PDA

View Full Version : vox ac30 ccx



thieske
8 juni 2006, 12:43
Hey medemuzikanten,

Ik speel sinds een jaar of 3 gitaar in een coverband, genre pop/rock (Anouk, skunk anansie tot AC/DC & Bryan Adams. Sindsdien heb ik zoals zovelen onder jullie denk ik al serieus liggen prullen met mijn sound.
Even mijn setup uitleggen hoe deze tot nu was.

Gibson lp standard -> Boss GT6 -> Marshall anniversary lampenversterker.

Over die Boss GT6 kan ik een apart topic openen...heb die processor al drie jaar en dat ding heeft mij (letterlijk) grijze haren bezorgd. Je kunt daar ongelofelijke dingen uithalen zeggen ze...maar ik heb er 3 jaar over gedaan om een iets of wat fatsoenlijke overdrive uit te halen. Voor mij is de maat vol, dat ding vliegt buiten.

Door die frustraties en mede omdat ik bij een collega muziekant van mij een (oude) VOX AC30 heb gehoord en hierdoor ZEER onder indruk was (hij speelt via een telecaster en losse pedaaltjes) heb ik besloten om de hele zwik te verkopen van versterker tot boss gt6 en ander gear te halen.

Heb mij dus een VOX AC30CCX (die met de blue alnico's dus) gekocht.
Toch eens even die boss GT6 er op ingeplugd...dat klonk gewoon VERSCHRIKKELIJK !

Uiteindelijk heb ik die GT6 aan de kant geschoven en een los pedaaltje er op ingeplugd, een blue boy pedaal... klinkt al ongelooflijk veel beter.

Nu is mijn vraag, heeft iemand tips ivm die nieuwe AC30CCX ivm pedaaltjes, en instellingen? Zo heb ik bv vanachter de schakelaar op Warm gezet ipv Hot, omdat dit mooier klinkt. Toch vind ik het instellen van de vox op zich een moeilijk werkje, de equalizing een millimetertje verschuiven van bv de bass of treble heeft een grote invloed op je sound.
Vox AC30CCX gitaristen der lage landen verenigt u...en reply op dit topic met jullie tips, truuks en bevindingen !


Laat maar komen mensen en alvast bedankt !

Rock on

thieske
8 juni 2006, 12:43
ik heb m maar even verplaatst.. als dat ok is..

thieske
8 juni 2006, 12:46
Dan reageer ik ook maar gelijk even..ik gebruik bijna alleen het topboost kanaal.. en daarzet ik zowel de bas en treble helemaal open.. en dat de cut knop..(die naast de master) bijna helemaal dicht..
Dit werkt perfect bij mn sg..
de instellingen bij mn rickenbacker klinker zo echter best kut..dus dat moet nog uitgevogeld worden..

Lucky1975
8 juni 2006, 13:20
ik heb m maar even verplaatst.. als dat ok is..

Natuurlijk, maar ik had dit niet gezien, nou staat hij er twee keer is..ai ai

Negative K3 fan
8 juni 2006, 21:04
die gt6 daar valt natuurlijk veel in te stellen... heb je niet per ongeluk amp/cabinet sims aanstaan ofzo???

Lucky1975
9 juni 2006, 07:59
die gt6 daar valt natuurlijk veel in te stellen... heb je niet per ongeluk amp/cabinet sims aanstaan ofzo???

Ik denk dat ik echt alles heb geprobeerd...en pas op, de gt6 zal echt wel geen slecht bakje zijn, maar het is mij gewoon te omslachtig. Vind het wel jammer, met losse pedaaltjes klinkt 't dadelijk een stuk beter, maar in de gt6 heb je echt super veel effecten die op zich heel goed zijn. Alleen de overdrives vond ik niet klinken. Heb ook die 4 kabel methode gebruikt en de distortion binnengehaald van mijn marshall...maar met equalizing neutraal vervormde het geluid an sich precies al. Minder open, meer plastiekerig.

