PDA

View Full Version : en nou is het afgelopen!



iwamoto
6 juni 2006, 20:49
oke nu heb ik er echt zwaar genoeg van, dat geklooi met het stemmen van mn floyd rose, ik heb nu ffe geen zin om topics door te snuffelen, ik wil gewoon nu DE werkende methode om een floyd rose te stemmen, en nee, geen vaste brug grappen aub.
dankje, voor de rest ben ik niet meer boos :)

hendrix2
6 juni 2006, 20:59
ik steek een blokje onder mijn floyd, dan stem ik, zie ik dat hij toch nog omhoogkomt, span ik de veren iets harder aan. komt hij niet omhoog, dan verwijder ik (na zuiver gestemd te hebben) het blokje voorzichtig, gaat de brug naar omlaag, dan steek je het blokje terug en zet de veren iets losser...
kan ff in beslag nemen, maar eens je het goed door hebt gaat het rap.
en ik moet echt nie veel herstemmen (en de kleine beetjes kan je altijd met je fijnstemmertjes doen..)

BLOK182
6 juni 2006, 21:00
Gebruik jij je floyd erg veel 2 kanten op? Anders had ik der gewoon met ee blokje hout een one-way floyd van gemaakt (divebombs only), gelijk van ALLE shit af!!

iwamoto
6 juni 2006, 21:03
wat ik vooral bedoel is, eerst vertelde robert-gitarist mij dat hij altijd van hoog naar laag stemd, maar ik krijg dan weer gezeik met het "denk je dat ze goed staan, staat net die ene weer niet goed en is alles weer verneukt" principe, dus hoe stemmen jullie dat zeg maar?

bert k
6 juni 2006, 21:07
Echt, ik snap het probleem niet, ik heb al 20 jaar een Floyd, het is makkelijk.
Gewoon met tuner eraan gaan stemmen, van laag naar hoog of omgekeerd, whatever, en steeds weer tot hij goed zuiver staat. Dan je lockingnut vastzetten, en afmaken met de fijnstemmers.

iwamoto
6 juni 2006, 21:37
Echt, ik snap het probleem niet, ik heb al 20 jaar een Floyd, het is makkelijk.
Gewoon met tuner eraan gaan stemmen, van laag naar hoog of omgekeerd, whatever, en steeds weer tot hij goed zuiver staat. Dan je lockingnut vastzetten, en afmaken met de fijnstemmers.
nou kijk, ik heb deze situatie, mn brug staat niet goed, hij staat te slap, dus wat ik doe, trem. indrukken tot ie op de goede hoogte staat, en dan stemmen, maar als ik m dan stem, dan blijft ie ontstemd, zeg maar, tot het punt waar ie eerst stond, maar dat moet ik nou weer niet hebben, of moet ik dan gewoon mn veren aandraaien ofzo? (ik heb die gitaar al een jaar, maar ik ben altijd bang dat ik die FR zwaar verneuk :p)

hendrix2
6 juni 2006, 21:44
tja, als hij echt niet gestemd raakt zal je inderdaad je veren moeten aandraaien. Als je dit eenmaal goed doet, en dan altijd het zelfde type snaren gebruikt, zal je niet gauw nog eens aan de veren moeten prutsen.
Dit is mijn eigen ondervinding.

RedBuell
7 juni 2006, 00:21
Mischien de boel ff (laten) afstellen. Ik heb ook al jaren een Floyd op mijn RG 770 uit '92 en als ik snaren moet verwissellen doe ik dat snaar per snaar. Zonder lock nut stemmen, E dan A, dan E,A,D dan E,A,D,G etc. Staa ie goed dan verder met de fine tuners, soms na een tijdje weer ff de lock nut los en dan met de gewone tuners (anders zitten die fine tuners helemaal ingedraaid) weer ff stemmen terwijl je de fine stemmers weer ff "wat ruimte geeft".

