PDA

View Full Version : Ruis na verwisselen buizen 5150



BrianMay
15 november 2002, 17:57
Ik heb de pre amp buizen van mijn 5150 verwisseld voor 5 sovtek 12ax7 pre amp buizen , en hij deed het perfect eerst alleen toen ik hem een dag later weer aanzette ruiste ie ineens behoorlijk.
iemand enig idee hoe dit komt en of dit door de buizen komt?
er zaten eerst E.H. 12ax7 buizen in.
Komt het mischien omdat ik even moet kijken welke buiz het geschikst is in welke positie ofzo?

Swan
15 november 2002, 18:03
misschien moet je de bias laten afstellen

Negative K3 fan
15 november 2002, 19:33
Bias hoort toch alleen bij eindbuizen? Misschien hoort het bij de buizen of misschien zijn de buizen neit goed (microfonisch).

BrianMay
15 november 2002, 23:19
nee ze zijn niet microfonisch ze ruisen gewoon nogal

Torrasque
15 november 2002, 23:38
okeej nu was ik net lekker gemaakt over de Peavey 5150, en nu gaat die ook zitten kutten, is dr nou geen perfecte amp!!! :sad: :sad:

Janneman
16 november 2002, 01:27
Okee, nu moet ik gewoon nog een keer reageren. Ik heb ook mijn buizen vervangen. Voor en eind versterker. Gelukkig heb ik nog steeds geen problemen, kan dus helaas geen advies geven.

Slowhand41
16 november 2002, 10:04
Je zou inderdaad kunnen proberen of verwisselen van positie iets helpt maar waarschijnlijk is er 1 buis niet in orde. Zoek dit uit door elke buis afzonderlijk te verwisselen met bv een oude welke je nog hebt liggen. Ga met de 'ruis'buis terug naar de winkel dit gebeurt n.l. wel vaker dat er 1 niet helemaal o.k. is.

Greetz, Hans.

Dude
16 november 2002, 10:56
gister bij feedback zon 5150 halftack gezien, wat een cosmetisch lelijk apparaat zeg, vierkante blokkendoos, een top die kleiner is dan de cab wat over het algemeen genomen al minder staat... damn

Noctiis
16 november 2002, 11:53
gelukkig gaat het niet om esthetische aspecten maar om het geluid

Dude
16 november 2002, 12:24
Op 2002-11-16 11:53, schreef Noctiis:
gelukkig gaat het niet om esthetische aspecten maar om het geluid


tuurlijk, maar het telt wel een beetje mee uiteraard, maar goed dit is mijn mening maar, ik kan me best voorstellen dat anderen hem wel erg cool vinden

EdJ
16 november 2002, 14:15
Waarom zet je die oude buizen dan niet terug?
Ed

Swan
16 november 2002, 14:27
k vind de 5150 combo erg mooi vormgegeven, lekker simpel

Janneman
16 november 2002, 23:35
Ja, vindt ik ook. Het is wel mijn smaak. Hij ziet er ook een stuk stoerder uit dan veel andere versterkers.

BrianMay
16 november 2002, 23:42
Ik heb alle oude buizen weer teruggestopt en hij ruist nog steeds net zo erg, iemand een idee?
en het ligt niet aan mijn gitaar of kabeltje want dat heb ik al gecheckt.

aadplagiaat
17 november 2002, 00:11
Hmm, ik dacht eerst dat door de nieuwe buizen wellicht hoogfrequent oscilatie was opgetreden. Dit zou kunnen komen door veel meer versterking van de nieuwe buizen, maar omdat je nu de oude weer teruggeplaatst hebt en het euvel er nog steeds in zit denk ik dat je met het verwisselen van de buizen een contact van een buisvoet hebt verbogen zodat die niet meer goed contact maakt (zou kunnen). Ook kan het zijn dat nu door de mechanische kracht een (slechte) soldering ergens is losgegaan (dat zou vervelend kunnen worden).
Remedie: alle buizen er weer even uit halen en stuk voor stuk de buisvoeten bekijken. Als er een contact van een buisvoet wijder staat dan een andere kun je proberen die weer een beetje terug te buigen zodat die weer goed klemt. Wel houdt dit meestal toch in dat na verloop van tijd dit zich kan gaan herhalen.
Alle soldeerverbindingen controleren op defecten. Zie je ergens een grauw plekje in een soldering dan heb je kans dat daar ter plekke een "koude las" heeft gezeten die het langzaamaan opgeeft of dat de draad in de soldering is gaan oxideren. Tinoxide geleidt slecht tot niet. Het beste zou in zo'n geval zijn om de soldering helemaal schoon te maken, de draad voorzichtig schoon te krabben, opnieuw voorvertinnen en solderen. Veel werk en dat moet je wel kunnen.

BrianMay
17 november 2002, 00:21
maar toen ik die nieuwe buizen erin had was het eerst een paar dagen goed en toen begon ie ineens te ruisen

aadplagiaat
17 november 2002, 00:32
Tsja ehmmm een kant en klaar antwoord zal wel moeilijk worden zo hier vandaan. Maar toch is het een mogelijkheid die je kan onderzoeken. De meeste problemen worden opgelost door eerst te vinden wat het niet is. Net zoals dat wat je nodig hebt altijd onderop ligt enzovoorts. Dit is een tamelijk "vaag" probleem. Rook is veel duidelijker.

