PDA

View Full Version : nieuwe straplocks!



Orpheo
7 juni 2006, 22:38
Ik heb gisteren nieuwe straplocks gemaakt! voor iedereen dus die straplocks wilt hebben, maar er eigenlijk geen geld voor heeft, of vind dat zijn/haar ouwe rammelen, breng dan eens een bezoekje aan de ijzerboer, en volg de stappen die ik zometeen ga beschrijven.

bert k
7 juni 2006, 22:39
Zo, heb je aan het bier gezeten?:)

Cris
7 juni 2006, 22:40
Mijn bier is op. :angry:

Maar evengoed. Ik ben benieuwd.

RUIS
7 juni 2006, 22:40
Vertel, vertel! Ik ben 't zooow spuugzat m'n gitaar vast te moeten houden.

DarknessAwaits
7 juni 2006, 22:42
Ik sta te springen van ongeduld.



Ja, echt.

RUIS
7 juni 2006, 22:42
Orpheo's cursus gitaar-niet-laten-vallen in 18 lessen.

Orpheo
7 juni 2006, 22:45
Ik heb in een ver verleden een gretsch gehad, en dat systeem dat daar op zat vond ik echt ideaal; je strap gaat 'op' een pennetje, en daarop schroef je een doppie, en je strap zit vast, en je kan in een handomdraai t los halen. doppie los, strap eraf, doppie erop.

Dat dingetje waar je je strap oplegt, das een 'palletje' dat uit 2 delen bestaat; eentje met een schroefdeel en eentje met een boutdeel. Ik heb gewoon bij de ijzerboer 4 van die palletjes gekocht (25 cent per stuk), 2 dopmoertjes, en een ring. Die grote doppen hadden ze niet helaas. logisch, 't is namelijk van gretsch zelf!

Gewoon de strapknoppen van de gitaar gehaald, het schroefdeel in de gitaar geschroefd (bij toeval even groot als de originele schroeven!) zo diep als kon, en t de lak niet beschadigde. Daarna strap erop, ringetje erop, en boutje erop. zelfde systeem als gretsch dus! Het werkt op mijn les pauls echt PERFECT! Je kan je strap heel makkelijk loshalen, en terugplaatsen. Ik heb wel eens straplocks geprobeerd, maar dat ging soms rammelen, en dat hoorde je 'doorversterkt'. Ik vind dit dus een ideale manier; geen bewegende (losse) delen!

DarknessAwaits
7 juni 2006, 22:46
http://www.wildwesthardware.com/doorpulls/Nail%20Spikes%20side%20view%20copy.jpg?

Orpheo
7 juni 2006, 22:47
Zo, heb je aan het bier gezeten?:)

bij toeval wel! :D ik had flink wat zitten kantelen, en toen kwam dit idee op eigenlijk. (en t bier gaf ook t idee om t hier te posten).

maar goed, ik ging er vanuit dat anderen straplocks soms ook eigenlijk behoorlijk irritant vinden...

Orpheo
7 juni 2006, 22:48
*plaatje* ?


niet echt....

DarknessAwaits
7 juni 2006, 22:50
Kan ook hoor... Maar als ik het goed begrijp heb je nu eigenlijk een stukje draadeinde in je gitaar met daarop een moer? Lijkt me niet echt heel mooi, maar als het werkt voor jou is 't prima.

Cris
7 juni 2006, 22:51
Heb je ook foto's van orpheo's straplocks de-luxe?

bat
7 juni 2006, 22:55
En nu maar wachten totdat de moeren loslopen.

(loctite is yer best friend)

Orpheo
7 juni 2006, 22:56
Kan ook hoor... Maar als ik het goed begrijp heb je nu eigenlijk een stukje draadeinde in je gitaar met daarop een moer? Lijkt me niet echt heel mooi, maar als het werkt voor jou is 't prima.

nja ik ga nu de foto's plaatsen:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC00379.jpg

dit is de pen die in de gitaar gaat, met t dopmoertje waarmee ik met n sleuteltje 'm de gitaar in werk. Datzelfde doppie wordt later ook de afdichting van t systeem zeg maar.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC00380.jpg

de hele unit met ring

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC00381.jpg

het hele geval op de gitaar gemonteerd, met strap erop. t schaadt het uiterlijk nauwelijks, en t werkt veel beter dan n normale strapknop en imo prettiger dan een straplock.

Orpheo
7 juni 2006, 22:57
En nu maar wachten totdat de moeren loslopen.

(loctite is yer best friend)

waarschijnlijk niet, en dan nog; die dingen die kosten echt geen drol, maar vandaar dus ook de ring.... kheb er nu een uurtje of 8, 9 mee gespeeld, (bijna non stop om mn schouders) en de strap blijft keurig zitten, en de moeren zitten nog steeds vast als een huis.

bat
7 juni 2006, 23:01
waarschijnlijk niet, en dan nog; die dingen die kosten echt geen drol, maar vandaar dus ook de ring.... kheb er nu een uurtje of 8, 9 mee gespeeld, (bijna non stop om mn schouders) en de strap blijft keurig zitten, en de moeren zitten nog steeds vast als een huis.
8-9 u is niks, moeren lopen op den duur los (tenzij het zelfborgende moeren zijn), zeker als er wisselende belastingen op komen te staan zoals hier het geval is. Je kan jezelf dan wel voor de gek gaan houden door ze steeds weer vaster te draaien, maar dat maakt het alleen maar erger: er komt speling op de draad.

