PDA

View Full Version : Hulp bij eerste dure gitaar



Mr Joe
5 juni 2006, 20:11
Hallo,

Ik heb onlangs van m'n grootmoeder een grote som geld gekregen(1500+).
Als ik 16 word(binnen 6 maandjes) mag ik deze spenderen aan een gitaar.
Mijn 'probleem' is: zou ik gewoon al het geld geven aan een super gitaar OR een gitaar van rond de 1000(wat ook geweldig veel is) euro kopen en later pas naar het extreme materiaal overstappen.

Ik ben best wel blij dat ik een mega gitaar kan kopen nu , ik dacht dat ik zeker maanden moest gaan klussen, maar nu is het bijna zover en ik wil me goed informeren.

Help me guitarosos.

vulvasonic
5 juni 2006, 20:14
Hoe ver ben je?
Zit je in een band?
Heb je een goede versterker?

Ik bedoel, je kunt jezelf nu een geweldige gitaar permitteren, maar als je geen goede versterker hebt, dan schiet je daar niet veel mee op. Voor 1000 euri of iets minder kun je een geweldige versterker kopen en voor 800 of iets minder een geweldige gitaar.

Mr Joe
5 juni 2006, 20:22
ik heb een 100watt marshall met een boss gt8 , samen klinken ze wel okay

Erikt
5 juni 2006, 20:32
ik heb een 100watt marshall met een boss gt8 , samen klinken ze wel okay

en wat voor muziek maak je?
zit je in een bandje?
welke gitaren heb je nu?
welke gitaren heb je op het oog?

:hippie:

vulvasonic
5 juni 2006, 20:32
Een solid state versterker neem ik aan?
Daarom vraag ik naar je bedoeling. Wil je ermee gaan optreden?
En zo ja, wat voor soort muziek wil je spelen?
Er is een nogal groot verschil tussen een Fender van 1500 euri of een Gibson van 1500 euri.

Ik begrijp de verleiding om een dure gitaar aan te schaffen (IK BEGRIJP HET ALS GEEN ANDER!!!!!!!!!), maar het gaat om meer dan dat. Hou je dus nog even in en leg mij en onze medeforummers uit wat het precies is dat je zoekt.

Vervolgens krijg je 24 tot 36 antwoorden van allemaal mensen die het beter weten dan de ander en allemaal hebben ze een andere optie voor je in petto. Ga er maar aanstaan! :D

Veekeren
5 juni 2006, 20:33
Wat voor Marshall?

Maar hoe lang speel je, en wat voor gitaar heb je nu? Want voor ongeveer 1000 euro heb je geweldige gitaren, het hangt echt van jezelf af of je die 500 extra wilt uitgeven. Voor de kwaliteit van de gitaar op zich is dat vaak niet nodig...

GunMetalBlue
5 juni 2006, 20:45
Ik raad je af om op je 16e al een megagitaar te kopen. Dat is iets waar je je hele leven naar uit kijkt, op je 16e al zo'n gitaar lijkt me hetzelfde als meteen het doel van je leven in het water gooien...

Of wordt ik nu heel drastisch... Ik had iig dat gevoel toen ik mijn fender had gekocht, toch na een dag of drie

Maar na die periode was ik ook weer hartstikke blij dat ik 'm had. Ik zou zeggen: Als je geen emotionele waarde hebt aan je momentele gear... verkoop die handel ook een koop iets supermega-giga-terra-incognita moois waar je je hele leven mee voort kunt. Want een gitaar is niks zonder goeie versterker! (Daar loop ik nu zo'n beetje tegenaan :nervous:)

mark verhoef
5 juni 2006, 20:48
@ topicstarter

zet het maar alvast uit je hoofd dat er bijvoorbeeld 1 beste gitaar is voor die geldsom.

er zijn Zoveel gitaren voor Zoveel stijlen in Zoveel prijsklasses.

Dus geef ons de stijen die je speelt.
Dan praten we verder.

maarja er zal hier dus weer een typische strat vs Lp discussie komen je kan er gewoon op wachten :D

Veekeren
5 juni 2006, 20:50
Ik raad je af om op je 16e al een megagitaar te kopen. Dat is iets waar je je hele leven naar uit kijkt, op je 16e al zo'n gitaar lijkt me hetzelfde als meteen het doel van je leven in het water gooien...


:D haha, dat vind ik wel overdreven ja ;) Als hij nu een goede gitaar koopt, wilt hij over een paar jaar vast wel een andere er bij, of nog een exclusievere, enz. Dit is wel het laatste waar ik me druk om zou maken...

