PDA

View Full Version : Welke type mic voor.....



TIMBER
8 juni 2006, 12:21
Nou in navolging van dan........

Welke mic's zijn het meeste geschikt voor....

1 - Gitaar amps op de rand van speaker...
2 - Gitaar amps op een metertje er voor...
3 - Basgitaar amps op de rand van speaker...
4 - Basgitaar amps op een metertje er voor...
5 - Akoestische gitaar...
6 - Zang....

p.s. we spelen alternatieve rock muziek...!!!!!

Solidkick
8 juni 2006, 14:00
Hey Timber, heb je een budget?
Voor je het weet krijg je tips over exoten die 5k per stuk kosten. :D

guhlenn
8 juni 2006, 14:17
beetje zoeken kan geen kwaad. sterker ngo, you might learn even more... (there's a thought) (hint, het begint met g en eindigt op oogle...)

geef ik je wel een zetje, ok?

www.homerecording.com/bbs

TIMBER
8 juni 2006, 14:40
heb al veel ge-googled maar ben gewoon benieuwd naar de ervaring en meningen hier op het forum. Het budget ligt ergens rond de 150 tot 200 per mic..!!!! Was ook niet van plan allen tegelijk te kopen he...!!!!

guhlenn
8 juni 2006, 15:00
als je al veel gegoogled hebt kun je een stuk specifieker zijn, lijkt me (en zou je weten dat een bass meestal geDIéd word ;) ). Geeft ook leukere discussies dan zo;n algemene post.

Solidkick
8 juni 2006, 15:31
In je vorige thread sprak je van het bewerkstelligen van een flinke vooruitgang in je (band) opnames.
Mijn ervaring is dat die meestal te halen is bij de opname kwaliteit van de drums.

harrie-beton
8 juni 2006, 16:28
Het allerbelangrijkste is de klank die de gitarist maakt. Een microfoon is bedoeld om dat geluid te registreren. Ook met een 5000 euro neumann blijft kut - kut. Microfoons zullen nooit iets "magisch" toevoegen.

Ik los alles op door eerst te luisteren naar de gear van de band, een goede basisklank op te zoeken en daar een mic voor te hangen.

Ik heb zeer goede resultaten met grootmembraan microfoons voor een gitaarversterker. Maximale geluidsdruk is 137 en dat kan heel goed.

Ik heb Anouk gezien (en stond vooraan) en hoorde die Bogner van Leenderd de gitarist: zelfs met een shure microfoon had dat nog goed geklonken op een teepje...

Qua drums:
Ik gebruik de laatste jaren bijna nergens meer dynamische microfoons voor (uitgezonderd bassdrum = AKG D112).


Ook het hele drumstel doe ik met Beyer condensator microfoon uit de Opus serie. Ook lekker geen statieven nodig voor toms. Ik heb die klik dingen die je op de rand vast maakt.
Nadeel is iets meer overspraak van hi hat en bekkens op de toms maar een heerlijk geluid. Ik neem bands op (het meest mijn eigen) het liefst zonder koptelefoon want anders spelen (we) ze vaak zo houterig.

Han S
8 juni 2006, 17:14
Je mag bij mij alles proberen, de €5k Neumann M149 tot de €25 dynamische Audio Technica 832 en alles wat daar tussen zit.

Over het algemeen zegt iedereen dat een condensator de minieme en snelle transiënten beter aankan en dat is ook zo, maar een ribbon is net zo snel maar een stuk vetter.

Bovendien klinkt bijvoorbeeld een dynamische Beyer M201 verdomd veel als een condensator, maar kan enorme geluidsdrukken moeiteloos aan.

Een groot membraan condensator kleurt, heeft een iets minder goede off axis response, dus overspraak zal kleuren, maar hij is wel heel erg stil.

Een klein membraan condensator is rechter, heeft een betere OAR maar maakt zelf meer lawaai.

Dynamische mics als de Sennheiser E serie, de MD serie zijn kwalitatief erg goed en universeel te gebruiken.

De Beyer mics zij ondergewaardeerd, de M201 en de M88 zijn topklasse en in staat om veel goedkopere condensators te verslaan.

Ribbon mics zijn heel apart, smeuig en vet, uitstekende OAR, maar weinig output en kwetsbaar.

Voor akoestisch gitaar zou ik gaan voor een SDC, maar een LDC zal het ook prima doen en de Beyer ribbons ook (dit zijn vrij helder klinkende ribbons)

Voor zang een LDC of een kwalitatief goede dynamische mic

Op gitaar en bas amps werkt een goede dynamische mic altijd, voor bas geen vocal mic nemen omdat die afvalt in het laag. Ook een budget LDC als de Studio Projects B1 doet het prima op de speaker van zowel gitaar als bas, maar ook als hij er een stukje voor staat.

