PDA

View Full Version : Handwired Marshall



heavy-metal-thunder
6 juni 2006, 09:03
Waar kan ik meer info vinden over het al dan niet origineel zijn van jaren 70 Marshalls? Tot welk jaar werden ze ptp gemaakt? Ik dacht ergens tot begin jaren 70? Is er een prijsverschil tussen de ptp's en de printplaten versies?

groeten en bedankt

DaveItUp
6 juni 2006, 09:50
www.plexipalace.com

Tot ik meen 73 of 74 PTP, daarna printplaat.

Ja er is prijsverschil.

De printplaat versies klinken ook supergoed.

Chris Winsemius
6 juni 2006, 09:57
Rond '73 is men begonnen met printplaten, enkele uit '74 zijn ook nog zonder printplaat gemaakt.
Had laatst trouwens wat info gekregen over 'n zledzame eind jaren 60 Marshall pa-top die al 'n printplaat had (origineel).

De prijzen van de pre '74 Marshalls liggen hoger (en de spanningen ook :)), vergis je niet in de wat warmer klinkende eind jaren 70 modellen qua klank.

P-t-p is iets sneller te servicen/tweaken in zulke Marshalls maar zelfs 'n printplaat in zo'n amp hoeft voor de meeste techs geen probleem te zijn.

heavy-metal-thunder
6 juni 2006, 11:31
Bedankt voor de info.

en wat zijn de gangbare prijzen voor een ptp jmp 50 en 100 watt? Ervan uitgaande dat hij origineel en in goede staat is.

heavy-metal-thunder
6 juni 2006, 11:33
[QUOTE=Chris Winsemius

De prijzen van de pre '74 Marshalls liggen hoger (en de spanningen ook :)), vergis je niet in de wat warmer klinkende eind jaren 70 modellen qua klank.

[/QUOTE]

ben geen tech, wat geeft dat naar sound? duurzaamheid van lampen en transfo?

En verder, waar op letten bij aankoop?

jacky
6 juni 2006, 19:23
Ben zelf niet zon echte marshall man maar deze site is wel echt leuk voor de tech en evt aankomend bezitter van oude Marshalls

Check out :

http://marstran.com/

Van veel modellen ook het binnen werk ook handig als je wilt zien of de door jou fel begeerde amp origineel is incl trafo en andere relevante info SUPER

Succes

the sure thing
6 juni 2006, 21:24
In het verlengde van deze vraag: ik weet dat de JCM 800 series uit de jaren 80 komen (en allemaal een printplaat hebben :-)) maar... wanneer zijn ze begonnen met bouwen? Is dat echt in 1980 geweest? En ik heb een vriend die beweert dat z'n JCM800 uit 1990 komt. Kan dat nog, of is exacht in 1990 de JCM900 gebouwd en is de produktie van de JCM800 gestopt?

harrie-beton
6 juni 2006, 22:09
Google is mijn vriend

http://www.legendarytones.com/marshall2c.htm

Volgens een aantal sites gebouwd vanaf 1981 tot 1990.
Ik heb een Marshall JCM800 gehad type 2203 bj 1983.
Verkocht in 2004.

Chris Winsemius
6 juni 2006, 22:27
[QUOTE]

"De prijzen van de pre '74 Marshalls liggen hoger (en de spanningen ook ), vergis je niet in de wat warmer klinkende eind jaren 70 modellen qua klank."

ben geen tech, wat geeft dat naar sound? duurzaamheid van lampen en transfo?

En verder, waar op letten bij aankoop?[QUOTE]

Lagere spanning: meestal warmere sound.
Bij aankoop letten op:
brom, nieuwe buizen en elko's ("bekertjes" op het chassis en 2 op de printplaat, rechts dus ver van de inputs vandaan). Kraken v/d regelaars (duidt meetsal op lekkende condensatoren).
Sound.

jacky
6 juni 2006, 22:35
Hmmm heb een keer een jcm900 gehad (yep in mijn foute jaren) en die potmeters kraakten ook als jewelste was echt geen condensator die lekte

Kan dus ook gewoon de potmeter zijn vooral bij marshall .......

