PDA

View Full Version : Nut bewerken



dacrow
5 juni 2006, 14:20
Hoi , de 3e snaar (g-string) springt uit de nut , maw ik moet de gleuf wat dieper maken .


Met wat doe ik dit makkelijk ?

DarknessAwaits
5 juni 2006, 14:44
Dit lijkt me meer een topic voor in zelfbouw.

Het is het beste te doen met de daarvoor bestemde topkamvijlen, maar die zijn erg duur. Maar stel deze vraag in zelfbouw, of gebruik de search.

bert k
5 juni 2006, 15:03
Ik zet hem in Zelfbouw.

B_2_the_a
5 juni 2006, 15:26
als de snaar te hoog ligt dan kan je um wat lager vijlen(kan je beter alles vijlen)

hou een vinger op de 3e fret
en als je dan op de eerste fret kijkt moet er iets van een vloetje dikte zitten tussen de snaar en de fret(bij de bassnaren iets meer)

als dit niet zo is: speeltje gitaar niet lekker, is hij/zij niet zuiver en dan kan die g-snaar eruit springen


ligt hij kwa diepte goed? kan je 2 dingen overwegen: nieuwe topkam of beetje superlijm erop doen dat dat een stukje hoger is en dan de snaar opnieuw goed invijlen(dan heb je als het goed is klein bultje bij de g snaar van de lijm)

Enra
5 juni 2006, 21:14
Snij - of schuur - een doodgewoon potlood in de lengte door zodat de kern vrij komt. Steek er een vlakke punt aan met bv een beitel. Leg nu het potlood met de platte kant waar je de kern vrij hebt gemaakt op de frets aan de hoge E kant en met de vlakke afgestoken punt tegen de nut. Trek terwijl je het potlood op de frets drukt een streepje op de nut van de hoge E tot de lage. De onderzijde van het streepje is de maximale diepte van de sleufjes voor je snaren.

Misschien helpt het bovenstaande om te zien of je nog ruimte hebt. Het klopt overigens dat je ze of geen van allen of allemaal moet doen; tenzij ze sowieso niet gelijk diep (tot potloodstreepje) gaan.