PDA

View Full Version : Morgen tripje AFH: kloppen deze maten?



DarknessAwaits
5 juni 2006, 22:39
Morgen ga ik toevallig weer langs Amsterdam, en dan wil ik ook alvast wat nieuw hout halen voor mijn volgende projectje: PRS 7-snaar. Ik heb een tekening gemaakt op de computer en daarbij de maten afgeleid vanaf de scale length.

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/prsmaten.jpg

Mijn vraag aan de kenners: kloppen m'n maten een beetje? De dikte is afgeleidt van een ander topic van Mattia. Vooral daar twijfel ik een beetje aan, want bijna 6 cm is toch behoorlijk.

Het liefst wil ik honduras mahonie gebruiken voor de body. Is dit verschil echt merkbaar met de goedkopere varianten?

De hals ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk twee strepen esdoorn met daartussen iets van wenge (?).

Alvast bedankt.

edit: en natuurlijk welk hout voor de toets? Ebben heeft wel mijn voorkeur denk ik, maar is dit erg moeilijk te bewerken?

Mattia
5 juni 2006, 22:51
Tja, een Les Paul is nog dikker (2.5" in het midden), en zwaarder, maar besef wel dat je enorm veel weghaalt met de carve.

Qua afmetingen: neem het ruim. Body blank van 50cm lang, 35cm breed (minimaal), zul je in 1-delig (honduras) mahonie zeer waarschijnlijk niet kunnen vinden. In Khaya of Sapele zeer waarschijnlijk wel. Hals: neem 70 cm, minimaal, als het even kan 10cm breed (als je de headstock oren er niet aan wil plakken) of echt superminimaal 7cm, vooral als je er een scarf in wil zetten. Ze hebben als het goed is boven op het zoldertje achterin (moet je vragen) nog wel geschaafd honduras liggen, maar of de afmetingen geschikt zijn weet ik echt niet. Ze hebben zeker 2-delige body blanks liggen, al klaar en geprepareerd, halzen ook.

Verder, Honduras, tja...verschil zul je IMO niet tot nauwelijks horen vergeleken bij Khaya, Sipo of Sapele. Voor de hals is honduras of sapele de veiligere optie, omdat khaya nogal wisselvallig kan zijn. Heb zelf verschillende halzen, stuk of 3, met khaya gemaakt, en ze doen het prima, maar toch. Qua prijs scheelt het je wel enorm. Ik bouw net zo lief met Afrikaans mahonie, welke soort boeit weinig. Net wat anders, qua look, maar gewoon net zo mooi. AFH heeft wel (nouja, had) een vreselijk mooi stukkie gevlamd honduras mahonie liggen, body blank formaat. Alleen wel best behoorlijk duur, iets van 100 euro ex BTW ofzo. Dacht ik.

DarknessAwaits
5 juni 2006, 23:05
Tja, een Les Paul is nog dikker (2.5" in het midden), en zwaarder, maar besef wel dat je enorm veel weghaalt met de carve.

Ok.


Qua afmetingen: neem het ruim. Body blank van 50cm lang, 35cm breed (minimaal), zul je in 1-delig (honduras) mahonie zeer waarschijnlijk niet kunnen vinden. In Khaya of Sapele zeer waarschijnlijk wel.

Ik dacht eigenlijk sowieso niet dat het in 1 stuk te vinden zou zijn. Mijn idee was net als mijn huidige project 1 lange plank (100cm) door te zagen en dan naast elkaar lijmen.


Hals: neem 70 cm, minimaal, als het even kan 10cm breed (als je de headstock oren er niet aan wil plakken) of echt superminimaal 7cm, vooral als je er een scarf in wil zetten.

Ehmz.. wat is een scarf? Maar verder zal ik zeker die 70&10 cm aanhouden.


Ze hebben als het goed is boven op het zoldertje achterin (moet je vragen) nog wel geschaafd honduras liggen, maar of de afmetingen geschikt zijn weet ik echt niet. Ze hebben zeker 2-delige body blanks liggen, al klaar en geprepareerd, halzen ook.

Toen ik er was zag ik niets van dat alles (ben dan ook niet op een zolder geweest).