bert k
7 juni 2006, 00:29
nou kijk, ik heb deze situatie, mn brug staat niet goed, hij staat te slap, dus wat ik doe, trem. indrukken tot ie op de goede hoogte staat, en dan stemmen, maar als ik m dan stem, dan blijft ie ontstemd, zeg maar, tot het punt waar ie eerst stond, maar dat moet ik nou weer niet hebben, of moet ik dan gewoon mn veren aandraaien ofzo? (ik heb die gitaar al een jaar, maar ik ben altijd bang dat ik die FR zwaar verneuk :p)
Aha, ja, dat is lastiger dan neuken. :)
Je zegt, hij staat te slap. Wat je doet:

1) je stemt je gitaar. Je tremolohendel staat nu schuin naar de body toe. (Als ik je verkeerd begrepen heb, en je tremhendel wijst juist naar boven, dan moet je de veren losschroeven, of er een veer bijzetten.)

2) je haalt het kapje van de achterkant en je gaat aan de veren schroeven. Rechtsom, met de klok mee, je schroeft ze naar binnen. FF kijken hoeveel veren je hebt, en iedere veer om beurten een halve slag geven, mooi gelijkmatig.

2a) (Als je er nou veel veren in heb zitten , 4 of 5, kan je ook een veer weghalen. Ga door naar stap 3.)

3) je blijft de veren inschroeven in de body tot je trem recht staat. Nu staat je gitaar te hoog gestemd. Ga naar stap 1 en herhaal de procedure tot je bent waar je wezen wilt.

Zo, nou doet ie het. Even een paar principes: met het in- of uitschroeven van de veren regel je dus je tremhoogte, oftewel je zet er je brug mee recht.
Met het aantal veren regel je hoe zwaar je trem gaat.

Tot slot fijnstemmen en locking nut dicht, en bingo.

Davidian
7 juni 2006, 01:02
Tremel-no.

Anders Destium
7 juni 2006, 08:45
Kijk eens knul (http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning.htm)

dirty-harry
7 juni 2006, 12:01
stap1: leg allé snaren op je gitaar ( toplocks slosgedraait )
stap2: stem de gitaar volledig EADGBE
stap3: kijk of de floyd rose brug mooi gelijk staat met de body
stap4: staat de brug tever omhoog of wijst de brug naar beneden dan kan dit geregeld worden mat de schroeven die de veren aanspannen ( achterkant gitaar )
stap5: stem de gitaar opnieuw
Dit herhalen tot de brug gelijk staat met de body.
DENK ERAAN DE STEMMING IS NIET JUIST MEER ALS JE DE BRUG REGELD , ALTIJD OPNIEUW STEMMEN.
Eens de brug gelijk staat met de body en de snaren staan geregeld volgens toonaard dan moeten de snaren zich zetten.
stap5: stretch de snaren met er dussen duim en wijsvinger aan tetrekken ( je kan de gitaar opheffen met één snaar DOE DIT GEEN METER VANDE GROND MAAR BOVEN EEN TAFEL gewoon even stretchen.
stap6: kijk terug naar de brug, staat hij nog gelijk of moet je iets bij regelen.
stap7: draai de finetunners half/half zodat ze op gelijke hoogte staan
stap8: stem de gitaar opnieuw ( EN NU MOGEN DE TOPLOCKS WORDEN VASTGEDRAAIT )
stap9: gitaarstemmen met de fine tunners.
RAMMEN MAAR.

Vergeet niet bij het wisselen van snaren dat je dezelfde dikte ( bv: 10/46 ) van het zelfde merk legt, moest je veranderen van snaren let er dan op dat de brug meer of minder onder spanning staat ( regelen die hap volgens de stappen )

eens je dit gedaan hebt hoef je deze stappen niet meer te volgen.

