PDA

View Full Version : Marshall LM 6101



BartL
5 juni 2006, 22:58
Let the bets begin! :)

Vandaag mijn Marshall opgehaald. Heb hem alleen even bij mijn oefenhok (bij drummer & toetsenist in de kelder) 3 minuten kunnen horen. Heeft iig erg veel power en meer knopjes (en nog meer afstelmogelijkheden) dan me lief is :cooler:

Heb hem nog niet op volume uit kunnen testen, dat komt morgen. Dan komt ook een IETS langere review :D

Dude
6 juni 2006, 10:38
Yo goed man,


de verkoper mailde mij nog een paar keer. Ik had hem gemailed of die nog te koop stond en toen las ik hier op het forum dat jij er mee bezig was.

Hij wilde gewoon onderhandelen hoor, terwijl ik begreep dat jij al een afspraak had gisteren ?

Anyway.. cool dat je hem hebt, ik heb ook niet meer op zijn mails gereageerd toen ik las dat je bezig was hiermee.

Hoe klinkt die ?

BartL
6 juni 2006, 12:00
Dat is wel erg vreemd ja...misschien wilde hij een back-up koper, indien ik zou afzeggen.

Maargoed, hier een klein stukje:
Kanaal 1, clean: Blijft ook echt totaal clean, niet echt goed een randje uit te krijgen denk ik. Opzich wel erg goed instelbaar. Je merkt heel duidelijk aan welke knoppen (treble/mis/bass) je aan het draaien bent, hetgeen bij sommige versterkers niet zo is.

Kanaal 2, Overdrive: Lekkere standaard rocksound die je van Marshall gewend bent. Ik vond hem een beetje lijken op de DSL 401, maar dan met meer power & body.

Kanaal 3, Overoverdrive :) : Erg veel gain en is inderdaad een beetje dichtgesmeerd (zoals Scali al zei). Met wat aan de knoppen draaien krijg je er toch wel een lekker solo geluid uit.

Maar toch, er blijft iets aan Marshall dat niet echt mijn ding is: De overdrive is vrij fizzy, niet echt smooth/glad zeg maar. Na dat weer opgemerkt te hebben besloot ik hem aan te sluiten op mijn 2x12" Rola/Cel g12-65...



...OMFG WAT EEN SOUND!! Muhahahaa :evil:



Opeens alles veel softer/smoother/opener*. Geweldig :D

Op het moment dat ik hierachter was, moest het kindje waar mijn moeder op past slapen, dus de amp moest uit. Misschien vanmiddag meer. Als ik tijd/zin heb komen er nog wat soundfiles.

*= Ik denk dus dat het toch aan die speakers ligt die Marshall in zijn combo's duwt. Ik had het namelijk ook met mijn DSL401, die meer fuzz achtige overdrive. Hebben meerderen dit opgemerkt?

Globetrotter
6 juni 2006, 12:08
Hey Bart!

Proficiat met je nieuwe aankoop! Ik heb hem ook al eens gezien en gehoord bij een 2de hands zaak in de buurt en ben der toen ook wel voor gevallen. Is ook een mooie amp, met die paarse tolex... Wat heb je hem betaald als ik vragen mag? Moest je hem ooit wegdoen, dan mag je me zeker mailen, ben altijd geinteresseerd!
Cheers,

Bart

BartL
6 juni 2006, 12:15
Heej Bart,
't is die met de zwarte tolex. 625 euro betaald met bijna nieuwe buizen... :cooler:

In eerste instantie had ik het plan deze versterker te houden tot ik klaar was met de pedalen voor mijn andere amp (alles voor de versterker, zonder fx loop etc...lekker makkelijk), maar nu ben ik niet meer zo zeker :)

Ik las overigens dat wanneer deze versterker op half-power staat, de 2 eindbuizen die werken sneller verslijten, dan de 2 andere (logisch natuurlijk). Dit zou op de duur misschien voor problemen kunnen zorgen.
Dit probleem is toch niet aan de orde wanneer je hem op triode zet right? Ik vind (tot nu toe) triode lekkerder klinken.

Scali
6 juni 2006, 13:37
Kanaal 1, clean: Blijft ook echt totaal clean, niet echt goed een randje uit te krijgen denk ik. Opzich wel erg goed instelbaar. Je merkt heel duidelijk aan welke knoppen (treble/mis/bass) je aan het draaien bent, hetgeen bij sommige versterkers niet zo is.