Verder, Honduras, tja...verschil zul je IMO niet tot nauwelijks horen vergeleken bij Khaya, Sipo of Sapele. Voor de hals is honduras of sapele de veiligere optie, omdat khaya nogal wisselvallig kan zijn. Heb zelf verschillende halzen, stuk of 3, met khaya gemaakt, en ze doen het prima, maar toch. Qua prijs scheelt het je wel enorm. Ik bouw net zo lief met Afrikaans mahonie, welke soort boeit weinig. Net wat anders, qua look, maar gewoon net zo mooi. AFH heeft wel (nouja, had) een vreselijk mooi stukkie gevlamd honduras mahonie liggen, body blank formaat. Alleen wel best behoorlijk duur, iets van 100 euro ex BTW ofzo. Dacht ik.

Ik zal er eens naar vragen.

Heel erg bedankt voor je hulp.

Ibanez RuleZ
5 juni 2006, 23:24
Dit gaat volgens mij ZOO'N gaaf project worden :D.

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe een 7 snaar met een body van alleen mahony zich gaat gedragen, ik zou een beetje bang zijn voor zompige lage tonen

maar dit wordt zeer zeker een project dat ik met zeer veel interesse ga volgen!!! een 7 snaar PRS klinkt mij als zeer gaaf in de oren.

harrald

Mattia
5 juni 2006, 23:29
Scarf = scarf joint. Dus verlijmde kop om de kop hoek te vormen. Hoef je geen block van 65-80cm dik te nemen voor een angled headstock. Insturmentenhout is recent nog enorm uitgebreid, zit rechts tegen de buitenmuur (zeg maar) meteen als je de kleine stukken loods binnenloopt, en je moet vragen als je op zolder rond wil huppelen. Balkje van 1 meter kopen voor de body lijkt me een prima plan.

Success! Ik ga (denk ik) over een maandje, als de 'shop' klaarligt, weer shoppen. Ofzo.

DarknessAwaits
5 juni 2006, 23:39
ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe een 7 snaar met een body van alleen mahony zich gaat gedragen, ik zou een beetje bang zijn voor zompige lage tonen

Daar heb je wel een goed punt eigenlijk.



Success! Ik ga (denk ik) over een maandje, als de 'shop' klaarligt, weer shoppen. Ofzo.

Bedoel je je eigen woodshop?


Nu ga ik toch weer twijfelen over m'n mahonie body. Misschien toch een esdoorn top?

fred dons
6 juni 2006, 07:21
ik zou zeker een esdoorntop nemen, wat al eerder gezegt is de kans op zompigheid met een 7 snaar bij een 25 inch schaallengte en een mahonie body is behoorlijk groot

nog even over honduras mahonie, "echt" honduras mahonie is al jaren niet meer te krijgen, wel een vergelijkbare mahonie die op honduras lijkt en daarom als type "honduras" wordt aangeduid, staar je daar dus ook niet blind op (gibson gebruikt het ook al meer dan 25 jaar niet meer). Overigens al aan korina gedacht, is wat lichter en heeft net wat meer hoog in zijn geluid dan normaal mahonie?

SymphonY-X
6 juni 2006, 12:50
Ik speel nu al een ruime poos op een Ibanez K7 met mahony body en maple/wenge neck. (25,5") met paf7 pickups. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het erg vet maar toch duidelijk en gearticuleerd klinkt :P
Maar damn, wel gaaf een 7 snaar PRS

fred dons
6 juni 2006, 13:21
maar die ibbi heeft en een trem en een maple nek wat op zich al meer hoog geeft, daarnaast is de ibbi body oook nog eens dunner dan de prs dus ik geloof wel dat die strakker klinkt

Ibanez RuleZ
6 juni 2006, 16:34
plus een grotere schaallengte? ;)

maar een esdoorn top misstaat volgens mij absoluut niet op een 7snarige PRS, zelfs een plain top vind ik gewoon al wel aardig.

harrald

Mattia
6 juni 2006, 18:58
Mwah, wat is 'echt' Honduras? Wat de afgelopen 30 jaar als 'Honduras' wordt verkocht is Swietenia Macrophylla, en is nog wel verkrijgbaar, maar niet erg makkelijk. Werd ook lange, lange tijd door Gibson gebruikt. Is wel beschermd, en op de CITES lijst (appendix II, dacht ik). Ooit, lang geleden, werdt wat nu Cubaans mahonie heet, dus echte echte mahonie (Sweitenia Mahagonii) ook wel 'Honduras Mahonie' genoemd, omdat het ook in Honduras groeide, maar bij mijn weten is dat al flink wat decennia, zo niet bijna 100 jaar niet meer zo, en werden solidbodies (dus ook Gibsons) gewoon atlijd al uit Macrophylla gemaakt; Cubaans is zwaarder spul. Nooit gehoord dat Gibbo's S.Mahagonii zouden gebruiken, Google geeft ook nul hits. Cubaans is nog schaarser, duurder, maar wel te krijgen (niet hier, in NL, wel in de VS vanuit plantaties) en voelt heel anders aan/ziet er anders uit dan Honduras.

