PDA

View Full Version : Surf rock



jubei
6 juni 2006, 23:23
ik ben van plan om wat surf te gaan spelen.en wil daar graag een gitaar voor aanschaffen,maar ik wil niet alleen maar surf mee spelen(ook garage rock,beetje punk etc)zit eigelijk te denken aan een fender jaguar of jazzmaster,maar wat is nu het echte verschil in geluid tussen die 2?iemand die soundclips heeft?

en amps,ik weet dat er meestal fender amps worden gebruikt,maar die wil ik eigelijk niet.ik wil namelijk een amp,waarmee ik goed surf,en dus andere rock mee kan spelen.hoeft geen reverb op te zitten,want die kan je wel toevoegen met een reverb unit.suggesties?

Richwoodje
6 juni 2006, 23:25
jag is shortscale, dat moet je maar net liggen. Bovendien kan je er volgens mij nauwelijks op soleren

Jay75
6 juni 2006, 23:59
Onzin, je kan prima soleren op een Jaguar, ik heb er een gehad maar die is uiteindelijk gestolen helaassss

http://www.webrocker.de/jaguar/v2/index.php

hier vind je alle technische info over de gitaren maar ik heb nu een jazzmaster teruggekocht omdat ik eens wat anders wilde en dit is echt mijn ding.

Er zitten andere elementen op dan op de Jaguar en ik vind de Jazzmaster minder iel klinken dan de Jaguar, dat vond ik soms een probleem en heb indertijd een mini humbucker erin gezet. Toch was ik niet echt tevreden, dus ik ben eigenlijk beter geworden van deze diefstal ;)

Qua versterkers, het zijn toch meestal wel Fenders ( Twin Reverb of Bassman ) waarover gesurft wordt, ( al dan of niet met een Tubescreamertje tussen de amp en gitaar )

ikzelf heb echter mijn echte vintage twin reverb verkocht. Ik hield er een hernia aan over en als ik eens lekker AC/DC wilde spelen dan kreeg ik er geen lekker geluid uit ( persoonlijk i know ) maar wat ik nu heb is een Rivera Chubster 40, een amp met 2 verschillende kanalen en een super overdrive/ distortion aan boord. 40 Watt lijkt niet veel, maar dit is genoeg voor kleine gigs en op het podium al helemaal.

Daarmee heb ik het beste van 2 werelden aan boord in 1 amp.
British en American channel, die los van elkaar in te stellen zijn, en allebei een boost ( distortion of overdrive, maar net hoe je deze instelt) aan boord hebben en als het echt moet kan je dus 4 overtreffende trappen instellen.

Paul rivera werkte vroeger bij Fender en later bij Marshall geloof ik.
Ze staan regelmatig 2e hands te koop.

Ik heb een Japanse Jazzmaster, Wit met turtle slagplaat en die was 650 euro nieuw geloof ik. Die Rivera stond laatst een keer voor 700 te koop. Ikzelf heb er vorig jaar 1000 voor betaald maar dat zou ik zo weer doen mocht ie stuk gaan of gestolen worden.

Met deze set-up, er zit een kick-ass reverb op ( alleen geen tremelo, maar daarvoor heb ik een Tuna-Melt van Danelectro, 35 euro incl verzenden bij Thomann.de ) heb je verder niks nodig, alleen een snelle rechterhand, maar als je een tijdje zonder vriendin hebt gezeten moet dat geen probleem zijn :D

Dit is mijn set-up in ieder geval en ik denk dat de stijl die je wilt gaan spelen aardig overeen komt met de mijne, dus niet te beperkt aan die surfsound, als je lekker wilt gassen, kan dat zeker.

Any Q's dan lees ik het verder wel en ja, ik heb intussen een vriendin haha

GuitarMaster
7 juni 2006, 00:23
en amps,ik weet dat er meestal fender amps worden gebruikt,maar die wil ik eigelijk niet.ik wil namelijk een amp,waarmee ik goed surf,en dus andere rock mee kan spelen.hoeft geen reverb op te zitten,want die kan je wel toevoegen met een reverb unit.suggesties?

Wat een onzin, op veel Fenders is er echt prima rock te spelen, echt niet alleen clean ofzo...

