PDA

View Full Version : NOS buizen, kwaliteiten en prijzen



zjanke
4 juni 2006, 22:57
Ik wil mijn Marshall TSL (of is dat vloeken in de kerk hier :sssh: ) graag wat temmen en daarvoor de 12AX7 vervangen door 12AT7. Ik kan een aantal Ultron buizen kopen ("nieuw in de doos"), maar heb geen idee over kwaliteit of prijzen.
Is er ergens info te vinden over "gangbare" prijzen en kwaliteit van diverse NOS merken, of is het een kwestie van ondervinden wat er wel of niet werkt en klopt in die wereld?

PeeVee
4 juni 2006, 23:12
Ik heb hier Ultron buizen uit 80's (blauw met geel doosje), ziet er overtuigend uit maar is gewoon Sovtek. Zijn veel van die merken in die tijd "opgekocht" door slimme handelsmaatschappij, o.a. National, Haltron en nog wat van die klinkende namen. Er zijn wel "oude" Ultrons (ik heb setje EL34's als ik me niet vergis) maar wat ik verder ben tegengekomen zijn gloednieuwe doosjes, vrij fel geel met fel blauw; even goed kijken want kan dus gewoon overgestempelde Saratov productie zijn. Beter om een radiobeurs te bezoeken, daar kom je nog wel eens wat oude geteste Philipsjes tegen voor een paar Euro, Siemens, RCA, GEC, Sylvania (USA Philips) etc. Bij Tubesandmore.com hebben een tijd lang JAN (militaire) NOS 12AT7's gehad voor $9. Het was dan altijd afwachten wat je kreeg, laatste bestellen (20 stuks) waren het Philipsjes (yeeeeeehaaar!).

zjanke
4 juni 2006, 23:22
Volgens de verkoper zijn het Philips buisjes, hoe kan ik dat checken?

AART
4 juni 2006, 23:37
ultron is prut(nouja, mider dan wat hier verder staat), zoek phillips of siemens of telefunken.

AART
4 juni 2006, 23:38
Volgens de verkoper zijn het Philips buisjes, hoe kan ik dat checken?

dan zou er phillips op staan.

zjanke
5 juni 2006, 00:16
Briljant, dat ik daar nou zelf niet opgekomen ben :seriousf:


Maar overgestempelde Philipsen kan dus niet?

PeeVee
6 juni 2006, 01:07
Briljant, dat ik daar nou zelf niet opgekomen ben :seriousf:
Ach het leven zit soms zo simpel in elkaar hihi ;)


Maar overgestempelde Philipsen kan dus niet?
Geef mij maar een paar Philipsen dan laat ik mijn dochtertje er wel even op loos gaan met haar stempelsetje (zelfs on 17 jaar oude amp cat moet het soms ontgelden); moet jij maar eens opletten ;)

Zonder gein, ik dacht de de "echte" (ouwe) Ultron uit Duitsland kwam (Munchen?). Ik kom Philipjes (binnenwerkjes) tegen als Sylvania, Philips, OEM (merkloos), JAN (military grade) en (niet lachen), Hitachi (for crying out loud).

Wanneer je ze een tijdje niet hebt gebruikt geven ze bij aanzetten van gloeispanning heel kort even wat helderder / witter licht (beetje zoals een normaal lampje maar heel kort). Ik vond dat aanvankelijk zorgelijk (leek net of ie als een kaarsje zou opbranden) maar ze lijken het allemaal te doen. Ik heb om die reden een tijdlang gedacht dat de Amperex "Buggle Boy" ook uit de Philips fabriek kwam; die doen dat nl. ook (maar hebben wel een ander binnenwerkje).

Kan die meneer niet even een close up fotootje mailen dan zien we het zo...

mathe
6 juni 2006, 07:27
Ik heb om die reden een tijdlang gedacht dat de Amperex "Buggle Boy" ook uit de Philips fabriek kwam
Ehh, dat kwamen ze ook. Amperex was een handelsnaam van Philips.