Ja, dit is ECHT clean, heel helder, en geen randjes (hoewel mijn Les Paul daar anders over denkt, maar die heeft geen manieren :)). Beetje JC120-gebied. En met de bright en mid-shift heb je cleane Fender-geluidjes tot je beschikking (helemaal met een Chinese 7025 buis erin :)). Vind ik heerlijk met single-coils.
Voor een licht randje kun je beter mode A gebruiken van het crunch-kanaal. Die is zo subtiel dat het eigenlijk ook een clean-kanaal is. En belachelijk smooth en romig.


Kanaal 3, Overoverdrive :) : Erg veel gain en is inderdaad een beetje dichtgesmeerd (zoals Scali al zei). Met wat aan de knoppen draaien krijg je er toch wel een lekker solo geluid uit.

Probeer ook eens op de Brian May-toer te gaan, en er een treble-booster voor te gooien, zo gebruik ik hem graag :)
Het mooie vind ik dat je de treble-booster uit kunt zetten, en het gitaarvolume omlaag, en dan heb je juist een hele mooie smoothe blues/jazz-sound met tonnen sustain. Beetje Santana.


*= Ik denk dus dat het toch aan die speakers ligt die Marshall in zijn combo's duwt. Ik had het namelijk ook met mijn DSL401, die meer fuzz achtige overdrive. Hebben meerderen dit opgemerkt?

Is het niet zo dat die combo's open zijn, en jouw cab dicht?
Ik heb een dicht 1x12 cab erbij, met dezelfde speaker, en die klinkt heel anders. Veel minder hoog, veel meer bas, en daardoor lijkt ie ook veel minder 'fizzy'.
Ik vind dat ze elkaar ook heel mooi aanvullen. Combo geeft meer hoog en mooie spreiding, en de cab werkt als een soort subwoofer om het geluid een betonnen fundering te geven.
Maar verder vind ik het geluid van alleen de combo ook prima, zolang ie maar niet op oorhoogte is. Ik vind open combo's eigenlijk het beste klinken als ze gewoon op de grond staan. Het geluid dat via de vloer/muur reflecteert en bij je oren terechtkomt, is dan veel mooier dan wat er rechtstreeks uit komt.

Maar ik heb dus de Celestion Gold 200w speaker erin, waarschijnlijk heb jij een EV-speaker? Kan zijn dat die sowieso anders klinkt.

Scali
6 juni 2006, 13:40
Ik las overigens dat wanneer deze versterker op half-power staat, de 2 eindbuizen die werken sneller verslijten, dan de 2 andere (logisch natuurlijk). Dit zou op de duur misschien voor problemen kunnen zorgen.
Dit probleem is toch niet aan de orde wanneer je hem op triode zet right? Ik vind (tot nu toe) triode lekkerder klinken.

Klopt, met triode halveer je de buizen zelf, als het ware (je gebruikt eigenlijk maar 1 van de roosters). Op high power en triode-stand heb je 4 buizen, die samen 50w leveren.
Ik vind zelf ook triode mooier, wat meer bas, en op de een of andere manier vind ik het geluid wat voller, wat natuurlijker. Best grappig, want pentode is eigenlijk 'het' Marshall-geluid (de meeste Marshalls hebben deze optie niet, en werken altijd in pentode-mode).

Ik gebruik hem thuis met triode en low power. En dan ook low damping. Dat blaast gewoon :)

BartL
6 juni 2006, 16:37
Pentode klinkt inderdaad warmer en natuurlijker, houd ik wel van!

Mijn cabinet was ooit een Bluesbreaker combo. Is half open back, klinkt heerlijk, ziet er niet uit.

In mijn 6101 zit een Celestion 150 watt (meen ik) speaker. Helaas geen evl :( Die heb ik eens in een Rivera M100 gehad, klonk ook super!




Zojuist de electronica van mijn Charvel in mijn strat gezet. Morgen actieve EMG's in mijn Charvel. Ben benieuwd hoe dat gaat klinken! :D

Negative K3 fan
6 juni 2006, 17:55
Ik las overigens dat wanneer deze versterker op half-power staat, de 2 eindbuizen die werken sneller verslijten, dan de 2 andere (logisch natuurlijk). Dit zou op de duur misschien voor problemen kunnen zorgen.
Dit probleem is toch niet aan de orde wanneer je hem op triode zet right? Ik vind (tot nu toe) triode lekkerder klinken.

hey bart even wat technische hulp... dat eerste klopt inderdaad, met die half power schakelaar slijten de binnenste of de buitenste 2 harder, maar geen nood, je kunt ook gewoon de binnenste en buitenste omwisselen 1s in de zoveel tijd en dan slijten ze gelijkmatig.

de triode/pentode schakelaar is dezelfde schakelaar als achterop jouw london city, of het dan sneller slijt hangt helemaal van het circuit af...

