PDA

View Full Version : wie heeft dit ook al meegemaakt.



dirty-harry
7 juni 2006, 12:27
Ik weet dat dit eigenlijk geen vraag is voor op dit forum onderwerp, maar omdat het mischien iedereen aangaat WAAROM NIET.

Ik heb het al voorgehad dat is mijn jackfiche uit mijn boxen speel door de trilling van mijn boxen.
Zoals je weet mag een marshalltop en de andere toppen ( die voorzien zijn van lampen )niet zonder boxen worden aan gezet.
Ook het snoer dat de spanning voorziet ( en wat ik een wafelijzersnoer noem-of fritketelsnoer) laat ten wensen over.
Bij dit heb ik het al meegemaakt dat door trillingen het snoer losser in de houder zat en vonkvorming gaf, met als gevolg de hele fiche gesmolten.

Nu vraag ik me af wie deze dingen test, en dat ze niets anders kunnen geven ( de prijs is al hoog genoeg )

Nu heb ik alles vervangen door neutrik speakon voor de boxen en neutrik power connectors voor de netspanning.
Ik ben dan ook geen leek in het elekrisch gedeelte van deze dingen maar voor de jonge gebruikers kan dit zuur opbreken.

Zijn er mensen die deze dingen ook hebben meegemaakt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dick Wolkendeck
7 juni 2006, 12:57
Ik zorg er altijd voor dat de speakerjacks nog goed functioneren, dus niet slap aanvoelen als je het speakersnoer aansluit. Niet? Dan vervangen. Verderzet ik mijn top nooit op de speakerkast, dat is slecht voor de buizen.

future2future
7 juni 2006, 13:03
Ik zet mijn top altijd op de speaker, bijna iedereen doet dit toch?

SimonS
7 juni 2006, 13:08
nee hoor, Dick Wolkendeck niet.

future2future
7 juni 2006, 13:22
Haha, staat ook bijna he ;p

bert k
7 juni 2006, 13:25
Gaat naar Moderne versterkers.

paulusdeBKB
7 juni 2006, 13:50
Speakerkabels losgetrild? Eurostekker losgetrild? Buizentop op kast slecht voor de buizen (ivm trillingen neem ik aan)?

HALLO, het moet niet gekker worden. Ik heb ongeveer tien jaar met een 50W Marshall stack gespeeld en bovenstaande problemen hebben zich bij mij nooit voorgedaan. Verder heb ik jaren in een muziekwinkel gewerkt, spreek ik veelvuldig andere gitaristen en heb ik bovenstaande verhalen echt nog nooit gehoord, tot nu dan.

* Een eurostekker MOET kunnen losschieten. Het idee erachter is dat je liever hebt dat je versterker geen stroom meer krijgt als iemand achter dat snoertje blijft haken, dan dat iemand op zijn muil gaat en misschien ook nog je top meetrekt (en door de ruk aan de kabel heb je nog kans dat de top op zijn knar belandt ook). Je moet even opletten welke eurostekker je gebruikt: ze zijn er in heel hard plastic (die moet je niet hebben) en in een iets zachtere variant (die moet je wel hebben, wordt trouwens standaard bij je versterker meegeleverd). Die zachte variant trilt NIET los.
* Als de jackaansluitingen in je speakerkast rot zijn dan moet je ze vervangen. Als ze niet rot zijn en ze trillen alsnog los dan moet je aan de stratenmaker naast je even vragen of hij zijn trildinges ff uitzet. Ik kan echt niet geloven dat een fatsoenlijke jackplug in een fatsoenlijk vrouwtje lostrilt. Ook niet als je veels te hard speelt.
* Dat een buizentop op de kast slecht is voor de buizen is in de meeste gevallen een fabeltje. Alleen als je Oerend Hard speelt dan kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar in alle combo's hangen de buizen ook in dezelfde constructie als de luidsprekers en die buizen gaan toch ook niet om de haverklap stuk? Volgens mij is het een broodje aap. Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen dan kun je een stuk isofex schuimrubber tussen kast en top plaatsen.

Speakon aansluitingen voor een gitaarcab is pure overkill. Ook hier geldt: een aansluiting moet kunnen losschieten, anders zijn de problemen potentieel niet te overzien. Bovendien ben je zwaar de sjaak als je je speakon of powercon kabeltje vergeten bent. Een jackjack kabel of een eurostekker is vaak bij de geluidsman nog wel te scoren maar speakon kan je op meerdere manieren bedraden, dus ALS je al een speakon kunt lenen dan is het nog niet gegarandeerd dat hij werkt.

