PDA

View Full Version : Lancia Gitaaramp gaat te zacht



MatthijsBlom
7 juni 2006, 20:28
Hallo,

Ik heb een Lancia buizen gitaarversterkertje van (ik gok) ongeveer 4 watt.
Er zit een niet-originele Beyma speaker in.

Nu is het zo dat de versterker wat mij betreft veel te zacht gaat en niet mooi overstuurt.
Ik denk dat er iets mis is m.b.t. tot de speaker en eventueel de eindtrafo.

Weet iemand hier toevallig wat voor speaker er origineel in moet en wat voor eindtrafo er tussen moet?
(ik heb het vermoeden dat die eindtrafo ook niet origineel is namelijk).


Hopelijk kan iemand me verder helpen. Er is weinig te vinden op internet over deze Japanse Fender Champ kloon.


Alvast bedankt voor de moeite.

Frits van Mourik
8 juni 2006, 00:17
Is het zo'n klein opdondertje met volume, tone, vibrato speed & depth op 't front? Drie inputs?
Die je aan zet met de vol-knop?
Daar zit origineel een Guyatone-speaker in; de eindtrafo zit (origineel) op de speaker gemonteerd.
Kan dus zijn, dat die trafo nu op een rare plaats is zit.
En het ding is i.d.d. "begrenst" met een weerstandje. Waar zat dat nou ook alweer? Kom ik nog wel op...
Die amp kàn brullen als een beest(je)!!

BamBuFan1
8 juni 2006, 18:42
Is het zo'n klein opdondertje met volume, tone, vibrato speed & depth op 't front? Drie inputs?
Die je aan zet met de vol-knop?
Daar zit origineel een Guyatone-speaker in; de eindtrafo zit (origineel) op de speaker gemonteerd.
Kan dus zijn, dat die trafo nu op een rare plaats is zit.
En het ding is i.d.d. "begrenst" met een weerstandje. Waar zat dat nou ook alweer? Kom ik nog wel op...
Die amp kàn brullen als een beest(je)!!

Dan gebruiken we toch even het collectieve geheugen van dit forum?

05-01-2006, 21:10 Frits van Mourik:
"Hmmm... ff denken (het ampje is alweer de deur uit)...
- Je kijkt tegen de soldeerzijde van de print aan; de knoppen steken omhoog.
Rechts op de print zit er - in mijn geval - een weerstand van 50k tussen
het aansluitpunt van het draadje naar de hete kant van de volumepot en aarde. Haal die weerstand maar eens los... :amp: ...téééring!!!"

Frits van Mourik
9 juni 2006, 14:08
hihihi...dankjewel!

MatthijsBlom
15 juni 2006, 20:46
Ontzettend bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb wat fotootjes gemaakt.
Deels om deze thread wat waardevoller te maken voor anderen die misschien ook ooit nog eens zo Lancia bakkie tegenkomen en deels natuurlijk voor mezelf ter verificatie.

De eindtrafo zit inderedaad op een rare plek. Dat was ook de reden waarom ik dacht dat het geen origineel zou zijn.
De buizen die erin zitten zijn:

6AQ5
6AV6
12AX7

De 12AX7 kennen wel allemaal wel, maar die andere twee had ikzelf nog niet eerder gezien. Ik weet ook niet welke buis nu precies waarvoor is. De 6AQ5 zit het dichtste bij de voedingstrafo en is ook met 2 directe printbanen verbonden, dus grote kans dat dat de rectifier buis is. En dan moet de 6AV6 de eindbuis zijn.
Maar goed...ik weet het niet zeker allemaal.


Ik ga straks die 50k weerstand eruit solderen en kijken wat er gebeurt :)
Ik denk dat het ook geen kwaad kan de drie buisjes eens te vervangen. Ze zijn al oud.

Nu ook nog op zoek naar een 8" Guyatone speakertje :)

MatthijsBlom
15 juni 2006, 20:54
http://img68.imageshack.us/img68/5689/front0qs.gif
http://img68.imageshack.us/img68/733/top2uq.gif
http://img430.imageshack.us/img430/8990/back8xm.gif

Negative K3 fan
15 juni 2006, 23:18
fotootjes van die buizen ff opgezocht voor mezelf, maar vindt de rest ook vast leuk:

6av6
http://www.wiwitubes.com/pic/tube/GE6av6.jpg

el90
http://www.wiwitubes.com/pic/tube/TFKel90.jpg

Frits van Mourik
16 juni 2006, 00:31
Tot en met de eerste helft van de tweede ECC83 is het schema vrijwel hetzelfde als:

http://www.prowessamplifiers.com/schematics/fender/Vibrolux_5f11-Layout.html

Die eerste helft is in de Lancia dus de EBC 91, gevolgd door een simpel SE-eindtrapje met de EL 90.
Gelijkrichting van de HSP is dubbelfazig met twee diodes.
In "mijn" ampje heb ik de aanwezige vage griezeltjes vervangen door gewone 1N5408. Nieuwe voedingstrafo ingefreesd, filtercaps vervangen, toon-c's en koppel-c's ook, potmeters vervangen: gazomaardoor.

