PDA

View Full Version : Beginner! Zoekt pro gitaarspeler voor advies :D



Vectom
4 juni 2006, 22:37
Hey,

Ik wil graag gitaar spelen maar weet er echt totaal niks van. Ik ben zelf linkshandig, maar na veel lezen toch erachter gekomen dat ik maar beter meteen rechtshandig kan beginnen. Ik wil dus graag een gitaar waarmee ik echt een goede start maak. Nu zullen jullie ''professionele'' gitaristen natuurlijk meteen aankomen met de aller beste gitaren met de grootste versterkers enzo ^^. Maar ik ben eigelijk opzoek naar een gewone 10Watt versterker (waar ik dus alleen mee oefen). En een gewoon leuk gitaartje. Nu ligt mijn budget tussen de 100 en 160 euro. Het mag ook 2ehands zijn.

Ik ben van plan om even een weekje een gitaar van een vriend te lenen zodat ik beetje kan kijken of ik het wel echt leuk vind. Maar wat voor merk raden jullie nou aan? Het liefst ook met link erbij en het exacte type enzo.

Weet iemand van jullie mischien ook een site waar ik de basic dingen op kan leren over gitaarspelen? Of een boek over gitaarspelen.

Alvast bedankt,

Gr. Tom

CatchDude
4 juni 2006, 22:47
Waarom zou je moeten leren spelen op een gitaar voor rechtshandigen als je links bent? Je hebt toch ook gewoon gitaren voor linkshandigen? Al zijn sommige modellen wellicht moeilijk of niet te krijgen...

Ik ben zeker geen prof-gitarist, dus daar zal ik je ook niet mee vervelen. Maar als je een beetje engels kent heb je hier misschien wat aan:

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/

En met een budget van 100 tot 160 euro zou je voor de gein eens voor zo'n starters -all included- pakketje moeten gaan bekijken bij je lokale gitaarboer. Of dat geld uitgeven een een akoustische, dan heb je geen versterker nodig en ligt de kwaliteit van je gitaar wellicht wat hoger. Als het je dan bevalt kan je altijd nog overstappen op elektrisch zodra je het een beetje onder de knie begint te krijgen. :)

Ohja, ik kan je het boek "De Gitaar" van Ralph Denyer aanraden. Da's een naslagwerk wat ik nog regelmatig gebruik!

Thom TK
4 juni 2006, 23:03
Als je een linkshandige gitaar prettiger vind liggen dan een rechtshandige: SPEEL IN GODSNAAM LINKSHANDIG!!!
Het is het absoluut niet waard om het rechtshandig aan te leren -tegen je natuurlijke drang in- omdat het aanbod van gitaren beter is.

Ten tweede: Fast Track is een goede leermethode, ik weet alleen niet meer van welke uitgever deze lesboekenserie is...

[edit] en ik ben geen prof :)

Vectom
5 juni 2006, 00:03
Hey,

Ik ben wel linkshandig maar niet met alles. Ik voetbal met rechts, mijn muis ligt aan de rechterkant, ik hou een kop thee met rechts vast, ik knip met links, ik schrijf met links ect. ect. Ik moet wel zeggen dat een linkshandige gitaar bij mij meteen goed zou liggen. Alleen ik lees echt op heel veel site's dat je gewoon beter meteen rechts kan gaan spelen. Je went er wel aan zeggen ze. 5 vrienden van mij die linkshandig zijn spelen ook met rechts. Ik vind het dus normaal dat ik gewoon rechtshandig moet beginnen ookal voel ik dat ik mischien beter linkshandige kan kopen. Ik weet niet wat het precies is :P

Ik mag een weekje een rechtshandige gitaar van een vriend lenen, dan kan ik even checken of ik wel echt rechthandig wil of toch maar links.

Die boeken zal ik zeker wel even checken in de bibliotheek.
Bedankt voor die informatie!

Gr. Tom

Nova
5 juni 2006, 00:32
Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit of je nou rechts of links leert..
ik ben zelf rechts en speel dat ook, maar ik denk dat als ik links was begonnen dat dat helemaal geen probleem zou zijn geweest nu. Je gebruikt toch allebei je handen en ik denk dat ik juist mijn linkerhand intensiever gebruik vaak..