PeeVee
6 juni 2006, 21:39
Ehh, dat kwamen ze ook. Amperex was een handelsnaam van Philips.
Your honour the defense rests :D

(wist ik niet, waarom dan al die ophef over die Buggleboys magistrale klank? toch gewoon Philips dus maar met een cute logootje?)

imlikeajungle
7 juni 2006, 10:57
Ik heb net ontdekt dat ik een CBS 12AX7tje had liggen, heb die in mijn Mesa Recto lead gestoken (ik gebruik weinig gain, rockklank veel eerder dan iets anders) en ik was verbluft. Ter vergelijking had ik een Ei 12AX7 & een H&K gelabeld 12AX7tje liggen en die waren ronduit prut. Ik vind niet zoveel over die CBSjes, al helemaal niet omdat ik niet weet waar ik op moet letten etc, en dat de belettering helemaal vaag is geworden. Nu is mijn interesse wel gevoed, en wil ik meer! Iemand een idee waar ik RCA/Tung Sol Long Black Plated 12AX7s (en wat is hun typenummer? Ik ben echt een nieuwkomertje in de wondere wereld van NOS) kan vandaan halen? Of zijn er tips voor andere warm & rond klinkende 12AX7s?

zjanke
7 juni 2006, 21:25
Ik ben inmiddels zo ver dat ik een paar 12AT7 Philips buizen ga kopen (geen overgestempelde, maar gewoon Philips), dus effe een paar Noob vragen:Is het nog zinvol om ze stuk voor stuk te vervangen om te testen of ze werken (en welke positie is V1, V2 etc. als ik van achter in de amp kijk? (gewoon van links naar rechts tellen?)
Heeft het zin om de phasedraaier ook te vervangen?

zjanke
7 juni 2006, 21:59
Het zijn mijn eerste stappen op het glibberige pad van geheime NOS-buizenmojo, dus het zal trial-and-error worden. Alle tips zijn welkom!

Ik hoor wel wat er gebeurt als ik aan een knop draai, maar ben geen (electro)techneut en weet dus niet exact wat er gebeurt in mijn versterker als ik een buis vervang. Ik ben ervan uit gegaan dat de buis per kanaal verantwoordelijk was voor de gain, maar dat klopt dus niet helemaal? Ik wil een helder geluid en een beter regelbare gain en had daarom bedacht dat ik het beste alle buizen kon vervangen... foutje?

Punt
8 juni 2006, 00:23
Ik zou de 12ax7 niet door andere types vervangen.
Dat geeft gain verlies.
Wat bedoel je eigenljik met 'temmen'?
Je kan de klankkleur of het karakter van de sound best veranderen door een ander merk 12ax7...

LordRiffenstein
8 juni 2006, 07:55
Ik zou de 12ax7 niet door andere types vervangen.
Dat geeft gain verlies.
Wat bedoel je eigenljik met 'temmen'?
Je kan de klankkleur of het karakter van de sound best veranderen door een ander merk 12ax7...

En wat is er fout met gain verlies? Ik gebruik in mijn Engls ook ECC81/12AT7 om wat minder gain te hebben op kanaal3-4 en nee, dat klinkt niet hetzelfde als de gain knop lager zetten. Het zijn net moderne high gain versterkers die baat hebben bij een 12AT7 als PI en in sommige andere posities, gain hebben ze meestal genoeg/te veel.

Scali
8 juni 2006, 10:09
Wat vinden we hier eigenlijk van Philips?
Als Hollander vind ik het idee op zich wel leuk om m'n versterker helemaal te vullen met Hollands Glorie... dus alle ECC83 en EL34 van Philips.
Ook wel leuk dat Philips degene is die de EL34 ontwikkeld heeft, dus dat zijn de 'enige echte'.

Helaas kost het erg veel om dat te doen, en heb ik geen idee of het ook nog een goed geluid op zal leveren, dus blijft het bij de gedachte.
Maar vinden jullie Philips buizen geschikt voor gitaar? (Ik heb wel eens ergens gelezen dat men ze beter voor hi-fi vond, niet zo geschikt voor gitaar... kan ik me wel wat bij voorstellen, omdat Philips de buizen voornamelijk voor hun eigen hi-fi apparatuur ontwikkeld heeft). Denk dan aan klank, hoeveelheid gain, microfonie, etc...
En kun je 'moderne' buizen noemen die er qua sound/karakter het dichtst bij zitten? Lijkt me sowieso wel leuk om zo'n overzichtje te hebben... sommige buizen zijn gebaseerd op het ontwerp van oude buizen... zoals JJ, dat vroeger Tesla was... en EHX/Sovtek 12AX7 is gebaseerd op het Telefunken-ontwerp... zo zijn er vast nog meer.

