PDA

View Full Version : technische kat?!



dreadhead
7 juni 2006, 15:59
Hoi,

niet zo heel lang geleden heb ik een fuzz factory gebouwd van dit schema: http://matsumin.gozaru.jp/contents/jisaku/fuzz_factory/fuzz_factory_layout.gif

Hij deed het goed en ik was er blij mee, alleen kwamen we er achter dat hij nog steeds batterijen verbruiktte toen hij uit stond en het snoer er uit was. OOk kon je hem gewoon aan doen zonder dat er een snoer in zat. Als tijdelijke oplossing (voordat ik een adapter heb) wou ik dus goon de fuzz open laten en iedere keer na het spelen de batterij eruit halen. Dus dit deed ik.

Thuis hebben wij ook een oude kat die de laatste tijd om een of andere reden nog wel eens de nijging heeft te plassen in zakken en dozen, en hier kwam het probleem. Op een gegeven moment kwam ik mijn fuzz even pakken, was die helemaal nat aan de open kant en het printplaatje was helemaal groen (koper was helemaal geoxideerd) . Dit vond ik dus niet zo leuk, ik heb de fuzz laten drogen en hoopte dat hij het nog zou doen. Later stopte ik er een batterij in , maar de lampjes gingen niet aan toen ik hem aan deed. Toen deed ik er ook een snoer in om te kijken of het geluid het nog wel deed en gingen de lampjes opeens aan :o
Ik heb net even gemeten en hij gebruikt inderdaad geen stroom meer als die uit is en het snoer is eruit :???: (voor de rest doet de fuzz het ook nog gewoon)

Hoe kan dit nou ?!! Is de kat soms stiekem een technisch genie en heeft ze em even voor mij geperfectioneerd :cooler:
hoe kan dit :D ?!?!?!?!?/??

Chris Winsemius
7 juni 2006, 16:35
Katten: bijzonder volk :)

heb even geen verklaring voor jouw verhaal (hoewel: katten-urine moet natuurlijk de juiste soortelijk weerstand in jouw schakeling hebben opgeleverd :D)

Had er 1tje die totaal Zep-fan was en duidelijk genoot v/d stereo effekten als ie op de bank zat te luisteren.

Ze houden ook meestal van warme buizen-amps.

De huidige CMW-mascotte hier is nog vrij jong en oefent al aardig met schroevendraaiers/etc.

PeeVee
8 juni 2006, 00:28
Oude katten hebben vrijwel altijd problemen met hun nieren, zowel onze Bob van bijna 18 (!) alswel Willie van 9 hebben dat ook. Katten eten veel eiwitten opgebouwd uit stikstof houdende (N) aminozuren. Wanneer de nieren dat niet meer goed af kunnen breken, zal er Amonia(k) in hun urine zitten, NH4 (gas) en NH3+ (ionen in oplossing). Dat ruik je misschien ook wel eens uit de kattenbak, pasop want oude katten kunnen zichzelf op die manier vergiftigen; symptomen loom / sloom, geen eetlust en veeeeel slapen. Ze lijden niet, maar sneu is het wel natuurlijk (tijd voor eiwitarm diëet als ik het zo hoor; Royal Canin alleen via de dierenarts te krijgen, wel duur maar onze Bob doet het er prima op, die haalt op deze manier de 20 nog wel, is in z'n leven al 1x uit hele hoge boom geflikkerd en jaar of 4 geleden dus bijna zichzelf vergiftigd maar still going strong; is ook stoere tattoo'd straycat... "I've got nine lives baby..." :rockon:

Okay... even on topic; zoals je misschien weet is Amonia (rode plastic fles) een prima ONTVETTER (o.a. ook te gebruiken voor dat je gaat schuren & schilderen). Ik vermoed dat er wellicht ergens op de print een spettertje verontreinigde harskern heeft gezeten (of iets anders / dergelijks vettigs?); dat kan beetje sluiting gemaakt hebben met aarde; feitenlijk een weerstandje met een hele hoge waarde maar die toch mooi 24 uur per dag fnuikend je batterij leegtrekt. De urine heeft dat mooi ontvet en je sluiting is gone (maar zoals je al hebt gemerkt heb je nu een ander probleem; oxidatie!).

