PDA

View Full Version : Modellen en prijsklasse



Rewind
6 juni 2006, 13:56
Nieuwe gitaar gekocht! Foto's op pagina 3



Hallo allemaal,

in het electrisch gitaren forum gedeelte is er een sticky met verschillende prijsklasses welke gitaren aan te raden zijn. Is dit misschien ook verstandig voor het akoestisch gitaarforum?
Ik kan me voorstellen dat hier namelijk ook veel mensen komen die opzoek zijn naar hun eerste gitaar.

Dan even wat over mij. Ik ben na een jaar of 2 electrisch gitaarspelen op gitaarles gegaan. Dit bevalt mij tot nu toe erg goed en ik merk ook dat ik beter wordt. Ook merk ik dat ik wat meer rustige muziek ben gaan spelen als je het vergelijkt met de wat hardere rock en punk die ik eerst speelde.
Omdat ik nu wat rustiger speel leek het mij leuk om ook akoestisch te spelen, ook omdat ik nu nummers die van nature akoestisch gespeeld zijn op mijn electrische speel.
Vandaar ook mijn vraag over die prijsklasses. Ik vind het zelf namelijk vervelend om aan te komen met de vraag ,,welke gitaren zijn aan te raden?"
Nu wil ik er niet te veel aan uitgeven omdat ik vooral bij electrisch gitaar zal blijven en ook aan het sparen ben voor een nieuwe electrische. Ik ben nu benieuwd vanaf welke prijs ik een beetje naar gitaren kan gaan kijken. Gitaren voor minder dan 199 euro vallen voor mij meteen al af omdat dit niet echt geloofwaardig op mij overkomt. Wat zou wel een goede vanaf prijs zijn om naar te kijken?

Nog een vraag waarmee ik zat en nu meteen wel kan stellen is. Ik zie soms dingen over verschillende modellen, dReathnought (sorry indien fout gespeld), jumbo, grand concert ofzo etc. Het lijkt mij dat dit met de grootte van de klankkast te maken heeft, maar zouden jullie me misschien wat meer duidelijkheid kunnen geven over welke modellen er bestaan en wat de verschillen zijn.

De gitaren waar ik naar zal gaan kijken hoeven niet persee electro-akoestisch te zijn, hoewel veel van de gitaren die ik in foldertjes zie staan dat wel zijn. Ook moet hij staalsnarig zijn en met een niet te dikke hals. De akoestische waar ik tot nu toe op gespeeld heb (bij vrienden enzo) waren goedkope nylonsnarigen met een boomstamhals.
Ik heb ooit één keer op een hele mooie akoestische Ibanez gespeeld die ik heel lekker vond spelen, volgens die jongen was dat model ontworpen door een electrisch gitarist. Ik kan die gitaar alleen niet meer vinden op die site. Hij had in ieder geval geen rond maar meer ovaal klankgat. Ik heb die jongen al gesmst, maar volgens mij heeft hij een ander nummer, ik spreek 'm ook niet meer.

Ik hoop dat jullie mij enigzins wat helderheid kunnen verschaffen.

Groeten, Erwin

Herman
6 juni 2006, 14:01
Het idee voor de stickkies ben ik het in ieder geval mee eens :) Zat er zelf laatst ook over te denken. Dus is dit een ideetje mods? :)

gertdm
6 juni 2006, 14:40
Als ik je zo lees zou ik zeggen...zoek n ( eventueel tweedehandse) Furch , Seagull of Ayers.....klasse gitaren voor t geld....en veel keuze in modellen...

Harald
6 juni 2006, 14:55
Nog een vraag waarmee ik zat en nu meteen wel kan stellen is. Ik zie soms dingen over verschillende modellen, deathnought (sorry indien fout gespeld),

Deathnought is wel een erg creatieve vergipsing :D Dreadnought dus, naar het beroemde vlaggeschip (onder gitaristen dan ;) )

Maar die sticky is inderdaad wel een goed idee, blijft terugkomen, de "welke gitaar" vraag.

Don Capo
6 juni 2006, 15:22
Sticky zou heeeeel fijn zijn. Krijgen we niet zes keer per week dezelfde vragen. Waar de nieuwkomers niks aan kunnen doen natuurlijk. Waar zijn de Mods in dit Topic? Ligt het aan mij of zijn Br@mbo an Erik al heel lang niet meer actief?

chris c
6 juni 2006, 15:36
Die verschillende modellen hebben inderdaad met de grootte van de klankkast te maken. De algemene regel is dat een grotere klankkast meer bas en volume produceert dan een kleinere. Er spelen echter nog andere factoren mee zoals de constructie en de houtsoorten zodat een kleinere gitaar toch luider en/of zwaarder kan klinken dan een grote.
Enkele populaire modellen van groot naar klein :
Jumbo (bv. Gibson J-200) - dreadnought (Martin D-28 ) - grand auditorium (Taylor 314) - auditorium/OM/OOO (Martin 000-28 ) - concert/00 (Taylor 312).

