PDA

View Full Version : Soleares



Don Capo
7 juni 2006, 09:18
Het heeft even geduurd maar nu moet ik ook met de billen bloot.
Na een goed half jaar Flamencoles is dit wat ik ongeveer speel. Met grote dank aan Telecastermaster voor het opnemen. Ikzelf heb totaal geen verstand van opnemen, microfoons enz.

Hier staat ie:


http://www.putfile.com/thijsroov

telecastermaster
7 juni 2006, 10:58
Ik kan 'm niet downloaden! (your browser must accept cookies, zegt ie)

Don Capo
7 juni 2006, 12:34
Aangepast..

VHsologitarist
7 juni 2006, 23:21
Eindelijk een flamenco post!!

Ik vind het goed gespeeld !!!!!!
Puntjes van opbouwende kritiek:
Je tremelo is nog niet constant, af en toe struikel je en soms word het een beetje eentonig, maar aangezien ik ook pas een half jaartje flamenco studeer bij geen leraar mag ik niet teveel kritiek geven haha :D

Graag meer flamenco post ;)


Grtz
fer

Don Capo
8 juni 2006, 11:44
Dank voor je reactie VHS. Tremolo blijft een moeilijke techniek om goed onder de knie te krijgen. Ben er erg veel op aan het oefenen.

Ben momenteel bezig met een Bulerias en een Fandango. Probeer ze online te zetten zodra ze af zijn.

the joshua tree
8 juni 2006, 21:04
Fijn gespeeld, mooie muziek. Je speelt het met veel gevoel. Boeiend en dynamisch gespeeld. Soms hoor ik wat onsoepelheden, maar dat stoort totaal niet. Speel je dit soort shizzel nou met je nagels?

Kun je me wat goede flamengo-artiesten aanraden, ik ken er eigenlijk niks van, maar dit spreekt me sterk aan.

koella
8 juni 2006, 22:11
Klinkt leuk !

Je zweeft alleen hier en daar in tempo. Vooral in de remate's ( je weet wel het gebroken E-accoord aan het eind van een compas) vertraag je heel erg.

Ik oefen zelf bijna altijd alles met een metronoom.
Dat is naar mijn mening het grote verschil tussen klassiek en flamenco. Het moet strak in het ritme. Waarschijnlijk omdat flamenco van oorsprong dansbaar moet zijn.

meul
8 juni 2006, 23:11
ik doe het je niet na hoor, ik heb technisch gezien weinig vertand van deze manier van gitaarspelen. maar ik vind het nog een beetje houterig klinken.
maar als je naar gerardo nunez luisterd, zoals ik doe, klinkt alles alsof je op een ouwe fiets een helling afrijd.

@ Koella : overigens zijn een hoop klassieke stukken ook op dansen gebaseerd
kijk maar naar Rondeau, Bourrée (bach), etc

koella
8 juni 2006, 23:25
@meul

Ja je hebt gelijk. Ook in de weense wals en de argentijnse tango is er geen vaste ritme puls. Terwijl er wel op gedanst wordt.
In flamenco is er wel een vast tempo . Misschien omdat de interactie tussen gitaar-klappen-voetenwerk dit noodzakelijk maakt.

hoofd
8 juni 2006, 23:40
Erg knap Thijs!! Klinkt erg indrukwekkend en goed. Vooral zo'n tremolo vind ik altijd erg mooi klinken. Petje af.

edit: Is dit trouwens gespeeld op je nieuwe flamencogitaar?

Don Capo
9 juni 2006, 08:07
Dank voor al de reacties.
@ J.Tree : Nagels zijn, bij Flamenco, een vereiste. Je speelt het niet zozeer met je nagels maar ze maken soms je noten af. Golpe's (het tikken op de gitaar) doe je met je pinknagel, dwz niet volledig met je nagel maar tussen topje en nagel in. Ook bieden nagels echt uitkomst bij de tremelo van mij aangezien ik daar nog niet heel erg bedreven in ben.
Goede Flamenco artiesten zijn er genoeg. Mijn grote voorbeelden zijn Nino (de) Ricardo, echte Flamenco Pura en natuurlijk Paco de Lucia, dit zeg ik overigens met de wetenschap dat ik helaas nooit op dat niveau zal komen.

@Koella ; Je hebt helemaal gelijk qua tempo. Daar valt nog een hoop aan te verbeteren. Het probleem is dat ik nog niet alle technieken onder de knie heb en bij sommige stukken me echt in het zweet moet werken om uberhaupt een beetje tempo erin te krijgen. Maar er wordt aan gewerkt.

@Hoofd: Dank u dank u, ja, op de nieuwe Almansa. Speelt als een tiet in vergelijking met de vorige. Mijn gas is voorlopig weer afgenomen.

Kim Wilson
9 juni 2006, 08:26
Ik vind het ook erg knap! Een heel aardig stukje muziek om naar te luisteren. Ik ken eigenlijk geen flamenco, dus ik zou ook niet weten waar ik op moet letten. Maar ik vind het een heel lekker deuntje. Ik zou het ook voorlopig niet zo kunnen. Erg knap. Complimenten!

