PDA

View Full Version : tremolo te vast?



Blen-D*?
8 juni 2006, 14:13
nou...op me tremolo moet ik heel hard drukken voor dat ik hem een beetje naar beneden krijg...het is zelfs zo er dat ik er niet eens goed staant mee kan spelen met tremolo(het is geen floyd rose)

zo mijn vraag is dan ook hoe kan ik dit verligten want het word onderhand een beetje irritand. en voor de grappenmakers hier :hippie: geen gepraat over vaste bruggen please

alvast bedankt :satisfie:

Emocide
8 juni 2006, 14:15
olie helpt :P

nee, eeehm je hebt neem ik aan gewoon zo'n standaard dingetje? ook ooit eens op gespeelt en die tremelo gaat idd EXTREEM kut, voor je volgende gitaar zou ik dan toch een floyd rose ofzo nemen ;)

Nickname
8 juni 2006, 14:18
Gewoon de veren aan de achterkant van je gitaar wat losser draaien.. wat voor snaardikte gebruik je? :)

iwamoto
8 juni 2006, 14:22
zoals nicky al zegt, veren losser, of als je wilt, een veertje eruit, maar doe eerst maar de spanning, en je speelt potverdorie toch wel op 0.09 setjes he?!!

Blen-D*?
8 juni 2006, 14:22
volgens mij heb ik er nu 011 op zitten maar kweet niet ckr.

enuh....nog niet genoeg geld voor nieuwe gitaar dude;) en jah het is een standaard dingetje

Jorikjet
8 juni 2006, 14:25
haal er een veertje uit

Blen-D*?
8 juni 2006, 14:34
ok ik heb gekeken ik heb nog setje 009 leggen.

maar hoeveel moet ik die schroevjes losser draaien dan ongeveer?

bert k
8 juni 2006, 14:37
Je moet de schroeven NIET losser draaien. (Iwamoto, sukkel, we hadden het toch goed uitgelegd...) Losser draaien gaat je tremhandel lager van staan. Je moet een of twee veren verwijderen. Met een tangetje, makkelijk. Er zijn zelfs mensen die met één veer spelen. Als de veren eruit zijn staat de hele zaak scheef, en moet je idd wel aan de schroeven draaien om het weer recht te krijgen, zie dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=75571)topic.

Blen-D*?
8 juni 2006, 14:40
maar geld dat alles van dat topic ook voor een normale tremolo (dus geen floyd rose)

srry zal wel noobish overkomen

iwamoto
8 juni 2006, 14:41
nu snap ik het niet helemaal meer...hij heeft er last van dat ie bij zn trem te hard moet drukken, maar dan helpt het toch om de spanning wat te verlichten?

Nickname
8 juni 2006, 14:51
nu snap ik het niet helemaal meer...hij heeft er last van dat ie bij zn trem te hard moet drukken, maar dan helpt het toch om de spanning wat te verlichten?

Volgens mij ook :confused: maargoed.. 1 van de 3 veren eruit halen helpt ook :) moet je alleen opletten dat de brug dan niet té los zit zodat hij van de body af komt :) BTW alle veren eruit werkt niet.. want dan hangt je brug toch los of ligt dat nou aan mij :???:

Jorikjet
8 juni 2006, 14:54
maar geld dat alles van dat topic ook voor een normale tremolo (dus geen floyd rose)

srry zal wel noobish overkomen
ja, geld voor alle tremelos behalve bigsby dingen

Blen-D*?
8 juni 2006, 14:54
oke maar als je 1 veer der uit haalt (btw er zitten er drie in)
dan staat alles toch helemaal scheef en is de stemming enzo niet meer goed :dontgeti:

Jorikjet
8 juni 2006, 14:55
dan kun je dat gelijk bijstellen

Nickname
8 juni 2006, 14:56
oke maar als je 1 veer der uit haalt (btw er zitten er drie in)
dan staat alles toch helemaal scheef en is de stemming enzo niet meer goed :dontgeti:

Dat ligt aan de dikte van je snaren.. als je een setje .009 erop hebt liggen kan dat wel :)

Blen-D*?
8 juni 2006, 15:01
jah maar hoe kan ik het dan zien hoe ik het goed heb bijgesteld met de schroevjes?

Nickname
8 juni 2006, 15:06
jah maar hoe kan ik het dan zien hoe ik het goed heb bijgesteld met de schroevjes?

je moet die 2 schroeven binnenin net zover los draaien totdat je brug begint te kantelen.. en dan weer een tandje vaster :)

Blen-D*?
8 juni 2006, 15:17
die snap ik niet

Nickname
8 juni 2006, 15:21
die snap ik niet

Draai je gitaar om.. dan zie je een plaat die je eraf kan schroeven.. daaronder zitten waarschijnlijk 3 veren, aan de ene kant vast aan je tremoloblok.. en aan de andere kant met waarschijnlijk 2 schroeven in het hout vast :) draai die schroeven eens wat losser

Blen-D*?
8 juni 2006, 15:25
jah en hoe kan ik dan zien of ze dan goed zitten

Nickname
8 juni 2006, 15:32
jah en hoe kan ik dan zien of ze dan goed zitten

Zoals ik al eerder zei.. losdraaien totdat de brug begint te kantelen en dan weer wat vaster... probeer gewoon wat

Blen-D*?
8 juni 2006, 15:34
ja probeer gewn wat geen zin in dat ik de stemming niet meer goed krijg ofzo

iwamoto
8 juni 2006, 15:35
hey, 2 dagen geleden dacht ik precies zo, maar er kan niet zoveel misgaan, of bedoel je met het stemmen van je gitaar zelf?