Mitch
8 juni 2006, 13:55
Dat "gebaseerd op...." moet je echt loslaten hoor, da's pure verkooppraat. De Telefunkens die ik heb liggen vegen de vloer aan met de EH'tjes. Een laag-weergave alsof je ineens een subwoofer aan je amp hebt gehangen :rockon:

Scali
8 juni 2006, 17:02
Dat "gebaseerd op...." moet je echt loslaten hoor, da's pure verkooppraat. De Telefunkens die ik heb liggen vegen de vloer aan met de EH'tjes. Een laag-weergave alsof je ineens een subwoofer aan je amp hebt gehangen :rockon:

Mooi, dan weet ik iig dat ik zeker geen Telefunkens moet hebben :P

Lucluc
8 juni 2006, 18:50
En wat is er fout met gain verlies? Ik gebruik in mijn Engls ook ECC81/12AT7 om wat minder gain te hebben op kanaal3-4 en nee, dat klinkt niet hetzelfde als de gain knop lager zetten. Het zijn net moderne high gain versterkers die baat hebben bij een 12AT7 als PI en in sommige andere posities, gain hebben ze meestal genoeg/te veel.

Kan volgens mij ook prima. Ik gebruik voor mijn pedalsteel, die een hele hoge output heeft, ook een 12AT7 in de voortrap, zodat het signaal niet zo snel overstuurt. Dat is voor een gewone gitaar prima, maar voor een pedalsteel echt minder gewenst.

zjanke
8 juni 2006, 19:07
Ik zou de 12ax7 niet door andere types vervangen.
Dat geeft gain verlies.
Wat bedoel je eigenljik met 'temmen'?


Met temmen bedoel ik dat ik wat minder gain wil :)

Als de maximale gain op een kanaal omlaag gaat, dan wordt mijn gain beter regelbaar omdat het bereik waarover ik kan instellen groter wordt. Verder heb ik pas een oude Twin gehoord met nieuwe en NOS buizen, en dat was een wereld van verschil, veel meer harmonischen en een voller low end.
Ik heb ook een keer verschillende nieuwe merken 12AX7 in een DSL gehoord en dat vond ik niet zoveel uitmaken, dus ik ga maar eens proberen met NOS buizen wat dat in mijn TSL doet.

Lucluc
8 juni 2006, 19:35
Verder heb ik pas een oude Twin gehoord met nieuwe en NOS buizen, en dat was een wereld van verschil, veel meer harmonischen en een voller low end.

Om juist wat minder laag in mijn Bandmaster te krijgen, heb ik een Mullard 12AX7 in V2 (vibratokanaal). Gek dat dat de enige buis was die niet zo bonkig laag klonk.

Als de verschillen al niet in klank zitten, dan zeker in de betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Scali
8 juni 2006, 21:08
Verder heb ik pas een oude Twin gehoord met nieuwe en NOS buizen, en dat was een wereld van verschil, veel meer harmonischen en een voller low end.
Ik heb ook een keer verschillende nieuwe merken 12AX7 in een DSL gehoord en dat vond ik niet zoveel uitmaken, dus ik ga maar eens proberen met NOS buizen wat dat in mijn TSL doet.

Een Twin is ook een heel andere versterker dan een DSL of TSL.
Bij DSL/TSL wordt er veel gebruik gemaakt van allerlei filtertjes, clippertjes, boosters, en weet ik veel wat, om al die geluiden eruit te toveren.
Het geluid dat je hoort is dus voor een kleiner deel bepaald door de buizen dan bij een Twin, waar je niet veel meer dan die buizen hebt, en de tonestack.
Mijn 6101 is ook zo'n 'pure' versterker, waar je redelijk veel verschil tussen buizen hoort.
Maar verschil in gain zul je wel merken, al merk je misschien niet zo heel veel verschil qua klank.

Punt
8 juni 2006, 22:59
En wat is er fout met gain verlies? Ik gebruik in mijn Engls ook ECC81/12AT7 om wat minder gain te hebben op kanaal3-4 en nee, dat klinkt niet hetzelfde als de gain knop lager zetten. Het zijn net moderne high gain versterkers die baat hebben bij een 12AT7 als PI en in sommige andere posities, gain hebben ze meestal genoeg/te veel.