Chris Winsemius
6 juni 2006, 22:36
ja :) kan ook!

heavy-metal-thunder
7 juni 2006, 08:59
Thx guys! Gewapend met jullie info en 2 stel oren (gitaarmaat was erbij) ben ik op bezoek geweest bij een Marshall JMP50 van 1973.

Uiteindelijk bleek hij goed origineel te zijn en van 1971. Geen gekraak, geen gebrom, veel power, veel dynamiek, maar idd. het dikke, vette, warme was er mss niet helemaal. Alhoewel ik op het 2de kanaal een mooi, vol en warm clean hoorde. De dikke vette disto was wat zoeken, maar uiteindelijk vond ik mijn gedacht en heb hem gekocht.

De elco's zouden nog origineel zijn of minstens elco's zoals er origineel in zaten. Hoe weet ik of ze aan vervanging toe zijn?

gijsvandenberg
7 juni 2006, 09:06
allereerst gefeliciteerd! :gitarist:

nu ben ik ook in het bezit van een oude marshall bak, wel iets minder oud namelijk uit 1980. En vraag mij eigenlijk hetzelfde af. Hoe kan ik zien of horen of mijn elco's of filtercaps vervangen moeten worden? ik ben een rookie op het gebied van electronica en geef dat graag toe, dus als jullie een adres weten van iemand in de omgeving van eindhoven die hier verstand van heeft.. graag! Of is er iemand op het forum hier die een keer naar mn amp wil kijken. Natuurlijk gewoon tegen betaling. Hier geef ik namelijk liever mn geld aan uit dan aan een Amptech omdat de meeste mensen hier aangeven dat ze echt liefde hebben voor de apparatuur.

sorry heavymetal, ik wil niet je topic stelen. Dus mocht mijn reactie hierin ongepast zijn, gewoon negeren of verwijderen.

heavy-metal-thunder
7 juni 2006, 09:52
Franc, die ook op dit forum zit, heeft wel wat Marshall-kennis

http://www.vernetamps.com/

en ja, er zijn nog wel wat marshalltechs hier.

Chris Winsemius
7 juni 2006, 10:03
Thx guys! Gewapend met jullie info en 2 stel oren (gitaarmaat was erbij) ben ik op bezoek geweest bij een Marshall JMP50 van 1973.

Uiteindelijk bleek hij goed origineel te zijn en van 1971. Geen gekraak, geen gebrom, veel power, veel dynamiek, maar idd. het dikke, vette, warme was er mss niet helemaal. Alhoewel ik op het 2de kanaal een mooi, vol en warm clean hoorde. De dikke vette disto was wat zoeken, maar uiteindelijk vond ik mijn gedacht en heb hem gekocht.

De elco's zouden nog origineel zijn of minstens elco's zoals er origineel in zaten. Hoe weet ik of ze aan vervanging toe zijn?

Het warmere zit in pre '69 modellen. Je kan de ingangen ook patchen zodat je het brighte kanaal met het warme kanaal kunt mixen; veel gebruikte truuk.

Op het forum bij Franc zitten inderdaad veel Marshall-fanaten.

Elko's: als je wat bol ziet staan is het wel tijd om ze te vervangen. Qua elko's heb je +/- 2 kampen:
- alléén vervangen als ze kapot zijn
- vervangen na +/- 10 jaar

edit: spelfoudt :)

heavy-metal-thunder
7 juni 2006, 10:05
http://putfile.com/pic.php?pic=6/15703563995.jpg&s=f5


als het goed gaat, staat er nu een foto. Cross your fingers.

Chris Winsemius
7 juni 2006, 10:09
http://putfile.com/pic.php?pic=6/15703563995.jpg&s=f5


als het goed gaat, staat er nu een foto. Cross your fingers.

