs gaan zijn soms al dunner dan de draden in een JCM 1960 box. De zwakste schakel in het dradencircuit zit volgens mij niet in de box.

Bovendien kan ik me in de huidige concurrentiemarkt nauwelijks indenken dat wanneer er op het gebied van geluidskwaliteit werkelijk wat te winnen valt door even $1 meer uit te geven aan draden dat een bedrijf dit niet zou doen....

AART
11 juni 2006, 12:17
Over die dikkere draden, ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat wezenlijk verschil zou maken, de draden die vanuit je amp (vaak zelfs pcb) naar de jack outputs gaan zijn soms al dunner dan de draden in een JCM 1960 box. De zwakste schakel in het dradencircuit zit volgens mij niet in de box.

Bovendien kan ik me in de huidige concurrentiemarkt nauwelijks indenken dat wanneer er op het gebied van geluidskwaliteit werkelijk wat te winnen valt door even $1 meer uit te geven aan draden dat een bedrijf dit niet zou doen....

Bij Marshall cabs maakt dat toch echt uit.

Waarom ze het dan toch doen wete ik niet, maar het klinkt echt een stuk beter als je het opnieuw bedraad.

Mr.Bluesbreaker
11 juni 2006, 13:19
+1.

Ik heb het wel eens eerder geroepen maar iig:
Mijn (inmiddels de deur uit zijnde) 1960 B had van zichzelf echt van dat goedkope taiwan stereo draad binnenin en was wat zachter als mijn 1960 A.
De A kast bleek gewoon 1,5 mm te hebben en de B > 1 mm. Beiden met 2*2,5 mm herbedraad en het klonk, vooral de B natuurlijk, een stuk strakker en harder ook.

Dude
11 juni 2006, 13:23
kan dit verhaal ook beamen met mijn 1960ax, nieuwe dikke draden (goede speakerkabels van 2 mm en het geluid is voor mijn gevoel echt beter geworden, ik ga aankomende week mijn 1922 kast ook effe voorzien van betere draadjes dus zal dan effe van te voren goed luisteren en kijken of ik daar nou duidelijk verschil in ga horen,

Kim Wilson
12 juni 2006, 09:07
Op een PCB zijn de voltages nog erg laag en de afstanden erg kort. Naar je speakers heb je toch al gauw 1,5 tot 2 meter lengte. En het signaal is een stuk hoger...

Bols
22 juni 2006, 23:28
Kan TE dik draad ook kwaad ? En wanneer weet je hoe dik je draad moet zijn voor welk geluid?

vester86
23 juni 2006, 00:37
dikker ---> minder weerstand ---> minder signaalverlies

Brord
24 juni 2006, 10:59
tien tekens

Negative K3 fan
24 juni 2006, 13:09
Op een PCB zijn de voltages nog erg laag en de afstanden erg kort. Naar je speakers heb je toch al gauw 1,5 tot 2 meter lengte. En het signaal is een stuk hoger...

lage voltages hebben daar niets mee te maken, hoge stromen wel :)

Unicron
26 juni 2006, 10:42
lage voltages hebben daar niets mee te maken, hoge stromen wel :)

Wat ik bedoelde met die pcb opmerking, was dat je de draden ontzettend dik kan maken, maar dat het dunste punt in je signaalketen vaak al in de versterker zit. De draden die vanaf de trafo of pcb naar de speaker out gaan zijn vaak lang niet zo dik als die in je speakerkabel...

Nu kan ik me wel indenken dat een keten met daarin 10 cm aan dun draad en verder dik draad minder weerstand heeft dan eentje met alleen dun draad. Maar het placebo effect doet in dit soort gevallen ook z'n werk. Ook de plek van de box in de ruimte maakt vrij veel uit. Als je de box eerst hoort midden in de kamer, en na het vervangen van draad de box net mooi in een hoekje plaatst, kan het best zijn dat er opeens meer bas te horen/voelen valt, zonder dat dit aan de draden ligt.

Heeft er iemand soundclips (onder identieke omstandigheden) van voor en na het vervangen van intern speakerdraad? Of misschien weet iemand na hoeveel mm2 draadoppervlak er niets meer te halen valt?

hassent
27 juni 2006, 15:41
lage voltages hebben daar niets mee te maken, hoge stromen wel :)

Klopt, alleen door je speakerkabel loopt maar maximaal een paar ampere. Daar heb je geen dik speakerdraad voor nodig. Dat kan al met 0,75mm2.