Ik was laatst op een festival en daar zag ik voor de gitaarcabs ook SP B1's staan en de technicus (die ik ken) was er wild van.

TIMBER
8 juni 2006, 17:18
als je al veel gegoogled hebt kun je een stuk specifieker zijn, lijkt me (en zou je weten dat een bass meestal geDIéd word ;) ). Geeft ook leukere discussies dan zo;n algemene post.

Zelf neem ik de basgitaar via een BOSS ME-50B effecten pedaal op.... maar ben toch nieuwschierig hoe men dat doet indien men een mic zou gebruiken. Verder heb je wel gelijk dat het misschien allemaal wat algemeen gesteld is. Gaat me dan ook vooral om welke mics voor de amps en de zang..!!!!

TIMBER
8 juni 2006, 17:22
Het allerbelangrijkste is de klank die de gitarist maakt. Een microfoon is bedoeld om dat geluid te registreren. Ook met een 5000 euro neumann blijft kut - kut. Microfoons zullen nooit iets "magisch" toevoegen.

&

In je vorige thread sprak je van het bewerkstelligen van een flinke vooruitgang in je (band) opnames.
Mijn ervaring is dat die meestal te halen is bij de opname kwaliteit van de drums.

Tja mijn ondervinding is dat beiden belangrijk zijn. Zelf zoek ik altijd naar de beste sound van de basgitaar die bij de power van de slaggitaar past. Als ik die gevonden heb zet ik de slaggitaar op mute en zoek een balans tussen basdrum en basgitaar.. daarna langzaam de highat erbij..!!! Pas als die drie in balans zijn draai ik de snare erbij...!!! Daarna de rest van het drumstel en de gitaren..!!!

TIMBER
8 juni 2006, 17:22
Je mag bij mij alles proberen, de €5k Neumann M149 tot de €25 dynamische Audio Technica 832 en alles wat daar tussen zit.

Over het algemeen zegt iedereen dat een condensator de minieme en snelle transiënten beter aankan en dat is ook zo, maar een ribbon is net zo snel maar een stuk vetter.

Bovendien klinkt bijvoorbeeld een dynamische Beyer M201 verdomd veel als een condensator, maar kan enorme geluidsdrukken moeiteloos aan.

Een groot membraan condensator kleurt, heeft een iets minder goede off axis response, dus overspraak zal kleuren, maar hij is wel heel erg stil.

Een klein membraan condensator is rechter, heeft een betere OAR maar maakt zelf meer lawaai.

Dynamische mics als de Sennheiser E serie, de MD serie zijn kwalitatief erg goed en universeel te gebruiken.

De Beyer mics zij ondergewaardeerd, de M201 en de M88 zijn topklasse en in staat om veel goedkopere condensators te verslaan.

Ribbon mics zijn heel apart, smeuig en vet, uitstekende OAR, maar weinig output en kwetsbaar.

Voor akoestisch gitaar zou ik gaan voor een SDC, maar een LDC zal het ook prima doen en de Beyer ribbons ook (dit zijn vrij helder klinkende ribbons)

Voor zang een LDC of een kwalitatief goede dynamische mic

Op gitaar en bas amps werkt een goede dynamische mic altijd, voor bas geen vocal mic nemen omdat die afvalt in het laag. Ook een budget LDC als de Studio Projects B1 doet het prima op de speaker van zowel gitaar als bas, maar ook als hij er een stukje voor staat.

Ik was laatst op een festival en daar zag ik voor de gitaarcabs ook SP B1's staan en de technicus (die ik ken) was er wild van.

Thanks... hier kan ik wel wat mee....!!!!

STW
8 juni 2006, 17:34
dat met die studio projects voor de gitaaramp was zeker op forever young, han?
tenminste, in r17 hadden ze die, ik vond het wel apart
we hebben zelf ook zo'n b1 met de band, ik hoorde (als relatieve leek) weinig verschil met de sm57 toen we gitaar opnamen

guhlenn
8 juni 2006, 19:13
maar wat zoek je precies. Ik vind de aanpak 'bass met gitaar goed' en 'bass met kick goed klinken' heel logisch geredeneerd. Maar waar let je dan op? Het lijkt me (en ik hoor graag de mening van de meer ervaren forumleden) dat daar vnl. uit voortkomt welke mic je nodig hebt; bepaalde kwaliteiten in je originele geluid wil je benadrukken door een mic te gebruiken die daar net heel gevoelig voor is. Do i make any sense at all? :)

Han S
8 juni 2006, 22:34
dat met die studio projects voor de gitaaramp was zeker op forever young, han?
tenminste, in r17 hadden ze die, ik vond het wel apart
we hebben zelf ook zo'n b1 met de band, ik hoorde (als relatieve leek) weinig verschil met de sm57 toen we gitaar opnamen

Dat was idd op Forever Young en dat klonk helemaal niet verkeerd.