PRACHTIG!!!

Speel ze,

1959SLP
7 juni 2006, 10:14
mooi mooi mooi mooi mooi MOOI MOOI MOOI MOOI!!! Congratz! Gwoon ff door Chris of Franc laten checken en u hebt een juweeltje.

p.s. bij Chris wel eerst ff een nummertje trekken :D

heavy-metal-thunder
7 juni 2006, 10:26
Mijn gitaarmakker, die aardig wat van Marshalls kent, was erbij en hij vond het wel vreemd dat het de originele elco's waren, maar dat niets erop wees dat ze aan vervanging toe zijn. Niet gebombeerd noch iets met de sound...

Live ziet hij er alvast mooier uit.

Ik heb ooit een 1987 uit 1976 gehad en het lijkt me alsof die groter was. Optisch bedrog???

heavy-metal-thunder
7 juni 2006, 10:33
Live ziet hij er alvast mooier uit. En het heeft toch iets hoor, zo'n ouwe Marshall. Maar hij is wel gekocht om mee te rocken!

Nu nog een cabje. Suggesties welkom. IK moet, wegens praktische overwegingen, het met een 2*12 stellen. Ik speel classic rock, maar ook wat softere poprockstuff, eens funky-achtig (ja, dat klinkt ook lekker op de Marshall!), maar ook nieuwere dingen als qotsa, Peppers... Onze band bestaat uit bas, drum, zang en ik als gitarist, dus écht luid moet ie niet.

Chris Winsemius
7 juni 2006, 10:35
Mijn gitaarmakker, die aardig wat van Marshalls kent, was erbij en hij vond het wel vreemd dat het de originele elco's waren, maar dat niets erop wees dat ze aan vervanging toe zijn. Niet gebombeerd noch iets met de sound...

Live ziet hij er alvast mooier uit.

Ik heb ooit een 1987 uit 1976 gehad en het lijkt me alsof die groter was. Optisch bedrog???

Dit is 'n small-box als die andere veel groter was (ben nog met de koffie bezig :)). De 50 Watters werden tot 'n bepaald moment in kleinere behuizing gemaakt, daarna in dezelfde kasten als de 100 Watters.

DaveItUp
7 juni 2006, 10:42
Live ziet hij er alvast mooier uit. En het heeft toch iets hoor, zo'n ouwe Marshall. Maar hij is wel gekocht om mee te rocken!

Nu nog een cabje. Suggesties welkom. IK moet, wegens praktische overwegingen, het met een 2*12 stellen. Ik speel classic rock, maar ook wat softere poprockstuff, eens funky-achtig (ja, dat klinkt ook lekker op de Marshall!), maar ook nieuwere dingen als qotsa, Peppers... Onze band bestaat uit bas, drum, zang en ik als gitarist, dus écht luid moet ie niet.

Greenbacks! Ik wist niet wat ik hoorde toen ik m'n superlead, na eerst over andere cabs gespeeld te hebben, op m'n 70's 1935b(4x12) met blackbacks aansloot.

Wel lastig met wattages van speakers vs amp though.

jacky
7 juni 2006, 10:56
Ik zie maar een foto en het is alleen de buitenkant maar ......

Maak je nog fotos van de binnen kant ook graag ook even de trafos en de componenten.

Dan zien we tenminste wat

Succes

heavy-metal-thunder
7 juni 2006, 11:08
foto's wordt voor gezorgd. Maar de amp staat nog bij mn makker die alles nog eens goed gaat checken.

en een 2*12 cabje met greenbacks... vormt dat geen probleem met het vermogen?

jacky
7 juni 2006, 11:24
Hmmm 40 tot 50 W bij een frisse amp en die green backs zijn die dan oud of nieuw ????

Nieuw ken net
Oud kan ook maar op het randje

niels5150
7 juni 2006, 11:44
er moet toch iemand zijn die die ouwe PTP marshalls na kan bouwen voor een prikkie... weten jullie iemand?