Tho
6 juni 2006, 17:33
Wel een vette naam voor een superstrakke metalgitaar.. Deathnought :P

Harald
6 juni 2006, 20:53
Lijkt me wel wat, een flattop met een floyd rose :D Heb je gelijk een veergalm erin...

Rewind
7 juni 2006, 20:59
Bablefish vertaling Engels-Nederlands: death nought = Het onbelangrijk van de dood :)

Rewind
7 juni 2006, 21:05
Ok, ik weet nu dat ik onder andere even moet gaan kijken naar gitaren van Furch, Seagull en Ayers. Deze zullen wel te vinden zijn in winkels omgeving den haag en rotterdam toch? Vanaf welke prijs moet ik dan een beetje gaan kijken voor een kwalitatief redelijk nette gitaar? Nieuwprijs dan.

Cris, bedankt voor de uitleg. Ik hoef niet erg veel laag in m'n geluid, ik hou wel van een mooi helder geluid maar toch wel wat definitie in het laag. Dan moet ik dus een beetje gaan kijken naar een Grand Auditorium? (Afhankelijk van de houtsoorten)
Toch denk ik dat de grootte van de klankkast ook wel de bespeelbaarheid beinvloed, zeker omdat ik heb leren spelen op electrisch, of wen je hier snel aan?

Tho
7 juni 2006, 21:39
De grootte van de klankkast heeft zeker invloed. En ja wat prijs betreft..
Je hebt solid gitaren en niet-solid gitaren. Een solid gitaar geeft een mooier, warmer geluid, want die zijn uit één stuk hout vervaardigd (gespiegeld). Dat hoeft niet zo gek veel te kosten maar t is zeker een stuk duurder!
(De dreadnoughtgitaar dankt zijn naam trouwens aan een Engels slagschip!;))

Rewind
7 juni 2006, 21:50
Ik ben even aan het rondkijken op sites van o.a. seagull enzo maar ik zie dat ze er bij veel modellen nieteens de 'maat' bijzetten. Wat hebben die seagull gitaren trouwens een lelijke headstock zeg!
Ik zie dat er nog meer merken naast seagull (Simon&Patrick, Art&Lutherie, Norman en LaPatrie) uit de Godin stal (electrisch ook hele mooie gitaren!! (ben ook aan het sparen voor een lg sign.) komen. Zijn deze van vergelijkbare kwaliteit?
Ik zag oa in de feedbackkrant ook veel merken als Dean, Yamaha enzo staan. Is het verstandig hier niet naar te kijken? En merken als Cort, Crafter etc?
En vanaf welke prijsklasse dan beetje gaan kijken? (solid top of niet moet ik nog gaan testen voor de klank)

chris c
7 juni 2006, 22:29
Ik zag oa in de feedbackkrant ook veel merken als Dean, Yamaha enzo staan. Is het verstandig hier niet naar te kijken?
Neen, dat is niet verstandig ! ;) Overal naar kijken, en vooral zelf in winkels proberen. Wat een ander niet goed vindt, kan jouw wel aanspreken...
Over die Godin gitaren : Seagull en Simon & Patrick zijn van dezelfde kwaliteit, de A&L en Norman wat minder en goedkoper. Goede all-round gitaren (goede balans, beetje mellow), maar zo zijn er nog andere... tweedehands is zeker een optie : betere kwaliteit voor dezelfde prijs... ik zou dan ook naar Larrivée kijken (helder, goede definitie), een 01 als je ze vindt maar zo blijven we lang bezig :) Hoe zit dat met die sticky trouwens ??

Tho
7 juni 2006, 22:30
Elk merk heeft wel wat goeie gitaren (op een paar na dan), maar uiteindelijk gaat het om wat jij lekker vind spelen, dus ga gewoon een keer naar een zaak en test er gewoon een paar!

SGS
7 juni 2006, 22:45
Och ja, een echt slechte gitaar wordt eigenlijk ook niet meer gemaakt... Komen allemaal uit enkele chinese fabrieken...

De Chinezen maken tegenwoordig tof spul:

enkele yamaha's
Cort
Tanglewood
Baton Rouge (pas een Taylor-achtig model vastgehad, zeer propere gitaar. 610 euro voor een volledig massieve gitaar... Amerikaan betaal je bijna het dubbel voor een instapmodel...)
Ayers
...

