PDA

View Full Version : In serie en paralel.....



Jeewee123
7 juni 2006, 16:59
Hoi allemaal,

Ik heb net 2 nieuwe versterkers gekocht (een buizen geloso van 40 watt en een buizen dynacord eminient 2 van 50 watt) en daar moet ik wat speakertjes op aansluiten. Hoe zit het ook alweer.....

Stel de speakers zijn 45 watt per stuk en 4 ohm.

Parallel blijft dit, dacht ik, 45 watt en 4 ohm
Serie wordt het 90 watt maar hoeveel ohm is het dan 2 of 8????

Bedankt alvast!

Jelle
http://www.radiomoscow.nl/

tijs12
7 juni 2006, 17:28
Paralel is deze formule voor Totale impedantie = 1/(1/R1+1/R2)

Het komt er dus op neer dat als je twee speakers van het zelfde vermogen in parallel mag delen door 2 dus 8ohm en 8ohm word 4ohm

In serie moet je gewoon de speakers optellen word dus 8 ohm in jou geval

Ik dacht dat je de wattages in beide gevallen mag optellen als de speakers gelijk zijn van impedantie , anders moet je ze even berekenen :d

Was deze vraag hier al is geen paar keer langsgekomen trouwens?

Robbert
7 juni 2006, 20:01
Is de Eminent 2 volledig buizen of half transistor? Ik heb er ook twee gehad waarvan de zeldzamere volledig buizen een rammel op de trafo had.

Had ze gekocht voor 120 Euro voor tweemaal zestig verkocht, waren leuke versterkers voor op een CD speler oid. :)

Jeewee123
8 juni 2006, 20:18
Hoi Robbert en anderen.....

De dynacord is volledig buizen. Gekocht voor 70 euro en dan nog volledig opgeknapt ook. Ik wil ermee gaan gitaarspelen. Mijn andere versterker is een Philips 6401/02 (ik noem het een straalkachel). Het is een omroepversterker. Een beer van een ding met het mooiste geluid wat je kunt hebben. Geen ruis, geen kraak of wat dan ook. Alleen hard en zacht en dof en helder. Meer niet. Met mijn pedalen is dit de ideale combinatie. Dit geheel staat op een zelfbouwspeakerkast.

De dynacord (of de geloso) wordt dan mijn 2e versterker om stereo te gaan spelen. Vandaar mijn vraag over ohm en watt. Ik heb namelijk nog een 8240 hier staan die prima is maar het qua geluid niet haalt bij de buizenbakken van vroeger.

check anders even
http://www.radiomoscow.nl/
om te zien hoe een philips met zelfbouwkast eruitziet. (bezetting/jelle/geschiedenis/foto's van apparatuur)
Ik zal dit binnenkort weer eens updaten want er is al weer het e.e.a. bijgekomen.

Stereo spelen wil ik niet zozeer vanwege radiomoscow maar vanwege mijn Pink Floyd gekte....

Jeewee123
8 juni 2006, 20:19
Die heb ik gekocht bij dezelfde man als de dynacord. Ernstig hoor... voor 40 euro! Volledig goed. Enne, ernstig want de verkoper is ziek en moet van zijn spullen af behalve alles van philips.

Hoie,
J

chennie
8 juni 2006, 20:22
2 speakers á 45 Watt, 4Ohm

Parallel: 90 Watt, 2Ohm
Serie: 90Watt, 8Ohm


4 Speakers á 45Watt, 4Ohm

4xparallel: 180 Watt, 1Ohm
4xserieel: 180Watt, 16Ohm
2xparallel+2xserieel : 180 Watt, 4Ohm

Jeewee123
8 juni 2006, 20:26
Dat snap ik!

Merci dus!

http://www.radiomoscow.nl/

Hoie,
Jelle

tijs12
8 juni 2006, 20:37
Dat bedoelde ik ook :d mar hebbet moeilijker uitgelegd,, .
zo zou het in onze cursus ongeveer staan :d

tijs12
8 juni 2006, 20:39
2xparallel+2xserieel : 180 Watt, 4Ohm
bedoel je 2speakers in serie en nogs 2 speakers in serie en die tegenover elkaar paralel schakelen?

Jeewee123
8 juni 2006, 20:41
maar ik heb hier nooit les ingehad.
Al die formules zijn mij echt te moeilijk maar klaar zo hoor!

ENNE, ALLEMAAL BEDANKT natuurlijk!

Spannend trouwens hoor. Heb ik vorige week dat spul gehaald moet ik nog een week wachten want dan oefenen we pas weer.....

Hoie
J

tijs12
8 juni 2006, 20:42
Mja kvolg op de moment Electronica op school , Ga morgen een Distortin pedaal proberen in elkaar te steken , kweet alleen nog nie hoe ik de behuizing ga aanpakken ,, iemand enig idee? kwa electronica krijg ik het wel in orde

chennie
8 juni 2006, 20:54
bedoel je 2speakers in serie en nogs 2 speakers in serie en die tegenover elkaar paralel schakelen?

jep
of twee speakers in parallel en dan nog eens twee speakers in parallel en dan dit in serie =)

Ja dat is hetzelfde. =)

MBT de behuizing, zorg dat je in de behuizing genoeg ruimte hebt, zorg dat je behuizing als een mooi aarde punt kan functioneren en als faraday kooi en zorg dan vooral dat de rest geen kortsluiting maakt via de behuziing.

tijs12
8 juni 2006, 21:05
Hey , bedankt voor de uitleg , ik ga men vader op zen werk denk ik twee plaatjes laten plooien bove en onder zodak als ik ze aan elkaar bevestig ik een soort metalen doosje heb voor de print en de knoppen in te steken , maar moet ik dan best nog wel met plastiek of dergelijke isoleren vanbinne? best wel ?