PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul (Advies gevraagd)



darkfear
5 juni 2006, 09:13
Hallo,

Weet iemand het verschil tussen Epiphone Les Paul standaard en Epiphone Les Paul standaard Plus?

Bedankt

marcelca
5 juni 2006, 09:44
Zo als zo velen zouden zeggen probeer het uit, een verschil in top ( andere soort hout ) geeft ook een ander geluid..


Ik heb zelf een epiphone LP custom en hoorde duidelijk het verschil tussen de verschillende epiphones terwijl ik geen super gevordene ben...



persoonlijk denk ik als zijn budget 700 a 800 euro is dat die dan niet vraagt om een studio of een standaard, deze zijn volgens mij rond de 400 euro namelijk ( is gelijk dus 2 x zoveel )

darkfear
5 juni 2006, 09:46
Mijn oom heeft ook epiphone les paul en die speelde behoorlijk lekker vond ik. en de epiphone les paul standaard kan ik kopen voor 390 en epiphone les paul standaard Plus voor 425. dit leek mij geen gekke prijs hiervoor. Zelf heb ik nu een Ibanez RG270DX en hier zit wel mooi geluid in maar speeld niet zo heel erg soepel.

Verder ben ik op zoek naar een gitaar rond de 700 of 800 euro. mijn eisen zijn dat er een mooi stevig rock / metal geluid in zit en hij soepeler speelt dan mijn Ibanez

darkfear
5 juni 2006, 09:52
misschien is dit ook wel een verkeerde keuze ik heb namelijk nog niet op de Epiphone's gespeeld (wel op die van mijn oom maar weet niet precies welk type dat hij heeft). Dit leek mij namelijk geen gekke prijs voor deze gitaren. Maar ik sta open voor andere sugesties als jullie iets beters weten.

drap
5 juni 2006, 10:15
het is aleen de top volgens mij. en misschien wat andere finishes. maarja de gitaar blijf nog steeds niet heel goed. kijk is naar andere alternatieven.

wat is je budget.

als dit ongeveer rond de 700-800 euro ligt moet je is gaan denken aan japanse les pauls. denk aan de merken ( tokai, burny edwards greco) die dingen zijn van zeer goede kwaliteit. sommige zeggen zelfs beter dan gibson.

succes

Hoe kom je in godsnaam aan al deze bevindingen. Een standard ligt zo rond de 400 eurie en dus niet de 700 a 800 euro waar jij het over hebt. Voor die prijs kan je een custom krijgen. Komt bij, Epi's zijn dan natuurlijk wel geen Gibsons, maar een uitstekend alternatief voor een gitarist op budget. Het enige wat ik in m'n custom heb laten vervangen, zijn de elementen en de stemmechanieken. De elementen zijn helemaal niet slecht, maar zijn zeker geen originele PAF's en ontstijgen het gemiddelde nou ook weer niet. De originele stemmechanieken zijn aan de matige kant. En merken als Tokai (en al zeker de huidige) beter als een Gibson... yeah right!!! @ de topicstarter, het enige verschil tussen die standard en die standard plus is volgens mij de finish, that's all. Verder zijn ze identiek

grayfink
5 juni 2006, 11:14
het is aleen de top volgens mij. en misschien wat andere finishes. maarja de gitaar blijf nog steeds niet heel goed.

Ervaringsdeskundige? Ik heb een Epi standaard plus en vind hem prima. Ook heb ik ooit nog eens een Tokai LP gehad ('84 Goldtop) Die was erg goed, maar niet schokkend veel beter als mijn huidige Epi...

grayfink
5 juni 2006, 11:54
en waar slaat dat ervaringsdeskundige op???


Het is een vraag. Er zijn vele series Epi's geweest, van verschillende fabrieken uit verschillende landen. Zit veel crap tussen denk ik (vooral op basis van dit forum, zoveel heb ik niet in handen gehad).
Mijn '05 standard plus is prima. Als jij stellig beweert dat dat niet zo is, moet je dat onderbouwen.

iwamoto
5 juni 2006, 12:08
en waar slaat dat ervaringsdeskundige op???

ik vind gewoon die gitaar niet geweldig.

en een tokai wel.

dus?