Ook niet vergeten bij het wisselen van snaren, alle snaren vervangen en het liefst één voor één op de gitaar plaatsen zo blijven de veren onder spanning !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Veel succses
Voor de andere forum gebruikers, moest ik iets over het hoofd gezien hebben vul het dan aan.

iwamoto
7 juni 2006, 12:26
nu moet ik er denk ik wel uitkomen, en dan dus van laag naar hoog stemmen, okie dokie komt goed, dankjewel allemaal :D

hendrix2
7 juni 2006, 15:10
stap1: leg allé snaren op je gitaar ( toplocks slosgedraait )
stap2: stem de gitaar volledig EADGBE
stap3: kijk of de floyd rose brug mooi gelijk staat met de body
stap4: staat de brug tever omhoog of wijst de brug naar beneden dan kan dit geregeld worden mat de schroeven die de veren aanspannen ( achterkant gitaar )
stap5: stem de gitaar opnieuw
Dit herhalen tot de brug gelijk staat met de body.
DENK ERAAN DE STEMMING IS NIET JUIST MEER ALS JE DE BRUG REGELD , ALTIJD OPNIEUW STEMMEN.
Eens de brug gelijk staat met de body en de snaren staan geregeld volgens toonaard dan moeten de snaren zich zetten.
stap5: stretch de snaren met er dussen duim en wijsvinger aan tetrekken ( je kan de gitaar opheffen met één snaar DOE DIT GEEN METER VANDE GROND MAAR BOVEN EEN TAFEL gewoon even stretchen.
stap6: kijk terug naar de brug, staat hij nog gelijk of moet je iets bij regelen.
stap7: draai de finetunners half/half zodat ze op gelijke hoogte staan
stap8: stem de gitaar opnieuw ( EN NU MOGEN DE TOPLOCKS WORDEN VASTGEDRAAIT )
stap9: gitaarstemmen met de fine tunners.
RAMMEN MAAR.

Vergeet niet bij het wisselen van snaren dat je dezelfde dikte ( bv: 10/46 ) van het zelfde merk legt, moest je veranderen van snaren let er dan op dat de brug meer of minder onder spanning staat ( regelen die hap volgens de stappen )

eens je dit gedaan hebt hoef je deze stappen niet meer te volgen.

Ook niet vergeten bij het wisselen van snaren, alle snaren vervangen en het liefst één voor één op de gitaar plaatsen zo blijven de veren onder spanning !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Veel succses
Voor de andere forum gebruikers, moest ik iets over het hoofd gezien hebben vul het dan aan.
deze tip komt zes jaar te laat voor mij... ik heb het ooit eens niet boven een tafel gedaan (had het ergens gelezen dat het mogelijk was) toen brak mijn snaar toch af... gevolg, gitaar donderd naar beneden met de headstock op de hoek van een tafel. Gevolg: het puntige uiteinde van mijn heastock was niet zo puntig meer. De sporen zijn nog steeds zichtbaar.
:D

Cris
7 juni 2006, 16:21
Gewoon een gitaar kopen zonder tremolo. Ben je van al dat gelul af.

schizo910
7 juni 2006, 16:26
Gewoon een gitaar kopen zonder tremolo. Ben je van al dat gelul af.

Ik hoop niet dat dat als grapje bedoelt was :D


o...en nee, geen vaste brug grappen aub.
dankje.

iwamoto
7 juni 2006, 18:10
maar waar moet ik nou precies draaien voor de veer spanning? ik zou zeggen de 2 grote, maar is dat goed?
de binnenkant:
http://img434.imageshack.us/img434/8043/waar7ev.png (http://imageshack.us)
en zo staat ie nu dus, zo te zien te strak
http://img434.imageshack.us/img434/7928/daar5dg.png (http://imageshack.us)
snel graag :D

vasnd
7 juni 2006, 18:28
jah bovenste foto die 2 linkse, die draaien de schroeven in de body waardoor het strakker staat. logisch dus

wel tegelijk draaien anders staat ie scheef en dat lijkt me niet goed ( krom trekken )

iwamoto
7 juni 2006, 19:50
JAAAA SUCCES!!!! EINDELIJK HELEMAAL GOED :D

hij staat recht, gestemd, en de actie heb ik gelijk wat lager gezet :D

SimonS
7 juni 2006, 20:16
plant een boom, hou een feestje, maak me gek.

