PDA

View Full Version : Tele re-finishen



Rutger
6 juni 2006, 03:02
Hoi,

ik ben bezig met de voorbereidingen voor het verbouwen van een tele. Hij heeft nu een transarante lak, maar ik wil m een transparante groene finish geven. Ik heb eerder een gitaar verbouwd, maar het is voor mij de eerste keer dat ik een gitaar zo grondig aanpak. Ik heb er dus wel de handigheid voor dus dat moet lukken. Mijn vraag aan jullie is hoe je het beste een re-finish moet aanpakken.

Dus de volgende vragen:
- Wat is de beste manier om de body zorgvuldig af te schuren
- Welke soort lak is de beste om toe te passen op een Tele
- en waar kan ik die krijgen
- Hoeveel lagen moet ik toepassen
- en met welke middelen moet ik die aanbrengen
- Wat zijn de nabehandelingen die een finish nodig heeft
- en verdere tips om op te letten?

Om even te checken of ik het goed ga aanpakken. Dus schiet maar een end weg! :)

fred dons
6 juni 2006, 07:16
- schuren tele, met een vlakschuurmachine (als hij in een poly gelakt is beginnnen met 150 grit (nat) en dan zodra je door het plastic heen ben
naar 200 grit en uiteindelijk 400 grit (droog)
in de cutaway schuren ben je overigens wel even zoet mee :)
- model body maakt niet uit maar mijn voorkeur voor de thuisspuiter gaat uit naar cellulose, gevolgt door acryl van motip
(cellulose in spuitbussen bij Nicolaas in Leiden of Vox Humana in Vlaardingen)
-afhankelijk van het hout van de body, ash (tekening als blank eiken) een laag of 8 lakken, elzen 5 a 6 (omdat je body al een keer gelakt is geweest is een filler niet echt nodig
- de groene kleur kun je krijgen met een waterbase stain van Clou (moet je de body wel echt goed kaal geschuurt hebben) of groene inkt van Waterman (is donkerder groen dan die beits van Clou) of een ecoline (bijvoorbeeld van Talens)
Tussen de laklagen licht schuren (eerst droog, later nat 600 grit)
als je klaar bent met lakken, een paar weken laten uitharden, nog een keer nat schuren met 1000 grit (mag hoger, bijvoorbeeld 2000)
als laatste polijsten; beginnen met commandant 4 (blauwe potje) daarna afmaken met johnson speedshine (die breng ik zelf op met katoenen watten omdat die geen krassen maken)
sterkte

Rutger
6 juni 2006, 12:04
dank je wel!

dat houdt me voorlopig wel ff van de straat :p

top gear
8 juni 2006, 21:03
bij Vox Humana verkopen ze zowel cellulose grondlak alsook aflak. Moet ik na het vullen van de porien (licht essen) en het beitsen de cellulose grondlak gebruiken (2 a 3 lagen) en daarna aflakken? of kan ik na het beitsen direct de aflak (6-8 lagen) spuiten? Kortom; wat is het verschil tussen de aflak en de grondlak?

fred dons
8 juni 2006, 23:45
ik gebruik eerlijk gezegd nooit grondlak, alleen bij een metalic lak zou ik het overwegen maar anders niet

o1251
9 juni 2006, 15:43
Volgens mij moet je het schuurpapier niet om een blokje doen want dan krijg je kuiltjes.
veel succes!

fred dons
9 juni 2006, 15:47
nee tis precies andersom, wel om een blokje doen want anders krijg je kuiltjes

o1251
10 juni 2006, 19:10
Okee sorry voor de foute tip!
Succes!