PDA

View Full Version : Telecaster



godson
7 juni 2006, 11:47
Hallo allemaal
Ik ben van plan een fender telecaster te kopen en nu zit ik heel erg te twijfelen wat ik zal doen, dus ik hoop op een beetje advies van wat meer ervaren gitaristen hier.
ik heb telecasters zitten uitproberen en ik heb een paar telecasters die ik goed vond:
Allereerst is er de American Ash Telecaster (de Essen versie van de American tele). Deze heeft een lekker geluid, gebaseerd op de '52 vintage. deze is te koop voor 1100 euro'tjes.
En dan heb ik ook een Telecaster Nashville deluxe geprobeerd en deze beviel me ook wel. Hij heeft een extra strat pickup in het midden en tex-mex pickups. Hierdoor heeft hij iets meer variatie dan de normale telecaster. Deze is 700 euro. De laatste is mexican en dat is redelijk te merken bij de afwerking. Waar de American Ash helemaal perfect is afgewerkt, zitten aan de nashville wel wat haken en ogen. bijvoorbeeld de frets die af en toe een beetje uitsteken.
Als er iemand is die een beetje verstand heeft van telecasters: welk model zou jij nemen en heb je nog andere suggesties van maximaal 1200 euro?
Alvast bedankt!

vulvasonic
7 juni 2006, 11:56
Die American Ash vind ik zo lekker!

Maar voor de rest zul je het toch zelf een beetje moeten uitzoeken. Er zit veel verschil in Fenders onderling, ook uit dezelfde reeks. Zoeken, testen en gaan!

future2future
7 juni 2006, 12:07
Wat ik zelf een hele mooi vind is de Richie Kotzen Telecaster, te koop bij Thomann, Voor ong 1200. Maar heb ik nog nooit op gespeeld

Guitarik
11 juni 2006, 14:58
Ik heb die American Ash ook gekocht in natural uitvoering dus je ziet alle houtnerven, heel VET!

Speelt echt heerlijk, maar zoals eerder gezegd: ze verschillen nog onderling. Altijd eerst goed uitproberen dus.

Met die andere heb ik geen ervaring.

FruscianteFan
11 juni 2006, 15:22
Je zegt dat je die Nashville veelzijdiger vindt. Maar gebruik je die extra veelzijdigheid wel? Voor mij persoonlijk zou die middenPup alleen maar in de weg zitten.

Ik zou dus gaan voor de Ash Tele. Nouja, eigenlijk voor een 50's of 60's reissue.

godson
11 juni 2006, 18:05
Ok bedankt voor jullie reacties.
vulvasonic, ik denk dat jij de american telecaster natural ash hebt, dit is weer een net iets andere uitvoering dan de American Ash. deze komt namelijk alleen in honey blond en 2-tone sunburst, wat ik persoonlijk erg jammer vind want de natural is wel erg mooi idd.
De '52 reissue moet ik eigenlijk hebben dan he;) maar die is net iets te duur. Maar misschien dat ik nog wel even ga wachten en dan toch voor dat model ga.
Ik heb al besloten om van de Nashville af te zien, eigenlijk om dezelfde reden die frusciantefan al zei, ik maak daar toch geen gebruik van, dan kan ik beter het echte vintage telecaster geluid zoeken.

Dus ik ga weer verder kijken;) weten jullie toevallig nog andere winkels dan feedback rotterdam die ook de natural ash of de '52 reissue hebben? want feedback heeft echt beroerde service enzo.

Jeanken
11 juni 2006, 18:16
Tweedehands '52 RI scoren, net eentje kunnen kopen van een kennis voor 990EUR, perfecte staat, case bij, alle papiertjes bij enz..
Meestal gaan ze wat meer, maar voor 1100 à 1150EUR ben je zeker gediend.
Gewoon even de ogen open houden.
En service, tsjah, ik heb nog nooit iets voorgehad met een gitaar, kan ook weinig aan voorvallen wat onder garantie valt.
En die paar kleine dingen waarvoor je bij een winkel terecht kan zijn meestal zo simpel te doen dat je het zelf kan ook.
Maar nogmaals, als de gitaar ok is als je ze koopt (dwz, ze speelt, alle knoppen en switches doen wat ze moeten doen en er is geen ruis ed, hals ok, frets ok..) mag je bij normaal gebruik geen problemen krijgen.

