PDA

View Full Version : finish vraagje



rinaldo
5 juni 2006, 13:20
wat is julie methode voor het finishen van een gitaar, ik heb net mijn tele in een paar lagen acryllak gespoten met een spuitbus van motip. ik laat het een dag drogen en schuur hem dan met korrel 400 waarna ik weer een paar lagen lak op breng en hem weer laat drogen, en vervolgens het hele proces herhaal.maar ik vraag me af is korrel 400 fijn genoeg of kan ik beter nog fijner gebruiken en moet ik nat of droog schuren. en moet acryllak ook twee weken uitharden of kan ik eerder beginnen met polijsten. dat spul droogt zo verschrikkelijk snel, en is het gebruik van syntetische lakken op kunstharsbasis aan te bevelen , of hebben julie hier negatieve ervaringen mee. graag julie ervaringen en methodes wat betreft het lak proces, ben hier erg nieuwsgierig naar
rinaldo

jan jansen
5 juni 2006, 14:15
[QUOTE=rinaldo]wat is julie methode voor het finishen van een gitaar, ik heb net mijn tele in een paar lagen acryllak gespoten met een spuitbus van motip.

Waarom acryllak en geen nitrocelluloselak?Hoop er met een week aan te beginnen....,als alle freezingen lukken.

jan :rockon: :rockon:

fred dons
5 juni 2006, 16:43
motip moet 4 weken uit harden (eerder mag wel maar dan kun je na een maand nog een keer gaan polijsten omdat de lak nog verder uit hardt)

celullose is makkelijker en giftiger en moeilijker aan te komen dus ik kan de voorkeur voor motip voortstellen (bij cellulose is een goede afzuiging en een 3m gezichtsmasker verplicht!)

tussen de lagen doe ik alleen bij de eerste lagen 400 droog daarna ga ik naar 800 nat ( en vervolgens steeds hoger)
succes!

rinaldo
5 juni 2006, 20:21
waarom is celulose makkelijker? dat er moeilijker aan te komen is en dat het giftiger is dat wist ik al, maar wat is er makkelijker aan? en volgens mij is het niet in spuitbussen te krijgen dus moet ik een spuit instalatie zien te regelen, dus voor mij veel meer gedoe,en ik heb begrepen dat celulose een hoop weekmakers bevat waardoor je veel lagen aan moet brengen,en daardoor de kans hebt dat je lak te zacht blijft, of juist te hard word waardoor je weer last krijgt van cracks,dus dat klonk mij allemaal niet eenvoudig in de oren, waardoor ik voor acryl heb gekozen goed verkrijgbaar milleu vriendelijk en niet duur. maar iig bedankt voor de tip wat betreft het schuren en uiharden van de lak.

fred dons
5 juni 2006, 21:33
celullose is ook in spuitbussen verkrijgbaar (bij o/a nicolaas in leiden)
voordelen:
- gelijk droog ( als in: binnen 20 seconden bij een dunne laag)
- weinig kans op reakties zoals bij acryl (als je te snel lakt tussen de lagen door bij acryl, droogt de oude laag niet goed waardoor die kan reageren als je te snel een nieuwe laag spuit ( ik kan 6 lagen cellulose spuiten op 1 dag en maar 1 laag acryl)
- celullose is mooier te polijsten
- celullose is makkelijker te repareren
- minder zakkers in de lak omdat hij zo snel droogt

ik lak ook met motip als ik een kleur niet in cellulose kan krijgen maar dan
ben ik dus veel langer bezig om een beetje vergelijkbaar resultaat krijgen als met celullose ( en met motip loop je ook de kans dat hij na verloop van tijd ook gaat craqueleren , moderne celluloses hebben daar minder last van)

fred dons
5 juni 2006, 21:36
en oh ja met cellulose hou ik uiteindelijk een veel dunnere laag lak over dan met acryl, als cellulose uithardt wordt het nl. veel dunner dan acryl maar daar naast spuit ik veel minder lagen

rinaldo
5 juni 2006, 21:49
oke dus als ik het goed begrijp is cellulose giftiger maar geeft het een beter resultaat dan acryl, en kun je met acryl maar een laag per dag spuiten. maar op mijn spuitbus staat dat je meerdere dunne lagen met tussenposen van 2min moet spuiten dus kan je meerdere lagen per dag spuiten toch? of begrijp ik het dan verkeerd. en die nicolaas is die ook via internet bereikbaar of moet ik voor een spuitbusje helemaal naar leiden toe. of zijn er in het noorden ook firmas die cellulose in spuitbussen verkopen?