Ja als je minder gain wilt is dat natuurlijk een prima oplossing....
Daarom vroeg ik wat er met temmen bedoeld werd.

Punt
8 juni 2006, 23:03
Met temmen bedoel ik dat ik wat minder gain wil :)

Als de maximale gain op een kanaal omlaag gaat, dan wordt mijn gain beter regelbaar omdat het bereik waarover ik kan instellen groter wordt. Verder heb ik pas een oude Twin gehoord met nieuwe en NOS buizen, en dat was een wereld van verschil, veel meer harmonischen en een voller low end.
Ik heb ook een keer verschillende nieuwe merken 12AX7 in een DSL gehoord en dat vond ik niet zoveel uitmaken, dus ik ga maar eens proberen met NOS buizen wat dat in mijn TSL doet.

Goede NOS buizen zijn niet te evenaren door nieuwe productie.
Er zit wel verschil in de NOS merken.
Ik heb zelf bepaalde voorkeuren die goed bij mijn sound passen.
De enige nieuwe productie die ik ken en aanvaardbaar vind is de Groovetubes 12ax7M (Mullard klooon). Ik lees daar wel rare verhalen over met betrekking tot betrouwebaarheid, maar zelf heb ik er geen problemen mee gehad. Ik gebruik ze in combinatie met NOS tubes.

zjanke
27 juni 2006, 07:57
Na een avondje experimenteren met verschillende types en merken (ik heb 4 gebruikte 12AX7 en 4 gebruikte 12AT7 philips, siemens en pope (= philips) gekocht, allemaal zelf getest zien worden) heb ik 2 philips 12AT7 in mijn 2e en 3e kanaal zitten. Buiten een veel beter regelbare gain heeft het ook invloed op het geluid, voor mij ook meer warmte, belletjes, harmonischen, mojo etc.

Beamblockers ook maar even erin geschroefd en ik kan er voorlopig weer tegen 8-)

Punt
27 juni 2006, 08:07
Argh weer iemand die NOS tubes ontdekt heeft, gaan de prijzen weer verder omhoog :sssh:

Mr.Jay
27 juni 2006, 10:26
Argh weer iemand die NOS tubes ontdekt heeft, gaan de prijzen weer verder omhoog :sssh:

NOS??? er staat toch gebruikt....... NOS bestaat amper. ja, ze proberen natuurlijk altijd álles onder NOS te verkopen.
Let bij AX die "used" zijn (dat meet men NOOIT!) op de RUIS en microfonie. Op V1 kan dat een ramp betekenen. Geteste buis zegt mij helemaal nada.
Ik heb liever een storingsvrije RCA die oud is en weinig kracht over heeft dan een potige Philips die zo microfonisch als de hel.
1e heeft toon genoeg maar is tevens bruikbaar.
Heb heel wat meuk weggepleurd die "prima" testte.

JaY

Scali
27 juni 2006, 10:38
pope (= philips)

Philips Over-Productie Eindhoven, is mij verteld.

Dirk_Hendrik
27 juni 2006, 12:59
Klopt. Mij ook.

LordRiffenstein
27 juni 2006, 14:19
Goede NOS buizen zijn niet te evenaren door nieuwe productie.
Er zit wel verschil in de NOS merken.
Ik heb zelf bepaalde voorkeuren die goed bij mijn sound passen.
De enige nieuwe productie die ik ken en aanvaardbaar vind is de Groovetubes 12ax7M (Mullard klooon). Ik lees daar wel rare verhalen over met betrekking tot betrouwebaarheid, maar zelf heb ik er geen problemen mee gehad. Ik gebruik ze in combinatie met NOS tubes.

Klopt en de nieuwe TungSol 12ax7 beviel me persoonlijk ook wel.

zjanke
27 juni 2006, 17:28
Let bij AX die "used" zijn (dat meet men NOOIT!) op de RUIS en microfonie. Op V1 kan dat een ramp betekenen. Geteste buis zegt mij helemaal nada.
Ik heb liever een storingsvrije RCA die oud is en weinig kracht over heeft dan een potige Philips die zo microfonisch als de hel.
1e heeft toon genoeg maar is tevens bruikbaar.
Heb heel wat meuk weggepleurd die "prima" testte.