Orpheo
11 juni 2006, 18:48
Wat ik zelf een hele mooi vind is de Richie Kotzen Telecaster, te koop bij Thomann, Voor ong 1200. Maar heb ik nog nooit op gespeeld


ubergeile tele is dat! jammer alleen dat ie niet beschikbaar is....(was te zien op de site van thomann..)

drap
11 juni 2006, 19:05
Hallo allemaal
Ik ben van plan een fender telecaster te kopen en nu zit ik heel erg te twijfelen wat ik zal doen, dus ik hoop op een beetje advies van wat meer ervaren gitaristen hier.
ik heb telecasters zitten uitproberen en ik heb een paar telecasters die ik goed vond:
Allereerst is er de American Ash Telecaster (de Essen versie van de American tele). Deze heeft een lekker geluid, gebaseerd op de '52 vintage. deze is te koop voor 1100 euro'tjes.
En dan heb ik ook een Telecaster Nashville deluxe geprobeerd en deze beviel me ook wel. Hij heeft een extra strat pickup in het midden en tex-mex pickups. Hierdoor heeft hij iets meer variatie dan de normale telecaster. Deze is 700 euro. De laatste is mexican en dat is redelijk te merken bij de afwerking. Waar de American Ash helemaal perfect is afgewerkt, zitten aan de nashville wel wat haken en ogen. bijvoorbeeld de frets die af en toe een beetje uitsteken.
Als er iemand is die een beetje verstand heeft van telecasters: welk model zou jij nemen en heb je nog andere suggesties van maximaal 1200 euro?
Alvast bedankt!

Als het alleen gaat om uitstekende frets (van uitsteken he, niet uitstekend :) ), dat is toch zo verholpen. Om zo'n detail ging bij de koop gewoon door in ieder geval. Ik heb zelf ooit es een Mexicaanse standard tele gehad en dat ik die achteraf nooit weg had moeten doen weet ik nu inmiddels. Prima afgewerkt, helemaal nog niet zulke slechte elementen voor een Mexicaantje en heel erg lekker bespeelbaar. Ik meen dat ie me indertijd zo'n 600 euro heeft gekost. Dus met jouw budget kan je d'r gelijk twee kopen :)

guiman
11 juni 2006, 19:49
Weet iemand of die Richie Kotzen nog wel echt te koop is? Ze doen bij Thomann altijd zo vaag over de levertijd van dit type, dan weer wel op voorraad,dan weer niet. Hij komt dacht ik uit Japan. Wie heeft er ooit op gespeeld? Het lijkt me een schitterende plank!

Raytheman
11 juni 2006, 20:09
check de highway1 texas eens - dus NIET de gewone hw1
perfecte telecaster voor iemand die geen '52 reissue wil maar wél alle voordelen en looks

Tupelo
11 juni 2006, 23:57
Met jouw budget zou ik -mits ik voor een Fender zou gaan ;)- kiezen voor een 2e hands James Burton.
http://images.misupply.com/products/original/Fender/64552.jpg

of een '72 deluxe MIJ RI.
http://www.alternativasmusicales.com/catalog/images/72-TELE-CUSTOM.jpg

godson
12 juni 2006, 10:29
Ja die james burton vind ik ook mooi, m'n gitaarleraar had er zoéén. maar waar kan je die 2e hands vinden? en dat geldt ook voor de 52 reissue...ik loop al een tijd te zoeken, maar ik kan hem niet vinden. Zowiezo wil ik wel een goed geluid, niet alleen de looks;) dus liever een '52 dan een mexican. die richie kotzen ziet er ook goed uit trouwens!
Mocht iemand nou de '52 hebben en hem kwijt willen;) of als je iemand weet die hem kwijt wil, zeg het!
of misschien hebben jullie nog tips waar ik kan kijken naar 2e hands gitaren?

tmcm
12 juni 2006, 10:42
De RK is japan only volgens mij, officieel niet in Europa te krijgen maar met jouw budget zou je hem zelf uit Japan kunnen importeren bij Ishibashi.

http://www.ishibashi-music.com/fenderjp/gif/tlr135rk.jpg

Ik zou zefl gaan voor een 2e hands R.I., die zie je regelmatig wel voorbijkomen (ik zag er 2 de afgelopen maand op marktplaats en 2ehands) Of een JV '52, doet niet onder voor de USA R.I. Is schaarser maar goedkoper