Als iemand 'Honduras Mahonie' of 'Echt Mahonie' zegt, gaat het over Sweitenia Macrohpylla. De andere soorten worden al heel, heel lang niet tot nauwelijks meer commercieel verhandeld. Het heeft nog steeds wel een 'cachet' dat het beter zou zijn, vanwege traditie, marketingspeak, maar het verschil is IMO dubbelblind niet consequent op te merken.

Verder: Shop = werkplaats. Niet winkel. Sorry ;-)

fred dons
6 juni 2006, 23:05
in ieder geval werden de lp's tot de 60 les paul nog uit de echte honduras gemaakt ( en dan volgens de overlevering die bomen die lager op de hellingen groeiden en lichter zouden zijn en die vervolgens ook het eerst uitstierven) daarna ging gibson al snel over op de huidige honduras variant ( en switchte bijna gelijktijdig van rio palisander naar indiaas palisander)
Tom Whitrock (een van de grootste handelaren van 58,59 en 60 les pauls )heeft hier een mooi stuk over geschreven (wat ik natuurlijk niet zo snel kan vinden)
en je hebt gelijk ik heb op 2 echte 59 les pauls mogen spelen en ik kon geen verschil zien (wel horen maar dat is niet te zeggen of dit aan het mahonie lag)

G.G.
7 juni 2006, 09:15
Dit gaat volgens mij ZOO'N gaaf project worden :D.

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe een 7 snaar met een body van alleen mahony zich gaat gedragen, ik zou een beetje bang zijn voor zompige lage tonen



Misschien een optie om zoals ik een doorlopende hals te maken met esdoorn of een esdoorn top voor de klank?

Mattia
7 juni 2006, 10:17
Misschien een optie om zoals ik een doorlopende hals te maken met esdoorn of een esdoorn top voor de klank?

Mjah, of je neemt er wat fellere pickups bij. Kan ook.

Ik zou er zelf een esdoorn topje op zetten. Wel zo mooi. Neck-through vind ik niet echt passen/mooi bij de meeste gitaren, op de een of andere manier. Kan aan mij liggen.

G.G.
7 juni 2006, 12:35
Ik zou er zelf een esdoorn topje op zetten. Wel zo mooi. Neck-through vind ik niet echt passen/mooi bij de meeste gitaren, op de een of andere manier. Kan aan mij liggen.

hoeft natuurlijk niet zichtbaar te zijn met een top en een achterblad, maar zorgt wel voor supersustain,

maar ik dwaal af..... back on topic...

oknarb180
7 juni 2006, 13:19
Morgen ga ik toevallig weer langs Amsterdam, en dan wil ik ook alvast wat nieuw hout halen voor mijn volgende projectje: PRS 7-snaar. Ik heb een tekening gemaakt op de computer en daarbij de maten afgeleid vanaf de scale length.

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/prsmaten.jpg

Mijn vraag aan de kenners: kloppen m'n maten een beetje? De dikte is afgeleidt van een ander topic van Mattia. Vooral daar twijfel ik een beetje aan, want bijna 6 cm is toch behoorlijk.

Het liefst wil ik honduras mahonie gebruiken voor de body. Is dit verschil echt merkbaar met de goedkopere varianten?

De hals ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk twee strepen esdoorn met daartussen iets van wenge (?).

Alvast bedankt.

edit: en natuurlijk welk hout voor de toets? Ebben heeft wel mijn voorkeur denk ik, maar is dit erg moeilijk te bewerken?


Hallo D.A.

Ik ben zelf ook bezig met een PRS-project en ben m'n tekeningen aan het maken (helaas niet digitaal!). Wel heb ik een template model van de body digitaal voor je (stuur ff een PM). Je mag ook een kopie van m'n mal hoor!
Ik heb ook de carve lijn verschaald n.a.v. een mooie foto.