DaveItUp
7 juni 2006, 13:14
Het kan goedkoper voor plexi clonen, maar als je gewoon een 70's ptp bak zoekt is t denk ik cheaper om gewoon the real deal te kopen.

heavy-metal-thunder
7 juni 2006, 14:01
vorige week stond er op ebay.de een sound city, volledig herwerkt naar plexi specs. 14 dagen money-back-warranty als hij niet zo zou klinken en bovendien 6 maand garantie op technische mankementen. Is maar 256 euro gegaan. Ik werd op het laatste nippertje overboden..SHIT...

Frits van Mourik
7 juni 2006, 14:09
allereerst gefeliciteerd! :gitarist:

nu ben ik ook in het bezit van een oude marshall bak, wel iets minder oud namelijk uit 1980. En vraag mij eigenlijk hetzelfde af. Hoe kan ik zien of horen of mijn elco's of filtercaps vervangen moeten worden? ik ben een rookie op het gebied van electronica en geef dat graag toe, dus als jullie een adres weten van iemand in de omgeving van eindhoven die hier verstand van heeft.. graag! Of is er iemand op het forum hier die een keer naar mn amp wil kijken. Natuurlijk gewoon tegen betaling. Hier geef ik namelijk liever mn geld aan uit dan aan een Amptech omdat de meeste mensen hier aangeven dat ze echt liefde hebben voor de apparatuur.



Het beste is, om de lekstroom van je elko's te meten.
Maar da's nogal gedoe voor 'n rookie en dat vroeg je ook niet,dus:
Horen:
Als je versterker erg bromt, kan dat veroorzaakt worden door oude elko's.
Zien:
De aansluitingen van je elko zitten op een rubber plaatje.
Als dit plaatje bol staat en/of er zit een bobbeltje op, dan duidt ook dat
meestal op vergevorderde ouderdom.

Ik zou graag 'es naar je amp kijken, maar ja, ik zit in Rotjeknor...

Succes,

Frits

1959SLP
7 juni 2006, 16:07
vorige week stond er op ebay.de een sound city, volledig herwerkt naar plexi specs. 14 dagen money-back-warranty als hij niet zo zou klinken en bovendien 6 maand garantie op technische mankementen. Is maar 256 euro gegaan. Ik werd op het laatste nippertje overboden..SHIT...

Weet je toevallig of dat met dezelfde Partidgetrafo`s is of hebben ze die ook vervangen?
Iemand enig idee hoeveel volt die Partridgetrafo`s van een L100 leveren?
Rond de 460V zou mooi zijn.

Chris Winsemius
7 juni 2006, 16:28
Weet je toevallig of dat met dezelfde Partidgetrafo`s is of hebben ze die ook vervangen?
Iemand enig idee hoeveel volt die Partridgetrafo`s van een L100 leveren?
Rond de 460V zou mooi zijn.

Hoi Ray!

Volgens het schema en de huidige netspanning schat ik het in op +/- 480 Volt B+.
Mitch is net happy de deur uitgegaan met z'n TweedyTwinChamp. Na het inbouwen v/e standby-switch de schakeling en de spanningen nog meer even genoteerd; 't wordt de basis v/e toekomstige productie-amp.

Hoe staat het met de aardbeienteelt?

Later,

1959SLP
7 juni 2006, 16:54
Hoi Ray!

Volgens het schema en de huidige netspanning schat ik het in op +/- 480 Volt B+.
Mitch is net happy de deur uitgegaan met z'n TweedyTwinChamp. Na het inbouwen v/e standby-switch de schakeling en de spanningen nog meer even genoteerd; 't wordt de basis v/e toekomstige productie-amp.

Hoe staat het met de aardbeienteelt?

