PDA

View Full Version : Ibanez Overdrive II of ... Ibanez Overdrive II?



zoon van Piet
8 juni 2006, 19:18
Heerlijk, die ouwe pedalen. Nu heb ik dus net een nieuwe ouwe in huis, een Ibanez overdrive II. Kapot en voor gratis, maar zelf aan de gang gekregen!! ( en dat zonder enige technische kennis van zaken, waarover zometeen meer...)

Nou had ik er al eentje, maar deze is anders. Deze is de oudste, smallbox met mechanische schakelaar en andere knoppenindeling- en de flying Fingers!!!. Die andere Overdrive II is de bekendere, met de toevoeging OD 855, die soms de voorloper van de Tubescreamer genoemd wordt.

hartstikke leuk, twee van die dingen. Maar als ik ze opendoe blijken ze ook behoorlijk te verschillen. in die kleine zit minder dan de helft aan electronicazooi tov die grote! en die laatste heeft DE chip, terwijl het kleintje iets mij onbekends heeft. Jullie zien dat ik verstand van elektriek heb!

Op mijn champje valt weinig verschil te horen in geluid, de oudere lijkt wat meer laag te hebben en wat meer gruis in het geluid. Maar het is moeilijk te beoordelen, kan ook aan batterijen, afstelling of plek in de keten liggen...

Maar wat ik me afvraag is of er een algehele, almachtige wet is over deze dingen gelijk het gebod der tubescreamers ( nl de eerste wet van Analogman: 808 is beter dan 9 is beter dan 10 is beter dan alles wat daarna kwam).

Is zo'n allesoverstijgende wet er ook voor de Overdrive II, of mag ik die nu gaan formuleren?
want meer dan de kippenkooi op HC en Duitse Dieters http://www.dietside.de/OVERDRIVETEST.htm
kan ik niet vinden - en Dieter doet niet echt een uitspraak over de onderlinge verschillen...

Robbert
8 juni 2006, 22:21
Ik weet niet meer dan dat ik mijn Overdrive II nooit zal verkopen. Wat een heerlijk ding is dat zeg!

zoon van Piet
9 juni 2006, 08:31
Maar welke heb jij, de kleine of de 855?

Robbert
9 juni 2006, 10:48
De groene met ronde schakelaar en FF logo. De volume knop heet balance.

zoon van Piet
9 juni 2006, 12:03
Ja, vet! ik heb hem gisteren meteen gebruikt bij een optreden, over ene krakkemikkige laney transistoramp. Het klonk waanzinnig. Net zo dynamisch als een TS, maar met meer gruis en laag. Ik had m gewoon aan staan en regelde alles met de volumeknop...
zaterdag speel ik weer over dat ampje, neem ik die andere mee!

Lucluc
9 juni 2006, 13:48
Ik weet dat de OD850 in de eerste uitvoering klinkt als een kruising van een Muff met een overdrive. Had in mijn oren vooral te weinig hoog. En daar zat geen IC in. In jouw eerste versie van de 855 wel?

Waarschijnlijk kan Dirk Hendrik je er echt alles over vertellen. Die heeft ervoor gestudeerd.

zoon van Piet
9 juni 2006, 17:48
Die roodbruine overdrive heeft in klank geen enkele overeenkomst met deze groene overdrive II. Ik wist trouwens niet dat de eersten geen IC hadden, de latere OD850 hefet dat wel, en is volgens mij een big muff-kloon. Hij klinkt in ieder geval heel erg in de richting van mn IC-BM.
De Overdrive II is echt een overdrive, van lichtjes naar behoorlijk wat meer dan een tubescreamer, en het geluid heeft een ouderwets 70's karakter. Mijn latere uitvoering heeft de JRC chip, de vroege doet het met een NEC c4558c - waddever dat meebie.
Ik las op die duitse site dat de ODII geent is op de originele DOD overdrive preamp 250 en de MXR dist+ . Dus maar even getest of het zo is. Met die laatste kan ik geen overeenkomst ontdekken, wel met de (fantastische!) DOD, die net wat meer spierbal lijkt te hebben, maar een toonregeling mist...