Ps. niemand anders van dat 9gaten-verhaal gehoord van gibson.
9 gaten? enlighten me please!

sunday violence
5 juni 2006, 12:08
nu zeg je dus even heel wat anders dan in je eerste post

sunday violence
5 juni 2006, 12:12
heb t ff nagezocht,

5: Gibson U.S.A. does drill weight relief holes in their Les Paul models. They drill 9 holes, versus 17 for the Les Paul Class 5.
According to Gibson, they have done extensive testing and as long as the holes are not near the bridge or tailpiece (which would affect sustain), they do not have an adverse impact on tone.



ze zeggen dus dat het niks uitmaakt mbt je sound maar het blijft wel vreemd inderdaad

Orpheo
5 juni 2006, 12:51
ik heb eens een rontgenfoto gezien van een gibson, en daar zie je prachtig die gaten zitten. tis gewoon verdorie gatenkaas!! neemt niet weg dat sommige gatenkaasgibsons wel verdomd lekker klinken!!

mijn edwards, die kan rustig meekomen met een gibson qua speelgemak en kwaliteit. een NIEUWE gibson! niet een goeie, superlekker ingespeelde. afgeragte 3 pup '76 norlin...daar kan niks aan tippen in mijn ogen :)

Wizz
5 juni 2006, 13:10
Hallo,

Weet iemand het verschil tussen Epiphone Les Paul standaard en Epiphone Les Paul standaard Plus?

Bedankt

Er is (in Nederland) geen verschil. We kennen hier alleen de Standard Plus -met tijgerstreep top- en noemen hem gemakshalve "Standard".
De ongestreepte top is hier al in geen tien jaar meer geïmporteerd.
De LP Custom komt uit Korea, en is door de bank genomen idd een beter instrument dan de Chinese Standard Plus. Uitzonderingen bevestigen echter wat dat betreft de regel.
Buiten onze landsgrenzen komen Customs ook uit China, wat prijsverschillen rechtvaardigt.

Wizz

Scali
5 juni 2006, 13:15
er zijn dus WEL goede epiphones je moet aleen net de goede serie hebben.
het liefst een met B van (Bohêmia Musico-Delicia) in het serienummer deze komen van de goede serie uit tsjechie .

Inderdaad, de Chineesjes zijn misschien niet zo super, maar er is meer.
De Customs komen uit Korea, en zijn ook zeer goede kwaliteit (en hebben ook echte Grover stemmechanieken).
Ik heb zelf een 10 jaar oude Epi LP Plus uit de Samick-fabriek, en die is na het vervangen van de elektronica en een graphtech topkam ook prima.
Maar Samick maakt ze niet meer voor Epi, volgens mij.

Richwood maakt trouwens ook best goede Les Pauls voor gitaristen op een budget.
En er zijn ook Les Paul-'achtige' gitaren (mahonie + esdoorn top, vaste brug, 2 humbuckers) van oa Ibanez (SZ serie), Yamaha, London City en Dean, die niet zo gek veel kosten, en erg goed spelen en klinken.

drap
5 juni 2006, 13:28
Het is beter DAN niet beter als.

En een huidige japanse Tokai kan zeker wel beter DAN een gibson zijn.

Er zijn namelijk ook japanse tokais van ongeveer 2000 euro en die zijn stukken beter dan een Gibson. Zelfs een tokai van rond de 800 euro kan goed meekomen met Gibsons.

Ooit gehoord van het negengaten verhaal van gibson ?

gibson boort in z'n huidige standards 9 gaten om het gewicht te verminderen.

dit doen ze omdat ze heel zwaar mahonie gebruiken (ook wel junkmahonie genoemd) , dit hout is goedkoper. aleen de custom shop reissue's hebben deze gaten niet. deze zijn van duurder lichter mahonie gemaakt. Zelfs een tokai van +- 800 euro heeft deze gaten niet. omdat in deze gitaren ook gebruik wordt gemaakt van een lichtere en tevens duurdere mahonie soort.

nog steeds zo tevreden over gibson?

niet dat het slechte gitaren zijn maar toch.

ook is de QC van Gibson niet zo best meer de laatste tijd.

Nee, spelfoutcontrole of beter grammaticale controle voegt enorm veel toe aan de discussie. Afijn, ff weer inhoudelijk maar. Wat je nu zegt is heel wat anders DAN je eerste post (hij is goed he). Een Tokai van 800 euro is nog steeds geen Epiphone van 400 euro lijkt me en dus niet te vergelijken en ik ga er ook niet in mee dat die Tokai's beter zijn DAN een Gibson (zo beter?) Wel die Tokai's van 2000 euro, maar ja, dan gaan we het ook over een andere prijsklasse hebben waar de topicstarter helemaal geen ruk aan heeft lijkt me. In de prijsklasse waar die Epi les paul standards in vallen zijn het uitstekende alternatieven mijns inziens. En niet eens als beginnersgitaar, maar puur als alternatief

drap
5 juni 2006, 13:32
Er is (in Nederland) geen verschil. We kennen hier alleen de Standard Plus -met tijgerstreep top- en noemen hem gemakshalve "Standard".
De ongestreepte top is hier al in geen tien jaar meer geïmporteerd.
De LP Custom komt uit Korea, en is door de bank genomen idd een beter instrument dan de Chinese Standard Plus. Uitzonderingen bevestigen echter wat dat betreft de regel.
Buiten onze landsgrenzen komen Customs ook uit China, wat prijsverschillen rechtvaardigt.