Later,

+/- 480V? hmm interessant. Das wat voor de nabije toekomst. Ik mail je hier nog wel over.
Mitch: die gaat nu voior de 2e keer happy de deur uit en dat vind ik ook niet raar. TTC klinkt gewoon errug goed.
Aardbeienteelt: JOEKELS hangen er aan. Een goeie halve vuist dik zijn ze wel. Wat een beetje gedroogde koeiemest wel niet doet. Nog een paar daagjes zonneschijn en dan plukken.

Solidkick
7 juni 2006, 16:55
Hoi Ray!

TweedyTwinChamp. 't wordt de basis v/e toekomstige productie-amp.



Clipje gehoord. Klonk errug fijn.

Chris Winsemius
7 juni 2006, 17:24
Clipje gehoord. Klonk errug fijn.

Thanks!!! Mis die amp nu al maar Mitch is er volgens mij erg blij mee.

Plan hier is om 'n channelswitcher v/d TweedyTwinChamp en de StudioCage
(helaas [nog] geen samples.... wat ronder en langer clean dan de TTC, Zep als ie helemaal open staat)
te maken.

Na 'n paar dagen/avonden tekenen/rekenen/brainstormen op 'n proef-opzet/concept gekomen.....

Werktitel: Zeppo.
Hi en lo inputs
linkerkanaal: volume, tone regelaars en 'n bite-switch (meer sizzle en pinched harmonics) (StduioCage)
rechterkanaal: volume, tone en fat regelaars (TweedyTwinChamp)
Vermogen 12-20 Watt (maar verkijk je hier niet op!).
Combo, 1x12" (Celestion M20 Heritage of AlnicoGold).

Input/suggesties/etc. zijn van harte welkom.

heavy-metal-thunder
7 juni 2006, 17:46
Weet je toevallig of dat met dezelfde Partidgetrafo`s is of hebben ze die ook vervangen?
Iemand enig idee hoeveel volt die Partridgetrafo`s van een L100 leveren?
Rond de 460V zou mooi zijn.

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7622137170&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

het ging over de LC 130

Tristan
7 juni 2006, 23:46
Thanks!!! Mis die amp nu al maar Mitch is er volgens mij erg blij mee.

Plan hier is om 'n channelswitcher v/d TweedyTwinChamp en de StudioCage
(helaas [nog] geen samples.... wat ronder en langer clean dan de TTC, Zep als ie helemaal open staat)
te maken.

Na 'n paar dagen/avonden tekenen/rekenen/brainstormen op 'n proef-opzet/concept gekomen.....

Werktitel: Zeppo.
Hi en lo inputs
linkerkanaal: volume, tone regelaars en 'n bite-switch (meer sizzle en pinched harmonics) (StduioCage)
rechterkanaal: volume, tone en fat regelaars (TweedyTwinChamp)
Vermogen 12-20 Watt (maar verkijk je hier niet op!).
Combo, 1x12" (Celestion M20 Heritage of AlnicoGold).

Input/suggesties/etc. zijn van harte welkom.

Ik zou zeggen: maak er geen channel switcher van...
Gewoon twee verschillende modellen, twee topjes, dat lijkt me wel wat...
Die Tweedy Twin Champ klonk echt waanzinnig op die clipjes, ik ben er erg benieuwd naar, vooral ook omdat het een topje is, dat is wel erg handig en 1x12 combo's klinken meestal toch niet best... Het tweaken van je kast gaat dan heel erg veel tijd kosten en er zijn tot nu toe maar een paar ampbouwers die het gelukt is een lekker klinkend 1x12 combo te bouwen (o.a. Matchless), die Marshall 1974x mist ook heel veel laag... Ik zou er daarom ook geen Heritage G12M20 instoppen, maar een Heritage G12H...

Solidkick
8 juni 2006, 00:40
Ik zou zeggen: maak er geen channel switcher van...
Gewoon twee verschillende modellen, twee topjes, dat lijkt me wel wat...


+ 1

Wellicht commercieel niet interessant maar heeft ook mijn voorkeur.

harrie-beton
8 juni 2006, 17:39
Voor de slow chat even ergens anders jongens, het gaat allang niet meer over de marshall.