PDA

View Full Version : Veel Rickenbackers op pinkpop



telecastermaster
8 juni 2006, 15:40
Toen ik afgelopen maandag Pinkpop op de Tv zat te kijken zag ik een aantal bandjes voorkomen met Rickies (Franz Ferdinant uiteraard maar The Editors en nog eentje). Is dat toeval of duidt dat op een trend?

Bram+
8 juni 2006, 15:44
Trend. Of self-fulfilling prophecy, hoe je het ook wil noemen. Brits, Beatles, etc.

Hetzelfde had ik eens een keer op een hardcore(!)-festival, toen speelde o.a. de gitarist van Converge op een Ric, en zo nog een paar van die knakkers.

nielsduursma
8 juni 2006, 16:24
geen toeval en ook geen trend. mensen kiezen gewoon wat goed klinkt en speelt.

polysix
8 juni 2006, 22:10
ach de gitaristen van franz ferdinand geilen op alles wat oud is :) (dom van hagstrom trouwens dat ze de deluxe niet opnieuw uitgeven, terwijl iedereen juist die nu wilt hebben)

Bram+
8 juni 2006, 22:39
geen toeval en ook geen trend. mensen kiezen gewoon wat goed klinkt en speelt.
Ik zeg niet dat ik een uiterst genuanceerde opmerking maakte, maar hier mag ook wel een snufje nuance bij.

musicmaestro
8 juni 2006, 23:15
ik zou er zelf ook wel 1 kopen als ik het geld had.....

overigens wel bijna gedaan, maar koos toch voor een jazz bass

Richwoodje
9 juni 2006, 00:26
een ding is in ieder geval zeker: Rickenbacker is in

Denis Frietman
9 juni 2006, 13:38
Hetzelfde had ik eens een keer op een hardcore(!)-festival, toen speelde o.a. de gitarist van Converge op een Ric, en zo nog een paar van die knakkers.

Was dat op een festivalletje in Belgie, in Leuven? Want dan zou ik wel eens een van die knakkers kunnen zijn.

Maar volgens mij is de Ric nooit echt weg geweest hoor, Peter Pan Speedrock gebruikt ze, Motorhead en noem ze maar op. Over het algemeen zijn de hardere rock en "retro"-bandjes wel aanhangers van Ric's. En "retro"-bandjes zijn in, dus zal je die apparaten ook meer zien.

Bram+
9 juni 2006, 13:42
Was dat op een festivalletje in Belgie, in Leuven? Want dan zou ik wel eens een van die knakkers kunnen zijn.

Maar volgens mij is de Ric nooit echt weg geweest hoor, Peter Pan Speedrock gebruikt ze, Motorhead en noem ze maar op. Over het algemeen zijn de hardere rock en "retro"-bandjes wel aanhangers van Ric's. En "retro"-bandjes zijn in, dus zal je die apparaten ook meer zien.
Dat laatste is ook mijn gedachtegang, en dan noem ik dat een trend. Niet negatief bedoeld verder natuurlijk, als het fantastische gitaren zijn, maakt het verder niet veel uit.

Het was overigens niet in Leuven maar in Arnhem, maar dan kan het nog steeds dat jij er ook bij zat, in welke band speel je dan?

polysix
10 juni 2006, 17:37
Trend. Of self-fulfilling prophecy, hoe je het ook wil noemen. Brits, Beatles, etc.

Hetzelfde had ik eens een keer op een hardcore(!)-festival, toen speelde o.a. de gitarist van Converge op een Ric, en zo nog een paar van die knakkers.
Ricky's zijn ook wel aardig gewild bij bassisten. Lekkere sound en mooi looks, jammer dat ze nogal prijzig zijn.

Bram+
10 juni 2006, 17:43
Inderdaad, maar die bassen zie je vaker, juist ook in de 'hardere' genres.

polysix
12 juni 2006, 00:39
er hangt wel een beetje een cult aan ja, en behalve bandjes uit de sixties zie je ze ook vaak bij oude punkbandjes (de bassist van joy division en generation x bijvoorbeeld.) , en ik geloof dat lemmy van motorhead er ook een tijd op gespeelt heeft.

Denis Frietman
12 juni 2006, 09:53
Dat laatste is ook mijn gedachtegang, en dan noem ik dat een trend. Niet negatief bedoeld verder natuurlijk, als het fantastische gitaren zijn, maakt het verder niet veel uit.

Het was overigens niet in Leuven maar in Arnhem, maar dan kan het nog steeds dat jij er ook bij zat, in welke band speel je dan?

