PDA

View Full Version : fuzz pendaaltjes



EC
6 juni 2006, 12:45
hey,

speel over mijn pro junior thuis, maar kan hem niet op z`n hardst zetten i.v.m met buren, dus nou wil ik weten als ik de oefenruimte induik, of zo`n fuzz pedaaltje mooi gaat klinken i.p.v heel modderig...


ik zit te denken aan een fulltone 69 pedaaltje.. Ik vin hem wel mooi klinken, maar op een laag volume klinkt ie heel anders dan als je versterker op z`n hardst staat toch??

ik speel blues met een strat.... en wil me geluid lekker vet maken

grtz

robert-gitarist
6 juni 2006, 13:12
Speeddemon van het forum hier heeft ook fuzzpedalen te koop(bouwd ze zelf) en ik heb al veel verhalen gelezen etc waaruit blijkt dat het hele goeie pedalen zijn enzo...wellicht kun je eens kijken wat hij te bieden heeft?

DREAMMACHINE
6 juni 2006, 13:50
check m'n sig, een MJM germanium fuzz is eventueel ook een optie....

EC
6 juni 2006, 14:03
hij klinkt wel fucking vet die MJM germanium fuzz

interessander
6 juni 2006, 15:15
Hoe komt iedereen toch altijd bij het woord pendaal?

OT: of het modderig gaat klinken hangt er ondere andere vanaf of je er akkoorden of juist veel loopjes of solo's mee speelt, voor een vet geluid zou je ook een booster kunnen gebruiken en dan nog een fuzz voor de solo's.

EC
6 juni 2006, 15:22
ja, das waar, ga veel loopjes spelen, en een beetje slag soms,, als ik niet in de solo zit...

als de versterker op z`n hardst staat, dan krijg ie toch een iets cleanere sound dan als ie zacht staat ??

voorbeeld, als ik mijn Clapton pedaaltje op "layla" zet, dan op zacht volume dan klinkt ie niet echt, modderig enz, en als ik hem dan op een bepaalde stand harder zet, dan gaat ie cleaner klinken... < HEADROOM >????

klopt toch ??

is dit ook zo met een fuzz pedaaltje ??

grtzz

interessander
6 juni 2006, 15:33
Nou op een bepaald punt gaat je versterker niet meer harder clean versterken maar uit zichzelf oversturen en compressen, als je er dus een fuzz voor zet en de versterker te hard zet dan gaat deze zeker niet cleaner klinken.

Of dit met de 'headroom' van de versterker te maken heeft kan ik niet zeggen, de techneuten hier kunnen dat allemaal veel beter uitleggen.

Speeddemon
6 juni 2006, 18:07
ja, das waar, ga veel loopjes spelen, en een beetje slag soms,, als ik niet in de solo zit...

als de versterker op z`n hardst staat, dan krijg ie toch een iets cleanere sound dan als ie zacht staat ??

voorbeeld, als ik mijn Clapton pedaaltje op "layla" zet, dan op zacht volume dan klinkt ie niet echt, modderig enz, en als ik hem dan op een bepaalde stand harder zet, dan gaat ie cleaner klinken... < HEADROOM >????

klopt toch ??

is dit ook zo met een fuzz pedaaltje ??

grtzz
Fuzzpedalen hebben een volume knop, die kan je harder of zachter zetten, zonder dat dat nou echt afbreuk doet aan de sound.

De combinatie van bepaalde amps met bepaalde fuzzes werken wel beter of juist niet.

Het 'doffe' komt vooral voor bij de 'echte' Fuzz Faces; deze hebben 2 erg grote elco's erin zitten, die veel bas het fuzz-effect insturen en er daardoor een zompig/modderig geluid ontstaat.

Een beetje fatsoenlijke DIY-fuzz face heeft deze elco's aangepast, als je tenminste voor sound gaat, en iets minder voor 'circuit-correctheid'.

En als je een '69 overweegt, moet je me misschien maar over een maand PM'en. :cooler:

Einzeln
6 juni 2006, 18:32
Hoe komt iedereen toch altijd bij het woord pendaal?

OT: of het modderig gaat klinken hangt er ondere andere vanaf of je er akkoorden of juist veel loopjes of solo's mee speelt, voor een vet geluid zou je ook een booster kunnen gebruiken en dan nog een fuzz voor de solo's.

Ik vind pendaal net als rontonde veel interresander klinken.

Wat betekent OT?

interessander
6 juni 2006, 20:03
Dat was een poging tot 'on topic'
Maar hier op het forum wordt het waarschijnlik vooral als output transformer gezien ;)

Einzeln
6 juni 2006, 20:20
Dat was een poging tot 'on topic'
Maar hier op het forum wordt het waarschijnlik vooral als output transformer gezien ;)

DAt vermoedde ik, maar ik zie het vaak als off topic gebruikt, vandaar.