PDA

View Full Version : body van een gitaar



jorgen
6 juni 2006, 20:58
ik heb al meerdere foto's gezien van mensen die zelf hun gitaar bouwen, maar waarom maken ze hun body altijd uit een linker- en een rechterhelft en dan aan elkaar plakken???
Loop je zo niet meer risico op problemen? of heeft dit zagen ook een bedoeling?

Seth
7 juni 2006, 00:15
Ik dacht dat het was omdat ze op die manier kunnen voorkomen dat het hout krom trekt.
Onder invloed van de omgeving (temperatuur en vochtigheid) zal hout zich 'zetten' en dus buigen. Als dit zou gebeuren bij een gitaar uit één stuk, dan is er de kans dat die krom wordt.

Als je nu uit één groot stuk twee kleinere zaagt dan weet je dat deze twee stukken op dezelfde manier zullen reageren. Ze zullen dus beiden zo )) buigen.
Zet je nu die 2 stukken op deze manier aan elkaar )( en lijm je ze goed vast, dan zullen ze elkaars buiging opheffen en behoudt je een rechte plank.

Er zijn misschien nog andere redenen maar die zullen de bouwers van het forum je wel kunnen uitleggen

Mattia
7 juni 2006, 13:39
Hoezo risiko op problemen? Het is makkelijker om foutvrij hout te vinden dat 20cm breed is ipv rond de 35cm breed. Simpel. Een goede lijmnaad is net zo sterk (zo niet sterker) dan het hout zelf. Het komt niet bepaald vaak voor de bodies doormidden gezaagd worden, en dan weer verlijmd; je zou de nerf zo kunnen orienteren zodat de beweging van het hout elkaar opheft, deels, maar dit zie je eingelijk maar bij halzen, waarbij stabiliteit toch belangrijker is.

Maargoed, als ik goede planken vind van 35 breed maak ik gewoon 1-delige solidbodies. Voor akoestische gitaren, dus bookmatched backs, of tops, is het 1) mooier vanwege de symmetrie om het zo te doen, en weer vanwege de stabiliteit (beide helften hebben dezelfde, maar gespiegelde eigenschappen) en de beschikbaarheid van goed kwartiers hout van 20 breed. Voor solidbodies maakt 't veel minder uit.

3ss
22 februari 2007, 15:49
De gitaar die ik aan het maken ben bestaat ook uit 1 stuk, het hout is wel al 50 jaar oud, dus het kan normaal gezien niet meer veranderen denk ik.

voorkant (http://www.badongo.com/pic/468167)
achterkant (http://www.badongo.com/pic/468171)

G.G.
22 februari 2007, 22:23
Zoals Mattie al zei geld dat voor mij ook. Het is gemakkelijker smallere balken te vinden dan breede. Ook met vlakken heb je met 2 of 3 smallere delen minder verlies.

Wat betreft halzen gebruik ik graag 1 stuk dat ik in tweeën zaag en spiegel om buigingen tegen te gaan (alleen op sommige modelen staat dat gewoon niet (tele of strat) Mijn neckthrough bestaat zelfs uit 7 lagen (3 lagen fineer en 4 lagen esdoorn).

Ik kies vooral practies.

D3nnis
23 februari 2007, 18:02
De gitaar die ik aan het maken ben bestaat ook uit 1 stuk, het hout is wel al 50 jaar oud, dus het kan normaal gezien niet meer veranderen denk ik.


Maar het zal toch altijd blijven werken, want het is hout :-)

john5
14 maart 2007, 12:00
Maar het zal toch altijd blijven werken, want het is hout :-)

hout is na 50 jaar uitgewerkt, als het goed gedroogd is in iedergeval. en de kans dat hout na 50 jaar nog werkt is zeer klein :hippie:

Mattia
14 maart 2007, 21:38
Als je het niet aan extreme temperatuur/vochtigheidswisselingen blootsteld zal het niet meer veel werken, nee. Als je dat wel doet...tja. het is en blijft hout!