Ik heb er 'n zeer onverantwoord aantal uren ingestoken, maar ik ben dan ook slechts zo'n liefhebbende beunhaas... maar soms moet een zielig ampje het daarvan hebben, anders wordt 't nooit meer wat, toch? :satisfie:

MatthijsBlom
25 juni 2006, 23:36
Ik heb inmiddels wat vorderingen geboekt.
Ik heb alle buizen en de 2 kleine elco's die erin zaten vernieuwd.
De versterker is er flink op vooruit gegaan.
Ik wil nu nog graag de volumeknop en de tone knop vernieuwen
Die zijn namelijk vies en versleten.

Op advies van Frits van Mourik (bedankt voot de tip) heb ik ge-experimenteerd met die weerstand. En ja hoor...vette scheur krijg je eruit !!
Ik wil de volume pot dus ook gaan vervangen voor een 500K pull-switch type.
Dan kan ik eenvoudig kiezen tussen de schakeling MET of ZONDER begrens weerstand door de knop uit te trekken of niet.

De Tone knop (550K) die ik ook wil vervangen heeft een aan-uit switch functie. (in de o-stand kan je de versterker uit zetten).


Weet iemand waar ik die potmeters kan kopen?




Verder wil ik graag de speaker en eindtrafo vervangen. Die erin nu inzitten zijn namelijk niet mooi.
Maar het is erg lastig te achterhalen wat er origineel voor eindtrafo ingezeten heeft. Het zoeken naar Guyatone 8" speakers met opgebouwde eindtrafo levert niks op.
Ik zit nu te overwegen een Celestion of Jensen speakertje erin te doen, maar ik moet nog wel achterhalen wat die eindtrafo is...


Iemand suggesties?

BamBuFan1
28 juni 2006, 23:53
Weet iemand waar ik die potmeters kan kopen?

Verder wil ik graag de speaker en eindtrafo vervangen. Die erin nu inzitten zijn namelijk niet mooi.
Maar het is erg lastig te achterhalen wat er origineel voor eindtrafo ingezeten heeft. Het zoeken naar Guyatone 8" speakers met opgebouwde eindtrafo levert niks op.
Ik zit nu te overwegen een Celestion of Jensen speakertje erin te doen, maar ik moet nog wel achterhalen wat die eindtrafo is...
Iemand suggesties?

Ik heb dezelfde versterker en ben hem ook aan het reviseren, maar ik zit momenteel even vast nadat ik een nieuwe trafo van de legerdump heb ingebouwd. Ik heb al wel een 10" Jensen speaker klaarliggen om ipv die Guyatone (die echt waardeloos klinkt) in te bouwen. C's, potmeters enz heb ik bij banzai effects in Duitsland besteld. Alleen die push-pull hadden ze zelfs daar niet, dus daar zit nog de originele van in.

MatthijsBlom
29 juni 2006, 01:28
Ow..dat is wel leuk zeg...


Ik heb al wel een 10" Jensen speaker klaarliggen om ipv die Guyatone (die echt waardeloos klinkt) in te bouwen.

Ik heb begrepen (uit deze thread) dat er op die speaker een eindtrafo is gezet. Heb je die doorgemeten voordat je een andere trafo kocht en een Jensen speaker?
Ik zou die Guyatone speaker trouwens wel erg graag van je overnemen.
Ik zou het ook al te gek vinden als ik de speaker zou mogen lenen/huren. Het hoeft niet gratis wat mij betreft.
Ik ben gewoon erg benieuwd hoe het klinkt.
Dan kan ik daarna bepalen of ik er een andere speaker inzet of dat ik het origineel wil hebben.

Het grootste probleem waar ik mee zit is de eindtrafo...
Hoe kan ik erachter komen wat voor eindtrafo ik erin moet zetten om bijvoorbeeld een 35 watt 8 ohm Celestion aan te sturen??
Of een 20 watt 4 ohm Jensen?

BamBuFan1
29 juni 2006, 11:34
Ow..dat is wel leuk zeg...
Ik heb begrepen (uit deze thread) dat er op die speaker een eindtrafo is gezet. Heb je die doorgemeten voordat je een andere trafo kocht en een Jensen speaker?
Ik zou die Guyatone speaker trouwens wel erg graag van je overnemen.
Ik zou het ook al te gek vinden als ik de speaker zou mogen lenen/huren. Het hoeft niet gratis wat mij betreft.
Ik ben gewoon erg benieuwd hoe het klinkt.
Dan kan ik daarna bepalen of ik er een andere speaker inzet of dat ik het origineel wil hebben.
Het grootste probleem waar ik mee zit is de eindtrafo...
Hoe kan ik erachter komen wat voor eindtrafo ik erin moet zetten om bijvoorbeeld een 35 watt 8 ohm Celestion aan te sturen??
Of een 20 watt 4 ohm Jensen?

Ja, eindtrafo was goed. Die guyatone mag je van me overnemen maar geloof me: dat wil je niet. Een heel iel, schel geluid.