Rewind
7 juni 2006, 23:07
Hmm, er zijn dus veel merken die wel goede modellen hebben... maar ook in de wat lagere prijsklasse?? ( ik wil nummers horen :) ) Ik ga sowieso nog testen, maar zijn er dan merken die echt af te raden zijn bij een wat lager buget?

Dridon
7 juni 2006, 23:52
Hmm, er zijn dus veel merken die wel goede modellen hebben... maar ook in de wat lagere prijsklasse?? ( ik wil nummers horen :) ) Ik ga sowieso nog testen, maar zijn er dan merken die echt af te raden zijn bij een wat lager buget?

Op het forum hoor ik de hele tijd verhalen over richwood en stagg, dat ze zuigen, heb er zelf totaal geen ervaring mee, en laat mijn mening dan ook hierbuiten :).

Rewind
7 juni 2006, 23:55
Haha, neeee geen stagg, dat zal je mij echt niet gauw zien spelen. Of het moet letterlijk een kampvuurgitaar worden :)

kornelius
8 juni 2006, 09:26
keiper zet gitaren voor zulke dumpprijzen op de markt (ebay) dat ik me niet voor kan stellen dat ze in orde zijn, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. ervaring, anyone?

Rewind
9 juni 2006, 00:30
Nouja, te goedkoop valt bij mij meteen al door de mand hoor. Maar ik wil gewoon weten wat een beetje de grens is. Ik zat zelf zo tussen de 200 en 300 te kijken nieuwprijs. Is daar wat voor te vinden of kan ik beter doorsparen???

SGS
10 juni 2006, 13:40
kijk eens naar Tanglewood...

Rewind
10 juni 2006, 22:34
Ik ben inderdaad al wat tanglewood gitaren tegen gekomen. Zijn deze het proberen waard??

kornelius
11 juni 2006, 13:10
JA zeker doen, vooral de all-solid modellen.

Rewind
12 juni 2006, 13:51
http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/stockDetails.asp?cID=425&sID=1733

deze spreekt me eigenlijk wel aan. Ik zou 'm met een cutaway wel mooier/handiger vinden, maar hij ziet er interessant uit.
Deze week ben ik redelijk wat vrij, dus kijken of ik wat kan gaan testen.
Ik ben ook wat crafters tegen gekomen, ook ok?

oh, prijs in ponden. Valt dan toch nog wat hoger uit in euro... wordt misschien toch iets te hoog, effe kijken hoe duur zoiets in nederland is

Rewind
27 juli 2006, 13:47
JAAA, gister eindelijk een akoestische gitaar gekocht!!
Uit eindelijk is mijn keus gevallen op de Ibanez EW20A SE NT.
Het hout, je houd ervan of niet, ik twijfelde er in het begin beetje over maar vind het toch wel mooi. Maar deze speelde en klonk gewoon het beste.
Het 'm gehaald bij feedback rotterdam. Ik heb daar van alles geprobeerd, Ibanez, Fender, Dean, Tanglewood, Yamaha etc.
Ik vond de Ibanezzen gewoon het best spelen. Hierna twijfelde ik nog tussen 3 ibanezzen, deze en 2 met een wat conventionelere look (ew en ag ofzo?:S) Dit was wel de duurste, maar ik vond 'm gewoon het lekkerst klinken, mooi open, niet teveel laag.
De maat wordt op de site van Ibanez vergeleken met een 'Full sized dreadnought' en in de gitarist met een 'middelgrote jumbo'. In gitarist stond er een test van deze gitaar en daar waren ze er niet echt over te spreken, maar ik vind 'm heerlijk.
Hij heeft geen solid top, sterker, hij is helemaal van gelamineerd hout, desondanks vind ik 'm toch lekker warm klinken, maar niet te vol.
Ik ben iig een happy camper. :)


Ohja, natuurlijk foto's (vanochtend na de regenbui gemaakt):

http://img143.imageshack.us/img143/1773/ibanezew20asent003rz9.th.jpg (http://img143.imageshack.us/my.php?image=ibanezew20asent003rz9.jpg)



http://img136.imageshack.us/img136/7377/ibanezew20asent007zl4.th.jpg (http://img136.imageshack.us/my.php?image=ibanezew20asent007zl4.jpg)

http://img223.imageshack.us/img223/1162/ibanezew20asent008lg3.th.jpg (http://img223.imageshack.us/my.php?image=ibanezew20asent008lg3.jpg)

(de rest in volgende post)

hendrix2
27 juli 2006, 13:55
dat is nog eens een gitaar!
serieuse GAS aanval hier!!!
proficiat rewind!
en heel erg veel plezier ermee. (dat zal niet moeilijk zijn met zo'n ding!!!)