Maar ik kan geloven dat voor sommigen onder ons een GT6 een ideaal effecten pedaal is. Ik heb het er echter mee gehad :)

Lucky1975
9 juni 2006, 08:56
Na nog wat experimenteren met de instellingen heb ik de switch van achteren gezet op vintage ivp modern. Ook staat mijn AC30CCX op "warm" ipv hot.

Wat ik ook wel merk is dat ik met mijn Gibson st toch echt moet opletten om niet dadelijk het geluid te oversturen. Ik zet dus preamp BIJZONDER weinig open en master iets meer (miljaar die kinkt luid en "in your face").
Nog mensen met die ervaringen. Ligt t misschien ad gibson?
This clean met een randje (maar dat mag uiteraard).

Mijn Bas en Treble staat slechts een kwartje open ongeveer.

Is dit normaal ?

Mitch
9 juni 2006, 09:40
Het enige nadeel van de huidige Voxjes is dat ze geen low en high input hebben. Da's jammer, want dan kun je heel eenvoudig dit soort problemen oplossen. De eerder genoemde Ric bijvoorbeeld in de high input en bijv. de Gibson in de low input, dan stuurt -ie een paar dB minder hard in en overstuurt het niet zo snel.

Negative K3 fan
9 juni 2006, 09:44
Na nog wat experimenteren met de instellingen heb ik de switch van achteren gezet op vintage ivp modern. Ook staat mijn AC30CCX op "warm" ipv hot.

Wat ik ook wel merk is dat ik met mijn Gibson st toch echt moet opletten om niet dadelijk het geluid te oversturen. Ik zet dus preamp BIJZONDER weinig open en master iets meer (miljaar die kinkt luid en "in your face").
Nog mensen met die ervaringen. Ligt t misschien ad gibson?
This clean met een randje (maar dat mag uiteraard).

Mijn Bas en Treble staat slechts een kwartje open ongeveer.

Is dit normaal ?

voor een meer klassiek ac30 geluid moet je de master vol open zetten, dan is hij 'zo goed als' uit het circuit geschakeld. de echte ac30s hadden ook geen masters, alleen preampvolumes... probeer daar eens wat mee.

thieske
9 juni 2006, 10:10
master vol open... dat lijkt me niet zo verstandig.. weet je hoe hard dat gaat?
ik gebruik t liefst de preamp bijna halp open.. en opt podium hoef ik dan mn master maar op een kwart te zetten..dit levert clean met een heeeel klein randje.. en dan met een boostertje..hele toffe overdrive

jonesd
9 juni 2006, 10:20
Ik volg thieske enigzins, normal channel half open, master zo ver mogelijk open en dan boosten maar...

Top boost channel gebruik ik niet zo veel, kan nog al vlug te scherp klinken (speel overigens vooral met tele, klinkt al scherp van zich zelf...)

Om minder snel een randje te krijgen is het wel aangewezen om bias op hot te zetten, geeft meer headroom, versterker begint dan pas te oversturen bij 33 watt ipv 22 watt. ik zet hem zelf echter ook op warm (en andere knop op vintage)

de cut knop is zeer goed om de laatste afregeling tov de ruimte in te stellen

Lucky1975
9 juni 2006, 11:11
Ik volg thieske enigzins, normal channel half open, master zo ver mogelijk open en dan boosten maar...

Top boost channel gebruik ik niet zo veel, kan nog al vlug te scherp klinken (speel overigens vooral met tele, klinkt al scherp van zich zelf...)

Om minder snel een randje te krijgen is het wel aangewezen om bias op hot te zetten, geeft meer headroom, versterker begint dan pas te oversturen bij 33 watt ipv 22 watt. ik zet hem zelf echter ook op warm (en andere knop op vintage)

de cut knop is zeer goed om de laatste afregeling tov de ruimte in te stellen

Hmmmzz, dit heb ik nog niet geprobeerd omdat de meeste mensen eingelijk aanraadden om het top boost te gebruiken. Ga dat straks onmiddellijk eenst testen ! Je speelt dus op Normal channel en je blend NIET eh ? Ik begrijd it "CUT" knop niet goed, hoor het vershil wel, maar wat doe die precies met je sound?

jonesd
9 juni 2006, 11:19
Ik begrijd it "CUT" knop niet goed, hoor het vershil wel, maar wat doe die precies met je sound?

hoe meer je hem opendraait, hoe meer hoge tonen er worden weggedraaid uit de eindversterker. dus hoe lager knop, hoe scheller geluid.