Wabbie
7 juni 2006, 00:24
ik speel zelf al jaren op een jazzmaster ( ook een japanse overgens maar dan in het rood). Ik heb wel een paar keer in de winkel op jaguars gespeelt en die klonken idd wat ieliger maar ik denk dat je met ff pielen aan je versterker een jag ook wel wat vettiger kunt laten klinken als je dat wilt. Nadeel van de jaguar vond ik iid de shortscale, maar das puur persoonlijk. Je kunt prima soleren met een shortscale gitaar. Als je voor een jazzmaster gaat kan ik je wel aanraden om de brug te vervangen voor een mustang brug. Met de jazzmaster brug willen de snaren nog wel een erg rammelen of zelfs uit de zadels springen als je wat steviger speelt. Dikkere snaren helpt ook een boel. Verder is een Jazzmaster veelzijdig genoeg om ook andere dingen op te spelen naast surf ;).
Qua versterker kan ik je verder niet heel veel helpen, ik speel zelf over het algemeen melodische rock/heavy metal. Ik speel over een Powertone van Koch overgens. Moet wel een surf geluid uit te halen zijn denk ik, maar is toch niet helemaal wat je zoekt denk ik.

Jay75
7 juni 2006, 09:20
Inderdaad, sinds ik een 0.11 setje op mijn Yesmaster heb gezet scheelt het qua sound echt enorm veel ( maar die had ik op mijn Jag ook liggen ) en ook speelt de gitaar nu veel lekkerder.
Ik heb het schroefdraad van de zadeltjes licht beschadigd zodat deze er niet meer uit kunnen trillen, dus dat probleem is opgelost.

Verder is de jazzmaster gitaar erg divers inzetbaar, je kan er enorm op rocken ( Incubus, Feeder etc ), maar is ook zeker perfect om op te surfen ( en de Chris Isaak sound benaderen enzo )

Ik heb ook bewust voor een surfsound gekozen, omdat dat nou eenmaal echt mijn ding is ( een van de :) toen ik zocht naar een versterker, dus ik wilde een mooie reverb aan boord hebben, deze is erg Fender-like.

Ik weet ook niet wat je budget is trouwens, maar het is gewoon zoeken, ik zit nu aan mijn 5e versterker ( heb Fender en Marshall gehad o.a maar er is gewoon zoveel meer ) en eindelijk is mijn sound nu helemaal mijn ding.

Jay75
7 juni 2006, 09:26
hey Wabbie,

volgens mij is je site gehacked?

frekie
7 juni 2006, 11:35
Gewoon een Stratje kan ook hoor, wel goud glitter spuiten natuurlijk! (Dick Dale :rockon:)

up-guitarman
7 juni 2006, 12:26
Wat een onzin, op veel Fenders is er echt prima rock te spelen, echt niet alleen clean ofzo...

+ 999999999

Mijn Telecaster rockt echt zalig !!! Check voor rock op fender de volgende artiesten maar eens:
- Red Hot Chili Peppers: Voornamelijk strats
- Incubus: Voornamelijk Jazzmasters
- Danko Jones: Telecaster
- ...
Als dat geen lekkere rocksounds zijn dan weet ik het ook niet meer !!!

Voor surf, als je de trem wilt gebruiken best geen tele nemen, tenzij zo eentje met een bigsby. Verder zijn strats, jaguars en jazzmasters zeer geschikt !!!

GibsonDC
7 juni 2006, 13:05
Je zou ook aan een dane electro kunnen denken voor surf of een gibson epiphone goldtop met p-90:)

DaveItUp
7 juni 2006, 13:12
Een mosrite!

Wabbie
7 juni 2006, 14:12
hey Wabbie,

volgens mij is je site gehacked?

yups dat klopt. IS al een tijdje zo. Onze bassist/zanger is verantwoordelijk voor onze website, maar dit zit nu met overgangstentamens van het conservatorium en heeft het dus ff te druk.

dejohan
7 juni 2006, 14:24
Ik wil niemand van de Jag of Jazzmaster wegjagen, maar met een Strat kan je perfect surfen, en rocken gaat imho beter dan met een Jag of Jazz (tenzij je in die laatste twee elementen met hogere output in gooit).

Wabbie
7 juni 2006, 14:27
Ik wil niemand van de Jag of Jazzmaster wegjagen, maar met een Strat kan je perfect surfen, en rocken gaat imho beter dan met een Jag of Jazz (tenzij je in die laatste twee elementen met hogere output in gooit).

Nou daar ben ik het niet mee eens ;) . Ik heb jarenlang op een strat gespeelt, en dat doe ik nog steeds. Maar met een jazzmaster kun je (ik) net zulke degelijke rocksounds produceren als met een stratocaster. Zelfs met de oorspronkelijke japanse elementen erin klink mijn jazzmaster prima voor rock. Nu helemaal omdat er SD's inliggen.

Jay75
7 juni 2006, 14:58
Mee eens, die elementen in mijn Jap daar is echt niks mis mee!
Keihard scheuren!