fred dons
6 juni 2006, 07:03
je kunt met motip meerder lagen achter elkaar lakken (binnen max 20 minuten)zonder dat je een chemische reaktie krijgt (dus tot zover klopt het) maar het gevolg is hiervan wel dat de oudste lagen niet goed de kans krijgen chemisch uit te harden. met als gevolg dat je body eigenlijk 2 maanden moet uitharden voordat je hem kan afmaken (en dan nog zul je zien dat als je gaat polijsten je met je nagel een afdruk in de lak kan zetten, net na het polijsten)

de Cellulose van Nicolaas is helaas niet via internet verkrijgbaar, bij Vox Humana weer wel maar daar betaal je dan ook gelijk 2 keer zoveel voor een spuitbus Cellulose.
Er zijn nog andere verfhandels die nog cellulose in spuitbussen stoppen maar daar moet je echt naar zoeken (en het worden er steeds minder)

Als je geduld hebt is een body goed te lakken met Motip maar het kernwoord is hier dus wel geduld ;)

Gerrit
6 juni 2006, 14:49
Over dat giftige van cellulose, Helemaal waar.
Maar acryl is ook verdomd giftige zooi.

Je moet gewoon zorgen dat je jezelf goed beschermt,
dus een spuitmasker(op z'n minst), het liefst een soort beschermend overjasje zodat de nevel niet op je huid neerslaat.
Ook is een goede afzuiging erg belangrijk.

Ik zelf heb een afzuiging gemaakt door een fan van een opel kadet in een lijst voor het raam te hangen.(kan je halen bij een auto sloop voor E20.00)
Die fan wordt gevoed door een 12v voeding, ik kan hem regelen door er een plank voor te doen of weg te halen.(werkt ook goed voor stof)

Met die maatregelen is het al heel goed te doen.

fred dons
6 juni 2006, 15:11
goeie tip van die blower!

rinaldo
6 juni 2006, 17:35
ai, geduld, laat dat nou net niet mijn sterkste kant zijn. naja ik heb de eerste lagen er al op, dus ik zal wel geduld moeten opbrengen. begin ondertussen wel ergens anders aan.

fred dons
6 juni 2006, 18:06
als je veel lakt komt dat geduld vanzelf wel (ik heb de afdrukken van gitaren die met enig geweld tegen de muur vlogen, omdat het lakken niet helemaal goed ging als bewijs dat ik dat in het begin ook nog niet helemaal had (of liever gezegd helemaal niet)
In het begin lakte ik met acryl binnen een week een gitaar, helaas zag je dat er wel aan af en was ik uiteindelijk veel langer bezig omdat goed te krijgen
nu lak ik 1 week (1 a 2 lagen per dag) en laat de body vervolgens een paar weken uitharden.
hier ben ik nu mee bezig (hardcore roze (o;)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=116&page=15&ktw=1ab708c55a04c4a500646a0bf5861528&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09

rinaldo
6 juni 2006, 18:31
oke dus geduld zal ik moeten opbrengen, maar kan ik nu wel doorgaan op die manier? dus per dag een of twee lagen, nu ik er al een aantal lagen op heb zitten die met tussenpozen van twee min aangebracht zijn, of moet ik hem helemaal kaal schuren en opnieuw beginnen. zucht. :(

jan jansen
6 juni 2006, 19:47
hier ben ik nu mee bezig (hardcore roze (o;)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=116&page=15&ktw=1ab708c55a04c4a500646a0bf5861528&sid=r4wz5dc049a6c89f79342eae3c4c1d09[/QUOTE]


Daar zitten mooie beelden bij.... :rockon: :rockon: je zou er niet op durven spelen...zonde om ze te beschadigen,

jan

jan jansen
6 juni 2006, 19:49
oke dus geduld zal ik moeten opbrengen, maar kan ik nu wel doorgaan op die manier? dus per dag een of twee lagen, nu ik er al een aantal lagen op heb zitten die met tussenpozen van twee min aangebracht zijn, of moet ik hem helemaal kaal schuren en opnieuw beginnen. zucht. :(


Ik ga eens kijken of ik hier ergens in fryslan nitrocellulose kan krijgen(in pot of spuitbus)...tenslotte moet mn vintage 52 tele zo origineel mogelijk zijn,of daar in de buurt van komen.Vandaag op mn werk eens gekeken of dit nog voorkwam ergens in een depot...helaas ook niet meer.

jan

jan jansen
6 juni 2006, 20:07
Net gekeken op de site van voxhumana en kom tot de volgende conclusie/prijzen:

Clou cellulose aflak 1 liter (glans of mat??welke te gebruiken voor een 52 tele??)18 euro 15
Houtpasta (filler??)beuken/elzen of de Naturel?6 euro 50
verzendkosten tot 5 kg 5 euro.

maakt totaal 29 euro 65.Als ik zo de autentieke/originele kleur aflak kan benaderen heb ik dat er wel voor over.

jan

fred dons
6 juni 2006, 22:42
@ rinaldo, gewoon een paar dagjes wachten tot de lagen die er nu opzitten uitgehard zijn ( wel even opschuren, droogt het sneller) en dan rustig verder