Wizz

Ik heb me altijd al afgevraagd waarom die custom van me nou zo veel duurder moest kosten als een standard, maar dit is de rede dus. Ik heb het persoonlijk puur om het cosmetische gedaan, maar als ik bij aankoop het prijsverschil wist, had ik net zo lief een zwarte standard genomen

Wizz
5 juni 2006, 13:35
Maar je hebt nu wel een betere gitaar...

Wizz

Speeddemon
5 juni 2006, 14:08
ik ga er ook niet in mee dat die Tokai's beter zijn DAN een Gibson (zo beter?)
Mijn ervaring is anders, net als die van Orpheo, Mark Verhoef, Paul Lenders (ja, DE Paul Lenders, die een hele rits Burny's heeft en z'n originele Les Pauls weggedaan), etc.

Ik wil nog steeds een Les Paul Custom in Amber Flame, maar aangezien die alleen door Gibson's Custom Shop wordt gemaakt, is dat nog effe sparen.
Voorlopig laat m'n 80's Burny LP Custom (Randy Rhoads) van +/- 650 euro (incl. douane-crap en verzenden uit Japan) elke Gibson van na de 70's, waarop ik gespeeld heb, achter zich.

D'r is in Breda 1 Gibson Les Paul Custom, die ik goed vond; zelfde type als die van Orpheo, maar uit '74, en dat was een super-gitaar. Speelde als boter.

Het punt is, als je budget een Epiphone toelaat (400-500 euro), ga een paar weekjes krantenlopen of schoonmaken, en je kan een Japan-made Les Paul kopen, die mee kan met menig Gibson, en ZEKER Epiphones onstijgt.
Er bestaan wel goeie Epi's, maar in NL is dat HEEL VEEL zoeken & testen geblazen.

woutB
5 juni 2006, 16:44
Ik heb hier 4 Epi's staan ( 3 standards 1 custom ) en ik vind ze alle 4 even goed. Ook in afwerking niets op aan te merken. Het zijn wel allemaal koreanen uit 2001/2002 behalve de custom is uit 1999.
Voor zo'n 500 euri wat zo'n koreaan nieuw moet kosten vind ik het gewoon een goede gitaar. Zo'n chinees heb ik nog nooit in m'n handen gehad dus daar weet ik niets van.
Tokai laat tegenwoordig ook in Korea bouwen en die vallen in de prijsklasse van Epi. Dus als je wilt vergelijken moet je dat met die doen en niet met een japanse die volgens mij tegen de 1000 euro aanzitten.

drap
5 juni 2006, 16:47
@ drap

over die spelling: dat was even gewoon een geintje had gedacht dat je daar wel tegen zou kunnen maar ja als je er dan toch over doorgaat het komt namelijk niet echt overtuigend over als je nu nog fouten maakt in de vergrotende en overtreffende trap.

maarja zand erover laten we het gezellig houden op het forum ;)

Ik bedoelde er ook niks verkeerds mee hoor, maar ik kan niet inzien wat dit nou toevoegt aan het hele verhaal. En dat ik in een post richting Wizz (ik neem aan dat je daarop doelt) weer "als" gebruik, I know, I know... Maar no hard feelings hoor, zo gauw heb ik dat niet. Het komt alleen wel es bot m'n bek uit.


En ik probeerde met die tokai van 2000 euro namelijk de ls-320 duidelijk te maken dat de tokai's van tegenwoordig wel degelijk goed zijn.
jij had het over dat de tokai's van nu niks waren . dus ik wou even mijn punt maken dat het nergens op sloeg wat je zei. en aardig wat mensen zijn het met me eens dat de tokai's evenals de edwards en burny's goed zijn.

Dat de Tokai's van nu niks zijn heb ik trouwens niet beweert hoor, zeker niet zelfs. Ik denk dat je dat verkeerd geinterpreteerd hebt. Ik ging alleen in op de prijsvergelijking die niet klopte, gezien een Epi voor zo'n 400 euro te verkrijgen is. Als die Tokai's voor pak 'm beet 800 euro te verkrijgen zijn en ze zijn super is dat natuurlijk niet duur, maar dan hebben we het over een hele andere prijsklasse. En dat nu juist die Tokai's, en dus niet die van 2000 euro, beter zijn als een Gibson, daar ga ik niet in mee. Dit is ook allemaal best leuke informatie waar ik ook wel weer wat uit kan halen hoor, maar de topicstarter heeft er niks aan gezien het z'n vraag niet is. That's all. Daarmee heb ik verder niks tegen je hoor. Ik ben het alleen niet met je eens

LPplayer
5 juni 2006, 22:54
Kwaliteitverschil zal wel meevallen. Als je kan spelen kan je spelen, als je niet kan spelen kan je niet spelen.....


