PDA

View Full Version : Gitaarspelen met noten ipv tabs



Mr Joe
5 juni 2006, 16:08
Hey,
Ik heb gisteren een paar jazzgitaar boeken van het internet gedownload(illigaal, ik weet't).
Nu staan er aleen noten opgeschreven en geen tablatuur. Ik kan wel noten lezen(zichtlezing) maar ik speel nooit elektrische gitaar op deze manier.

Mijn vraag:
Hoe weet ik in welke positie ik moet spelen?
Bijv een lage do. op de 3e fret vd A-snaar of op de 8ste fret vd E-snaar

Hopelijk kunnen een paar gitarosoz mij helpen? :soul:

Bl44t44p
5 juni 2006, 18:20
Goede vraag. Zeker als je het zelf aan het uitzoeken bent kan dat nog wel eens lastig zijn... en eigenlijk is het enige wat ik kan zeggen dat wanneer er verder geen posities bij staan geschreven (of vingerzettingen met 12345 of pimax) er vrijwel geen regels voor zijn. Zelf wat proberen dus.

Thijs G
5 juni 2006, 18:47
Dat moet je zelf weten, daar kom je vanzelf wel achter als je het vaker speelt, confertabele vinger zettingen etc.

De toon hangt ook af van op welke snaar je het speelt, (d0h, verschillende snaardiktes etc.) dus misschien wil je bepaalde licks met wat scherper geluid spelen dus speel je het op de hoge E i.p.v. op de B.

Maar wat jij nu vraagt gaat in 1e instantie om het 1e.

LuukieRayVaughan
5 juni 2006, 19:16
Edit door Bassbitch: Tips m.b.t. illegale praktijken zoals downloaden zijn hier niet toegestaan dus vraag er ook niet om.

Das Schaap
5 juni 2006, 19:20
Bij jazz draait het ook om je eigen voicings van akkoorden, je hebt gewoon de vrijheid om zelf te kiezen wat jij het lekkerst vindt klinken en wat ook nog goed te spelen is. Pak gewoon de akkoorden die het eerste in je opkomen qua grepen, en ga dan kijken of dit te doen is en of dit ook lekker klinkt. En dan kan je andere grepen proberen, noten toevoegen bijv. Maj9 ipv Maj7 ofzo om maar iets simpels te noemen wat wel effectief kan zijn.

Mr Joe
5 juni 2006, 19:44
Edit door Bassbitch: Tips m.b.t. illegale praktijken zoals downloaden zijn hier niet toegestaan.


- bedankt voor de hulp trouwens.

Negative K3 fan
5 juni 2006, 22:53
bij notenschrift kun je niet direct achterhalen in welke positie je moet spelen, soms staan er bij de noten wel nummers die aangeven welke vinger van je linkerhand je 'moet' gebruiken (1=wijsvinger, 2=middelvingers etc.) vaak kun je daar wel uit afleiden in welke positie het moet

als er een stuk voor het grootste gedeelte in de eerste (open) positie is geschreven en er zijn bepaalde stukje waarbij je moet schuiven naar bv. de 5e of 7e dan staan er soms romeinse cijfers bovenaan de notenbalk die dat aangeven, eventueel met een streep erbij die aangeeft van waar tot waar.

paulusdeBKB
13 juni 2006, 16:50
De truc is om, voordat je begint de melodie te spelen, even te kijken naar het notenbeeld. Tot hoe hoog/laag gaat de melodie? Zitten er grote sprongen in etc? Dat geeft vaak een goede indicatie van wat de handigste beginpositie op de gitaar is. Als je alle noten in de melodie in dezelfde positie kunt pakken, dan heb je een goede (maar niet per se de beste) positie te pakken.

Vermijd in eerste instantie spelen in de eerste positie. Losse snaren in een melodie klinkt meestal niet zo gaaf, maar dat vind ik.

Negative K3 fan
13 juni 2006, 18:34
Vermijd in eerste instantie spelen in de eerste positie. Losse snaren in een melodie klinkt meestal niet zo gaaf, maar dat vind ik.

??

als het gaat om klassiek is juist het tegenover gestelde waar...

Roy K.
13 juni 2006, 20:05
Edit door Bassbitch: Tips m.b.t. illegale praktijken zoals downloaden zijn hier niet toegestaan.


Downloaden is in NL niet illegaal, uploaden wel.

savecracker85
13 juni 2006, 21:28
??

als het gaat om klassiek is juist het tegenover gestelde waar...
de topic starter heeft het over jazz, wat dat betreft heeft paulsdebkb gelijk. Over het algemeen wordt de eerste positie dan vermeden.
Punt is hierbij dat je eigenlijk positie voor positie opnieuw onder de knie moet krijgen, wil je iets vloeiend van blad kunnen spelen.

Zelf ben ik nu bezig met een oefenboek waar je dmv verschillende partituren de posities een voor een onder de knie krijgt.

Negative K3 fan
13 juni 2006, 23:46
ik wist niet eens dat bassbitch hier mod was?? hoe is dat zo gekomen?

Wormaap
14 juni 2006, 00:10
Het downloaden van software is in Nederland wel degelijk illegaal. Aangezien dit topic over bladmuziek gaat, gok ik haast dat er gevraagd werd naar software om dat om te zetten naar tabs o.i.d.

Verder is het niet ongebruikelijk dat een forum eigen richtlijnen heeft m.b.t. dit gebied.

Kortom: BB heeft alle recht om die reactie te verwijderen.
En dat zeg ik niet alleen omdat ze er goed uitziet :P

Roy K.
14 juni 2006, 10:48
ik wist niet eens dat bassbitch hier mod was?? hoe is dat zo gekomen?

D'r was nooit een mod voor speeltechnnieken & theorie, de mods hebben zelf actie ondernomen om hier verandering in te brengen, ook al gebeurt er hier zelden of nooit iets dat niet door de beugel kan. Ik heb er zelf ook wel es aan gedacht om me beschikbaar te stellen als mod hier, maar dat is dus niet meer nodig.

Wormaap
14 juni 2006, 11:48
Muziek, films, boeken enz... Mag je allemaal lekker downloaden in Nederland, maar niet uploaden. Tot zover heb je gelijk.
Het bezitten of gebruiken van SOFTWARE zonder licentie is dan weer wél bij wet verboden. Zijn andere regeltjes voor ;)


Edit door Bassbitch: Posts van Thomas zijn verwijderd, ik heb je reactie op hem dus even aangepast.

Bassbitch
15 juni 2006, 16:30
De discussie over wat wel en niet legaal is volgens de wet wordt in Offtopic momenteel gevoerd, daar kunnen jullie verder discussiëren, hier graag weer ontopic.

Bloodline
17 juni 2006, 12:47
Hey,
Ik heb gisteren een paar jazzgitaar boeken van het internet gedownload(illigaal, ik weet't).
Nu staan er aleen noten opgeschreven en geen tablatuur. Ik kan wel noten lezen(zichtlezing) maar ik speel nooit elektrische gitaar op deze manier.

Mijn vraag:
Hoe weet ik in welke positie ik moet spelen?
Bijv een lage do. op de 3e fret vd A-snaar of op de 8ste fret vd E-snaar

Hopelijk kunnen een paar gitarosoz mij helpen? :soul:

doe gewoon wat het handigste is of leer de stukken gewoon met de noten op alle snaren ! natuurlijk aat de voorkeur naar welke noot het digst bij zit maar als je gewon hetstuk leert op alle noten die je moet doen, ken je binenkort die hele fretboard uit je kop !