@ jan jansen
ik ben niet bang om te beschadigen hoor, dat is het fijne van zelf lakken ik kan indien nodig zelf weer repareren
voor de 52 tele heb je hoogglans nodig en ik zou zelf mahonie filler gebruiken omdat die de nerf beter naar voren brengt
daarnaast heb je nog de geel/amber pigment nodig om de tele butterscoth blond te maken

jan jansen
7 juni 2006, 20:24
@ jan jansen
ik ben niet bang om te beschadigen hoor, dat is het fijne van zelf lakken ik kan indien nodig zelf weer repareren
voor de 52 tele heb je hoogglans nodig en ik zou zelf mahonie filler gebruiken omdat die de nerf beter naar voren brengt
daarnaast heb je nog de geel/amber pigment nodig om de tele butterscoth blond te maken[/QUOTE]


Die mahonie filler maakt die het hout niet erg donker?Ik heb er nu een hele mooie structuur in daarom ben ik ook bang om het butterschotch blond te maken.Liever met die filler en dan in een neutrale hoogglans nitrocellulose lak spuiten.Volgens mij verkleurt het essen met de jaren nog wel wat bij?

jan

Gitaarbouwer
7 juni 2006, 20:42
Er zijn nog andere verfhandels die nog cellulose in spuitbussen stoppen maar daar moet je echt naar zoeken (en het worden er steeds minder)

Als je geduld hebt is een body goed te lakken met Motip maar het kernwoord is hier dus wel geduld ;)

Door dit topicje ben ik gaan twijfelen of ik wel acryl lak op mijn ak. gitaar moet aanbrengen. Misschien toch maar beter (nitro)cellulose. Maar laat cellulose zich makkelijk verdunnen en vervolgens vernevelen met een verfspuit, óf ben je genoodzaakt een kant-en-klare spuitbus te kopen?
Heb nl. in april een Wagner verfspuit voor m'n verjaardag gekregen en wil deze eigenlijk gaan gebruiken ook ;)

chennie
7 juni 2006, 21:18
Toen ik bezig was heb ik half stad en land afgezocht naar cellulose in spuitbussen. Het enige wat ik vond was Vox Humana, maar die dingen waren zo duur dat het niet leuk meer was. Intotaal meer dan 50 euro kwijt !

Verder had Fred me wat tips gegeven, maar die bedrijven wouden niets per post doen, of waren onlangs gekapt. Ik kwam uit op cellulose in blik wat ik moest uitstrijken met een kwast. Op zich kan dit wel.

Cellulose is erg giftig ! Ik heb de adviezen in de wind geslagen. Die weken heb ik met een ongelooflijke smerige smaak in mn bek (waarschijnlijk aangetaste slijmvliezen) rondgelopen. Maar goed, wijsheid komt pas later.

Ik heb overigens wel een probleem. Mijn cellulose wordt maar niet hard. Ik ben nou 1 jaar verder en ik moet regelmatig nog de commandant pakken omdat de lak totaal zacht is geworden waar ik veel met de handen rust (rond de pick ups, rond volume knop en waar mn arm op rust) Een stuk is al half weggevaagd.
Vraag me serieus af waar dit aan ligt.

Enra
7 juni 2006, 21:54
Ik heb cellulose lak gebruikt, maar vond dat ik daarmee ongetwijfeld te vroeg dood zou gaan. Als complete tegenpool besloot ik vervolgens te experimenteren met acryllak. Wat een hemelse afwezigheid van geur!!! Maar de ingebouwde UV-filter geeft zo'n flets karakter aan de gitaar en op bepaalde houtsoorten geeft het hechtingsproblemen.

Inmiddels zweer ik bij een goede kwaliteit botenlak. Bij voorkeur "Sikkens yacht varnish, original dutch quality", of "Sikkens Interiour varnish". Op vettige ondergrond- zoals bij palissander en teak - één a twee lagen Sikkens Polygrond (helaas niet geurvrij maar niet zo erg als cellulose), een twee componenten lak en daarna de yacht lak.

Ik werk uitsluitend met de kwast en schuur tussen de lagen tot maximaal 400, maar meestal tot 240 grit. Na de laatste laag schuur ik nat met 600 en 1200 grit en polijst met drie gradaties polijstpasta.

Cellulose lak geeft wel een warme appearance aan een gitaar en acryllak werkt vaak gemakkelijk. Maar nee. Ik vind beide opties tegenvallen.

fred dons
7 juni 2006, 22:03
@ jan
nee dat maakt het hout niet donderder alleen de nerf springt er dan meer uit.
je smeert het eerst op en schuurt het er dan vervolgens geheel weer af waarbij de filler bij ash alleen in de donkere nerven achter blijft
helaas heb ik zo snel geen voorbeeld uit mijn collectie (ik moet de accu van mijn camera opladen)
de lak verkleurt nog wel in de loop der jaren maar niet tot een butterscotch blond maar ook zonder die kleur kan essen er prachtig uitzien