Tegenwoordig in Embrace Fire, maar toen speelde ik nog in Face Tomorrow. Maar ik geloof niet dat ik toen ook in Arnhem heb gespeeld.

musicmaestro
12 juni 2006, 21:59
Ricky's zijn ook wel aardig gewild bij bassisten. Lekkere sound en mooi looks, jammer dat ze nogal prijzig zijn.


Valt toch wel mee?

Volgens mij bij Dirk Witte in Amsterdam (of is het die andere??) ca. 2 jaar geleden zo'n 1700 euro .

future2future
13 juni 2006, 00:10
Ik dacht al dat ze gratis uitgedeelt werden!

polysix
13 juni 2006, 01:24
Valt toch wel mee?

Volgens mij bij Dirk Witte in Amsterdam (of is het die andere??) ca. 2 jaar geleden zo'n 1700 euro .
niet iedereen schudt zo maar 1700 uit zijn mouw ;)

B_2_the_a
15 juni 2006, 11:47
inderdaad

voor dat geld kan je echt wel mooi spul kopen :P

indie moet ook maar eens rickenbacker basjes gaan maken :D

MazeMouse
15 juni 2006, 21:12
en ik geloof dat lemmy van motorhead er ook een tijd op gespeelt heeft.
Een tijd?
Zijn sound is JUIST dat ranzige van een Ric over een volledig open gedraaide Ampeg buizenstack...

B_2_the_a
15 juni 2006, 22:49
mazemouse

je vergeet z'n marshall muur

musicmaestro
16 juni 2006, 19:21
niet iedereen schudt zo maar 1700 uit zijn mouw ;)

je hebt gelijk, sorry.

Maar volgens mij zijn hier een boel gasten die op fender ed spelen, die kosten toch ook al gauw 1200 euro.
Als je wat wilt hebben, zul je toch je moeten dokken!

Bram+
16 juni 2006, 21:33
Tegenwoordig in Embrace Fire, maar toen speelde ik nog in Face Tomorrow. Maar ik geloof niet dat ik toen ook in Arnhem heb gespeeld.
Oh ok, ik heb je wel een keer met FT gezien, maar dat is inderdaad een hele tijd geleden. Daar ben je toch ook alweer een jaar of 3 uit? Dat festivalletje waar ik het over had was vorig jaar.

Wizz
18 juni 2006, 11:12
Toen iedereen op een sunburst Jazzbass ging spelen, was voor mij de lol er een beetje af, en ging ik op zoek naar een bas die qua klank dichtbij de Jazz stond, maar dan zonder Vendex op de kop. Het werd de Rick.
Met 1500 Euro vind ik de prijs nogal meevallen, voor een handgebouwde amerikaanse bas die op iedere versterker goed klinkt.

Wizz

telecastermaster
20 juni 2006, 11:41
http://i15.ebayimg.com/01/i/07/70/df/11_3.JPG

Wizz
20 juni 2006, 12:02
Hee, heb ik je die niet verkocht ? Wou hem eigenlijk zelf...

Wizz

B_2_the_a
20 juni 2006, 13:34
zijn er ook rickenbacker kopietjes?

Bram+
20 juni 2006, 13:38
Het merk Indie had ze, maar ik zie ze nu niet meer staan op de site.

Wizz
20 juni 2006, 13:44
Hele leuke nep-Ricks zijn die van Indie. Zien er niet alleen cool uit, maar komen zelfs qua sound een heel eindje in de buurt. Nadeel : Op dit moment alleen nog 330 en 330-12string gitaren.
De bas is echter in de maak, en ik heb een aardige bijdrage aan het ontwerp mogen leveren (prototype getest en met een hele rij commentaarpunten geretourneerd).
Wordt vervolgd...

Wizz

B_2_the_a
20 juni 2006, 14:24
richtprijs?

Wizz
20 juni 2006, 15:07
Moeilijk te zeggen. Indie maakt principieel set-necks (a la Les Paul) voor weinig geld. Ik heb ze gezegd dat ik liever een geschroefde nek en betere elementen zou zien (betaalbaar en goed) òf een doorlopende nek (historisch correct maar duurder). In het eerste geval rond de zeshonderd-, in het tweede geval rond de achthonderd advies-verkoop, schat ik. Misschien komen ze er allebei...

