PDA

View Full Version : [Podium] Wat kan een microfoon aan?



Bl44t44p
8 juni 2006, 18:00
Hey,

Misschien een stomme vraag, maar ik zit me dit nu al een tijdje af te vragen. Hoever kun je je versterker op het podium opendraaien zonder dat je daarmee ruzie krijgt met de geluidsman? En dan heb ik het niet over de discussie podium- en zaalgeluid (en PA), maar meer over wat een microfoon dan nog aankan en in hoeverre je nog fatsoenlijk geluid over de PA krijgt.

Ik heb het hier met name over buizenversterkers, die je natuurlijk wel een eindje moet opendraaien om er een goed warm geluid uit te krijgen. Zeker bij van die 100 watt monsters moet dat toch gruwelijk hard gaan?! Ik was vorige week bij een hardcore optreden, nu toverden de gitaristen van de bands daar een zeer lekker geluid uit hun Powerball (en hard), en dit ging ook nog een stukje over de PA. Écht hard is dus geen probleem? En hoe gaat dit er bijvoorbeeld aan toe op echt grote podia?

harrie-beton
8 juni 2006, 18:04
je oren gaan er eerder aan dan de microfoon.

120 decibel is heel erg hard.


Mijn Rode Nt kan tot 137 db, dat is echt een vliegtuig van dichtbij.
Bij 147 scheuren je trommelvliezen.

Bl44t44p
9 juni 2006, 17:43
Opendraaien is er dus ook op kleinere podia gewoon bij?

Han S
9 juni 2006, 17:58
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Ik heb wel eens een kanonschot opgenomen met een Sennheiser MD421, zo'n middeleeuws kanon dus.

Geen probleem voor de microfoon, wel voor de oren.

H.Manback
9 juni 2006, 19:40
Daarom doen ze ook hun vingers in de oren als ze schieten:satisfie:

GunMetalBlue
9 juni 2006, 19:44
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Ik heb wel eens een kanonschot opgenomen met een Sennheiser MD421, zo'n middeleeuws kanon dus.

Geen probleem voor de microfoon, wel voor de oren.

Joa!!! Sennheiser!! :rockon:

harrie-beton
10 juni 2006, 09:32
nu je het zegt, ik heb een keer een "strijker" opgenomen. Microfoon kon dat aan.
Sinds ik fanatiek gitaarspeel blijf ik ver van die dingen...