Nu kan ik me wel indenken dat een keten met daarin 10 cm aan dun draad en verder dik draad minder weerstand heeft dan eentje met alleen dun draad.
Reken maar eens uit wat de werkelijke weerstand is van je speakerdraad. Die valt in het niets tov je speaker impendantie.


Maar het placebo effect doet in dit soort gevallen ook z'n werk.

Helemaal mee eens.

Metoshade
27 juni 2006, 15:57
Het "placebo" effect zorgde er bij mijn kast indertijd ook voor dat het hoog en laag beter klonk. Een algehele verbetering van het geluid van de kast zelf. Het ging hier wel om een 1960 AV kast, dus misschien dat het daar dan weer aan heeft gelegen.

Hoe dan ook, het geluid werd duidelijk anders (en imho beter) na het vervangen van de orginele (dunne) draden die in de kast zelf zaten. Daarbij moet ik er wel bij vertellen dat deze draden dunner waren dan de draden in de kabel tussen top en kast.

Het gaat hier om een ingreep die opgeteld nauwlijks een euro kost en in mijn beleving en die van mijn mede bandleden een aanzienlijk verbetering teweeg heeft gebracht. Meer body, meer ballen, meer presence.

Het gaf een duidelijk, meetbaar verschil en het is dus ook mogelijk om er opnames van te maken. Ik heb echter geen Marshall 4x12 meer, dus ik kan daarin niet voorzien.

Ik hecht nu veel waarde aan goede bekabeling. Goedkope gitaarsnoeren en speakerkabels hebben imho een nadelig effect op je geluid. Je kunt tijden op zoek zijn naar een verbetering voor je toon en honderden euro's uitgeven, terwijl de oplossing soms in de basis is te vinden.

Als laatste wil ik aanstippen dat je op je eigen oren moet vertrouwen, het is tenslotte je eigen sound!


On topic: Het cabinet gaat "ruften" als in het engelse "farts out", kun je idd zoeken in de constructie van je cab. Loop na of de boel goed strak in elkaar zit en controleer ook even op de speakers goed op hun plek zitten. Verder zou je je cab eventueel kunnen testen met een andere top, dan weet je gelijk waar het aan kan liggen. In je top zit je idd al gauw te kijken naar een andere eindtrafo en dat is een duur grapje...

onze_jef
27 juni 2006, 16:14
Nu kan ik me wel indenken dat een keten met daarin 10 cm aan dun draad en verder dik draad minder weerstand heeft dan eentje met alleen dun draad. Maar het placebo effect doet in dit soort gevallen ook z'n werk. Ook de plek van de box in de ruimte maakt vrij veel uit. Als je de box eerst hoort midden in de kamer, en na het vervangen van draad de box net mooi in een hoekje plaatst, kan het best zijn dat er opeens meer bas te horen/voelen valt, zonder dat dit aan de draden ligt.

So treu... velen vergeten hoe groot de impact van de plaatsing van een cab is. Test maar es 't verschil tussen een cab in de hoek van een ruimte vs in 't midden ervan, tussen een cab op een verhoog vs op de grond, tussen een grote vs een kleine ruimte, een houten podium vs een betonnen vloer, etc.



Omtrent dat "ruften"... alles goed vastzetten dat mechanisch kan lostrillen (ook wel eens vijzen genoemd). Wat naar 't schijnt bij veel Marshallkasten met de loop der jaren gebeurt is dat de achterzijde "kruipt" door konstant opgespannen te staan door die houten balk tussen de voor- en achterkant van je kast. Doordat de spanning nu weg is kan dit gaan trillen. Er een iets langere balk tussensteken of een nieuwe achterkant opzetten lost dit op. Je kan er ook gewoon een spietje tussenrammen en de boel staat weer opgespannen.

hassent
27 juni 2006, 18:20
Het gaf een duidelijk, meetbaar verschil.

Daar ben ik dan wel benieuw naar! Die meetingen.



Ik hecht nu veel waarde aan goede bekabeling. Goedkope gitaarsnoeren en speakerkabels hebben imho een nadelig effect op je geluid. Je kunt tijden op zoek zijn naar een verbetering voor je toon en honderden euro's uitgeven, terwijl de oplossing soms in de basis is te vinden.

Gitaarsnoeren is een heel ander verhaal dan speakerkabels, daar speelt kwaliteit een veel grotere rol.

Maar volgens mij hebben we zo'n topic al eens gehad.....