PDA

View Full Version : Buizen voor Marshall Silver Jubilee



Ethere
6 juni 2006, 09:03
Hallo,

Zijn El34's buizen de buizen bij uitstek voor een prettige scheur?
Dat is nl. wat ik zoek ;)

En zijn El34's een goede keuze voor een silver jubilee?

danku!

Chris Winsemius
6 juni 2006, 10:58
Hallo,

Zijn El34's buizen de buizen bij uitstek voor een prettige scheur?
Dat is nl. wat ik zoek ;)

En zijn El34's een goede keuze voor een silver jubilee?

danku!

Hoi

Bedoel je de Marshall Silver Jubilee?
In die amp wordt de scheur voornamelijk in de pre-amp gemaakt maar de EL34s zijn natuurlijk de typische eindbuizen voor die versterker, wel even laten biasen bij het vervangen. Met de voorversterkerbuizen kun je vrij makkelijk zelf even experimenteren door verschillende typen en merken ECC83, 12AX7 of 7025 te proberen.

Het is niet eenduidig te zeggen welke eindbuis het beste is voor scheur in het algemeen.

PeeVee
6 juni 2006, 11:14
Chris heeft een punt, bij zo'n Silver Jubilee zul je de scheur voornamelijk uit de preamp halen.

Het is wel zo dat EL34's wat eerder en geleidelijker beginnen te clippen wanneer je ze flink laat werken (gaat wel hard dan uiteraard) dan b.v. 6L6 eindbuizen. Vanaf dat moment van clippen gaan EL34's echter nog best een eind door in volume / power. Bij een typische versterker met een EL34 balans eindtrap zag ik op de scope bij 30W RMS (gemeten op een dummy) al wat clipping van de eindtrap maar trok nog nog lekker door tot bijna 60W. Bij 6L6'en zie je dat de sinus netjes rond blijft tot bijna maximaal vermogen (Wattje of 40 a 50), wanneer het begint te clippen dan komt er nog nauwelijks meer vermogen vanaf. Misschien is dat wat je bedoelt c.q. hebt gehoord? Voor dit effect zul je de versterker overigens al aardig (zo niet ziedend) hard moeten zetten :rockon:

Ethere
6 juni 2006, 16:25
hartelijk dank. Ik bestel een setje.



Het is wel zo dat EL34's wat eerder en geleidelijker beginnen te clippen wanneer je ze flink laat werken (gaat wel hard dan uiteraard) dan b.v. 6L6 eindbuizen. Vanaf dat moment van clippen gaan EL34's echter nog best een eind door in volume / power. Bij een typische versterker met een EL34 balans eindtrap zag ik op de scope bij 30W RMS (gemeten op een dummy) al wat clipping van de eindtrap maar trok nog nog lekker door tot bijna 60W. Bij 6L6'en zie je dat de sinus netjes rond blijft tot bijna maximaal vermogen (Wattje of 40 a 50), wanneer het begint te clippen dan komt er nog nauwelijks meer vermogen vanaf. Misschien is dat wat je bedoelt c.q. hebt gehoord

indd, dat bedoelde ik. Ik dacht alleen dat het eerder op zou treden :)



Met de voorversterkerbuizen kun je vrij makkelijk zelf even experimenteren door verschillende typen en merken ECC83, 12AX7 of 7025 te proberen.
Welke van deze buizen zorgen dan voor een prettige scheur? En moeten voorbuizen ook gebiassed worden?

duckman
6 juni 2006, 16:31
voorversterkerbuisje kun je gewoon uitproberen die hoef je niet te biasen.


Ikzelf vind in Marshall Svetlana's erg goed klinken.
En in een silver jubilee JJ's gehoord, klonk ook goed, iets warmer en donkerder qua klank.

EHX vond ik niet zo, iets te schel..

mazzel,
Arjan

ieme
6 juni 2006, 17:20
`wat is zo'n marshall silver jub. short chasis eigenlijk waard?

Scali
6 juni 2006, 17:23
Wat vind je een prettige scheur?
Ik hou zelf erg van die 'jaren 80' hi-gain sound, met veel harmonics enzo... Van Halen, Satriani, Vai... dat soort werk.
Ik haal dat uit m'n Marshall met Chinese 12AX7A buisjes (helder geluid, enorm veel gain, en worden totaal niet muddy... bijzonder aggressieve buisjes dus) en een treble-booster.