VHsologitarist
13 juni 2006, 12:17
Huh ... :S?

IS dat echt zo?? Een golpe met je pinknagel??
Ik heb dat in ieder geval nog nooit gedaan. altijd met mijn ringvinger(a)/middelvinger(m).

grtz Fer

Don Capo
13 juni 2006, 13:19
Absoluut met je pinknagel.. Beetje ondersteuning met je ringvinger mag maar liever niet. Het ding is hier dat wanneer je een Golpe maakt op je wijsvinger het heel moeilijk wordt om dat met je wijsvinger of helemaal ringvinger te doen, bij een Golpe op de Duim wordt het al makkelijker, maar waarom twee dingen aanleren.. Pink is echt een noodzaak.

koella
13 juni 2006, 23:23
Sorry Don. Ik probeer hier niet betweterig te zijn, maar er is geen enkele flamencogitarist die zijn golpe's met zijn pink doet.
Je gebruikt a of m of allebei tegelijk.
Icm met pulgar of alzapua wordt vaak alleen de m gebruikt.
Van wie heb je dat geleerd als ik vragen mag. Misschien is het een klassieke gitarist die zijn andere nagels probeert te beschermen of zo ?

Don Capo
14 juni 2006, 08:04
Je mag absoluut betweterig zijn hoor daar heb ik geen problemen mee :) Mijn docent, Frans Nottrot (Calle Real) geeft les volgens de wetten van de Flamenco Pura. Ik vertrouw hem als het aankomt op techniek en kennis. Ik zal dit vanmiddag nog eens aan hem voorleggen. Voordat we hier in een eindeloze discussie terechtkomen over wel of geen pink.. Je stelling dat geen enkele Flamencogitarist met z'n pink speelt is kort door de bocht en niet correct. Zoals gezegd, morgen meer hierover.

telecastermaster
14 juni 2006, 11:30
Ik gebruik ook de pink. Maar ja, ik had dezelfde gitaarleraar als Don Capo.;)
Hoewel, eigenlijk gebruik ik pink en ringvinger samen voor de golpe..

Don Capo
14 juni 2006, 11:40
JEEEEEE back up :D

koella
14 juni 2006, 12:32
Ach uiteindelijk moet natuurlijk iedereen doen wat ie het beste vind klinken.
Toch adviseer ik jullie eens naar de site van youtube.com te gaan en daar eens wat video's van gitaristen op te zoeken.
( paco de lucia, jeronimo maya, gerardo nunez, paco pena)
Als je er eentje kunt vinden die de golpe's met zijn pink doet moet je het laten weten. Ik vind dat zelf wel interessant.

VHsologitarist
14 juni 2006, 13:22
Ik heb research gedaan naar de techniek golpe en ben idd tot de conclusie gekomen dat de golpe nergens wordt vermeldt met de pink, maar met de m(middel) of a(ringvinger). Om mijn conclusie te bevestigen heb ik aandachtig gekeken naar Paco de Lucia's DVD "Light and shade". Ook hier gebruikt hij de ringvinger voor de golpe.
Ik schrok al ;) voor het misschien fout aanleren van de Golpe techniek.

Grtz Fer 8)

Don Capo
15 juni 2006, 08:35
Nou mijn antwoord dan zoals beloofd. Gisteren een lang gesprek gehad met mijn docent over het gebruik van de pink bij de Golpe. Het is een bekend discussieonderwerp zonder een sluitend antwoord helaas. Beide technieken worden gebruikt, zowel de annular en de pink. Veel, heel veel van de gitaristen gebruikt de annular, slechts enkele de pink, dit komt uit spaans lesmateriaal van mijn docent. Op de vraag waarom hij dan specifiek voor de pink had gekozen vertelde hij me dat het bij verschilende technieken bijv de Golpe op een rasguedo, en op de index je meer bewegingsvrijheid had en daar zit enige logica in. Het is ook een manier om je pink meer te laten meedoen in het spel, waarmee je hem ook traint en zelfstandig maakt. De rechterpink is anders alleen maar te gebruiken bij een rasguedo en heeft nu, in het totaalspel wat de Flamenco toch is, nog een belangrijke functie.

Ik heb zelf ook nog wat gespeurd op internet en kwam ook, eerlijk is eerlijk, alleen maar de annular techniek tegen. Maar mijn Spaans is niet geweldig en ben dus gebonden aan de Nederlandse uitleg van de Golpe. Eind Juli vertrek ik voor drie weken naar Andalusie en zal daar proberen iets dieper in de roots van de flamenco te duiken.

Al met al schieten we dus geen drol op met mijn hierboven gegeven uitleg maar ik kan er ook niet meer van maken. Ik blijf bij mijn pink (let wel soms wel ondersteund door de A.) en koella en fer zullen ongetwijfeld bij de m en a blijven. Hoofdzaak is dat er flamenco gespeeld blijft worden en hoe die Golpe er komt is ondergeschikt aan dat ie er komt.

koella
15 juni 2006, 08:44
Bedankt vbor de uitleg Don.
Inderdaad, laten we gewoon doorgaan met spelen.
IK ga in ieder geval wel een beetje met die pink golpe experimenteren.