BamBuFan1
9 juni 2006, 19:03
Ik weet dat de OD850 in de eerste uitvoering klinkt als een kruising van een Muff met een overdrive. Had in mijn oren vooral te weinig hoog. En daar zat geen IC in. In jouw eerste versie van de 855 wel?

Waarschijnlijk kan Dirk Hendrik je er echt alles over vertellen. Die heeft ervoor gestudeerd.

Het is inderdaad meer een fuzz dan een overdrive-sound, maar man wat klinkt ie lekker met mijn El Maya Lp Black beauty en Fender buizenbak erachter!

Dirk_Hendrik
9 juni 2006, 19:42
Ik wist trouwens niet dat de eersten geen IC hadden, de latere OD850 hefet dat wel, en is volgens mij een big muff-kloon. Hij klinkt in ieder geval heel erg in de richting van mn IC-BM.

Ik wist niet dat er OD-850's met IC's zijn? Gimme proof! Ik ben heel nieuwsgierig!
De OD-850 (en dus de OD-9) is inderdaad een big muff clone van de non-IC big muffs. De 855 en de overdrive-II zijn inderdaad op dezelfde basis als een dist+ en een DOD250 gebaseert. Zoals zoveel distorion pedalen trouwens. Dat 855 circuit kom je ook weer tegen in de eerste versie van de UE400 multieffecten. In de 2e versie (onder Maxon naam gereleased als UE401) is het geheel vervangen door een tubescramer achig circuit. Op m'n site heb ik er meer over geschreven.

zoon van Piet
9 juni 2006, 20:09
ik wil niet afdwalen van mijn eigen topic, maar die mxr en dod...ik lees overal dat ze nagenoeg hetzelfde zijn - en de ODII dus ook. Maar mijn oren vertellen me iets heel anders... die Mxr is distortion, fuzz zelfs, terwijl de DOD en ODII heel lekker dynamische overdrives zijn...met een boel meer boost dan de Mxr.

Ik zal een skijken of ik die OD850 met IC nog eens kan lenen en een fotootje maken. E

trowuens, mijn oude versie ODII had losse draden, ik repareerde m aan de hand van een geleend exemplaar - en daar zat nog een andere ic in...

Dirk_Hendrik
9 juni 2006, 20:47
Wat heet hetzelfde. Hetzelfde qua schakelprincipe. Opamp met hoge gain en 2 antiparalelle diodes van uitgang naar massa. Daarna is het maar helemaal hoe je je onderdelen dimensioneert wat bepaalt hoe het gaat klinken.

zoon van Piet
11 juni 2006, 11:22
Wat heet hetzelfde. Hetzelfde qua schakelprincipe. Opamp met hoge gain en 2 antiparalelle diodes van uitgang naar massa. Daarna is het maar helemaal hoe je je onderdelen dimensioneert wat bepaalt hoe het gaat klinken.


Ehhh... zal best! Dit gaat mij dus hoog boven mijn dak, kan het echt niet volgen. Maar ze klinken verschillend, dus...

Gisteren weer gespeeld, zelfde gelegenheidsband, zelfde kroeg (wilhelmina in EHv, vast bekend bij velen), zelfde gitaar, zelfde lobudget Laney - die niet verkeerd klinkt. Ditmaal met de later OD-855. kan niet zeggen dat het hemelsbreed verschilde, maar de vroege ODII heeft ene balanceknop en dat is toch net effe andres dan de level-regelaar van de 855. Ik had wat meer moeite om het geluid lekker strak in het laag te houden. Maar goed, dat kan ook aan een boel andere factoren liggen -batterijen, publieksdichtheid, mijn plek op het podium, andere kabel en de hittegolf cq het totale gebrek aan adembare lucht op het podium..

Kortom: ik weet nog niks, behalve dat ze allebei lekker klinken.