@ gitaarbouwer Charlotte spuit cellulose met haar wagner, tis dus goed te doen

@chennie
het kan zijn dat je heel erg aggressief zweet hebt ? (Rory Galagher had daar ook een "beetje last "van ) cellulose en acryl in meerdere mate hebben daar last van, in dat soort gevallen ben je beter af met een 2 componenten lak

fred dons
7 juni 2006, 22:06
mijn probleem met jachtlak is dat het door wrijving weer zacht wordt en ik kan het daarom niet voor halzen gebruiken
heb je al eens met een 2 componenten aflak gewerkt ?

verder zijn er ook moderne gitaarlakken op waterbasis die steeds beter worden (ik ben de naam van de beste even kwijt (teveel gelakt met cellulose (o;) Mattia weet het merk wel

Javaca
7 juni 2006, 22:29
Ook een mooi resultaat: Politoeren met schellak.
Helaas wel kwetsbaarder, maar makkelijker (rustiger) op te brengen, en een mooi hoogglans resultaat met een flinterdun laklaagje.
Akoestisch veel beter.

Ben op dit moment bezig met het politoeren van m'n octaagitaar. Hoop hem vrijdag af te hebben...

Enra
7 juni 2006, 22:29
Klopt. StewMac heeft een acryllak die speciaal voor gitaarbouw geschikt zou zijn. Ik heb het resultaat gezien en vind dat de 'acryllook' er nog steeds vanaf 'druipt'. Misschien is de lak wel goed, maar de uitstraling valt tegen.

Ik he met jachtlak nog nooit het probleem gehad dat het plaatselijk zacht wordt. Maar goed, dat zegt op zich niet zoveel.

fred dons
7 juni 2006, 22:37
die van stew mac heb ik zelf nog 3 liter van staan en die is inderdaad matig maar er is een nieuwe die veel meer op celullose lijkt zonder de bijwerkingen (niet te koop bij stew) Mattia had me ooit de link op gestuurd maar die staat nog op de pc bij mijn vorige werkgever

Mattia
7 juni 2006, 22:49
die van stew mac heb ik zelf nog 3 liter van staan en die is inderdaad matig maar er is een nieuwe die veel meer op celullose lijkt zonder de bijwerkingen (niet te koop bij stew) Mattia had me ooit de link op gestuurd maar die staat nog op de pc bij mijn vorige werkgever

KTM-9, wellicht? Van Grafted Coatings, verkrijgbaar bij LMI?

Verder, tja, schellac of epoxy voor de look, waterbased spul eroverheen, ziet er best goed uit, vind ik zelf. Die rooie PRS plank is ermee gelakt.

rinaldo
7 juni 2006, 23:02
ik moet zeggen dat het lakken met acryl mij tot op heden niet meevalt, ik lak per dag een paar laagjes, maar het ziet er eigenlijk een beetje nevelig uit. het is nooit een mooie strakke gladde laag. terwijl ik een tijdje geleden een squier body met een syntetische lak op kunstharsbasis gelakt heb, en daar kreeg ik wel een mooie strakke gladde laklaag.die was ook van motip en ziet er best goed uit. ik vraag me aleen af of die wel zo geschikt is voor gitaren. iemand hier ervaring mee? let me know

fred dons
7 juni 2006, 23:06
@Mattia
die was het!

@rinaldo
met acryl krijg ik ook pas in de polijstfase een mooie strakke lak dus zo gek is dat niet

rinaldo
7 juni 2006, 23:09
o gelukkig,blij dat te horen.dus dan zal het uiteindelijk wel goed komen denk ik.

jan jansen
7 juni 2006, 23:10
Inmiddels zweer ik bij een goede kwaliteit botenlak. Bij voorkeur "Sikkens yacht varnish, original dutch quality", of "Sikkens Interiour varnish". Op vettige ondergrond- zoals bij palissander en teak - één a twee lagen Sikkens Polygrond (helaas niet geurvrij maar niet zo erg als cellulose), een twee componenten lak en daarna de yacht lak.


ik heb op het werk wat stelling voor gereedschap gebouwd en die met 3 lagen bootlak(merk...geen idee heeft een nsn)gelakt gewoon met een kwast.Op zich geeft het een mooie gele kleur maar ik vind de hardheid gewoon tegenvallen.

jan

jan jansen
7 juni 2006, 23:11
[QUOTE=fred dons]@ jan
nee dat maakt het hout niet donderder alleen de nerf springt er dan meer uit.
je smeert het eerst op en schuurt het er dan vervolgens geheel weer af waarbij de filler bij ash alleen in de donkere nerven achter blijft
helaas heb ik zo snel geen voorbeeld uit mijn collectie (ik moet de accu van mijn camera opladen)
de lak verkleurt nog wel in de loop der jaren maar niet tot een butterscotch blond maar ook zonder die kleur kan essen er prachtig uitzien

oke,hier heb ik wat aan.Maar eerst het freeswerk maar eens afmaken.Heb er echt eigenlijk geen zin aan.....stel dat daardoor de body verklooidt word...,

jan

Gitaarbouwer
7 juni 2006, 23:18
Ben in de tussentijd wat aan het zoeken geweest op inet en kwam o.a. dit document tegen met modelbouwtips: http://www.pb-messingmodelbouw.com/Bestanden/tips/enkele%20schilder%20tips.pdf