Inderdaad, ze waren niet allemaal ruisvrij, maar 24 euro voor 8 buisjes hoeft voor mij ook geen 100% te betekenen. Ik ga nu wel wat beter opletten als er een radiobeurs of iets dergelijks in de buurt is en daar wel NOS in plaats van UOS (used old stock :chicken: ) op de kop proberen te tikken. Nu alleen nog zien uit te vinden welke merken me echt goed bevallen.

Scali
27 juni 2006, 17:52
Ik denk dat het ook sterk afhangt van de versterker waar je ze in gebruikt, en het geluid dat je zoekt.
Ik denk dat versterkers toch ontworpen en afgesteld worden rond de buizen die op dat moment gangbaar zijn (kosten zo laag mogelijk, en toch het geluid zo goed mogelijk). NOS buizen in een oude Fender/Vox/Marshall (of een reissue daarvan) zullen vast prima werken... maar of ze in bv een Dual Rectifier nou echt goed zullen klinken, vraag ik me af... die versterker is toch bekend geworden om de moderne sound, met moderne buizen. Hoewel een 'alternatieve' Recto-sound best wel weer mooi kan zijn... Gear hangt vaak van toeval aan elkaar :)

Aan de andere kant heb je dus ook te maken met gain en microfonie etc. Oude buisjes (zeker tweedehands) zullen niet altijd even goed werken als je veel gain wilt hebben en weinig microfonie/ruis. Ik denk ook dat de klankverschillen tussen buizen minder duidelijk worden naarmate je meer gaat oversturen.
Maar als je voor een clean geluid gaat, of een 'randje', dan zijn 'versleten' buisjes met wat minder gain en wat doffer geluid misschien juist die warme, mellow bluesy sound die je zoekt. Microfonie en ruis zijn dan ook veel minder een probleem.

Kortom, het zou wel interessant zijn als we het 'hele plaatje' kunnen zien/horen... Dus niet alleen de buisjes of de versterker, maar ook wat voor muziek ermee gespeeld wordt, en voor wat voor sounds het gebruikt wordt. Liefst met soundclips :)

zjanke
27 juni 2006, 19:22
Coverband en dan heel breed, van Rowwen heze en de dijk via de Earring en Anouk naar blue suede shoes en 3 doors Down.

Mijn (gebrek aan) talent op jullie loslaten? Laat maar, ik speel voor de lol :sssh:

Negative K3 fan
27 juni 2006, 20:58
Mijn 6101 is ook zo'n 'pure' versterker, waar je redelijk veel verschil tussen buizen hoort.

keep it coming scali :)

volgens mij verschillen ze niet zoveel wat betreft puurheid http://www.schematicheaven.com/marshallamps/30aniv_6100_100w.pdf en http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jcm2000_100w_dsl100.pdf

'echte' puurheid volgens jou http://www.schematicheaven.com/fenderamps/twin_reverb_ab763_schem.pdf

Scali
27 juni 2006, 21:13
volgens mij verschillen ze niet zoveel wat betreft puurheid

Dan kijk je niet goed. Weet je wat een signaalpad is?


'echte' puurheid volgens jou http://www.schematicheaven.com/fend...ab763_schem.pdf

Volgens mij? Ik heb die hele versterker nooit genoemd. Wat probeer je me nu weer in de schoenen te schuiven? Ik heb een hekel aan dit soort irritante stookacties.

Negative K3 fan
27 juni 2006, 21:34
signaalpad... geen idee, wijs eens aan :)

Scali
27 juni 2006, 21:41
Ik wijs het nu aan op m'n scherm. Heb je het gezien?

imlikeajungle
4 juli 2006, 11:35
maar of ze in bv een Dual Rectifier nou echt goed zullen klinken, vraag ik me af... die versterker is toch bekend geworden om de moderne sound, met moderne buizen. Hoewel een 'alternatieve' Recto-sound best wel weer mooi kan zijn...

Ik kan je vertellen dat mijn Single Rectifier erg veel response geeft op andere lampen. Ik heb er een ouwe RCA 12AX7, een Ei 12AX7, een JJ 12AX7 & Mesa 12AX7 in geprobeerd, op verschillende plaatsen, en de verschillen waren immens, met de ouwe RCA mijlenver voor alle andere.