Nickname
8 juni 2006, 15:36
ja probeer gewn wat geen zin in dat ik de stemming niet meer goed krijg ofzo

Bij een gewone tremolo.. dus geen floyd rose of wilikinson oid kan dit echt geen kwaad.. zet desnoods streepjes met een stift op de schroefjes zodat je weet hoe diep ze zaten voordat je begint te schroeven :satisfie:

Blen-D*?
8 juni 2006, 15:38
jah oke als ik het goed begrepen heb tot nu toe zijn dit de stappen
alleen moet ik nou nog 1 van mijn veren er afhalen of niet?

1.kapje eraf

2. aan die schroevjes gaan draaien tot de brug gaat kantelen

en dan?

Nickname
8 juni 2006, 15:45
jah oke als ik het goed begrepen heb tot nu toe zijn dit de stappen
alleen moet ik nou nog 1 van mijn veren er afhalen of niet?

1.kapje eraf

2. aan die schroevjes gaan draaien tot de brug gaat kantelen

en dan?

Veer eruit hoeft niet.. kan je wel proberen.. als de brug gaat kantelen moet je weer iets vaster draaien.. en dan kijken of het probleem al wat verholpen is.. :)

bert k
8 juni 2006, 16:38
Kijk, het zit zo. Als de snaren goed gestemd staan, dan trekken ze met een bepaalde spanning aan de brug. Die spanning is altijd gelijk. Als die spanning anders is, dan staat je gitaar vals, dat is nou juist waar het om draait.
Bij een vaste brug is het makkelijk, je draait je snaar op tot je de juiste spanning heeft, en klaar. Bij een tremolobrug is het zo dat de veren een tegenkracht uitoefenen. Ze trekken met precies dezelfde kracht naar de andere kant, zodat de brug in evenwicht blijft. Dus als je snaren met 80 kilo aan de brug trekken, moeten de veren dat ook doen, niet meer en niet minder.
Als je nou aan die schroeven draait verander je de stand van de brug, want die komt vanzelf weer in evenwicht op die 80 kilo, maar nu een tikje schever. Als je nu een veer weghaalt, staat de zaak eerst scheef, dus moet je met de schroeven bijstellen tot hij weer zuiver is. De veren trekken nog steeds met 80 kilo aan de snaren, maar omdat je nu minder veren hebt gaat het lichter.


Een ander verhaal is het met een standaard Fendertrem, die kan je plat op de body laten liggen, en dan met veel veren, en helemaal ingeschroefd, echt f**cking hard laten trekken, dan komt dat kantelverhaal om de hoek kijken. Zodra de trem vrij zweeft, heb je een evenwicht.

Nickname
8 juni 2006, 16:49
Kijk, het zit zo. Als de snaren goed gestemd staan, dan trekken ze met een bepaalde spanning aan de brug. Die spanning is altijd gelijk. Als die spanning anders is, dan staat je gitaar vals, dat is nou juist waar het om draait.
Bij een vaste brug is het makkelijk, je draait je snaar op tot je de juiste spanning heeft, en klaar. Bij een tremolobrug is het zo dat de veren een tegenkracht uitoefenen. Ze trekken met precies dezelfde kracht naar de andere kant, zodat de brug in evenwicht blijft. Dus als je snaren met 80 kilo aan de brug trekken, moeten de veren dat ook doen, niet meer en niet minder.
Als je nou aan die schroeven draait verander je de stand van de brug, want die komt vanzelf weer in evenwicht op die 80 kilo, maar nu een tikje schever. Als je nu een veer weghaalt, staat de zaak eerst scheef, dus moet je met de schroeven bijstellen tot hij weer zuiver is. De veren trekken nog steeds met 80 kilo aan de snaren, maar omdat je nu minder veren hebt gaat het lichter.


Een ander verhaal is het met een standaard Fendertrem, die kan je plat op de body laten liggen, en dan met veel veren, en helemaal ingeschroefd, echt f**cking hard laten trekken, dan komt dat kantelverhaal om de hoek kijken. Zodra de trem vrij zweeft, heb je een evenwicht.

Dat klopt.. mijn uitleg gaat uit van het fender model die plat op de body ligt.. daar kan het dus goed zijn dat (ik noem maar een getal) de veren met 80 kg trekken.. en de snaren maar 60... dan is het dus zo dat de tremolo heel erg zwaar gaat :)

Blen-D*?
8 juni 2006, 17:29
bert k je bent geweldig je uitleg is duidelijk en het is gelukt hij gaat veel lichter

en de andere ook allemaal harstikke bedankt :hippie: