PDA

View Full Version : Akoestische of Semi-Akoestische gitaar



motion
6 juni 2006, 14:49
Hallo,

Ik wil binnenkort gitaar gaan spelen, maar ik kom er niet uit of dit een Akoestische of een Semi-Akoestische gitaar moet zijn. Ik wil graag het warme, mooie, klassieke geluid houden van de Akoestische gitaar, maar daarnaast wil ik ook een ruime keuze houden tussen hoe de gitaar nog kan klinken. Dus mijn vraag, krijg je met een Semi-Akoustische gitaar hetzelfde geluid als een Akoustische gitaar? En weten jullie waar je op internet audiofragmenten kan beluisteren van verschillende gitaren?

Bedankt

chris c
6 juni 2006, 15:52
Een semi-akoestische is een archtop, een "jazz"-gitaar met van die f-gaten. Geeft een heel ander geluid dan een akoestische, echt niet te vergelijken. Maar misschien bedoel je een elektro-akoestische, een gewone akoestische met ingebouwd element ? Geeft hetzelfde geluid, behalve dat je ook nog uitversterkt kunt spelen.

motion
6 juni 2006, 17:30
Nou ik dacht dus 2 vliegen in 1 te slaan door een Semi-Akoustische gitaar te kopen. Zodoende heb ik dan en het klassieke Akoustische geluid en de mogelijkheid tot versterken/ander gitaar geluid. Maar dat kan dus niet? Voor het klassieke Akoustische geluid moet ik echt een normale Akoustische gitaar kopen?

Reigor
6 juni 2006, 18:16
Nou ik dacht dus 2 vliegen in 1 te slaan door een Semi-Akoustische gitaar te kopen. Zodoende heb ik dan en het klassieke Akoustische geluid en de mogelijkheid tot versterken/ander gitaar geluid. Maar dat kan dus niet? Voor het klassieke Akoustische geluid moet ik echt een normale Akoustische gitaar kopen?
Dat kan wel, echter zo'n gitaar wordt geen semi-akoestische gitaar genoemd, maar een electro-akoestische. Een semi-akoestische is een "jazz" gitaar.
En het geluid blijft vrijwel hetzelfde als er een element inzit. Ga gewoon een paar akoestische en electro-akoestische gitaren proberen bij je gitaarboer.

Luca P
6 juni 2006, 18:46
Juist:


Semi acoustisch:
http://www.mikedemicco.com/images/instruments/gibson_es335-rot45.jpg



Electrisch-acoustische (een hele bek vol of anders EA):
http://www.gear4music.com/pimages/005w.jpg

motion
6 juni 2006, 19:44
Dat wilde ik even weten, bedankt!

jpb
6 juni 2006, 21:28
Een semi-akoestische is een archtop, een "jazz"-gitaar met van die f-gaten.
Onzin. Een archtop is ook een volledig akoustische gitaar, gewoon met een sparren bovenblad. De ES-335, die is semi-akoustisch met z'n houtblok onder de top.

449
6 juni 2006, 21:40
Onzin. Een archtop is ook een volledig akoustische gitaar, gewoon met een sparren bovenblad. De ES-335, die is semi-akoustisch met z'n houtblok onder de top.

De meeste archtops klinken onversterkt niet zo goed als een akoestiche gitaar.
Ik speel zelf op een Ibanez GB10, klinkt onversterkt toch heel anders dan versterkt. Met name het laag mis je dan behoorlijk.

chris c
7 juni 2006, 10:07
Een archtop kan inderdaad volledig acoustisch zijn, maar met een semi-acoustische wordt toch doorgaans een archtop met magnetische elementen bedoeld, met of zonder houtblok.
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-acoustic

jpb
7 juni 2006, 15:12
Een archtop kan inderdaad volledig acoustisch zijn, maar met een semi-acoustische wordt toch doorgaans een archtop met magnetische elementen bedoeld, met of zonder houtblok.
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Semi-acoustic
Semi-akoustisch (of semi-solid) betekent alleen dat de klankkast niet geheel hol is, zoals bij de ES-335 familie. Een "jazzgitaar" met multiplex top en ingebouwde elementen is wel gewoon volledig akoustisch, ook al de gitaar onversterkt niet goed te gebruiken. Zelfs de thin-lines zijn akoustisch (aangeduid als "thin-line acoustic)". Om bij de echte jazzgitaren te blijven; er wordt dus onderscheid gemaakt tussen acoustic archtops (b.v. L-5) en de electric archtops (b.v. ES-175).
De terminologie is idd niet altijd even gemakkelijk.

chris c
7 juni 2006, 15:19
Zo zit dat dus... heb weer iets bijgeleerd :)

Luca P
7 juni 2006, 21:22
acoustic archtops (b.v. L-5) en de electric archtops (b.v. ES-175).


:stop:
Ha, de L5 is een carved top!
Hand gestoken bovenblad.(Massief)
De ES175 is in een mal geperst.(Triplex)