Wat je tweede opmerking betreft: dat snap ik niet want de B1 klinkt totaal anders dan de SM57. Je hebt het toch over de Studio projects B1?

Han S
8 juni 2006, 22:37
maar wat zoek je precies. Ik vind de aanpak 'bass met gitaar goed' en 'bass met kick goed klinken' heel logisch geredeneerd. Maar waar let je dan op? Het lijkt me (en ik hoor graag de mening van de meer ervaren forumleden) dat daar vnl. uit voortkomt welke mic je nodig hebt; bepaalde kwaliteiten in je originele geluid wil je benadrukken door een mic te gebruiken die daar net heel gevoelig voor is. Do i make any sense at all? :)

De bas wordt meestal opgenomen met een DI op het instrument zelf en een microfoon voor de bas speaker, omdat de versterker en speaker ook een groot deel van het geluid vormen. Je kunt dat kiezen voor het een of het ander, maar ook mixen naar smaak.

STW
8 juni 2006, 23:05
jazeker, de b1, ik vond het geluid best wel in de buurt komen van een sm57 bij gitaar.
met zang hoor ik op de een of andere manier veel meer verschil tussen die 2
maar nogmaals, ik ben een leek, ik zal me verder niet met dit topic bemoeien

wel interessant om te lezen :)

Han S
8 juni 2006, 23:21
Merkwaardig, de SP B1 klinkt behoorlijk groot en vol, de SM57 klinkt dun en klein.

STW
9 juni 2006, 00:47
misschien komt t wel omdat mn gitaar + amp ook wel dun en klein klinken






nu hou ik op

Solidkick
9 juni 2006, 09:32
Wellicht ten overvloede na het verhaal van Han....

Voor close miken van m'n cab pak ik standaard 1 vd de volgende mics:
- Beyer M88 (lekker laag, volvet geluid)
- Beyer M201 (mooi scherp)
- Sennheiser MD421 (klassiekertje, volvet geluid)
- Shure SM57

Tevens goede resultaten behaald met:
- Sennheiser MD403, 407 & 408 (vintage)
- Electro Voice RE15 (vintage)
- MD 211

Soms op afstand een Audio Technica 4033a (bij gebrek aan die Neumann van 5 k) :D

Een lekkere vette muur krijg ik door de (amp)gain te minderen en de slagpartijen te dubbelen (of triplen).
Dit effect werkt nog beter wanneer je de partij met verschillende amps inspeelt.

Bas altijd via DI + een mic (AKG D12, D112 of MD421)

Marktplaats & ebay zijn prima plekken om mics te scoren maar aan het kopen van 2e hands mics kleven risico's.

Oh ja, houd er rekening mee dat je voor een redelijk kabel + mic stand ook als snel 8 tientjes lichter bent.

TIMBER
9 juni 2006, 09:47
maar wat zoek je precies. Ik vind de aanpak 'bass met gitaar goed' en 'bass met kick goed klinken' heel logisch geredeneerd. Maar waar let je dan op? Het lijkt me (en ik hoor graag de mening van de meer ervaren forumleden) dat daar vnl. uit voortkomt welke mic je nodig hebt; bepaalde kwaliteiten in je originele geluid wil je benadrukken door een mic te gebruiken die daar net heel gevoelig voor is. Do i make any sense at all? :)

Tja om te beginnen denk ik dat ik twee mic's zoek om mijn gitaar warmer en voller vast te leggen. Heb een Gibson LP Special over een 100W Marshall JCM2000 TSL en die sound wordt nu lang niet benadert in de opnamen..!!! Wat die mix aanpak aangaat daar ben ik ook zekers geïnteresseerd in de mening en aanpak van jou en van anderen... maar wellicht is het beter om daarover een andere topic te openen..!!!!

TIMBER
9 juni 2006, 10:29
Wellicht ten overvloede na het verhaal van Han....

Voor close miken van m'n cab pak ik standaard 1 vd de volgende mics:
- Beyer M88 (lekker laag, volvet geluid)
- Beyer M201 (mooi scherp)
- Sennheiser MD421 (klassiekertje, volvet geluid)
- Shure SM57

Tevens goede resultaten behaald met:
- Sennheiser MD403, 407 & 408 (vintage)
- Electro Voice RE15 (vintage)
- MD 211

Soms op afstand een Audio Technica 4033a (bij gebrek aan die Neumann van 5 k) :D

Een lekkere vette muur krijg ik door de (amp)gain te minderen en de slagpartijen te dubbelen (of triplen).
Dit effect werkt nog beter wanneer je de partij met verschillende amps inspeelt.

