PDA

View Full Version : Fender Princeton reverb 2



wannabestevie
5 juni 2006, 11:46
Dames en heren,er kwam vanmorgen een prachtige rookwolk uit mijn amp! Nader onderzoek wees uit dat er een kleine trafo aan het uitfikken was. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook klinkt mijn speaker niet helemaal toppie meer, dus aanbevelingen zijn zeer gewenst! Groeten Wannabestevie.

Hector_Tsolodimos
5 juni 2006, 12:07
hahaha, grappig bericht
breng em weg zou ik zeggen, het lijkt er op dat er nog veel vervangen moet worden..

Frits van Mourik
6 juni 2006, 00:18
I.i.g. komt het maar zeer zelden voor, dat een trafo spontaan uitfikt.
Het is -kort door de bocht- slechts een klont ijzer met een zooitje koperdraad erop gewikkeld.
Gaat niet zomaar tot zelfontbranding over!
Als zo'n ding up in smoke gaat, is er meestal iets anders aan de hand.

Dus: hup, ff naar de dokter !

Frits

Solidkick
6 juni 2006, 00:19
misschien handig om het dus niet zelf te doen maar door een kundig iemand uit te laten zoeken?

= 1 + 1 2 ?

@Chris Winsemius: een beetje ontgroening kan geen kwaad. Kan ie vast wel tegen.

PeeVee
6 juni 2006, 00:55
Dames en heren,er kwam vanmorgen een prachtige rookwolk uit mijn amp! Nader onderzoek wees uit dat er een kleine trafo aan het uitfikken was. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoi wbstevie,

Je schrijft "een kleine trafo", kun je aangeven om welke trafo het precies gaat? Weet je ook zeker dat het om een trafo gaat? Aan de onderkant van het chassis zit b.v. ook een soort aluminium blik waar zgn. "filtercaps" (voedings elco's) inzitten, die willen nog wel eens ploffen (spuiten), op de eindbuisvoeten zitten weerstanden die ook wel eens uit willen fikken etc. etc. Het is vaak moeilijk in te schatten waar die rook precies vandaan komt. Graag wat meer info; bekijk de versterker van achter en vertel ons welke trafo volgens jou rookte.

Wanneer amp niet "gezond" is kun je moeilijk wat over de speaker zeggen denk ik. Princeton Reverb II is hardstikke leuke amp, zeker de moeite waard om te (laten) repareren. Zet 'm in ieder geval voorlopig NIET meer aan. Misschien heb je mazzel en is de boel alleen flink heet geworden maar nog niet uitgefikt. Wanneer je zelf geen kennis van zake hebt zou ik er zeker even mee naar een tech gaan. Vraag gewoon om een (gratis) prijsopgave en wanneer je een reparatie uit laat voeren doe dat dan alleen op no-cure-no-pay basis, vraag een gespecificeerde nota met wat er is gedaan / vervangen, vraag originele onderdelen retour en verlang een redelijke periode (b.v. 3 maanden) garantie op de reparatie.

Rook lijkt vaak ernstig, de oorzaak is vaak relatief simpel, met beetje mazzel is het in een uurtje gefixt afhankelijk van wat het is (hoeft niet natuurlijk!). Wanneer trafo echt is uitgefikt dan ben je al snel 60 - 100 Euro kwijt voor een replacement. Ondanks dat het vervangen van b.v. een uitgangstrafo niet veel meer dan een kwartiertje werk is wordt doorgaans wel een uur werk in rekening gebracht; dat is ook redelijk, je moet ook de tijd voor in- en uitbouwen van chassis tellen, bestellen van onderdelen, onderzoeken (b.v. oorzaak!) en afregelen.

PeeVee
6 juni 2006, 12:34
Ik denk ook in die richting; waarschijnlijk filtercap geklapt die nu stroom lekt (sluiting maakt) naar aarde waardoor er (te) veel stroom door de choke gaat lopen, die zal dan heet worden. Zo'n choke is feitenlijk gewoon een (smoor)spoel. Hopenlijk is de isolatie van de wikkelingen niet gesmolten. DC weerstand van zo'n choke ligt meestal rond de 100 Ohm als ik me niet vergis, wanneer je (aanzienlijk) minder meet vrees ik voor je dat er wat windingen sluiting maken.

De consumenten prijs van zo'n Fender choke-je ligt zo tussen 20 en 30 Euro. Misschien verstandig om filtercaps te (laten) vervangen, reken op zo'n 5-8 Euro (consumentenprijs) per cap afhankelijk van merk/type/waarde. Je hebt er doorgaans 5 nodig dus materiaal tussen 25 en 40 Euro. Als je mazzel hebt dus onder de 100 Euro aan parts en ik denk dat een ervaren tech in een uur toch een heel eind zou moeten komen (maar dan moet je 'm niet aan de praat houden, koffie drinken, guitartalk etc. ;)), heb je een indruk van wat je te wachten staat. Ik denk zeker de moeite waard, PRII is leuke amp. Wanneer je het niet (meer) ziet zitten met dat ampje heb ik er evt. wel interesse in (stuur maar PM = Private Mail, te lezen / schrijven via optie "Gebruiker CP" boven in beeld wanneer je ingelogd bent).

Het schema van jouw amp vind je hier: Princeton Reverb II circuit op SchematicHeaven.com (http://www.schematicheaven.com/fenderamps/princeton_rev_II_boost.pdf)

SteavisSmokin
6 juni 2006, 19:10
wow is ineens effe de helft van de berichten die hier stonden verwijderd? ik heb weer wat gemist zekers :D

jacky
6 juni 2006, 19:16
Hadden we eerst een moderator nu een deleter .....

But on topic er is al genoeg zout in toch al gapende wonden gestrooid.

Check deze site :

http://www.geocities.com/princerev2/

Princeton 2 heaven en als hij het straks weer doet knal er gelijk een celestion G12H30 in net of je een nieuwe amp hebt

Succes

SteavisSmokin
6 juni 2006, 19:32
...een modeleter dus! haha flauw maar wel grappig

en tsjah die originele pyle's zijn niet echt super speakers. Ken die amp niet dus kan niet echt goede aanbevelingen doen maar qua nieuwe speakers: Weber blue dog, tone tubby hempcone(zeker fijn als je te veel hoog hebt in de amp aangezien tone tubby's niet bijster veel hoog hebben).

jacky
15 juni 2006, 22:21
Er staat nu een deluxe 2 voor een erg leuke prijs op gitaarnet

SLA JE SLAG