Van 't weekend ben ik toevallig bezig geweest om mallen te maken en op een oefenplankje met een slijptol een proeftop te carven. Ging best aardig.
Trouwens, leuk idee, 7-string-PRS!!!

Ik heb iets andere afmetingen voor de body:
- maximale dikte 46mm (27mm Mahonie en 19mm Maple)
- dikte body t.p.v. halsaansluiting 42mm
- langste lengte body (jouw 42,5cm): 45cm (lengte bovenkant)
- kortste lengte body: 38,6cm (staat niet in jouw tekening)
- max breedte body 32,7cm

Dat is een beetje mijn uitgangspunt qua afmetingen.

zelf ga ik verder uit van een 25,5 inch scale hals met scalloped fratboard zoals een 70's strat met ook de neckshape van een 70's strat.

Registreer je ook eens op www.mimf.com (gratis) en zoek eens op PRS op de site! genoeg info (Deze geweldige tip kreeg ik toevallig van Mattia!!!).

Groetjes,

Branko

DarknessAwaits
11 juni 2006, 22:07
Hallo D.A.

Ik ben zelf ook bezig met een PRS-project en ben m'n tekeningen aan het maken (helaas niet digitaal!). Wel heb ik een template model van de body digitaal voor je (stuur ff een PM). Je mag ook een kopie van m'n mal hoor!
Ik heb ook de carve lijn verschaald n.a.v. een mooie foto.

Van 't weekend ben ik toevallig bezig geweest om mallen te maken en op een oefenplankje met een slijptol een proeftop te carven. Ging best aardig.
Trouwens, leuk idee, 7-string-PRS!!!

Ik heb iets andere afmetingen voor de body:
- maximale dikte 46mm (27mm Mahonie en 19mm Maple)
- dikte body t.p.v. halsaansluiting 42mm
- langste lengte body (jouw 42,5cm): 45cm (lengte bovenkant)
- kortste lengte body: 38,6cm (staat niet in jouw tekening)
- max breedte body 32,7cm

Dat is een beetje mijn uitgangspunt qua afmetingen.

zelf ga ik verder uit van een 25,5 inch scale hals met scalloped fratboard zoals een 70's strat met ook de neckshape van een 70's strat.

Registreer je ook eens op www.mimf.com (http://www.mimf.com) (gratis) en zoek eens op PRS op de site! genoeg info (Deze geweldige tip kreeg ik toevallig van Mattia!!!).

Groetjes,

Branko

Thanks voor de info. Ik zal jouw maten zo'n beetje aanhouden. Ik heb me ook net aangemeld op mimf maar kon het niet zo snel vinden.

Ik zal maar eens een foto plaatsen van het hout wat ik afgelopen dinsdag heb gekocht. Afgelopen week nog druk bezig geweest met m'n lopende project maar op zo'n dag als vandaag is het niet te doen om iets productiefs te bewerkstelligen, dus daarom maar een beetje foto's schieten en nadenken over de volgende bouw.

Ik ga het hout wat eigenlijk voor de herbouw van m'n oude Destroyer was bestemd gebruiken voor de onderste laag van de body:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/40mmKhaya.jpg

En het stukje wat ik heb gekocht als top:
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/20mmQmaple.jpg

Ik heb voor dit stukje €60,- betaald, het is 20mm dik en ik vind het wel een mooie tekening hebben.

In totaal zit ik op zo'n 62mm wat veel te dik is. Ik heb op het forum al een methode gezien om een plank dunner te maken met een bovenfrees, dus zal ik dat gaan proberen toe te passen.

Ik zit ook nog heel erg met de hals, voornamelijk met het gebrek aan vertrouwen in mezelf. Ik ben bang dat me dat niet gaat lukken. Maar aan de andere kant wil ik niet $250+ voor een 7-snaar hals van Warmoth waarvan ik niet eens zelf de inlays, headstock e.d. kan bepalen.

edit: En wat ik nu nog bijna vergeet: in de top zit een soort bolling, als 'm op een vlakke ondergrond legt dan zit er zo'n 2mm tussen in het midden. Hoe kan dit het best gelijk gemaakt worden, gewoon met schuurpapier?

