PDA

View Full Version : een domme vraag over tops



Flames
7 juni 2006, 20:21
Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar ik ben tenslotte nog maar een beginner..
Kan een buizentop zelfstandig geluid maken of moet de top aan iets aangesloten worden om geluid te geven?

Kun je bijvoorbeeld de top gebruiken in je slaapkamer en hem alleen aansluiten als je optreed?

BLOK182
7 juni 2006, 20:25
Nopes, komt helemaal niks uit, er zijn namelijk geen speakers. Verder is het ook schadelijk je top aan te zetten wanneer ie niet (correct) aangesloten is op een speakerkast, er is dan geen speakerload en zodoende krijgt je trafo een opdonder. Je kan bijvoorbeeld thuis wel een kleine (1x12") speakerkast neerzetten en live met een of meerdere 4x12" kasten werken, om zo het volume te drukken.

Flames
7 juni 2006, 20:33
IK ben momenteel veel bezig met verschillende bands en ga binnen een niet al te lange periode ookwel optreden, maar voorlopig blijft het alleen af en toe oefenen.
Ik wil graag iets JCM 800'achtigs en zag net een 50 wat top staan op markt plaats. Is een combo van 50 wat genoeg om mee op te treden?

BLOK182
7 juni 2006, 20:35
Haha, 2 x hetzelfde antwoord:p Ja de meeste buizentops gaan (erg) hard, niet echt slaapkamerversterkers. Er zijn wel wat leuke kleine tops in verschillende prijsklasses, zoals de nieuwe Epiphone, check een paar threats naar onder! 50 watt buizen is hard genoeg, ik ga (vanaf morgen!) de podia op met 30 watt op 4x12", en dat is ook hard genoeg:-)

Flames
7 juni 2006, 20:42
bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe:)
Ik bedoelde in mijn laatste post een 50 watt buizen combo, maar ik neem aan dat dit ook hard genoeg is.

Flames
7 juni 2006, 20:57
Een vriend van mij heeft een JCM 900 van 100 watt met maar 1 speaker.
Wat is het voordeel van een 50 watt met 2 speakers?

BLOK182
7 juni 2006, 21:02
Vollere sound, meer druk, meer laag, meer volume. Dit ook door de grotere kast van de versterker.

huskey
7 juni 2006, 21:08