Bas altijd via DI + een mic (AKG D12, D112 of MD421)

Marktplaats & ebay zijn prima plekken om mics te scoren maar aan het kopen van 2e hands mics kleven risico's.

Oh ja, houd er rekening mee dat je voor een redelijk kabel + mic stand ook als snel 8 tientjes lichter bent.

Tja eigenlijk is dat wel een antwoord op mijn vraag hierboven..!!!

harrie-beton
9 juni 2006, 10:31
Opnametechnicus spelen en gitaar spelen gaat slecht samen.

Wat ik een keer gedaan heb (volgens mij tip van Han ooit) is het gitaarsignaal opnemen VOORDAT het de versterker in gaat.
Dan tijdens het mixen dat signaal even "loopen" en door je amp gooien.
Je kunt dan varieren in mics en afstand en versterker instellingen zonder dat de gitarist moe wordt.

Trouwens ("kuch") ik hoor op het forum ook goede amp resultaten met modeling

TIMBER
9 juni 2006, 10:51
Klinkt op zich goed maar ben bang dat je zonder het geluid van je amp toch vooral op dynamisch vlak anders speelt..!!!! Met modeling (POD 2.0) behaal ik ook wel goede resultaten maar het geluid is toch niet zo warm als wat van mijn buizen afkomt.

Han S
9 juni 2006, 10:59
Modeling met kleine lettertjes Mark? Die discussie hebben we zo af en toe, maar ik heb tot nog toe geen daverende resultaten gehad met modeling. En ik zit net op Harmony Central een draadje te bekijken over een amerikaans bandje die een paar weken geleden even langskwam om wat op te nemen omdat ze toch in de buurt waren. En ook die waren niet te spreken over het feit dat ze in de Cavern modeling amps hadden staan.

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1269535&pagenumber=2

Even on topic en over het kopen van microfoons via Ebay of Marktplaats: dat is erg gevaarlijk. Ik ken gevallen van jongens die een Sennheiser MD421 kochten via Ebay, nog veel te duur ook en die bleek helemaal niet te werken.

Ik kocht eens twee D12's en na enige tijd viel het me op dat de een meer laag gaf dan de ander. Naar de importeur en daar bleek dat er een deuk zat in het membraan. Gelukkig had hij nog een nieuw kapseltje in voorraad, maar dat was dan ook weer een dure reparatie.

Als je een mic koopt en je wilt hem uitproberen, kun je dat eigenlijk alleen goed doen als je een zelfde mic hebt waarmee je hem kunt vergelijken.

harrie-beton
9 juni 2006, 11:38
Ik hoor goede gitaar-geluiden met modeling, en mij bevalt het goed qua oefenruimte, demo's opnemen en optreden maar ik zit erg in dubio. Wij gaan dit jaar 10 nummers opnemen (hopelijk in Beaufort) maar ik vrees dat de podxt niet overeind blijft in een top studio.

We hebben 1 dag opgenomen in een studio in Amsterdam (SAE) en daar viel de podxt ook tegen op een mengtafel van 500.000 gulden, hoewel ik ook net een nieuwe gitaar had, dat was ook niet zo slim. Dat heeft er vast mee te maken, mijn oude gitaar was een redelijk ding maar deze handgebouwde Heins (Sneek) is een bruut monster met een dag en nacht verschil. Ik kan het monster nu beter hanteren en heb mijn sounds aangepast en beter onder controle.

De amp simulaties die ik het meest gebruik zijn de VOXac30 en een Bogner. Ik zit er over te denken om toch een glasbak mee te nemen..

Better safe then sorry

Solidkick
9 juni 2006, 17:47
Wat ik een keer gedaan heb (volgens mij tip van Han ooit) is het gitaarsignaal opnemen VOORDAT het de versterker in gaat.
Dan tijdens het mixen dat signaal even "loopen" en door je amp gooien.


Slimme truc (waarvoor dank).
Heb je hiervoor een re-amp boxje gebruikt (om van de tafel naar de amp te geraken)?

Han S
9 juni 2006, 17:55
Gewoon het signaal uit je tafel naar de amp, wel op een regelbare uitgang van de tafel dus, een aux out of zo. Want een gitaar geeft een aantal milivolts, een beetje tafel geeft 1000 keer zoveel spanning.

Overigens kun je daar een Marshall onwijs mee in de distortion jagen, klinkt leuk op de vocalen, kun je een randje van toevoegen aan de zang, wordt het lekker smerig van.

Alweer een geheim onthuld. :D

Solidkick
10 juni 2006, 12:04
Alweer een geheim onthuld. :D

Als het schip met geld binnenkomt stuur ik je een taart. ;)