Dirk W
11 juni 2006, 22:28
edit: En wat ik nu nog bijna vergeet: in de top zit een soort bolling, als 'm op een vlakke ondergrond legt dan zit er zo'n 2mm tussen in het midden. Hoe kan dit het best gelijk gemaakt worden, gewoon met schuurpapier?

hmm, ik weet niet of dit gaat werken dus probeer het niet meteen maar het is een idee:
die diktebank die je kan maken met een bovenfrees kun je ook gebruiken als vlaktebank.
Leg de plank zo neer dat de holling naar beneden is (en de bolling dus naar boven). Dan heeft hij meer steun. Haal nu met de bovenfrees een klein laagje van de bovenkant af (net genoeg dat je geen bolling meer hebt en dat de bovenkant vlak is.
Draai hem daarna om en haal de holling eruit.

Het zou moeten werken. Helaas merkte ik dat mijn diktebankd niet 100% stabiel is (hij wil soms wat dikker en soms wat dunner omdat dat stukje hout waar mn frees aan vast zich nogal laat buigen.
Je zou dus iig nog een hoop moeten fresen.

Maar alsnog begin hier niet meteen aan ofzo, is allemaal speculatie. Misschien komt er iemand met een veel beter idee. Dit is nogal eng.

Ibanez RuleZ
11 juni 2006, 23:00
is 1 kant vlak niet voldoende? je maakt er een archtop van neem ik aan. de kant die je verlijmt moet vlak zijn, die andere kant is minder noodzakelijk LIJKT mij.

leuke top trouwens

edit: ga je er een geschroefde hals of een gelijmde hals van maken?

Harrald

Mattia
11 juni 2006, 23:15
is 1 kant vlak niet voldoende? je maakt er een archtop van neem ik aan. de kant die je verlijmt moet vlak zijn, die andere kant is minder noodzakelijk LIJKT mij.

leuke top trouwens

edit: ga je er een geschroefde hals of een gelijmde hals van maken?

Harrald

Klopt. Alleen de onderkant (er is maar een kant de 'bovenkant' van een bookmatch, moge dat duidelijk zijn) van de bookmatche moet perfect vlak. De bovenkant maakt echt geen moer uit. Niet voor de manier waarop ik bouw, tenminste.

DarknessAwaits
12 juni 2006, 00:11
Ok, dat de kant die ik verlijm de enige is die vlak moet zijn snap ik. De rest is toch een kwestie van veel schuren totdat de goede vorm erin zit.

Maar zo ik de planken neer heb gelegd lijkt het me dat ze matchen. Helaas zit er dan dus de bolling in. Ik kan het hout met de hand wel zo buigen dat hij vlak komt te liggen maar dat lijkt me geen goede verbinding om te lijmen.

oknarb180
12 juni 2006, 00:27
Ok, dat de kant die ik verlijm de enige is die vlak moet zijn snap ik. De rest is toch een kwestie van veel schuren totdat de goede vorm erin zit.

Maar zo ik de planken neer heb gelegd lijkt het me dat ze matchen. Helaas zit er dan dus de bolling in. Ik kan het hout met de hand wel zo buigen dat hij vlak komt te liggen maar dat lijkt me geen goede verbinding om te lijmen.

HAllo D.A.

Ik heb het carven met de slijptol met lammelenschijf gedaan. Tenminste, het grove voorwerk en zeg maar de contouren van de carve. Gaat wel erg snel, maar als je geduldig en voorzichtig probeerd, kun je een heel goed en vooral snel resultaat boeken. Ik had in eerste instantie het idee dat het me te snel zou gaan, maar na het proberen beviel het me wel. Ik was als investering voor een haakse slijper (merk: Ferm) + een slijpschijfje ±25 euro kwijt.
Dat vind ik een goede investering, vooral als het je 2 dagen schuren (met de hand!!!) scheelt!!! Ik moet binnenkort m'n terras ook nog doen, dus de slijptol heeft snel z'n voordelen duidelijk gemaakt.

Trouwens, wel een fraaie tekening voor de top!!!

vr.gr.

Branko

DarknessAwaits
12 juni 2006, 00:56
Ik heb het carven met de slijptol met lammelenschijf gedaan. Tenminste, het grove voorwerk en zeg maar de contouren van de carve. Gaat wel erg snel, maar als je geduldig en voorzichtig probeerd, kun je een heel goed en vooral snel resultaat boeken. Ik had in eerste instantie het idee dat het me te snel zou gaan, maar na het proberen beviel het me wel. Ik was als investering voor een haakse slijper (merk: Ferm) + een slijpschijfje ±25 euro kwijt.

