PDA

View Full Version : een domme vraag over tops



Flames
7 juni 2006, 20:21
Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar ik ben tenslotte nog maar een beginner..
Kan een buizentop zelfstandig geluid maken of moet de top aan iets aangesloten worden om geluid te geven?

Kun je bijvoorbeeld de top gebruiken in je slaapkamer en hem alleen aansluiten als je optreed?

BLOK182
7 juni 2006, 20:25
Nopes, komt helemaal niks uit, er zijn namelijk geen speakers. Verder is het ook schadelijk je top aan te zetten wanneer ie niet (correct) aangesloten is op een speakerkast, er is dan geen speakerload en zodoende krijgt je trafo een opdonder. Je kan bijvoorbeeld thuis wel een kleine (1x12") speakerkast neerzetten en live met een of meerdere 4x12" kasten werken, om zo het volume te drukken.

Flames
7 juni 2006, 20:33
IK ben momenteel veel bezig met verschillende bands en ga binnen een niet al te lange periode ookwel optreden, maar voorlopig blijft het alleen af en toe oefenen.
Ik wil graag iets JCM 800'achtigs en zag net een 50 wat top staan op markt plaats. Is een combo van 50 wat genoeg om mee op te treden?

BLOK182
7 juni 2006, 20:35
Haha, 2 x hetzelfde antwoord:p Ja de meeste buizentops gaan (erg) hard, niet echt slaapkamerversterkers. Er zijn wel wat leuke kleine tops in verschillende prijsklasses, zoals de nieuwe Epiphone, check een paar threats naar onder! 50 watt buizen is hard genoeg, ik ga (vanaf morgen!) de podia op met 30 watt op 4x12", en dat is ook hard genoeg:-)

Flames
7 juni 2006, 20:42
bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe:)
Ik bedoelde in mijn laatste post een 50 watt buizen combo, maar ik neem aan dat dit ook hard genoeg is.

Flames
7 juni 2006, 20:57
Een vriend van mij heeft een JCM 900 van 100 watt met maar 1 speaker.
Wat is het voordeel van een 50 watt met 2 speakers?

BLOK182
7 juni 2006, 21:02
Vollere sound, meer druk, meer laag, meer volume. Dit ook door de grotere kast van de versterker.

huskey
7 juni 2006, 21:08
Ow dus een 5 watt top kan niet echt veel geluid produceren ? (zeg genoeg voor een gig in een rumoerig cafe)

BLOK182
7 juni 2006, 21:11
Volume en vermogen zijn relateert. Een buizenamp kan ramhard gaan, maar dan heb je vaak toch minstens +/- 15 watt nodig. Ook een beetje afhankelijk van de amp, een 18 watt bluesbreaker is een vrij volwassen amp, terwijl een 15 watt Laney LC15 gewoon een klein miniding is:-) 5 watt lijkt me in bijna alle gevallen te weinig om echt goed mee te kunnen optreden. Je hebt dan vaak te maken met kleine amps, die ook niet zomaar ff een 4x12 keihard aansturen. Voor studio/thuiswerk kan 5 watt wel meer dan genoeg zijn!

Brammibal
7 juni 2006, 23:34
Ik had het over de epiphone valva junior head. er staat dat dei 4, 8 en 16 ohm speakerkasten kan (maar dat heeft met weerstand te maken toch?).

Negative K3 fan
8 juni 2006, 00:02
Ow dus een 5 watt top kan niet echt veel geluid produceren ? (zeg genoeg voor een gig in een rumoerig cafe)

5 watt kun je sowieso niet thusi voluit zetten als je je relatie met je buren in tsand wilt houden :)

future2future
8 juni 2006, 09:33
Thuis is dat al te veel, maar voor een gig is het te weinig