PDA

View Full Version : Hoe krijg je deze Frusciante sound?



Globetrotter
7 juni 2006, 00:01
Hoi!

Ik ben eigenlijk op zoek naar een sound die Frusciante van de Peppers op 1 of andere manier weet te creëren. Ik kan niet direct andere voorbeelden geven, maar 't meest recente voorbeeldje van de klank die ik zoek, is te horen op Stadium Arcadium, in het nummer Desecration Smile na exact 1'37" op de achtergrond. Is precies wat gecontroleerde feedback met een laagje compressie derover. Anyway, ik weet niet wat 't is, maar ik wil 't wel kunnen verkrijgen op 1 of ander manier. Nuja, ik heb natuurlijk maar een beperkte setup en in vergelijking met Frusciante een nog iets beperkter budget, maar 't zou wel leuk zijn als ik het op 1 of ander manier uit de volgende spullen kan halen:
- Fender Strat
- Fender Amp (transistor combo)
- Hughes & Kettner Tubefactor
- Boss CE20
- Boss CE1
- Line 6 POD XT
En naar mijn vermoeden in mindere mate van toepassing voor deze sound;
- EHX tremolo
- Vox wah
- E-bow

Anyway, ik weet niet of der voor deze sound veel bruikbaar tussen zit, maar het zou bv. wel fijn zijn als ik op 1 of andere manier die sound uit mijn Pod XT zou krijgen... hetzij met hoofdtelefoon of in Cubase...
Of is der misschien nog een speciale techniek die ik me eigen zal moeten maken? Allee, ge weet wel, alle tips zijn dus welkom!

Merci alvast hé mannen!

Bart

Frusciante
7 juni 2006, 00:06
ik ga morgen is ff voor je luisteren welke sound je bedoelt...
in het laatste album is de sound van frusciante behoorlijk divers, zeer veel gebruik gemaakt van de fuzz factory zo te horen, en nog de nodige muff partijen.... ik bericht morgen toodels
ken je nog meer stukjes van welke sound je wil benaderen?
bv intro under the bridge of apache rose of scar tissue of iets dergelijks... i like dirt ???

Globetrotter
7 juni 2006, 00:08
Ik zal al men Peppers CD's eens afdraaien en als ik hem nog ergens anders vind weet ik het wel te zeggen. Sound heb ik precies nog wel ergens gehoord, ik denk op Californication ofzo... zal eens luisteren!
Groeten,

Bart

Globetrotter
7 juni 2006, 00:15
Hoi!

De eindsolo van Scar Tissue heeft der ook wel wat van weg, maar dan de klank van die solo, op oneindig precies... klank blijft veel langer doorgaan, zonder extra aanslagen. Vandaar dat ik vermoed dat 't iets van feedback moet zijn... alleen als de toonaard veranderd, hoor je precies wel een aanslag. Ik vermoed dat ebow ook al afvalt, want ik denk dat je meerdere snaren hoort... 2 of zelf 3...
Misschien iets heel basic, maar ik krijg het der niet uit... Ik kan ook niet direct andere peppers nummers aanduiden waar die sound op terug te vinden is. Hopelijk heb je der wat aan?
Cheers,

Bart

STW
7 juni 2006, 00:26
ik heb me hetzelfde ook afgevraagd bij dat stukje
het klinkt ook wel een beetje metallica-achtig (outro van nothing else matters)
volgens mij is het gedubbeld
frusciante (drie)dubbelt sowieso veel op stadium arcadium
dus een e-bow zou evengoed best kunnen
of misschien een compressor?
en dit met fuzz erbij

zoon van Piet
7 juni 2006, 09:45
Ik ken dat stukje niet, maar weet wel dat frusciante nogal de neiging heeft om vaak achterstevoren opgenomen partijen op nummers te zetten. En om die live na te doen...kweenie!

DREAMMACHINE
7 juni 2006, 10:08
die begelijding lick?...volgens mij gewoon z'n big muff, klinkt bij mij iig hetzelfde....en het lijkt gespeeld over een nek element als ik het zo hoor.

FruscianteFan
7 juni 2006, 10:46
Hoi!

De eindsolo van Scar Tissue heeft der ook wel wat van weg, maar dan de klank van die solo, op oneindig precies... klank blijft veel langer doorgaan, zonder extra aanslagen. Vandaar dat ik vermoed dat 't iets van feedback moet zijn... alleen als de toonaard veranderd, hoor je precies wel een aanslag. Ik vermoed dat ebow ook al afvalt, want ik denk dat je meerdere snaren hoort... 2 of zelf 3...
Misschien iets heel basic, maar ik krijg het der niet uit... Ik kan ook niet direct andere peppers nummers aanduiden waar die sound op terug te vinden is. Hopelijk heb je der wat aan?
Cheers,

BartEindsolo van Scar Tissue is (het halselement?) van een '65 Tele via een Fuzz door een Marshall. Met een slide.

Ik denk dat je de tone van Frusciante toch vooral moet zoeken in:
Strat: liefst erg oud, of tenminste met vintage elementen (ikzelf gebruik er nog een EQ bij)
Fuzz/distortion: DS-2 en Big Muff, MXR MicroAmp
Marshall: grote buizenversterker, op het randje van oversturing

Speltechniek: vooral hard en veel aanslaan voor de funkier nummers, snaren afdekken met links.

Hoop dat je er wat een hebt..

up-guitarman
7 juni 2006, 12:20
Ben net ff aan't luistere: Volgens mij is dit gewoon een big muff dat je hoort, die heeft een lange sustain. Ik denk dat je dat met je Pod wel wat kan nabootsen !!!
(De 2de toon eronder of erboven, naargelang welke je speelt, is volgens mij gewoon gedubbeld !!!)

FruscianteFan
7 juni 2006, 14:53
voor Stadium heeft hij trouwens ook vaak de strat door een synth laten gaan.

jaywalker
18 juni 2006, 23:44
Het is al eerder gezegd,maar

Ik weet dat John vreselijk dubbeld of nog meer. Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij het niet in 1 keer heeft opgenomen. Het geluid lijkt heel erg op de big muff. Klinkt bij mij precies hetzelfde met de muff :)

succes!