Hierin staat wel een heel aardig stukje, nl. "Bij modellen waar ook KUNSTSTOF delen in voorkomen, dus ombouwingen, altijdspuiten met een alkydharsverf, ofwel een synthetische verf. Gebruik dan NOOIT een Celluloselak, dit vreet
uw model letterlijk op!
Verdunnen kan u met de speciale synthetische harder/verdunner van
bijvoorbeeld MIPA.
Kies wel altijd en product waar een harder in zit, anders moet uw
model een kleine week drogen! Dit product laat alkydharsverf bijna zo verwerken als celluloselak, dus een soort wondermiddel!"

Nou dat klinkt toch wel alleraardigst. Goedkope alkydharslak die zich gedraagt als celluloselak!

Ik heb vervolgens gezocht op de site van MIPA en vond dit product "KH harderverdunning bevat een verharding component voor kunsthars lakken, welke er voor zorgt een snellere aan en doorharding en een hogere glans te verkrijgen. Door het gebruik van Harderverdunning is de kans op schroei-effecten geringer. KH Harderverdunning zorgt voor een betere kleur bestendigheid."

Voordat ik straks door de bomen het bos niet meer zie, ga ik nu maar slapen, Maar ik vind dit best een aardige optie:-)

charlotte
7 juni 2006, 23:38
Hey Luitjes :)
Op verzoek even een reactie van mijn persoontje ;ik gebruik idd celluloselak van cetabever met de wagner verfspuit set.Bij de verfspuit zit een viscositeitsmeter, om te bepalen hoe dik de lak is, en of er verdunning nodig is.De cellulose behoeft niet verdund te worden, deze spuit ik dus ONVERDUND op de gitaren,heeft als bijkomend voordeel dat je sneller een laag opbouwd,en dat er niet zo snel zakkers ontstaan.
Het nadeel van de wagner spuit,is dat hij een behoorlijk sinaasappeleffect geeft, maar dit is goed weg te schuren en polijsten.
een ander verschijnsel met de celluloselak is dat er na het spuiten een stofachtige laag onstaat op de gitaar en de spuit, dit is met een kleefdoekje wel gelijk weer te verwijderen als de lak stofdroog is, voor de volgende laklaag erop gaat.ben nog aan het onderzoeken wat hier de oorzaak van is.
Verder vindt ik cellulose lak het fijnst aanvoelen, en deze zou ook het mooiste geluid geven itt de 2-k lakken of andere lakken.
Het is niet echt gezond om te verwerken zonder beschermingsmiddelen en afzuiging, dus zorg dat je daar wel aan voldoet.

succes , groetjes Charlotte :lp:

Gitaarbouwer
8 juni 2006, 07:09
Hey Luitjes :)
Op verzoek even een reactie van mijn persoontje

Hé Charlotte, bedankt hè! ;)

no 1 hops
8 juni 2006, 08:20
heb ooit een wortelnoten tafel geschuurd, gekleurt met een waterbeits en daarna mer 'rashard' afgelakt.
dit is dus een harder op alkyd basis /dus terpentine verdunning meen ik.
mengen ze door bootlakken om het droogproces te versnellen.
de verfboer zei dit puur te gebruiken en jawel een hoogllans laag op de tafel ( met kwast).
heb hem wel de tijd gegeven uit te harden en daarna via 1000 1500 2000 en commandant af gewerkt.
of dit iets is voor jullie weet ik niet maar misschien werkt het ook voor gitaren.
zelf ga ik de laatste jaren voor een satijn afwerking met gewone buitenlak.

Gitaarbouwer
8 juni 2006, 17:48
Aha, dus alkyd+verharder combinatie wordt vaker gebruikt. Op zich vind ik het gebruik van deze combinatie nog steeds een aardige optie t.o.v. acryl, want alkyd heeft een vollere glans dan acryl. Da's dus een voordeel.

Is alkyd net zo'n giftig goedje als cellulose?

Mattia
8 juni 2006, 17:53
Aha, dus alkyd+verharder combinatie wordt vaker gebruikt. Op zich vind ik het gebruik van deze combinatie nog steeds een aardige optie t.o.v. acryl, want alkyd heeft een vollere glans dan acryl. Da's dus een voordeel.

Is alkyd net zo'n giftig goedje als cellulose?

De meeste verharders zijn aardig giftig, ja. Wellicht anders giftig, maar toch. Bij cellulose lak is vooral de thinner de boosdoener.

Ik zou graag polyester gebruiken, maar dat zit er denk ik even niet in...