EdJ
17 november 2002, 12:47
Hallo,wat bedoel je precies met ruis?
Is het een hoge of lage,verandert het als je
aan een of meerdere knoppen draait,is het
hard of zacht stottert het of is het constant?
Probeer de ruis zo goed mogelijk te omschrijven
Groeten,EdJ

BrianMay
17 november 2002, 16:01
de ruis is vrij constant maar heel af en toe stottert het een beetje, en hij doet het ook als ik helemala geen gitaar ingeplugt heb en dan geeft ie ook een bromtoon, en het is gewoon normale ruis niet echt superhoog en ook niet superlaag.

BrianMay
17 november 2002, 16:41
en het verandert alleen als ik het volume harder zet dan wordt het harder, amar dat lijkt me logisch en als ik de gain hoger zet dan wordt het ook iets erger, amar zelfs met de gain helemaal dicht is er al behoorlijke ruis.
En als ik mijn gitaar inplug dan wordt de ruis alleen amar erger.
Ik heb alle buizen al meerdere malen eruit gehad en alle buizenvoetjes en soldeerpunten gecontroleerd en daar lijkt niks mis mee.
En als ik aan de gain en de volume knop draai dan kraken die ook een beetje

EdJ
17 november 2002, 18:02
Dan zou ik beginnen om de potmeters in te
spuiten met contact cleaner.
Als je `m open hebt kun je gelijk kijken of
er iets(een draadje?)los is.Heb je een schema
van die versterker?Ik ken `m eerlijk gezegd
alleen van horen zeggen en heb geen schema.
Je zal dat wel kunnen vinden op Steve Ahola`s
site(blue guitar) of een van zijn maten.
Doe je alsjeblieft wel voorzichtig!
Bij twijfel niet zelf doen.
Die verhalen over dood gaan door aan versterkers te klooien zijn geen geintjes!

BrianMay
17 november 2002, 19:13
Ik ga er denk ik maar niet zelf aan knutselen want er zit nog garantie op.
het probleem is alleen dat ze er bij die winkel volgens mij geen verstand van hebben en wel zullen zeggen dat het zo hoort.

maarten
18 november 2002, 00:01
ik weet wel dat de 5150 bekend staat om zijn ruis. Tenminste bij veel reviews die ik gelezen heb staat er dat hij toch best ruist. maar het is niet dat je er doof van wordt ofzo, maar toch zou het wel minder mogen vind ik.

Maar ik heb dus veel gelezen over je amp te modden. Zoals warmer biassen, andere buizen, bla bla bla
zijn er mensen die goede tips hebben? Ik wil bijvoorbeeld de clean wat opvijzelen aan mijn 5150 de ruis wat meer drukken en de scheur wat meer compressed te laten klinken. Ik heb op een website gelezen dat ze een 5150 met rectifier buizen hebben uitgerust enzo. Wat doen deze aanpassingen precies met je geluid? en in hoeverre zit het geluid van je amp al ingebakken zodat je er niets meer aan kan veranderen?

maarten

EdJ
18 november 2002, 01:35
Het is echt niet zo moeilijk als je denkt
(wat weet ik er trouwens van wat je denkt:)
Als je er meer van wilt weten zijn er sites
genoeg en geloof me;je kunt zelf heel wat
doen!Kijk `ns op ax84.com of op de amp
forums van http://www.ampage.org.
Geloof gewoon niet alles wat een ander zegt
totdat je het in iedergeval zelf hebt
uitgeprobeerd!
Als je zelf bouwt ga je alles toch wat anders
bekijken en kun je nog `ns lachen over de
totale onzin waarmee sommige mensen indruk
op je proberen te maken.
Echt je wil niet weten wat een totale flauwekul er dagelijks wordt uitgekraamd over
gitaren en versterkers!Ik heb nooit begrepen
waarom mensen dat doen.tegenwoordig wijdt ik
het maar aan onzekerheid.
Groeten,EdJ

BrianMay
18 november 2002, 01:51
Bedankt Edj en alle anderen voor de adviezen ik had nog wel een vraag aan je Edj.

Ik heb die ruis nog eens beter bestudeert en als ik niks in mijn amp heb geplugd dan kom er ruis uit met een lage bromtoon erdoorheen.
Zou dit mischien kunnen komen door kappote filtercaps ofzo?
En hoe maak ik mijn buizenvoetjes schoon, als daar stof ofzo in zit ?
Ik heb al geprobeerd ze uit te blazen.

EdJ
18 november 2002, 14:06
Ik zou naar de keuken gaan en daar ,tijdelijk,alle apparaten uitschakelen
ook het licht uit doen.
Dan de versterker in de keuken zetten aan doen en luisteren.
Is het opgelost nu?Dan weet je waar het aan
ligt.Is het er nog steeds,ga dan naar de site
van Peavey en meld je probleem;je krijgt dan
antwoord van de technici van Peavey.
Print dat uit en ga ermee naar de zaak waar
je `m hebt gekocht.
Het lijkt me toch dat ze het zonder te morren
zullen verhelpen omdat `ie nog in de garantie
zit.Zo niet dan mail je dat evn naar Peavey
die zullen dan wel actie ondernemen.
Succes!
Groeten,EdJ