Wizz

-Steven-
20 juni 2006, 15:34
Joey DeMaio van Manowar speelde vroeger ook op een Rickenbacker, en tegenwoordig speelt hij nog steeds op een custom aangepaste Rick. En daar knalt hij toch aardige vette dingen uit naar mijn mening. 8-)

telecastermaster
21 juni 2006, 10:58
Ibanez maakte ze eind jaren 70. Maar ook getroffen door een lawsuit als ik juist heb.

http://www.scolopendra.it/foto/a5516.jpg

musicmaestro
25 juni 2006, 15:49
Veel Rickenbackers op pinkpop

btw:

zat toevallig wat te zappen gisteravond.

concert Robbie Williams:
zag ik die bassist ook een nummertje spelen op een Rick

vulvasonic
24 juli 2006, 22:52
Ik sta er niet echt van te kijken.

In 'mijn tijd' :seriousf: bestonden er maar 3 serieuze bassen; de Precision, de Jazzbass en de Rick.

Jorikjet
25 juli 2006, 12:18
ik vind ze echt mega lelijk :sssh:

Wouter J
25 juli 2006, 13:56
Een tijd?
Zijn sound is JUIST dat ranzige van een Ric over een volledig open gedraaide Ampeg buizenstack...

NOPE!

Lemmy heeft altijd over Marshalls gespeelt, nooit over ampegs, Marshall gitaar versterkers zelfs.

http://www.bbc.co.uk/norfolk/music/gigs/images/motorhead/motorhead_01_250.jpg

Een 100 watt Marshall plexi top door een 4x12 box en een 4x15 box, zo komt Ian Killmister aan zijn rauwe Rickenbacker geluid.

vulvasonic
25 juli 2006, 20:57
NOPE!

Lemmy heeft altijd over Marshalls gespeelt, nooit over ampegs, Marshall gitaar versterkers zelfs.

http://www.bbc.co.uk/norfolk/music/gigs/images/motorhead/motorhead_01_250.jpg

Een 100 watt Marshall plexi top door een 4x12 box en een 4x15 box, zo komt Ian Killmister aan zijn rauwe Rickenbacker geluid.

Niet toen hij nog bij Hawkwind de bas hanteerde. Nou kan ik alleen niet op de merknaam komen. Iets Duitsklinkend in ieder geval. In die tijd een redelijk bekend merk, waarvan ik me al jaren afvraag of het nog bestaat.

Help me even......

Wouter J
25 juli 2006, 22:27
Is het wellicht Dynacord?

AntY
25 juli 2006, 22:37
ricks zijn gewoon de bomb. had er zelf een, maar heb m weer verkocht... ooit zal ik er weer 1 hebben/

telecastermaster, is die blauwe van jou? :rockon:

vulvasonic
25 juli 2006, 23:31
Is het wellicht Dynacord?

Nope.
Zelfs de letters waren erg Germaans........

Verdomme, zo onbekend was het nou ook weer niet. Dat ik er niet op kan komen........, damned!

Unicron
26 juli 2006, 10:39
http://i64.photobucket.com/albums/h193/Jerommbah/IMG_0012.jpg

De mijne, een Ibanez, de j-bass dimarzio zat er helaas al in toen hem gekocht, en omdat ie dus toch al verbouwd was heb ik er pas ook maar een dimarzio p-bass in gezet, klinkt veel beter.... Zwarte slagplaat is even wennen na jaren tegen een witte te hebben aangekeken.

AntY
26 juli 2006, 11:36
als t een echte was kon ie zo in de rick hall of shame (www.ricpage.com)

Unicron
26 juli 2006, 12:15
Als het een echte was, had ik niet een verbouwde gekocht, laat staan zelf verbouwd...hoewel, die p-bass elementen zijn wel erg vet :-)

erwin78
1 oktober 2006, 15:49
Ik speel op een ibanez law suit rickenbacker uit 1978 en heb mij laten vertellen dat deze zeker zo goed klinkt als de originele,ze hebben niet voor niks een proces aangespannen!

Unicron
1 oktober 2006, 16:20
Heb jij eentje met doorlopende hals?

Ik heb een met geschroefde hals, en die bas zelf klinkt echt niet heel goed ofzo, het is dat ik er dimarzios in heb gezet....

erwin78
2 oktober 2006, 10:29
Nee ook een geschroefde hals,en verder is hij helemaal standaard.
Hij geeft een output alsof tie actief is,ik merk dat als ik een andere bas in mijn versterker prik dan kan ik het volume drie strepen hoger zetten om aan hetzelfde volume te komen.

hardus
6 oktober 2006, 21:45
Nope.
Zelfs de letters waren erg Germaans........


Dat moet Selmer zijn.

musicmaestro
15 oktober 2006, 19:36
http://www.youtube.com/watch?v=_IIFLBAdgpo

wouw! wat een sound