Ethere
7 juni 2006, 12:32
wat is zo'n marshall silver jub. short chasis eigenlijk waard?
gaan voor nogal verschillende prijzen weg...
Klein beetje wat de gek er voor geven wil (de zilveren zijn wel net wat meer waard dan de zwarte uitvoeringen)

Precieze prijzen? Geen idee. Maar combo vanaf zo'n 550 tot 800 lijkt me?
(in Amerika liggen ze wat hoger geloof ik)


Wat vind je een prettige scheur?
Tja. Moeilijk te zeggen :)
Beetje donker, lekkere grom vooral. Beetje een rasp erin.
Niet te weinig gain zodat het continu lijkt of het moeilijk speelt.


Als ik naar je soundclips luister:
veel meer in de richting van 'G9.2tt: Fool for yout loving' dan bijv. 'G9.2tt: Holy Wars' (man, die laatste dat geluid vind ik echt niks)
(complimenten trouwens voor sommige nummers!)

Scali
7 juni 2006, 12:50
Als ik naar je soundclips luister:
veel meer in de richting van 'G9.2tt: Fool for yout loving' dan bijv. 'G9.2tt: Holy Wars' (man, die laatste dat geluid vind ik echt niks)

Grappig genoeg zijn dat in principe dezelfde geluiden. Alleen de eq-instellingen zijn anders... en nog wat kleine aanpassingen. Maar zelfde ampmodel, booster, etc.
(Eerste is dus van Whitesnake/Vai, tweede is Megadeth).
Ik vind het eerste geluid ook het mooist. Dat is ongeveer het geluid dat mijn Marshall 6101 dus maakt met een treble booster en de Chinese buisjes. Deze opname is dus m'n Zoom G9.2tt met treble booster en een Marshall TSL model (en weinig gain).
Ik denk dat jouw amp dat ook wel gaat doen met een booster en Chinese buisjes. Of EHX 12AX7, die zitten er niet zo gek ver vanaf qua geluid. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de Chineesjes... gewoon net effe wat meer viezigheid en agressie.


(complimenten trouwens voor sommige nummers!)

Dank je

Ethere
14 juni 2006, 09:27
kleine bump, maar kwam toevallig dit tegen:


wat is zo'n marshall silver jub. short chasis eigenlijk waard?

http://cgi.ebay.com/MARSHALL-25-Anniversary-Silver-Jubilee-1x12-Slash-combo_W0QQitemZ7421978989QQihZ016QQcategoryZ38075Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

ik wist dat het in Amerika iets hoger lag, maar 1200 voor een flink gebruikte?

Helter Skelter
14 juni 2006, 09:49
dat is het bedrag wat de verkoper er minimaal voor moet hebben maar of hij het ook krijgt is een ander verhaal natuurlijk. Ik zie op marktplaats etc. ook wel eens vraagprijzen staan waarvan ik zeker weet dat het voor dat bedrag niet verkocht wordt.

Bij Feedback staat een hele mooie 1X12 Jubilee (zilver) te koop voor €799, trek daar een procentje of 20/25 BTW-en winstmarge vanaf en je hebt ongeveer de particuliere prijs.

Je kan bij dit soort items natuurlijk ook het geluk hebben dat er toevallig iemand is die op zoek is naar deze amp (zie het 4010 topic) dan is het idd een kwestie van wat de gek ervoor geeft :)

Veekeren
14 juni 2006, 10:40
Bij Feedback staat een hele mooie 1X12 Jubilee (zilver) te koop voor €799, trek daar een procentje of 20/25 BTW-en winstmarge vanaf en je hebt ongeveer de particuliere prijs.


Ik zag dat ie verkocht werd voor 750, maar dat ding leek wel compleet nieuw.

Les Paul
14 juni 2006, 20:55
kleine bump, maar kwam toevallig dit tegen:



http://cgi.ebay.com/MARSHALL-25-Anniversary-Silver-Jubilee-1x12-Slash-combo_W0QQitemZ7421978989QQihZ016QQcategoryZ38075Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

ik wist dat het in Amerika iets hoger lag, maar 1200 voor een flink gebruikte?

Ik heb ze weg zien gaan voor $1600
In NL is een prijs rond de 700-800 euro netjes voor een goed exemplaar. De SJ blijft wel een 1 trick pony, maar wel een hele lekkere!