Gitaarbouwer
8 juni 2006, 18:50
De meeste verharders zijn aardig giftig, ja. Wellicht anders giftig, maar toch. Bij cellulose lak is vooral de thinner de boosdoener.

Ik zou graag polyester gebruiken, maar dat zit er denk ik even niet in...

Ik dacht een voordeel te zien in alkyd i.c.m. verharder t.o.v. cellulose. Maar dat voordeel is er dus niet echt.

Mattia
8 juni 2006, 18:53
Ik dacht een voordeel te zien in alkyd i.c.m. verharder t.o.v. cellulose. Maar dat voordeel is er dus niet echt.

Kijk, als je puur een veilig product wil gebruiken, houden bij schellac in pure alcohol. Waterbasis producten hebben een veilige thinner, maar zijn ook best giftig als je de boel inademt en/of inneemt.

Gewoon altijd een 3M respirator/luchtmasker (niet zo'n papieren frutsel) gebruiken, handschoenen aan, hup, klaar.

chennie
8 juni 2006, 19:05
@chennie
het kan zijn dat je heel erg aggressief zweet hebt ? (Rory Galagher had daar ook een "beetje last "van ) cellulose en acryl in meerdere mate hebben daar last van, in dat soort gevallen ben je beter af met een 2 componenten lak


Nee zekers niet =)
Mn andere gitaar heeft er geen last van.

Ik heb overigens ook twee mechanismen: De een is puur slijtage en wordt dof en is niet meer te redden.
De ander is dat wordt zacht en met wat commandant kan ik het eraf poetsen alsof het vetvlek is. Echter met een gewoon zacht doekje aldan wel niet vochtig of met gewoon gitaarlak schoonmaakmiddel gaat het er niet af, sterker nog dan wrijf je het erin en wordt het erger de vlek groter.

Gitaarbouwer
8 juni 2006, 20:41
Kijk, als je puur een veilig product wil gebruiken, houden bij schellac in pure alcohol. Waterbasis producten hebben een veilige thinner, maar zijn ook best giftig als je de boel inademt en/of inneemt.

Gewoon altijd een 3M respirator/luchtmasker (niet zo'n papieren frutsel) gebruiken, handschoenen aan, hup, klaar.

Onder het motto "geen woorden maar daden, leve de Praxis" heb ik zojuist een 3M masker gekocht en een paar schildershandschoenen. Tevens een potje Cetabever celluloselak. Maar drommels, drommels, drommels, deze blijkt zijdeglans te zijn :( :(
Ik ga nu de zoekfunctie v/h forum maar 'ns raadplegen voor andere verkoopadressen van celluloselak...

jan jansen
8 juni 2006, 20:45
Onder het motto "geen woorden maar daden, leve de Praxis" heb ik zojuist een 3M masker gekocht en een paar schildershandschoenen. Tevens een potje Cetabever celluloselak. Maar drommels, drommels, drommels, deze blijkt zijdeglans te zijn :( :(
Ik ga nu de zoekfunctie v/h forum maar 'ns raadplegen voor andere verkoopadressen van celluloselak...


mhh een gedacht.Kom net van de gamma en heb ook daar zo`n klein potje gekocht(ook zijdeglans) om eens te proberen op een reststuk hout.Tevens kneedbaar hout in de kleur merantie/mahonie.Wil dit niet wat worden dan toch maar bij voxhumana bestellen,

jan

Javaca
8 juni 2006, 20:46
Zijdeglans kun je makkelijk polijsten tot hoogglans.

rinaldo
8 juni 2006, 21:06
is het mischien ook een optie, om die cellulose van cetabever gewoon met een schuimkwast op te brengen? die hebben ze ook bij vox humana maar je kunt ze ook gewoon bij het karwei kopen. het schijnt dat die kwasten geen luchtbellen in de lak achterlaten, en dus een beter resultaat geven dan gewone kwasten.

jan jansen
8 juni 2006, 21:15
is het mischien ook een optie, om die cellulose van cetabever gewoon met een schuimkwast op te brengen? die hebben ze ook bij vox humana maar je kunt ze ook gewoon bij het karwei kopen. het schijnt dat die kwasten geen luchtbellen in de lak achterlaten, en dus een beter resultaat geven dan gewone kwasten.


Op het werk gebruiken wij speciale lakkwasten.zijn brede maar hele platte kwastjes en wordt zoal gebruikt om hamer en bijl(vroeger de houten geweerkolven) stelen mee te lakken.Als je dit met beleid doet krijg je een hele strakke laag zonder bubbels of lopers.

jan

Gitaarbouwer
10 juni 2006, 12:45
om eens te proberen op een reststuk hout
jan

Ben gisteravond begonnen met spuiten met de celluloselak. Als proefstukje heb ik de hals genomen, geen resthout (ik hou wel van een gokje :)).
Het spul rook precies hetzelfde als de poriënvuller die ik gebruik. Nooit geweten dat dat ook op cellulose/thinner basis was. Ik heb die porënvuller destijds ook ook gebruikt op mijn eerste gitaar. Alleen daar ging vervolgens acryllak overheen ipv cellulose. Zonder problemen overigens.