Don Capo
27 juli 2006, 14:16
Mooi ding man. Ben ook echt benieuwd hoe ze speelt.. Geluidsfragmentje?

Rewind
27 juli 2006, 14:21
haha, maar zo makkelijk komen jullie niet van me af! :)

hier de foto's die ik vanochtend heb geschoten:

http://img136.imageshack.us/slideshow/player.php?id=img136/1293/1154000894x3t.smil


Ik heb 'm versterkt eigenlijk nog niet geprobeerd, is ook niet mijn hoofdzorg, misschien ooit als we eens wat akoestisch doen met de band. Gitarist was iig lovender over het versterkte geluid. Ook leuk is dat er een jack èn gebalanceerde XLR uitgang op zit :)

hendrix2
27 juli 2006, 14:36
haha, maar zo makkelijk komen jullie niet van me af! :)

hier de foto's die ik vanochtend heb geschoten:

http://img136.imageshack.us/slideshow/player.php?id=img136/1293/1154000894x3t.smil


Ik heb 'm versterkt eigenlijk nog niet geprobeerd, is ook niet mijn hoofdzorg, misschien ooit als we eens wat akoestisch doen met de band. Gitarist was iig lovender over het versterkte geluid. Ook leuk is dat er een jack èn gebalanceerde XLR uitgang op zit :)
nogmaals...woow, da's echt een van de mooiste akoestische die ik ooit gezien heb! Ik ben zelf al een tijdje aan het uitkijken naar een nieuwe akoestische, en ga deze zeker ook eens uitproberen!!!
ongelooflijk mooie afwerking!

Rewind
27 juli 2006, 14:40
Hij is er ook in notenhout ;) vond ik wel erg mooi, maar hadden ze niet staan.
Ik kan slechts 1 foutje ontdekken, maar dat zit volgens mij in het hout en is echt op het onderste hoekje van de headstock een klein donker plekje. Voor de rest is ie bijna perfect!

Don Capo
27 juli 2006, 14:43
Zet hem maar even in een van de sticky's dan. Weten we ook gelijk wat ie kost!

Rewind
27 juli 2006, 14:47
Ohja, die zijn er nu ook gekomen!
Wat leuk dat er toch wat met dit idee gedaan is :)
Ik heb 299 betaald voor de gitaar en kreeg nog korting op een tas erbij (Tribal planet, stevig als een koffer maar handelbaar als een tas :P weet niet welke het is, normaal was hij 49 volgens mij)

Don Capo
27 juli 2006, 14:57
Het probleem met het uitblijven van die sticky's liep al wat langer. Er waren een paar Mods die hier nooit meer kwamen en zodoende was het niet mogelijk. Nu weer wel dus :D

Maar das niet veel geld voor zo'n gitaartje. Hij ziet er in ieder geval super uit. Ik zou niet weten of het goed speelt maar dan vertrouwen we wel op jou.

Rewind
27 juli 2006, 15:17
Nouja, het is persoonlijk natuurlijk, maar de halzen van de Ibanezzen lagen mij gewoon het best, niet te dik enzo. Hij heeft smalle frets en schijnt een normaal c-profiel te hebben.

Misschien neem ik 'm wel mee naar de meeting. Jij kwam ook toch?

Don Capo
27 juli 2006, 15:28
Jazeker kom ik ook! Neem hem maar mee, ben benieuwd!

Rewind
27 juli 2006, 15:38
kutzooi. ik zit lekker te spelen merk ik dat er iets tikt in m'n gitaar. Als ik 'm schud of tegen de achterkant klop hoor ik iets tikken in de klankkast. Wat kan dit zijn??? :( vind dit wel erg jammer en hoop dat ik er niet mee terug hoef.

Don Capo
27 juli 2006, 15:39
Zal wel een loshangend draadje van je voorversterkertje zijn of zo, ff de snaren er af en met je hand die klankkast in

Rewind
27 juli 2006, 15:41
zal niet schadelijk zijn als ik dit met stukje gaffer vasttape aan het hout toch? Of werkt dit het zelfde als bij drumvellen? :S

Don Capo
27 juli 2006, 15:48
Echt een sluitend antwoord kan ik je daar niet op geven, maar als je het vasttape'd dan het liefste aan het achter- of zij blad. Het voorblad is het meest onderhevig aan trilling

Rewind
27 juli 2006, 16:31
Het is het draadje wat van de voorversterker naar de output gaat, deze tikt tegen het blok onder de brug, waar het element inzit. het is het makkelijkst om deze een tapeje tegen dat blok te geven, dat is niet schadelijk toch?

Heb het draadje met een klein stukje gaffer tegen het blok getaped. Wel nichiban natuurlijk, dat klinkt veel beter dan ander tape!