Jax
5 juni 2006, 20:51
Om nu een aantal gitaren te noemen die je zou kunnen kopen lijkt me ook niet handig, vandaar dat ik je 1 tip meegeef. Het prijskaartje van een gitaar zegt ook niet alles.

Voor de rest zul je zelf veel onderzoek moeten verrichten, wil je niet spijt krijgen van je keuze. 1500 is een hoop geld!!

Bram+
5 juni 2006, 20:54
Ik raad je af om op je 16e al een megagitaar te kopen. Dat is iets waar je je hele leven naar uit kijkt, op je 16e al zo'n gitaar lijkt me hetzelfde als meteen het doel van je leven in het water gooien...

Of wordt ik nu heel drastisch... Ik had iig dat gevoel toen ik mijn fender had gekocht, toch na een dag of drie

Maar na die periode was ik ook weer hartstikke blij dat ik 'm had. Ik zou zeggen: Als je geen emotionele waarde hebt aan je momentele gear... verkoop die handel ook een koop iets supermega-giga-terra-incognita moois waar je je hele leven mee voort kunt. Want een gitaar is niks zonder goeie versterker! (Daar loop ik nu zo'n beetje tegenaan :nervous:)
Een dure gitaar kopen op die leeftijd heeft inderdaad iets van een tattoo laten zetten op die leeftijd: je denkt dat je al weet wat je wil, maar uiteindelijk zal het toch niet zo'n wijze beslissing blijken te zijn geweest.

Natuurlijk hebben we nog niet echt een goed beeld van de topicstarter, dus inderdaad: vertel meer over wat je al hebt, wat je wil, wat je ermee wil, etc. 'Zomaar' een dure gitaar kopen is sowieso een roekeloze actie.

Mr Joe
5 juni 2006, 21:44
qua stijl speel ik jazzy dingen en blues. en af en toe wat metal, maar ik wil op mijn nieuwe gitaar vooral dus jazz en blues gaan spelen.

Ik zat al te denken aan een strat, creamkleur, maar das ook weer zo cliché.

Wat denken de mensen hier trouwens over de tweedehandsmarkt?
als ik daar nu eens een gitaar koop heb ik meer waar voor m'n geld en meestal scheelt er niet zoveel aan die gitaar?

Herman
5 juni 2006, 21:48
2e hands markt is altijd waard om te kijken. Je kunt er vaak dingen vinden die veel goedkoper zijn dan dat je ze nieuw moet kopen terwijl de kwaliteit bijna altijd nog even goed is...dit kan je dus best veel geld schelen. En als je het niet vertrouwd, kun je het nog altijd vragen op 't forum hier :)

goeroezeboe
5 juni 2006, 21:49
1500€ is inderdaad een heleboel geld. Ik speel toch al een tijdje en ik moet nog altijd verder met men sheraton ... en dat gaat eigenlijk perfect. :p

Volgens mij kan je voor +-800€ echt een hele mooie (tweedehands) gitaar kopen en dan hou je toch nog een hele mooie som over die je kan uitgeven aan een versterker of iets helemaal anders.

Aan de andere kant, als je tweedehands een gibson les paul koopt en daar goed zorg voor draagt, ga je daar nooit je broek aan scheuren. Als je over 5 jaar toch iets anders wilt, kan je hem immers aan een mooie prijs (met wat geluk zelfs met winst :p) doorverkopen. Dus zo dom is het nu ook weer niet en misschien is het wel een nuttige tip. Als je nog niet 100% zeker weet wat je wilt, koop een gitaar met goede herverkoopwaarde ...



ps. Als je voor een strat kiest moet je daar zeker geen 1500€ aan geven, zulke gitaren vind je voor veel minder geld en toch fantastische kwaliteit.

nielsduursma
5 juni 2006, 21:49
voor jazz en blues zou IK gaan kijken voor een mooie hollowbody met p90's of humbuckers. maargoed dat ben ik, en ik ga niet voor jou een gitaar van 1000+ uitzoeken. mijn advies is gewoon heel goed en lang zoeken en kijken tot je zeker zeker maar dan ook zeker weet dat de gitaar die je vast hebt de heilige graal voor jou is. ik bedoel, 1000 euro kan je niet elke dag uitgeven.

Bram+
5 juni 2006, 21:50
Wat de meeste tegen de tweedehands markt hebben is dat er een aantal oplichters zijn. Toch valt er meestal veel af te lezen aan de advertenties, en bij twijfel kun je het altijd hier vragen, veel mensen op dit forum zien aan één foto genoeg.
Het voordeel is inderdaad dat je als de gitaar je tegenvalt, je 'm vaak zonder al te veel of zelfs zonder verlies weer kan verkopen. Als je een door jou nieuw gekochte gitaar weer wil doorverkopen, kun je gemiddeld minstens op 20% procent afschrijving rekenen, als het niet veel meer is. Soms krijg je niet eens de helft meer 'terug'.