Jij ook succes met lakken!

@Javaca: bedankt voor de hoogglans tip. Ben benieuwd hoe hard ie gaat glimmen!

Gitaarbouwer
10 juni 2006, 12:51
is het mischien ook een optie, om die cellulose van cetabever gewoon met een schuimkwast op te brengen? die hebben ze ook bij vox humana maar je kunt ze ook gewoon bij het karwei kopen. het schijnt dat die kwasten geen luchtbellen in de lak achterlaten, en dus een beter resultaat geven dan gewone kwasten.

Kwasten of rollen geeft toch al snel en ongemerkt een dikkere, onregelmatige laklaag. Dat moet je m.i. niet willen. Ik zou altijd voor spuiten gaan.
Momenteel staat er op marktplaats.nl een Wagner verfspuit te koop voor wènag. Het gaat om een Wagner W 650 voor ongeveer 100 euro (nieuwprijs bij de Praxis 149 euro).... Misschien een idee.

jan jansen
10 juni 2006, 13:05
.
Momenteel staat er op marktplaats.nl een Wagner verfspuit te koop voor wènag. Het gaat om een Wagner W 650 voor ongeveer 100 euro (nieuwprijs bij de Praxis 149 euro).... Misschien een idee.[/QUOTE]


bedankt voor de tip.heb net een bod gedaan,hopelijk leest niemand anders het hier... :sssh: :sssh:

jan

Gitaarbouwer
10 juni 2006, 13:21
.
bedankt voor de tip.heb net een bod gedaan,hopelijk leest niemand anders het hier... :sssh: :sssh:

jan

Bod? Kweenie waar je het over hebt. Staat er ergens iets te koop dan? ;)

rinaldo
10 juni 2006, 13:28
hee, zal ook eens een bod doen....nee hoor geintje, ik was al begonnen met spuitbussen va motip op acrylbasis en ga daar nu ook maar mee door, maar weet niet zeker hoeveel lagen ik precies moet spuiten zo ongeveer, hoeveel lagen heb jij gedaan? gitaarbouwer, en hoeveel spuitbussen waren dat? dan heb ong. een indicatie.

Gitaarbouwer
10 juni 2006, 13:36
ik was al begonnen met spuitbussen va motip op acrylbasis en ga daar nu ook maar mee door, maar weet niet zeker hoeveel lagen ik precies moet spuiten zo ongeveer, hoeveel lagen heb jij gedaan? gitaarbouwer, en hoeveel spuitbussen waren dat? dan heb ong. een indicatie.

Poeh, ik denk dat je voor 15 lagen vier of vijf spuitbussen van 400ml nodig hebt. Dus in totaal 1600 à 2000ml.
Ik heb op mijn eerste gitaar destijds maar negen lagen gedaan als ik me goed herinner en had dus minder lak nodig. Maar dat was omdat ik een redelijk dikke laag porienvuller had laten zitten (dus niet teruggeschuurd tot op het hout).

Nu ik dit teruglees klinkt 2000ml wel erg veel. Iemand die het kan bevestigen of ontkrachten?

jan jansen
11 juni 2006, 00:25
Momenteel staat er op marktplaats.nl een Wagner verfspuit te koop voor wènag. Het gaat om een Wagner W 650 voor ongeveer 100 euro (nieuwprijs bij de Praxis 149 euro).... Misschien een idee.[/QUOTE]


Bedankt voor deze tip.Ik heb hem dus voor een mooie prijs kunnen kopen,wat weer goed uitkomt want ik ben bijna aan lakspuiten toe(nog 1 dagje schuren en wat frezingen vervolmaken)
:rockon: :rockon:
jan

fred dons
11 juni 2006, 09:13
als ik met motip spuit gebruik ik hoogstens 2 spuitbussen maar vaak red ik het al met 1
de sport is om alle onregelmatigheden al uit je body te hebben voor dat je gat spuiten en de lak niet de gebruiken als kiervuller, 8 dunne lagen is meer dan zat

no 1 hops
11 juni 2006, 16:44
wat betreft giftigheid denk ik dat als je dit veel bij de spuit hebt je een koolstoffilter masker moet aanschaffen.
kennis van mij werkt bij philips en stempelt scheer apparaten.
onderdelen van de machine moeten na een kleurwissel natuurlijk worden schoongemaakt in oplosmiddel.
werd door de arbo echt goed duidelijk gemaakt niet te spotten met dit spul.
ook een andere collega van mij bij een meubelmakerij was soms echt niet lekker toen hij nog met alleen zo'n papier dingetje voor spoot en de afzuiging echt niet goed was.

zelf merk ik bij acryl, dus waterbasis producten dat ik gauw last krijg van een brandend gevoel bij het middenrif/slokdarm.
dus echt vriendelijk zijn ook die produkten niet.
daarom was ik ook best benieuwt als je kleurt met waterbasis en afwerkt met olie, of dit lukken zou.

rinaldo
11 juni 2006, 17:04
je hebt helemaal gelijk, acryl is mischien niet zo gevaarlijk als cellulose maar het kan inderdaad behoorlijk iriteren. ik heb bv last dat mijn lippen en tong branderig gaan aanvoelen, en lichte duizeligheid is ook een van de verschijnselen. dus nooit spuiten zonder masker.