Ronaldd
7 juni 2006, 20:30
Een beetje gevoel voor het afstemmen is ook nooit weg gegooid. En anders net zolang proberen totdat het lukt. Niet teveel draaien aan je veren, kleine beetjes, dan komt het van zelf goed.. Ik heb er twee,, dus lukt echt wel

vulvasonic
7 juni 2006, 20:50
stap5: stretch de snaren met er dussen duim en wijsvinger aan tetrekken ( je kan de gitaar opheffen met één snaar DOE DIT GEEN METER VANDE GROND MAAR BOVEN EEN TAFEL gewoon even stretchen.


Ik wil hier toch even aan toevoegen dat het niet slim is om een gitaar op z'n ruggetje te leggen en dan te stemmen. Het wonderbaarlijke verschijnsel dat zwaartekracht heet heeft namelijk weldegelijk invloed op het stemmen van de gitaar. Probeer je gitaar dus altijd te stemmen (ik ben serieus!) zoals je 'm zou bespelen. Dus tenzij je Jeff Healy heet, altijd even de gitaar keren, okee? :D

Ik heb het uiteraard over het fijnstemmen. Maar sla maar eens een goed gestemde gitaar aan en draai 'm eens op z'n rug en weer terug....., dan hoor je wat ik bedoel. ES IST KEIN SCHERTZ!!!

iwamoto
7 juni 2006, 21:32
http://img424.imageshack.us/img424/7491/hier6nl.png (http://imageshack.us)

kijk, dit is toch veel beter, vergeleken met deze :p

http://img434.imageshack.us/img434/7928/daar5dg.png

SimonS
7 juni 2006, 21:49
ja een enorme vooruitgang :nervous:

bert k
7 juni 2006, 22:42
Nog even over dat stretchen door de gitaar bij de snaren op te tillen: geen goed advies. Trek de snaren gewoon op spanning door de trem een paar keer flink achterover te trekken, zelfde effect, minder risico.

dirty-harry
7 juni 2006, 22:45
Ik wil hier toch even aan toevoegen dat het niet slim is om een gitaar op z'n ruggetje te leggen en dan te stemmen. Het wonderbaarlijke verschijnsel dat zwaartekracht heet heeft namelijk weldegelijk invloed op het stemmen van de gitaar. Probeer je gitaar dus altijd te stemmen (ik ben serieus!) zoals je 'm zou bespelen. Dus tenzij je Jeff Healy heet, altijd even de gitaar keren, okee? :D

Ik heb het uiteraard over het fijnstemmen. Maar sla maar eens een goed gestemde gitaar aan en draai 'm eens op z'n rug en weer terug....., dan hoor je wat ik bedoel. ES IST KEIN SCHERTZ!!!

Bedankt voor de aanvulling, had er zelf niet aangedacht ;)
Thanx bro

Cris
7 juni 2006, 22:57
Ik hoop niet dat dat als grapje bedoelt was :D

Nee man, ik ben bloed serieus. Ik was eerst ook een tijd Floyd gek. Maar op een gegeven moment begon ik me er zo aan te irriteren dat ze van mij niet meer hoeven. Je gebruikt hem toch niet tot bijna nooit.

iwamoto
8 juni 2006, 01:25
Nee man, ik ben bloed serieus. Ik was eerst ook een tijd Floyd gek. Maar op een gegeven moment begon ik me er zo aan te irriteren dat ze van mij niet meer hoeven. Je gebruikt hem toch niet tot bijna nooit.
hehe, kijk,en ik gebruik m heel veel bij het improviseren :p, maar ook shit als een harmonic op 3e fret E aanslaan, en dan je bar draaien, en dan hoor je m zo heerlijk opstijgen :D

FruscianteFan
8 juni 2006, 10:43
hehe.. ik heb de brug op mijn Jackson ooit een keer met Lego vastgezet en dat werkt prima. Nu staat-ie in C# met .013.. nooit problemen mee gehad.

bert k
8 juni 2006, 12:00
Je gebruikt hem toch niet tot bijna nooit.
Jij niet, misschien. Maar ik wel, en ik weet ook hoe ik er mee moet omgaan.