Ze kosten dan wel niks, maar als die bout zich tijdens een optreden ineens snel loswerkt, wat serieus niet ondenkbaar is, dan ligt je LP op de grond.

Serieus: loctite gebruiken en dan nog op blijven letten of de bout zich op een gegeven moment niet toch loswerkt. Dan de hele unit vervangen en niet alleen de bout.

Cris
7 juni 2006, 23:03
8-9 u is niks, moeren lopen op den duur los (tenzij het zelfborgende moeren zijn), zeker als er wisselende belastingen op komen te staan zoals hier het geval is. Je kan jezelf dan wel voor de gek gaan houden door ze steeds weer vaster te draaien, maar dat maakt het alleen maar erger: er komt speling op de draad.

Ze kosten dan wel niks, maar als die bout zich tijdens een optreden ineens snel loswerkt, wat serieus niet ondenkbaar is, dan ligt je LP op de grond.

Serieus: loctite gebruiken en dan nog op blijven letten of de bout zich op een gegeven moment niet toch loswerkt. Dan de hele unit vervangen en niet alleen de bout.

maar daar zouden de schroeven van de zogenaamde echte straplocks dan toch ook last van moeten hebben?

Orpheo
7 juni 2006, 23:05
maar daar zouden de schroeven van de zogenaamde echte straplocks dan toch ook last van moeten hebben?

my thoughts exactly.

bat
7 juni 2006, 23:05
maar daar zouden de schroeven van de zogenaamde echte straplocks dan toch ook last van moeten hebben?
Ik gok dat dat ook de reden is dat het niet een wijdverbreid succes is geworden.

Overigens bedenk ik me net dat Orpheo de moeren ook nog regelmatig los wil draaien ivm het loshalen van de strap. Dan is loctite ook niet handig.

Goed op blijven letten dan maar of de bouten nog goed op de moeren/draadeinden zitten...

Orpheo
7 juni 2006, 23:07
Ik gok dat dat ook de reden is dat het niet een wijdverbreid succes is geworden.

Overigens bedenk ik me net dat Orpheo de moeren ook nog regelmatig los wil draaien ivm het loshalen van de strap. Dan is loctite ook niet handig.

Goed op blijven letten dan maar of de bouten nog goed op de moeren/draadeinden zitten...

waarschijnlijk niet. ik laat bijna altijd de strap gewoon zitten (heb per gitaar 1 strap gewoon; matcht de kleur ghehe) maar hij lag er vaak af omdat ie nie bleef zitten. nu wel. en als ie losraakt, jammer, nieuw doppie erop, klaar.

Wormaap
7 juni 2006, 23:09
Als het goed is zitten met deze constructie de schroeven net zo degelijk in het hout als de originele strapbuttons. Het enige wat inderdaad los zou kunnen gaan is de moer die de band vasthoudt, maar zó zwaar zijn gitaren nou ook weer niet, en je kunt het prima in de gaten houden. Voor die paar cent is het best een leuke oplossing naar mijn bescheiden mening :)

DarknessAwaits
7 juni 2006, 23:11
en als ie losraakt, jammer, nieuw doppie erop, klaar.

Als ie losraakt, jammer, nieuw koppie erop.

bat
7 juni 2006, 23:11
waarschijnlijk niet. ik laat bijna altijd de strap gewoon zitten (heb per gitaar 1 strap gewoon; matcht de kleur ghehe) maar hij lag er vaak af omdat ie nie bleef zitten. nu wel. en als ie losraakt, jammer, nieuw doppie erop, klaar.
Ik blijf hopen dat dat losraken dan niet tijdens een concert gebeurt, en dat je er dan te laat achterkomt (ik heb rare taferelen gezien als gevolg van plotseling losrakende moeren, in het fietsgebeuren...)

Anyway: ik vind het nog eens lelijk ook, lekker puh!

Niettemin: knap staaltje inventieve naäperij! :D

Orpheo
7 juni 2006, 23:13
Als het goed is zitten met deze constructie de schroeven net zo degelijk in het hout als de originele strapbuttons. Het enige wat inderdaad los zou kunnen gaan is de moer die de band vasthoudt, maar zó zwaar zijn gitaren nou ook weer niet, en je kunt het prima in de gaten houden. Voor die paar cent is het best een leuke oplossing naar mijn bescheiden mening :)

thnx! :D

de schroeven zitten overigens dieper in t hout dan de ouwe schroeven van de gewone strapknoppen, en daarnaast, zoals ik al zei, t systeem van gretsch is precies hetzelfde.

bert k
7 juni 2006, 23:24
Als je niet vaak je strap eraf haalt is het wel een handig systeem. Maar ik zweer je: koop een flesje Locktite, dan lopen ze gewoon niet meer los.