O, maar als ik het zo zou doen heb ik enkel de lammelenschijf nodig. Er liggen hier nml. 2 haakse slijpers (of op z'n Flakkees: snerkers :)) van m'n vader.

Ben wel benieuwd naar je resultaat!

G.G.
12 juni 2006, 06:22
D.A. voor het vlakken moet je niet gaan klooien met een frees. Dit moet strak zijn en er moet een 90 graden hoek zijn voor het verlijmen.

Ga gewoon naar een meubelmaker, niet zo'n klein 1 mansbedrijfje, die zijn vaak duur. ga naar een grootbedrijf waar de werknemers minder verantwoordelijk zijn voor de bedragen die binnenkomen.

bel ff vraag naar de chef van de werkplaats en leg uit wat je wilt. Vertel dat het om schoon hout gaat zonder lijmresten etc...

Ik kon mijn hout voor een appeltaartje van €4 heel mooi laten bewerken. Alles was 100% vlak en strak.

DarknessAwaits
12 juni 2006, 10:13
D.A. voor het vlakken moet je niet gaan klooien met een frees. Dit moet strak zijn en er moet een 90 graden hoek zijn voor het verlijmen.

Ga gewoon naar een meubelmaker, niet zo'n klein 1 mansbedrijfje, die zijn vaak duur. ga naar een grootbedrijf waar de werknemers minder verantwoordelijk zijn voor de bedragen die binnenkomen.

bel ff vraag naar de chef van de werkplaats en leg uit wat je wilt. Vertel dat het om schoon hout gaat zonder lijmresten etc...

Ik kon mijn hout voor een appeltaartje van €4 heel mooi laten bewerken. Alles was 100% vlak en strak.

Ik geloof niet dat we hier ergens een meubelmaker op het eiland hebben, maar naast onze oefenruimte zit wel een man die antiekrestauratie doet en heel veel met hout. Wie weet heeft hij het gereedschap staan.

Wat bedoel je in dit geval eigenlijk met vlakken? Het vlak maken van de zijkanten (voor lijmverbinding) of het dunner maken van de planken?

@Ibanez RuleZ: Het zou een gelijmde hals worden.

Mattia
12 juni 2006, 12:52
Ik geloof niet dat we hier ergens een meubelmaker op het eiland hebben, maar naast onze oefenruimte zit wel een man die antiekrestauratie doet en heel veel met hout. Wie weet heeft hij het gereedschap staan.

Wat bedoel je in dit geval eigenlijk met vlakken? Het vlak maken van de zijkanten (voor lijmverbinding) of het dunner maken van de planken?

@Ibanez RuleZ: Het zou een gelijmde hals worden.

Hij bedoelt dunner maken van de plank, zodat het oppervlak vlak is. Hoeft eigelijk alleen voor de onderkant te gebeuren, en het is een beetje een pre als je de twee delen stevig en goed wil kunnen klemmen/verlijmen.

Mattia

G.G.
12 juni 2006, 17:17
Hij bedoelt dunner maken van de plank, zodat het oppervlak vlak is. Hoeft eigelijk alleen voor de onderkant te gebeuren, en het is een beetje een pre als je de twee delen stevig en goed wil kunnen klemmen/verlijmen.

Mattia

Precies,


dan heb je aan de vlakke achterkant een mooi glad oppervlak. dat lijmt ook gemakkelijk omdat je beide delen mooi op een werkbank kan klemmen. Scheelt een hoop schuurwerk aan de achterkant achteraf.

Voorkant is niet nodig, die wordt toch van een ronding voorzien.

Random_hero
12 juni 2006, 18:31
Tja, een Les Paul is nog dikker (2.5" in het midden), en zwaarder, maar besef wel dat je enorm veel weghaalt met de carve.

Qua afmetingen: neem het ruim. Body blank van 50cm lang, 35cm breed (minimaal), zul je in 1-delig (honduras) mahonie zeer waarschijnlijk niet kunnen vinden. In Khaya of Sapele zeer waarschijnlijk wel. Hals: neem 70 cm, minimaal, als het even kan 10cm breed (als je de headstock oren er niet aan wil plakken) of echt superminimaal 7cm, vooral als je er een scarf in wil zetten. Ze hebben als het goed is boven op het zoldertje achterin (moet je vragen) nog wel geschaafd honduras liggen, maar of de afmetingen geschikt zijn weet ik echt niet. Ze hebben zeker 2-delige body blanks liggen, al klaar en geprepareerd, halzen ook.