Moraal van dit verhaal: wanneer je gear niet meer werkt, gewoon even overheen pissen (of de kat laten doen), liefst bij volle maan, na een paar dagen nog eens proberen! :D

(zou een goeie zijn voor www.omaweetraad.nl)

fullorder
8 juni 2006, 11:55
Je hebt toch ook van die exclusieve en dure koffie die gemaakt wordt van koffiebonen die uitgepoept worden door de civetkat?
Misschien kun jij voor grof geld exclusieve pedaaltjes op de markt brengen met een speciale behandeling van jouw kat. :D

Lucluc
8 juni 2006, 14:54
PeeVee, is er iets dat je niet weet? Ik lig weer eens dubbel van het lachen om je altijd zo wetenschappelijke benadering. :seriousf: Kattenzeik in de Werkbank. :D

Jorikjet
8 juni 2006, 14:57
onze kat slaapt wel eens op de radio, en het is al twee keer gebeurt dat queen op de radio kwam en de kat het harder zette :cooler:

Mitch
8 juni 2006, 15:32
Haha, ik moest ook meteen denken aan die heerlijke ammoniak lucht !
Overigens, de urinekwaal is meestal te weten aan blaasgruis, door een mindere nierfunctie. Inderdaad is vaak goed voer voldoende, Royal Canin, maar een bezoekje aan de dierenarts en je weet alles. Qua advies dan hè, want je hoeft het niet per se bij ze te kopen ! Wij hebben nog relatief jonge katten, maar die zitten wel aan de Light van Royal Canin. We laten het bezorgen via een on-line winkel, stukken goedkoper en meteen een baal van 10kg zó bij je thuis ! Ideaal ! Ik zoek vanavond thuis de link nog wel even op....
8-)

PeeVee
8 juni 2006, 16:25
PeeVee, is er iets dat je niet weet? Ik lig weer eens dubbel van het lachen om je altijd zo wetenschappelijke benadering. :seriousf: Kattenzeik in de Werkbank. :DTja JL, ik kan er ook niks anders van maken... Ook kattenzeik is gewoon een vloeistofje met chemicaliën; dat lijken chemofoben wel eens te vergeten wanneer ze het over "puur natuur" hebben; ik begeef me op glad ijs maar urine bestaat volgens mij voornamelijk uit m.n. zouten in oplossing en "eiwit afval". Zijn gewoon scheikunde weetjes joh en veel ervaring met kattenbakken uitmesten. Ik vind het grappig om juist bij zoiets absurds een gooi te doen naar een "wetenschappelijk verklaring". Dat je dubbel ligt doet me deugd want dat was precies de bedoeling, de werkelijke verklaring zal wel in die richting liggen hoor. Overigens had het ook fout uit kunnen pakken want de opgeloste zouten in het water maken het water juist geleidend (voor de mensen die het niet wisten; water is GEEN geleider!); je zou dus verwachten dat zo'n urine behandeling juist sluiting zou veroorzaken. Toch gebruik je zouten (denk b.v. ook aan soda) wel als reinigingsmiddel. Wanneer het vocht goed opdroogt geleidt het zout niet meer. Het trekt wel weer vocht aan, dat heeft ie ook gemerkt >> oxidatie!!

Nou dan nog een laatste anekdote; er is nog wel een andere heilzame toepassing van (katten)pies; bij kwallenbeet of brandnetelprik de geirriteerde plek royaal besprenkelen met urine (m.a.w. "er overheen zeiken"); dat dehydrateert en voorkomt zwelling en jeuk. Als ik het echt niet meer weet met een amp oid wanneer iemand om advies vraagt zeg ik vaak zoiets van "misschien moet je er bij volle maan eens overheen zeiken"... Blijkbaar heeft de kat van dreadhead dat ook eens gehoord ofzo hihi... Surreal trouwens dat dit werkelijk on topic is :D


Overigens, de urinekwaal is meestal te weten aan blaasgruis, door een mindere nierfunctie. Ja klopt... zielig he? Onze beide amp cats hebben al eens met een catheter gelopen (en luiertje aan want opsluiten vonden we ook weer zielig), helaas mocht dat niet baten, het waren al "jeweetwel katers" maar nu helemaal geslachts(deel)loos... brrrrr... :stop: Overigens krijgen ze dat blaasgruis volgens mij weer door te veel "vaste stof" in goedkopie voer. Ik wou dat we veel eerder begonnen waren met dat royale konijn voer.


Inderdaad is vaak goed voer voldoende, Royal Canin, maar een bezoekje aan de dierenarts en je weet alles. Qua advies dan hè, want je hoeft het niet per se bij ze te kopen ! Het "gewone" voer verkopen ze wel bij (al dan niet online) dierenwinkel, onze amp cats hebben echter "diëet voer" en dat kun je volgens mij alleen maar via de dierenarts krijgen (belachelijk eigenlijk maargoed, het is beetje zoals met medicijnen, eigenlijk zit er ook wel wat in, mensen moeten niet gaan "thuisdokteren"), ik sta open voor suggesties. Misschien beter om verder te gaan via PM, hoewel... die is het katten op de werkbank topic hihi...

dreadhead
8 juni 2006, 17:23
Je hebt toch ook van die exclusieve en dure koffie die gemaakt wordt van koffiebonen die uitgepoept worden door de civetkat?
Misschien kun jij voor grof geld exclusieve pedaaltjes op de markt brengen met een speciale behandeling van jouw kat. :D

jaaa :cooler:

Nog een coole naam? :D

fullorder
8 juni 2006, 18:54
jaaa :cooler:

Nog een coole naam? :D

eeeeeeh....KittyPee FX?