Dude
6 juni 2006, 23:30
Ik denk dus dat het toch aan die speakers ligt die Marshall in zijn combo's duwt. Ik had het namelijk ook met mijn DSL401, die meer fuzz achtige overdrive. Hebben meerderen dit opgemerkt?

Jep, zowel de TSL, jcm900 als jcm800 combo die ik heb gehad konden me qua speaker niet zo bekoren. Gooi ze over een 2 of 4x12 cab en er gaat een wereld voor je open.

Ik vind marshalls zoiezo lekker klinken over greenbacks, ook de modernere marshalls.

BartL
7 juni 2006, 17:43
@ NK3: Thnx 4 help :)

@ Dude: Dan is dat toch de typische Marshall-combo sound. Eén van de redenen waarom ik mijn DSL401 weg heb gedaan!!

Ik houd deze sowieso totdat ik klaar ben met mijn pedalen voor de zelfbouw amp van Lennart...ik denk toch dat dat een blijver wordt (er is nadat (en tijdens) ik de soundfiles had opgenomen een wereld voor me open gegaan :D)

We'll see.

Scali
7 juni 2006, 18:08
Even over die speaker...
Hier is een foto van de achterkant van de blauwe 6101, met de originele Celestion G12 Gold van 200w:
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Vine/6655/images/Marshall_6101b.jpg

Heb jij deze speaker, of is die van jou anders? Zo ja, wat is er anders? Staat er nog iets op, qua merk of type?
Op deze staat alleen Celestion in het magneet gedrukt. Het magneet is dus enorm groot, bijna net zo groot als de hele speaker, en het frame is dus goudkleurig.

BartL
7 juni 2006, 18:20
Celestion G12B-150 zit erin.

Scali
7 juni 2006, 18:27
Aha, da's dus de 'gewone' Celestion die Marshall ook oa in de 1912 gebruikt.
Zal toch wel iets anders klinken dan de mijne.
En wat voor eindbuizen heb je erin? 5881 of EL34?

BartL
7 juni 2006, 19:21
Jup, inderdaad de "gewone" celestion. Er zitten Sovteks 5881 in de eindtrap.


...pfff, echt een kutdag vandaag wat sound betreft. Ik krijg de knoppen niet lekker gedraaid, bij geen enkele amp :)

Daniël_san
7 juni 2006, 21:33
Erg mooie versterker. Gefeli dermee :)

BartL
8 juni 2006, 14:24
Heb wat soundfiles gemaakt. Ik hoor ze alleen net pas en ze klinken niet helemaal geweldig (behalve clean). Heb nog niet zo een goede record skills volgens mij :D

http://student.infonomics.nl/students/b.loog/6101 clean.mp3
http://student.infonomics.nl/students/b.loog/6101 crunch.mp3
http://student.infonomics.nl/students/b.loog/6101 lead.mp3

Opgenomen zonder pedalen met een Fender strat (met Haeussel pickups die te koop zijn!! :))

andoni
8 juni 2006, 15:32
Heb wat soundfiles gemaakt. Ik hoor ze alleen net pas en ze klinken niet helemaal geweldig (behalve clean). Heb nog niet zo een goede record skills volgens mij :D

http://student.infonomics.nl/students/b.loog/6101 clean.mp3
http://student.infonomics.nl/students/b.loog/6101 crunch.mp3
http://student.infonomics.nl/students/b.loog/6101 lead.mp3

Opgenomen zonder pedalen met een Fender strat (met Haeussel pickups die te koop zijn!! :))

Voor zover ik het kan beoordelen met mijn crappy pc speakers vind ik dat toch zeker niet slecht klinken hoor. Met een LP ipv een Strat zou ik helemaal blij worden denk ik :)

BartL
8 juni 2006, 16:44
...'t moet toch je sound zijn hè. Ik ga hem nu eens volpompen met mijn EMG's, kijken wat 'ie nu te zeggen heeft :)