Verder, Honduras, tja...verschil zul je IMO niet tot nauwelijks horen vergeleken bij Khaya, Sipo of Sapele. Voor de hals is honduras of sapele de veiligere optie, omdat khaya nogal wisselvallig kan zijn. Heb zelf verschillende halzen, stuk of 3, met khaya gemaakt, en ze doen het prima, maar toch. Qua prijs scheelt het je wel enorm. Ik bouw net zo lief met Afrikaans mahonie, welke soort boeit weinig. Net wat anders, qua look, maar gewoon net zo mooi. AFH heeft wel (nouja, had) een vreselijk mooi stukkie gevlamd honduras mahonie liggen, body blank formaat. Alleen wel best behoorlijk duur, iets van 100 euro ex BTW ofzo. Dacht ik.

Ik heb het voor mekaar gekregen om een stuk honduras mahonie te regelen. Gewoon brutaal een houthandel opgebeld die alleen aan de meubelindustrie levert en voor €20 had ik toch een mooi stukkie groot genoeg voor 1 body.

Mattia
12 juni 2006, 18:40
Ik heb het voor mekaar gekregen om een stuk honduras mahonie te regelen. Gewoon brutaal een houthandel opgebeld die alleen aan de meubelindustrie levert en voor €20 had ik toch een mooi stukkie groot genoeg voor 1 body.

Zo. Da's minder dan de helft van de gangbare prijs. Netjes.

G.G.
12 juni 2006, 19:55
Zo. Da's minder dan de helft van de gangbare prijs. Netjes.

brutaliteit werkt vaak, als je het maar netjes vraagt. Zo heb ik ook een stuk iroko voor nop gekregen. Body uit 1 stuk.

DarknessAwaits
12 juni 2006, 23:45
Weet iemand toevallig of er pickups voor 7 snaren zijn met chromen covers? DiMarzio heeft ze niet en SD ook niet. Tenminste niet op de site staan, bij SD hebben ze wel het allerminste 7 snarige aanbod; alles is alleen maar in het zwart te krijgen.

Wat denken ze wel niet? Dat ik van metal hou ofzo?

oknarb180
13 juni 2006, 00:12
Weet iemand toevallig of er pickups voor 7 snaren zijn met chromen covers? DiMarzio heeft ze niet en SD ook niet. Tenminste niet op de site staan, bij SD hebben ze wel het allerminste 7 snarige aanbod; alles is alleen maar in het zwart te krijgen.

Wat denken ze wel niet? Dat ik van metal hou ofzo?


Bekijk deze link maar eens van jeff miller:
http://www.guitaristjeffmiller.com/guitars12.htm
Voor deze gitaar maakt ie zelf pickupringen.
Is dit niet een leuk idee voor je elementjes?
Is geen chroom, maar mischien een leuk alternatief?
Heeft tenslotte ook niet iedereen!

groeten,

Branko

DarknessAwaits
13 juni 2006, 09:40
Die site heb ik al heel vaak bekeken, maar het ging me over covers, elementkapjes dus.

http://img.shopping.com/images1/di/63/72/4b/69/79/4737777a3867554f454e62786271482d41-140x119.jpg

Qua elementringen wil ik gewoon creme of misschien zwart, maar toch bedankt.

Ibanez RuleZ
13 juni 2006, 09:54
geen idee waar je chromen kappen kan krijgen voor 7 snarige gitaren, nog nooit gezien iig.

ik denk trouwens dat zebra uitvoeringen ook best OK zullen staan...

Harrald

oknarb180
13 juni 2006, 14:48
Die site heb ik al heel vaak bekeken, maar het ging me over covers, elementkapjes dus.

http://img.shopping.com/images1/di/63/72/4b/69/79/4737777a3867554f454e62786271482d41-140x119.jpg

Qua elementringen wil ik gewoon creme of misschien zwart, maar toch bedankt.


Oh, ik dacht dat het kunsstof van de elementen zelf zilverkleurig zocht.
Vandaar, dus de link met het alternatief idee!!
Misschien kun je zelf wat knutselen met een stukje RVS en dat dan polijsten, omvouwen om je pickups en er dan inzetten?

groeten,

Branko