Thom TK
5 juni 2006, 00:57
Nou, ik heb wel eens verhalen gehoord van personen die rechts zijn begonnen maar toch weer naar links zijn geswitched, omdat het toch wat houterig speelde zo.
Maargoed, dat is wel vaag idd, maar je kan het beste doen wat je zelf het beste vind.
Ik neem aan dat je qua gevoel toch een duidelijke voorkeur hebt...

AART
5 juni 2006, 01:01
qua gitaar:

spaar even door of zoek een sponsor in een ouder ofzo, voor 160 euro krijg je geen gitaar waar je echt veel mplezier aan zal beleven, voor 200-250 euro heb je al een stuk meer keus(ibanez, squier, richwood).

qua versterker:

Roland cube 15, kost een euro of 100.

Vectom
5 juni 2006, 01:18
hey,

Ja ik zal eerst even een gitaar lenen van een vriend (Wat ik nu al 3x heb gezegd:P) en als ik het dan echt leuk vind zal ik wel even wat meer geld erin gooien. Ik ga denk ik ook dit jaar weer eens bollen pellen dus dan heb ik een zoot geld. Roland cube 15 2ehands kan ik wel voor 60/70 euro krijgen. Een richwood/Squier zal wel prijzig zijn, maar als ik het echt leuk vind moet het maar ^^. Maar ik ga toch wel rechts spelen. Las op een forum zoveel dingen waarom je beter rechts kan beginnen dat ik overtuigd ben.

Gr. tom

future2future
5 juni 2006, 01:23
Ik zou spelen hoe het het best voelt. Als dat rechts is, doe dat en als het links is, dan moet je dat doen

Vectom
5 juni 2006, 02:09
Ik weet het niet zo hoor. Nu zeg ik dat mij links beter lijkt. Maar ik heb nog nooit een linkshanige in mijn handen gehad. Heb tot nu toe 2x een rechtshandige in mijn handen gehad ^^. Maar mijn gevoel zegt NU (nog 100% neutraal) dat ik links moet. Maar maby na de week dat ik op rechtse heb gespeeld zeg ik mischien wel rechts. Ik weet het niet :P Ik ben een vaag jongetje lijkt wel hehehe

o1251
5 juni 2006, 17:48
[QUOTE=Vectom]Hey,

Ik ben wel linkshandig maar niet met alles. Ik voetbal met rechts, mijn muis ligt aan de rechterkant, ik hou een kop thee met rechts vast, ik knip met links, ik schrijf met links ect. ect.

[QUOTE=Vectom]

voetballen doe je met je voeten, gitaarspelen meestal met je handen en hoe verder je in gitaarspelen komt hoe precieser je gaat spelen en hoe beter je handen moeten kunnen samenwerken, ik kan niet mijn links en rechts iets laten doet als me links het ritme aangeeft, als je begrijpt wat ik bedoel, ik zou zeggen probeer ook eens een linkshandige gitaar. en om te lesen over gitaarspelen zou ik zeggen koop geen duur boek maar kijk gewoon op dit forum rond en ga op les daar leer je het meest.. maar je moet dan wel zeker weten dat je het wilt.
succes met het uitzoeken

Tho
5 juni 2006, 19:28
Probeer gewoon te ontdekken wat je het lekkerst vind spelen! Als dat links is, so be it, doe je niks aan. En inderdaad 'De gitaar' van Ralph Denyer is volgens mij voor iedereen hier een soort bijbel ;)

Mr Joe
5 juni 2006, 21:05
ik zou gewoon rechts spelen,
ik ben namelijk ook links, met schrijven etc.

toen ik gitaar ging spelen ben ik gewoon met rechts begonnen zonder enig probleem. Ik ben pas een jaar later erachter gekomen dat er linkse gitaren bestonden 8-) . Ik denk dat het gewoon een kwestie van gewenning is want als ik nu een linkse gitaar in mijn handen voelt dat zooo raar.

gewoon proberen dus.

Kaïn
5 juni 2006, 23:45
Mijn advies is: leer jezelf rechts spelen. Gitaarspelen doe je met beide handen dus of je links of rechts bent maakt feitelijk weinig uit. De fijne motoriek moet als je rechts speelt uiteindelijk in je linkerhand gebeuren dus je bent alleen maar in het voordeel als je op een rechthandige gitaar speelt.
Als ik zo lees over hoe jij links of rechts bent herken ik mezelf daar in. Zelf speel ik dus nu rechtshandig. Heeft even wat wilskracht gekost maar ik ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Zo heb je veel meer keus qua gitaren.
Zo denk ik erover ;)