Is wel pas echt hoorbaar wanneer de master voor minstens 1/3 open staat.

Lucky1975
9 juni 2006, 11:22
master vol open... dat lijkt me niet zo verstandig.. weet je hoe hard dat gaat?
ik gebruik t liefst de preamp bijna halp open.. en opt podium hoef ik dan mn master maar op een kwart te zetten..dit levert clean met een heeeel klein randje.. en dan met een boostertje..hele toffe overdrive

Thieske, Als ik mij preamp half open zet en mijn master een kwart dan heb ik meer dan crunch, echt veel meer... en jij steekt in op het bright channel ?? of normal ? of heb je het over het normal gedeelte half open zetten?
Sorry van de moielijke vragen, vanavond repetitie en wil 'm es uit testen...

jonesd
9 juni 2006, 11:23
Je speelt dus op Normal channel en je blend NIET eh

nee, meestal blend ik niet.

settings durven natuurlijk wel eens te veranderen, maar zelfs als ik ze blend, zal ik normal channel hoger zetten.

Wat anderzijds ook leuk klinkt is, is blenden en alles volledig opendraaien en tubescreamer ervoor, heb zo demootje opgenomen, is afschuwelijk luid, ben je blij dat je een hoofdtelefoon ophebt...

thieske
9 juni 2006, 12:46
er is geen bright channel.. en sorry ik bedoelde het andersom.. top boost volume kwart of iets meer.. master half open..
Ik ben ook al tijden aant klooien om een goeie sound te krijgen..de toonregeling werkt vreemd.. als je de bas en treble half open draait krijg je een hoop mid.. maar zet je de treble nog verder open(is niet zo slim vind ik) is je mid opeens weer pleite..
Misschien werkt t hele ding het beste met een eq ervoor..
Heb trouwens zoiezo wel een probleem als ik een iets zwaardere dist ervoorhang.. t word heel snel heel schel..
Daarom begin ik steeds meer met booster ipv echte dist te werken..klinkt stukken beter..

Lucky1975
9 juni 2006, 13:03
er is geen bright channel.. en sorry ik bedoelde het andersom.. top boost volume kwart of iets meer.. master half open..
Ik ben ook al tijden aant klooien om een goeie sound te krijgen..de toonregeling werkt vreemd.. als je de bas en treble half open draait krijg je een hoop mid.. maar zet je de treble nog verder open(is niet zo slim vind ik) is je mid opeens weer pleite..
Misschien werkt t hele ding het beste met een eq ervoor..
Heb trouwens zoiezo wel een probleem als ik een iets zwaardere dist ervoorhang.. t word heel snel heel schel..
Daarom begin ik steeds meer met booster ipv echte dist te werken..klinkt stukken beter..

Ah foutje van mij, ik bedoelde top boost channel.
Bedankt van de tips... wordt ongetwijfeld nog vervolgd !

up-guitarman
9 juni 2006, 21:25
master vol open... dat lijkt me niet zo verstandig.. weet je hoe hard dat gaat?
ik gebruik t liefst de preamp bijna halp open.. en opt podium hoef ik dan mn master maar op een kwart te zetten..dit levert clean met een heeeel klein randje.. en dan met een boostertje..hele toffe overdrive

Kan je ook clean zonder randje superhard krijgen? Met de preamp wat minder en de master verder open?
Ik heb mss ook wel interesse in zo'n topje, maar ik heb wel een vette cleane sound nodig !!!

Lucky1975
12 juni 2006, 08:21
Keuze is gevallen :-), ik ga voor de VOX in combinatie met Xotic BB preamp pedaaltje -> en de xotic AC BOOSTER. Nu nog wat sleutelen aan de sound, maar zal wel (moeten) lukken hoop ik nu

Bedankt voor jullie tips 'n truuks al vast

Greetz,
Luc