Ik zou eigenlijk helemaal geen nieuwe gitaar kopen en inderdaad de tweedehands markt opduiken, en bij twijfel hier navraag doen.

drap
5 juni 2006, 21:56
Een 1000 euro + gitaar kan ik je alleen maar aanraden wanneer je weet wat nou wel lekker speelt en wat voor jou nou juist net niet. Hetzelfde geldt voor het geluid wat er van af komt. Ik denk dat dit allemaal dingen zijn wat komt met de jaren. Ik weet natuurlijk niet je ervaring, maar als je dit allemaal nog niet echt weet raad ik het af. Dan zijn er wel betere alternatieven waar een beetje gerenomeerde gitaarzaak je wel mee zou moeten kunnen helpen. En zelfs dan kom je er waarschijnlijk na een tijdje achter, na enige vordering en ook zeker verandering van smaak in stijl van muziek, dat de gitaar die je dan bezit het ook nog niet echt is wat je zoekt. Dat laatste weet ik uit eigen ervaring

vulvasonic
5 juni 2006, 22:09
Okee, we weten al wat meer.
Als je blues wilt spelen en jazz (en soms een beetje rock), dan zou ik eerst eens kijken naar een andere versterker. Een handzaam buizencombootje zou ik zo aan kunnen raden. De Vox AC15CC is een mooi en handzaam buizenversterkertje waar je een perfect jazz/blues en rock geluid uit kunt toveren.

Vervolgens verkoop je de Marshall en dan zou ik (maar dat ben ik dus) gaan uitkijken naar een mooie semi hollow. Helaas zijn de bekendste onder de semi hollows erg prijzig (denk aan de Gibson ES 335). Maar er zijn ook andere merken (bijvoorbeeld Ibanez) die hele fraaie alternatieven bieden. Het zijn mijns inziens de perfecte gitaren om zowel jazz, als blues als rock mee te spelen.


En tweedehands is ZEKER bij gitaren een hele goede optie. Bij versterkers durf ik het minder goed aan, maar aan een gitaar kan weinig kapot. Vooral de duurdere merken met de bekendste modellen van zo'n 5, 6 jaar oud zijn een goede investering wat dat betreft. Helaas maakten ze toen de 335 faded serie nog niet......

Orpheo
5 juni 2006, 22:43
Okee, we weten al wat meer.
Als je blues wilt spelen en jazz (en soms een beetje rock), dan zou ik eerst eens kijken naar een andere versterker. Een handzaam buizencombootje zou ik zo aan kunnen raden. De Vox AC15CC is een mooi en handzaam buizenversterkertje waar je een perfect jazz/blues en rock geluid uit kunt toveren.

Vervolgens verkoop je de Marshall en dan zou ik (maar dat ben ik dus) gaan uitkijken naar een mooie semi hollow. Helaas zijn de bekendste onder de semi hollows erg prijzig (denk aan de Gibson ES 335). Maar er zijn ook andere merken (bijvoorbeeld Ibanez) die hele fraaie alternatieven bieden. Het zijn mijns inziens de perfecte gitaren om zowel jazz, als blues als rock mee te spelen.


En tweedehands is ZEKER bij gitaren een hele goede optie. Bij versterkers durf ik het minder goed aan, maar aan een gitaar kan weinig kapot. Vooral de duurdere merken met de bekendste modellen van zo'n 5, 6 jaar oud zijn een goede investering wat dat betreft. Helaas maakten ze toen de 335 faded serie nog niet......

ben t met je eens. ik zou met zo'n budget ook gaan voor zo'n soort set; een vox ac15 en een semihollow; een gretsch electromatic in mijn geval. nieuwe filtertrons erin, en gaaaan!

brunodb
5 juni 2006, 22:44
of kijk eens naar Duesenberg. die hebben voor schappelijker prijzen dan een gibson prachtige jazzgitaren die heel erg lekker klinken. heb er zelf een gehad waar ik heel tevreden van was. spijtig genoeg weggedaan omdat ik constant last heb van GAS zonder dat ik er de centen voor heb

mark verhoef
6 juni 2006, 08:36
of koop een fender twin reverb (2de hands)

en een mooi stratje met texas specials,

kan je ook heerlijk op bluesen, rocken en eigenlijk ook wel jazzen.