PDA

View Full Version : Marshall Valvestate 8040 en Marshall 5210



tjvanderlinden
7 juni 2006, 14:49
Ik kan nu tweedehands een Marshall 5210 overkopen voor 190 euro en ga binnenkort even langs bij die gast om hem uit te proberen, maar nu zag ik ook de Valvestate 8040 op marktplaats staan.
Ik wilde vragen naar jullie ervaringen met deze versterkers en de belangrijkste verschillen tussen de beide versterkers.
Ik speel vooral pop, blues en een beetje rock. Op mijn huidige amp (cube 15) speel ik eigenlijk meestal clean, soms met distortion voor de lol of voor een specifiek liedje o.i.d. maar niet erg vaak. De cube zou overgaan op mijn amploze broer die er anders eentje nieuw zou kopen. Omdat ik het gevoel had dat ik eigenlijk iets meer wilde qua vermogen (als ik later nog in een bandje wil spelen) en niet per se een modelling-amp wilde leken mij dit dus goede opties. Het is niet zo dat ik per se een 'Marshall' amp wil, maar deze naam associeer ik met kwaliteit en ik kwam ze toevallig tegen op marktplaats en het leek me dus wel wat.
Trouwens, mocht ik het geluid willen uitbreiden of vervormen, dan kan dat toch met effectenpedaaltjes e.d. ? (ik zit nog niet zo heel lang in dit wereldje)
Ik heb geen verstand van versterkers, en specificaties zeggen mij niet heel veel eigenlijk. Daarom vind ik persoonlijke ervaringen van gebruikers heel fijn om een keuze op te baseren. (en natuurlijk mijn persoonlijke ervaring als ik hem test, maar vooraf wat info is altijd goed)


Alvast bedankt

MarkS
7 juni 2006, 23:22
Ik heb zelf een 5010 gehad (30 watt 1 kanaals master volume versie) en heb toevallig afgelopen zaterdag de 5210 geprobeerd (niet die uit de advertentie).
Het is een beetje een one trick pony.
Clean kanaal is... tsja... clean. Niet spectaculair. Een mid knop zou dit kanaal een stuk veelzijdiger maken.
Het scheurkanaal is net als bij de 5010 beperkt, dwz zolang de pre-amp gain op 8-10 staat komt er een heel leuke bruine typische Marshall scheur uit. Geen mega-gain, maar genoeg voor old school hardrock als Iron Maiden, Judas Priest enz.
Draai je het mid er uit dan kom je in de buurt van de oude Metallica met net ff te weinig gain.
Blues/crunch wordt lastig: als je de gain verder terugdraait (4-6) wordt het allemaal een beetje korrelig/rafelig, transistorachtig, en een beetje gevoelloos voor de speeltechniek.
Gelet op jouw muziekstijl zou ik het toch in een andere hoek zoeken dan de 5210. Andere optie is om inderdaad een setje pedalen er voor te hangen, en de blues/crunch op die manier via het clean kanaal te verkrijgen.
Combo is wel gebouwd als een tank, lekker degelijk.
De speaker is meen ik een Celestion G12M70.

Een Valvestate is qua klankmogelijkheden wel veelzijdiger qua drive en toonregeling, al ken ik ze persoonlijk niet echt goed (ooit wel es een paar keer op een 8080 gespeeld)

Punt
8 juni 2006, 00:11
Ik zoe voor de valvestate gaan, kan je best een geloofwaardige sound uithalen.

tjvanderlinden
8 juni 2006, 00:13
Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Ik had trouwens nog een extra vraagje. Die 5210 is gebouwd in 1986. Twintig jaartjes oud dus. In hoeverre zal deze electronica versleten/ afgetakeld zijn door deze twintig jaar? Hoe lang gaat zo'n ding nog mee denken jullie...

MarkS
8 juni 2006, 00:29
Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Ik had trouwens nog een extra vraagje. Die 5210 is gebouwd in 1986. Twintig jaartjes oud dus. In hoeverre zal deze electronica versleten/ afgetakeld zijn door deze twintig jaar? Hoe lang gaat zo'n ding nog mee denken jullie...
Kan in principe weinig aan kapot. In het algemeen: Voedingselco's kunnen op den duur gaan lekken. Potmeters hebben ook niet het eeuwige leven. Ook ff de conusrand van de speaker checken op uitdrogen/scheuren. Maar een Celestion kan heel wat hebben. Ik zou me niet teveel zorgen maken.

tjvanderlinden
8 juni 2006, 21:14
Ohoh... ik wordt gek van twijfel.
Ik kan de Marshall Valvestate 8040 nu dus voor 165 krijgen en de Marshall 5210 voor 190 euro. En ik kan geen beslissing maken.
Op harmony-central staan over beide heel veel goede reacties (en ook sommige slechte, met heerlijke humor).

HELP

MarkS
8 juni 2006, 21:41
Ohoh... ik wordt gek van twijfel.
Ik kan de Marshall Valvestate 8040 nu dus voor 165 krijgen en de Marshall 5210 voor 190 euro. En ik kan geen beslissing maken.
Op harmony-central staan over beide heel veel goede reacties (en ook sommige slechte, met heerlijke humor).

HELP

Ik vind harmony-central reviews altijd lastig in te schatten. Beetje vergelijkbaar met de Kieskeurig site. Ofwel mensen zijn vaak helemaal lyrisch over hun 1 dag oude aanschaf, of men vindt een product 3x nix. (bijv omdat ze de pech hebben dat hun exemplaar regelmatig kuren heeft).
Beetje een schifting maken tussen de wat meer serieuze reviews en bovenstaande, en een beetje tussen de regels lezen dus.
En vooral zelf luisteren dan maar ;-)

ps: wees blij dat je keuze momenteel beperkt is tussen 2 modellen ;-)
Ik heb eind deze maand een budget van 500/600 euro te besteden (hoeft niet allemaal op te gaan), en ik word ook gek van de keuzemogelijkheden.
Ik zoek in principe een lekkere scheurbak voor thuis, met evt wat fx (wah-chorus-delay). Geen band aspiraties, gewoon een beetje met mijn favoriete CD's mee raggen.
De ene dag neig ik naar een Randall G2 met losse pedaaltjes, de volgende dag naar een Vox AD60 Valvetronix, dan weer een JCM900 split combo, enz. enz. De komende weekenden ga ik een paar versterkers uitproberen, en dan nog zal het lastig worden.

tjvanderlinden
8 juni 2006, 22:22
Haha, dan heb ik nog geluk ja. Trouwens bedankt voor je reacties steeds MarkS :) en heel veel succes met het maken van een keuze.