AART
11 juni 2006, 18:06
als ik met motip spuit gebruik ik hoogstens 2 spuitbussen maar vaak red ik het al met 1
de sport is om alle onregelmatigheden al uit je body te hebben voor dat je gat spuiten en de lak niet de gebruiken als kiervuller, 8 dunne lagen is meer dan zat

Je hebt PM Fred!

Gitaarbouwer
11 juni 2006, 22:53
als ik met motip spuit gebruik ik hoogstens 2 spuitbussen maar vaak red ik het al met 1
de sport is om alle onregelmatigheden al uit je body te hebben voor dat je gat spuiten en de lak niet de gebruiken als kiervuller, 8 dunne lagen is meer dan zat

Bedankt voor de aanvulling, Fred!

Wat ik vergeten was te vermelden is dat ik sprak over een akoestische en geen elektrische gitaar. Daar zijn wel 15 lagen voor nodig, heb ik ooit gelezen (in dit forum of elders, dat weet ik niet meer).

jan jansen
12 juni 2006, 20:40
hee, zal ook eens een bod doen....nee hoor geintje, ik was al begonnen met spuitbussen va motip op acrylbasis en ga daar nu ook maar mee door, maar weet niet zeker hoeveel lagen ik precies moet spuiten zo ongeveer, hoeveel lagen heb jij gedaan? gitaarbouwer, en hoeveel spuitbussen waren dat? dan heb ong. een indicatie.


Och als je in de buurt alhier woont kan je hem wel eens lenen,ga hem morgen halen,

jan.

Gitaarbouwer
12 juni 2006, 21:11
Och als je in de buurt alhier woont kan je hem wel eens lenen,ga hem morgen halen,

jan.

Je bent echt een mazzelaar, Jan! Veel waar voor weinig geld!
Ik heb de Wagner 640 (een goedkoper type dus) een paar weken geleden bij de Praxis gekocht voor 109 euro. En wat denk je, een week later was ie in de aanbieding voor 79 euro! Balen dus.

Ik heb eergisteren 2 lagen cellulose gespoten (20 minuten tussen de lagen). Gewoon buiten, 's morgens om 09.00u in de schaduw. Ging prima. Weinig tot geen vastgeplakte stofjes of muggen e.d. te zien.
Wel heb ik het gevoel dat de lak wat zacht of "stroef" blijft. "Plakken" is te veel gezegd, maar het lijkt toch wel alsof het drogingsproces maar erg langzaam gaat. Misschien door de tropische temperaturen van dit moment? Ik gok het er dus niet op om elke dag 2 lagen te spuiten. 'k Laat het lekker een dag of 5 uitharden voordat de volgende lagen erop gaan.
Bovendien is het spuiten best een rompslomp, met name het schoonmaken achteraf. Kun je een beetje met pure thinner de leiding schoonspuiten :( Dan komt dat 3M masker écht goed van pas hoor!!!
Nou, ben benieuwd hoe het jou zal vergaan. Succes in elk geval.

fred dons
13 juni 2006, 07:44
bij een akoustische zou ik juist nog minder spuiten, tis belangrijk dat de top van de body ongehinderd kan trillen en meer lak hoe moeilijker dat wordt, juist bij een solidbody is dat wat minder van belang en kun je over het algemeen wat dikker spuiten
ook zul je bij een akoustische gitaar de wat meer compactere houtsoorten gebruiken waardoor de lak sneller pakt en je al veel sneller een strak oppervlak krijgt

en het is inderdaad nu te warm om goed te lakken, ik gaf gisterenavond les (airbrush) en de lakken bleven veel langer zacht dan normaal

jan jansen
13 juni 2006, 21:03
en het is inderdaad nu te warm om goed te lakken, ik gaf gisterenavond les (airbrush) en de lakken bleven veel langer zacht dan normaal[/QUOTE]

??Hoe warmer hoe beter denk ik als leek.Het oplosmiddel verdampt toch sneller?Ik kan een 20 ft container gebruiken om in te lakken,maar overdag is het een oven momenteel.Dus mischien is het beter tot we normale temperaturen hebben of in de avond?


jan

fred dons
14 juni 2006, 08:09
inderdaad moeten de oplosmiddelen sneller verdampen bij een hogere temperatuur maar misschien is de luchtvochtigheid op dit moment te groot (?) , probleem is dat de lak in ieder geval langer moet uitharden