En een buizenversterker fikt inderdaad uit als je er geen speaker op aansluit, maar niet binnen 10 seconden. Je hebt binnen een halve seconde door dat er geen geluid meer uit je amp komt, dus je amp komt niet zo maar in gevaar, mits je niet blijft doorspelen.

Dick Wolkendeck
7 juni 2006, 13:53
nee hoor, Dick Wolkendeck niet.

Ik heb wel eens gehad dat ik bij bepaalde noten een enorm gekraak hoorde, een buis was niet helemaal goed en hij trilde op bepaalde frequenties zo hard mee, dat de boel flink stoorde. Ik heb de top toen op de grond gezet en er verder die avond geen last meer van gehad. Sindsdien staat de top er nooit meer op. Ik heb het gevoel dat de buizen langer meegaan als ze minder aan trillingen bloot staan.

Dick Wolkendeck
7 juni 2006, 14:07
Dat een buizentop op de kast slecht is voor de buizen is in de meeste gevallen een fabeltje. Alleen als je Oerend Hard speelt dan kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar in alle combo's hangen de buizen ook in dezelfde constructie als de luidsprekers en die buizen gaan toch ook niet om de haverklap stuk? Volgens mij is het een broodje aap. Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen dan kun je een stuk isofex schuimrubber tussen kast en top plaatsen.

Ik drukte mij in mijn eerste post misschien wat ongenuanceerd uit. Ik weet dat het meestal geen probleem geeft, maar ik had er dus last van toen ik de volgende tweeklank speelde (5150 clean gain op 3, eindtrap op 7):

----------
----------
----------
---9------
---12-----
----------

knap dissonant, de kast trilde er blijkbaar flink bij. Ik heb een 5150 staight cab, die is vrij resonant. Gecombineerd met een rotte buis goed voor een hard krakend geluid. Ach, misschien is het wel bijgeloof en geeft het enkel wat soelaas als je buizen niet helemaal goed meer zijn.

paulusdeBKB
7 juni 2006, 14:12
Als een van je buizen niet goed meer is dan is het verplaatsen van de top wel een manier om de avond door te komen, inderdaad. Uiteraard had ik het over algemeen gebruik.

Punkrockerke
7 juni 2006, 21:40
Bij de 2e gitarist van m'n vorige band was de de moer die de jackinput van de cab tegenhoudt losgetrild. Daardoor was deze input tijdens het opstellen voor een gig in de cab gevallen. Ik heb nog nooit iemand zo snel al die schroeven van de achterplaat van een 4x12 zien losschroeven :D

dirty-harry
7 juni 2006, 22:28
Ik hou nu eenmaal van een lekkere vette sound!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat ik lees is juist, als er iamand achter het spanningsnoer blijft hangen dan ligt de top op de grond.
Maar een jackfiche die los trilt dat lukt me telkens weer, en nee deze dingen zijn niet rot.
Wel is het zo, dat ik zowel speakon als jack kan gebruiken door gewoon een brug te maken in de cab rekening gehouden met het vergeten of het defect zijn van de cabel.
zelf kan ik ook switchen tussen gewoone netsnoer of power conector van neurik.
Mijn boxkabel is juist lang genoeg om aantesluiten en ligt dus niet op de grond!!!
De enige persoon die achter mijn versterker staat ben ik zelf enkel en alleen bij het aansluiten van het hele ding, dus wie hoeft er achter je amp door te lopen als je speelt???????????????????

EEN GOEDE RAAD: draai niet aan de knoppen als de stroom wegvalt tijdens het spelen, is het een stroompanne dan is het niet erg maar als de boxen niet zijn aangesloten: IK ZIE LIEVER BLIKSEM IN DE LUCHT DAN UIT MIJN VERSTREKER.

BEWARE BEWARE BEWARE DANGER DANGER DANGER

MarkS
7 juni 2006, 22:42
Dumb ass question: een jackfiche is de moer die op een jack chassis zit of zo?

dirty-harry
7 juni 2006, 22:58
Nee, het is de aansluiting van je gitaar of boxen ;)

Er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden!!!!!!!!!!!!!

Solidkick
7 juni 2006, 23:07
----------
----------
----------
---9------
---12-----
----------

knap dissonant

Nie meer doen dus :D

MarkS
7 juni 2006, 23:27
Nee, het is de aansluiting van je gitaar of boxen ;)

Er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden!!!!!!!!!!!!!

Even het platte ringetje achter de moer door een gekarteld borgringetje vervangen en dan rammelt ie echt niet meer los.