PDA

View Full Version : gitaarforum tutorials



Ibanez RuleZ
6 juni 2006, 16:51
er zijn heel veel topics geweest over het maken van verschillende gitaren: van acoustische gitaren tot strats, gitaren met set neck en neck trough (die weet ik niet eens zeker de laatste).

is het misschien een idee om deze kennis te bundelen en verschillende tutorials te maken? dat kan op makro (hele gitaren van verschillende soorten), en op micro niveau (fretwerk, routing, bindings, lakken etc). Volgens mij zouden we een heel aardig setje aan handleidingen kunnen maken.

mods en bouwers: misschien een idee om krachten te bundelen en ipv een FAQ zoiets neer te zetten?

Harrald

Dirk W
6 juni 2006, 17:34
ja of er juist een faq van maken? Dat lijkt me een stuk makkelijker. Waar wou je anders deze dingen neerzetten? Ik denk niet dat gitaarnet zomaar wat ruimte vrijgeeft. En om het nou bij een van ons op de site te zetten lijkt me ook een beetje raar. Tis tenslotte van veel mensen.

Maar ik vind wel dat er op het moment een overmaat aan faq's is. Eentje meer zou ik niet echt voor zijn. Eerder dat sommigen vervangen worden in een soort super faq. Van de bouwermeeting zijn er geloof 2 al niet meer actief.

Het zou misschien een goed idee zijn om de 3 zelfbouw faqs te vervangen met één superfaq?

Het lijkt me vooral handig dit op micro en macro (meso?) niveau te doen. Daarmee bedoel ik dat er eerst uitgelegd wordt wat er allemaal gebeuren moet voordat je een werkende gitaar hebt (en natuurlijk nog wat andere veel gevraagde vragen zoals wat het kost, waar je het kunt kopen, boeken, gereedschap, etc).
En daarnaast zou er uitgelegd kunnen worden hoe je die taken allemaal kan doen (Dan is het interessant voor iedereen. Iedereen doet alles weer anders).

Ik krijg nu helemaal een beeld van hoe het kan worden :P.

Maar het is allemaal nog best wat gedoe om te maken denk ik. Het lijkt me het handigst als een ervaren bouwer een beetje de eerste bouwmanier uitlegd, zo heb je een mooie basis.

Maar ik ga waarschijnlijk een beetje te ver vooruit. Het lijkt mij wel een goed idee.

Dirk

Reigor
6 juni 2006, 18:18
Goed idee, alleen ik denk dat er niet één manier is om een gitaar te maken. Verschillende bouwers doen het op verschillende manieren, en ik denk dat daar het probleem ligt. Want, wie bepaald wat het beste werkt?

Javaca
6 juni 2006, 18:39
Hoi allemaal,
Goede ideeën allemaal hier.
Die overmaat aan Faq's was ik al van plan iets aan te doen. Helaas heb ik hier weinig tijd voor.
In het modforum heb ik eens voorgesteld om zelfbouw te splitsen zoals dat bij Overige instrumenten gedaan is. Dan een apart stuk voor de lopende projecten, en voor de vragen. Helaas heb ik hier geen respons op gekregen.

Grtz,
Jan

Ibanez RuleZ
6 juni 2006, 19:16
Goed idee, alleen ik denk dat er niet één manier is om een gitaar te maken. Verschillende bouwers doen het op verschillende manieren, en ik denk dat daar het probleem ligt. Want, wie bepaald wat het beste werkt?

dat is zeker waar, daar zou dan aandacht aan moeten worden besteed en ruimte voor moeten worden ingeruimt. stel dat je gewoon een thread met posts van 1 proces met daaronder een andere post met fotos van een ander proces etc.

Harrald

Dirk W
6 juni 2006, 20:33
Dan krijg je volgens mij veel herhalingen, veel mensen doen veel dingen hetzelfde.

Dridon
6 juni 2006, 21:47
Ik zou zeker wel intresse hebben in een goede tutorial. Desnoods met wat video materiaal, over stukken die lastig zijn uit te leggen met fotos.

En het lijkt me dat gitaarnet daarvoor wel ruimte wil vrij maken.

no 1 hops
7 juni 2006, 05:23
had ook al en topic om handleidingen te plaatsen als pdf.
leg een handleiding voor aan een stel forummers die dit beoordelen en plaats dit voor download.
hoevaak kom je niet een oude topic tegen waar de foto's verdwenen zijn.
maak je handleiding in openoffice en exporteer hem dan naar pdf.
heb ik met shielden met tape gedaan, maar als die op mijn computer staat heeft niemand daar wat aan.

Mattia
7 juni 2006, 08:09
Ik zou het houden op process pics/een draad, een bouw, een persoon. Anders wordt het snel onoverzichtelijk, je raakt de draad van het verhaal kwijt, en ook de vragen tussendoor werpen licht op hoe iets is gedaan.

Een tutorial of FAQ over gitaarbouw? Comprehensief? Dat heet een boek, en daar zijn er al verschillende van. Je zou een aantal bijzonder goed gedocumenteerde threads kunnen pinnen, wellicht wat opschonen, maar verder....voor PDF voel ik persoonlijk niks, voor m'n eigen plaatjes/etc., dus dat zal iig niet gebeuren ;-)

Dirk W
7 juni 2006, 19:35
Ja idd. Een goede al omvattende tutorial over gitaarbouw met alles wat hier gezegd en gepost is kan eigenlijk alleen in html oid.
Een boek is idd wel grappig dat je dat zegt. Want eigenlijk staat alles al in zon boek. Er zijn maar een paar technieken die hier gebruikt zijn die ik niet elders gezien heb (bijvoorbeeld die zelfgemaakte diktebank of drumsander).
Het voordeel van het online zetten is dat het voor iedereen veel makkelijker toegankelijk is en dat het gratis is. Daarom is de drempel minder groot om te beginnen aan het lezen en kan men alsnog daarna een boek kopen.
Maarja voor overzichtelijkheid zou het eigenlijk een site achtig iets moeten zijn denk ik. Anders heeft het niet veel meer zin dan de gewone bouwprojectjes die hier al staan.

Mattia
7 juni 2006, 20:05
Ja idd. Een goede al omvattende tutorial over gitaarbouw met alles wat hier gezegd en gepost is kan eigenlijk alleen in html oid.
Een boek is idd wel grappig dat je dat zegt. Want eigenlijk staat alles al in zon boek. Er zijn maar een paar technieken die hier gebruikt zijn die ik niet elders gezien heb (bijvoorbeeld die zelfgemaakte diktebank of drumsander).
Het voordeel van het online zetten is dat het voor iedereen veel makkelijker toegankelijk is en dat het gratis is. Daarom is de drempel minder groot om te beginnen aan het lezen en kan men alsnog daarna een boek kopen.
Maarja voor overzichtelijkheid zou het eigenlijk een site achtig iets moeten zijn denk ik. Anders heeft het niet veel meer zin dan de gewone bouwprojectjes die hier al staan.

P'cies.

Dit is een discussieforum, en veel vragen worden al beantwoord. Ik ben bezig om voor m'n eigen site op termijn een aantal tutorials te maken, maar dan nog gaat het om inzicht geven in mijn manier van dingen doen, en niet zozeer over een totaalbeeld geven van de constructie van een gitaar tot in de kleinste details.

Mattia