Tupelo
12 juni 2006, 20:04
James Burton komt toch nog weleens 2e hands voorbij. Laatst stonden er 2 op marktplaats, 1 voor 900 euo & eentje voor 1100 geloof ik. 900 is geen geld eigenlijk. Zat er zelf aan te denken om 'm te kopen toen, want in tegenstelling tot de lace sensor elementen op mijn strat destijds, komen die op de James Burton wel goed uit de verf.

future2future
12 juni 2006, 20:06
Richie Kotzen is gewoon te koop bij Thomann

http://www.thomann.de/thoiw7_fender_kotzen_telecaster_bsb_prodinfo.html

btw die groene is nog iets goedkoper

godson
16 juni 2006, 23:36
Ik kan nu een James Burton (black/gold paisley) kopen voor 1000 euro. Is dat een redelijke prijs? ik ga hem in ieder geval even proberen;)

vulvasonic
17 juni 2006, 00:04
Ik kan nu een James Burton (black/gold paisley) kopen voor 1000 euro. Is dat een redelijke prijs? ik ga hem in ieder geval even proberen;)

Wat is redelijk?
Een ander zou misschien 900 vragen, maar wacht er maar eens op....., ze worden niet iedere dag aangeboden. Ik neem tenminste aan dat het om een Amerikaans model gaat, toch?
Als jij op die gitaar zit te gassen en je kunt 'm nu voor die prijs kopen, waarom niet? Misschien haalt ie er nog wel wat van af.

Persoonlijk vind ik een tele zonder slagplaat als een lul zonder knop, maar goed...... :D

Tupelo
17 juni 2006, 01:32
Soms ben ik het me je eens, maar nu niet. :D
Die James Burton heerscht.
Ding klinkt poepie lekker en mijns inziens getuigd 'ie van rete veel Stijl. :blast:

OT: probeer er met 900 mee weg te komen zou ik zeggen. Lijkt me een mooie prijs. Lukt dat niet, dan denk ik dat je met 1000 ook nog helemaal niet verkeerd zit. 'T zijn stoere gitaren, klinken lekker, goed afgewerkt & zullen t.z.t. best een collectors status vergaren.

Eko
17 juni 2006, 08:42
Ik zou voor de American vintage gaan. `52 of `62 als je die te pakken kunt krijgen via marktplaats o.i.d.
Perfect afgewerkt, retestrakke klank door de nitrolak en altijd geld waard.
Wel kwetsbaar door diezelfde nitrocellulose , maar dat is een kwestie van wennen.

godson
4 augustus 2006, 19:59
Hallo allemaal hier ben ik weer!
Ik ben er even uit geweest, en heb net m'n zoektocht naar een goeie telecaster weer hervat!
Ik heb de vintage '52 vergeleken met de american ash, en ik moet eerlijk zeggen dat ik in de meeste opzichten de american ash beter vond. De opstekende randjes op de brugplaat irriteerden me, de hals is erg ruw en dik, en het geluid was ik ook niet erg tevreden over. Ik had het gevoel dat de american ash wat meer pit heeft. Of ben ik nou helemaal gek? wat vinden jullie hiervan?

...rock...
4 augustus 2006, 21:05
Ik twijfel nu ook voor tele's een de '52 komt er ook in voor maar heb je wat info over die Ash tele want ik ken alleen de geene voor zo'n 400 euro??
EDIT: heb het gevonden...
Ik vind zo'n Butterscotch blond wel mooier ('52) dan een honey blond ofzo?

godson
4 augustus 2006, 21:14
Nou er is een fender telecaster american ash, die is 100 euro duurder dan de normale american tele, hij is van essen gemaakt en heeft vintage elementen.

Hier staat wel wat erover:
http://namm.harmony-central.com/SNAMM03/Content/Fender/PR/American-Series-Ash-Tele.html

blademan
4 augustus 2006, 23:57
Blade delta standard, prima gitaar voor een prima prijs.

www.bladeguitars.com

Eko
5 augustus 2006, 08:53
Er zit gewoon een groot verschil tussen een echte reissue en een nieuwe axe als de Ash Tele. Een `52 en een `62 reissues hebben allebei nitrolak wat anders aanvoelt. De hals bij de `52 is net als vroeger een U. Dat voelt wezelijk anders aan dan een moderne C. De `62 zit daar het dichtste bij.
Op marktplaats wordt regelmatis van alles aangeboden. Kwestie van wachten dus.