De eletist serie van epiphone helemaal vergeten. die dingen zijn top!!
(worden in japan gemaakt, maar daar is de prijs ook naar vanaf een 1100 euro)

om even terug te komen op de verschillende series van epiphone.

nu ze tegenwoordig uit china komen. wordt de kwaliteit alsmaar minder.
daarom heeft epiphone ook weer een prijsverlaging kunnen ondergaan.

waar B (van Bohêmia Musico-Delicia) in het serienummer staan komen uit tsjechie dat is nog een echt goeie serie.

de koreanen waren ook nooit barslecht.

maar de nieuwe chinese epiphones zijn in mijn ogen weer een stuk minder van kwaliteit. het arbeidsloon is daar nog lager dan in korea.ze zoeken altijd de goedkoopste weg, maar helaas gaat dit tenkoste van de kwaliteit.

De meningen zullen hier zeker over verdeeld zijn.

Scali
6 juni 2006, 09:34
Over wat voor verschillen hebben we het dan?
Als het gaat om elektronica/hardware, is het makkelijk op te lossen.
Als het gaat om cosmetische verschillen, ja ach... sommigen vinden dat niet de moeite om extra te betalen.

Pas als er echt een probleem is met de constructie of het hout, of wat dan ook, dan is er echt reden om een andere gitaar te nemen, vind ik. Als een hals gewoon niet recht is, of zoiets, dan kun je weinig ervan maken.
Zolang dat niet het geval is, is wat mij betreft de bespeelbaarheid gewoon een kwestie van de gitaar goed afstellen.

Scali
6 juni 2006, 09:50
Wat was er dan slecht?
"Het voelde niet lekker", dat zegt me niks.
Misschien hadden die gitaren wel oude snaren, of stond de actie hoger. Dat is natuurlijk zo verholpen.
Ik vind sowieso de meeste gitaren in een winkel minder spelen dan mijn eigen gitaren (ook dure Strats, Gibsons, PRS etc), gewoon omdat de snaren meestal in slechte staat zijn, en de afstelling slecht. En soms heb je een 'goedkoop' gitaartje, zoals een Ibanez SAS, die ineens heerlijk speelt.
Zegt allemaal weinig, vind ik. Bij goedkope gitaren ga ik er sowieso vanuit dat ze in de fabriek niet zijn afgesteld, en veel winkels hangen ze zo uit de doos in het rek, dus kan dat niet veel zijn.

Scali
6 juni 2006, 18:51
ik herhaal:

De afwerking van sommige chinezen was slecht.

dit komt bij de tsjechen en de koreanen minder voor.

Ja, en ik vraag wat je daaronder verstaat.
"De afwerking" is nogal vaag. Was de lak niet helemaal goed... staken de frets aan de achterkant van de hals door...? Nogal een verschil.

Scali
6 juni 2006, 18:55
hoe bevalt je g9.2tt??

Bevalt prima.


hij klinkt egt geweldig bij die metal ballad !! ( je speelt ook gewoon erg goed !!)

Dank je.


Maar als je zou moeten kiezen tussen pod XTL en deze welke zou het worden.

Ik heb gekozen tussen Pod XT Live, Boss GT-8, Digitech GNX3000 en Vox Tonelab SE, en toch is het de G9.2tt geworden.


Ik heb nog geen winkel in NL gezien waar hij te testen is??

Peter Johanzen (http://www.peterjohanzen.nl/) heeft ze... of had ze iig.

Wat ik begrepen heb is dat het probleem is dat er geen Nederlandse importeur is, waardoor Nederlandse winkels via de Duitse importeur moeten gaan. Dat maakt het extra lastig om tegen de Duitse online-winkels te concurreren. Ik denk dat een hoop winkels er daarom gewoon niet aan beginnen... ook niet omdat Zoom geen veelgevraagd merk is.

Scali
6 juni 2006, 19:04
ik begrijp het . ze konden vroeger nooit concurreren met de grotere merken.

Konden ze wel hoor. De Zoom 8080 was destijds absolute top. Hun rack-units waren ook erg goed... de 9030 en 9050. Alleen wist niemand dat. Nu weet nog steeds bijna niemand dat de G-serie heel erg goed is. Kijk maar hoeveel topics er nog zijn over "Welke Pod/GT moet ik kopen?". Er kopen nu nog steeds mensen een Boss GT-6 voor prijzen waar ze een nieuwe G7 voor kunnen hebben.

Scali
6 juni 2006, 19:18
Vroeger had Zoom wel gewoon een importeur in Nederland, hoor (BMI)...
En zelfs Yngwie Malmsteen die er reclame voor maakte:
http://scali.eu.org/~bohemiq/YngwieZoom.jpg

Maarja, wat de gitarist niet kent, dat vreet ie niet.